A projekt az IHM támogatásával jöhetett létre. Írjon ítéletet! Írtam, de hogyan szerkeszthetem?

Ha az indapass elötti időkben írtam ÉS megadtam az email címet.

Az ítélet alján lévő mezőbe írja be azt az email címet, amivel egykor írta az ítéletet. Ekkor egy emailt kell kapjon a további teendőkkel.

Ha nem adtam meg emailt, vagy már nem tudom mit adtam meg, esetleg megszűnt az a cím.

Írjon a nepitelet@mail.totalcar.hu címre, ahova küldje el a probléma leírását illetve az ítélet linkjét.

Már indapassal írtam az ítéletet

Ekkor az ítélet alatt megjelenő sárga indapass boxon keresztül kell belépnie. Belépés után az ítélet alján lévő linkre kattintva szerkesztheti azt.

Motorok » Suzuki » GSX-S1000 ABS (999 cm3)

GSX-S1000 ABS (999 cm3) 

Az ítélet értékelése
-nincs még értékelés

Nincs mitől félni

Szöveges ítélet

Olyan ez a motor, hogy ki kell próbálni. Sokat dolgozott rajta a Suzuki, meg is látszik rajta. Valahogy annyira egyben van az egész, hogy akárki motorozik vele, szerelembe esik. Katalógus-adatokban van szebb és jobb: akinek a minél újabb elektronikus segédlet és technika a lényeg joggal húzza a száját, de motorozás élményében nincs párja.

600-as túra-sport motorról (Yamaha FZS 600) váltottam. Mindig is a csupasz motorok vonzottak, de örülök, hogy Fazeren tanultam az alapokat és nem ezen, mert ez hangsúlyosan nem kezdő motor. Nyers: gázreakciója közvetlen (igaz, távolról sem annyira durva, mint a tesztek sejtetik) a motorfék is erős (a 2017-től bevezetett csúszókuplung ellenére is tud meglepetést okozni visszaváltásnál). Mindig fejben kell tartani, hogy milyen állaton is ülünk.

Méretre meglepően kicsi, pedig a tengelytáv csak pár centivel marad el a Hayabusától. Az ülés kategórián belül az egyik legalacsonyabb, 810mm. Mivel a motor elkeskenyedik a nyereg felé, ezért nagyon könnyű letalpalni még rövidebb lábú versenyzőknek is. Hosszú lábúaknak viszont érdemes kipróbálni vásárlás előtt: a lábtartó meglehetősen magasan van, nekik már hegyes lehet a térdszög. A tank kellemesen széles, jól esik combbal rámarkolni.

A fentiek eredményeképpen kényelmesen, lazán, egyenes háttal lehet utazni. Egyáltalán nem terheli a csuklót és a hátat sem, hosszabb túrákon nem az üléspozíció lesz szűk keresztmetszet. A nyereg meglepően jól párnázott, tapasztalataim szerint csak úgy másfél-két óra után válik kényelmetlenné, de ennyi időközzel amúgy sem árt leszállni. Nyilván nem túramotorról van szó, de még túra-sport kategóriában is elfogadható. Kezelőszervek egyszerűek, logikusak, kényelmesek. A műszerfal csak folyadékkristályos, de informatív, könnyű, jól látható napfényben és sötétben is az állítható intenzitású háttér-világításnak köszönhetően.

Nagyon jól ragadta meg a lényeget Stump András az F-hez írt cikkben: felülsz a motorra és úgy érzed magad, mint az óvodás, akinek erős az apukája, nincs mitől félni. A kormány kellemesen széles, jól esik rámarkolni, hihetetlenül pontosan irányítható vele a motor. Olyan gép ez, ami mindent fölényesen old meg, mert mindig van benne tartalék. Elhiteti veled, hogy te vagy az utak királya.

Beindítva a mély, morgós, rekedt hang függőséget okoz. Az aftermarket kipufogók világában nem brutálisan hangos a gyári dob, de mind a 148 paci tisztán kivehető. A váltó határozottan klattyan egyesbe, de utána vajpuha és nagyon pontos: csak nagyon ritkán és csak 1-es helyett sikerült eddig lyukat váltanom. Városba beszorulva egy idő után fárasztó az erőt igénylő, bowdenes kuplung - ezen is érezni, hogy nem játékmotoron ülünk. Az alacsony-fordulatszám asszisztensnek köszönhetően ha egyesre óvatosan engeded a kuplungot akkor nem lefullad, hanem lelkesen megindul és gurul 15 km/h környékén, ez segít. Kis sebességű manőverezés nem lenne nehéz vele (alacsony tömeg, súlypont, nyereg), de a kormányelfordítási szög sportmotorosan kicsi. Nem ártott volna ezt is utcára hangolni.

Részletesebben írnék a gázreakcióról. Főleg külföldi oldalakon, beszámolókban lehet olvasni arról, hogy hirtelen, adagolhatatlan, veszélyes, stb. Én ebből semmit sem tapasztaltam, sem a sajátomon (2017-es modell, ekkorra elvileg javítottak rajta), sem pedig azon két korábbi gyártású tesztmotoron, amit vásárlás előtt kipróbáltam. Két dolgot tettem. Rögtön átvétel után meghúztam a gázbovdent, mert óriási holtjátékkal adták át. Ettől jól adagolható, pontos és kiszámítható lett. Másrészt pár szintnyit puhítottam a futóművön elöl és hátul is, illetve csökkentettem az előfeszítést. Erre egyértelműen szükség van a magyar utakon, de a súlyom miatt is (90+kg). Elöl-hátul minden paramétere állítható, szóval bárki magára szabhatja. Így nyugodtabb lett az egész motor viselkedése. Könnyen lehet vele lassan vagy gyorsan menni, a terhelés-váltás is határozott, de nem kiszámíthatatlan. Ezen felül kb. 500-1.000km után még simább lett a gázreakció - a sok hülye leírás miatt ráparáztam az elején, de pár nap után már azt vettem észre, hogy egyáltalán nem gondolok többé a gázra, mert nincs értelme, teljesen sima. A lényeg, hogy meglátásom szerint a gázreakció ne tartson vissza senkit a motortól.

A fékkel is hasonló a tapasztalatom. Több leírás is említi és én is meg tudom erősíteni, hogy a fékkar útja hosszú, rendesen, túlságosan is meg kell húzni ahhoz, hogy fogni kezdjen. Az első pár száz kilométeren így volt, de ahogy bekopott, úgy jött előrébb a fogáspontja és már semmi gond vele. Állítólag szinter fékbetéttel tovább lehet javítani, ezt nem próbáltam. Majd ha elkopik. Elöl Brembo, nagyon határozottan megállítja a motort, hátul Nissin, prímán adagolható. Bosch ABS elöl-hátul megbízhatóan működik.

Áldás a kipörgésgátló is. Hihetetlenül stabil a motor és a 190-es hátsó gumi jól tapad, de amikor mégsem akkor észrevehetetlenül beavatkozik. Amikor nagy szükségem volt rá - hideg gumi hideg aszfalt egy álmos októberi reggel, kikanyarodáskor túl nagy gáz - akkor meg határozottan avatkozott be, megmentve egy csúszástól. Nem szabad elfelejteni, hogy a motor hihetetlenül erős és nyomatékos. 4 fokozatban állítható (off + 3 érzékenység), de tényleg csak a kipörgésgátlóra van hatással, a gázreakcióra nem.

A nyomaték, rá mindig lehet számítani. A K5-ös motor sajátja, hogy alacsony és közepes fordulaton is rendkívül nyomatékos, ezt csak megerősíteni tudom. Nincs olyan helyzet, hogy a motorerő kevésnek érződne, visszaváltani is csak az akusztikus élmény fokozása miatt érdemes, egyébként 40 fölött 6. sebességben is megold mindent izomból. Hihetetlen önbizalmat ad a forgalomban, hogy a motor tényleg minden helyzetben, bármikor brutális gyorsulásra vagy lassulásra képes és mindezek közben tökéletesen stabil. Kiemelném a rugalmasságát is: ha akarod békésen krúzolhatsz városi sebességgel hatosban, de ha másképp hozza az élet 130-nál váltod a kettest.

Mindezekhez képest a fogyasztás vállalható. Legjobb érték túrán 4,61 l/100km, legrosszabb városban 6,46 l/100km. 5.177 kilométer mért átlaga 5,64 l/100km. Jó, hogy a motor jelzi a hátralévő kilométerek számát, de túlságosan is óvatos, mindig jelentősen kevesebbet mutat, mint a tényleges hatótáv, így az egyébként elfogadható méretű, 17l-es tank valahogy kisebbnek érződik.

Szélvédelem kakukktojás. Csupasz a motor, így túl sokat nem vártam e téren, ehhez képest kellemesen csalódtam. Meglepő módon a semleges, felegyenesedett pozícióban a legkisebb az ellenállás, a tankra lapulva egyenesen megnő a turbulencia. Nem tudom, hogy csinálták a Suzukinál - erre mondom, hogy sokat dolgoztak rajta - de igen jó hogy csupasz motoron sem kell lefeküdni a vitorla-lét elkerüléséhez. Csodára azért nem kell számítani, ez egy naked: kb. 140-150km/h-ig rendben van, a fölött azért már nem kellemes a szél. Sokféle szélvédőt tehet rá az, akinek ez fontos, de mégsem az F-et választotta.

A motorerőtől eltekintve is nagyon dinamikus a motor, kicsi, könnyű, jó vele kanyarogni. Határozott mozdulatokkal lehet döntögetni (bitang széles hátsó gumi tehet róla), de a széles kormánynak hála könnyen irányítható és hihetetlenül stabilan fekszi az ívet rosszabb úton is. Jól használható városban: szélesnek érződik a Renthal Fatbar kormány, de nem túlságosan (795mm) és az a motor legszélesebb pontja, így könnyű elnavigálni a tükrök között is. Autópálya szerintem egy motorral sem ideális, ezzel legalább az az élményed megvan, hogy 150-ről ugyanúgy gyorsít, mint 50-ről.

Egy dolgot kívánok a pokolba a motoron és az a tükör. Pontosabban a jobb tükör, amit ha nem húzol meg rendesen, akkor a menetszél behajtja. Meghúzod, beállítod, de utána többet hozzá ne érj, sisakot még véletlenül se tegyél rá, mert elállítódik és kezdheted elölről. Rendesen beállítva jól használható,de még a motor-ponyva is el tudja állítani, hiába van meghúzva, gyenge az egész.

Kisebb negatívum még a vibráció. 8 ezres fordulat környékén már erősen vibrálni kezd az egész gép és a kormány is, ami hosszabb távon zavaró lehet. Megjegyzem, hatosban 200km/h körül érsz ebbe a tartományba, szóval a mindennapi életben nem egy gyakori probléma és egyébként sem kell pörgetni a dinamikus viselkedéshez.

Néhány helyen említik a motor hőháztartását. Melegszik az ezres sport-blokk, persze, de megvan az a jó tulajdonsága, hogy csak a vádlidat fűti, amit semlegesít a menetszél. Az ülés, tank mindig hűvös marad, így nyáron sem főzi meg a tojásokat, szemben mondjuk az MT10-zel.

Én agglomerációból való munkába járásra, egy-egy rövid túrára használom, pályázás még csak terv. E célra nyilván óriási túlzás egy ilyen gép, de munka, ház, gyerekek mellett pontosan ennyi időm van motorozni. Az volt a célom vele, hogy ebben az időben jó legyen nekem; erre egyszerűen tökéletes, receptre kéne írni. Érjen bármilyen stressz, csalódás, szomorúság, mintha elvágták volna, az út végére mindig vigyorgok és nyugodt vagyok. Köszönöm, Suzuki.

Hibalista

- Semmi.

Ide hordtam szervizbe

Motor Center Gyulai, kötelező karbantartásra. Gyors, lelkiismeretes, kiszámítható és jó helyen van.

Értékelése: 10

Képek a motoromról

Fenntartási költség (8) Évjárat 2017
Kényelem (8) Használati időtartam 1 év
Teljesítmény (10) Km vásárláskor 0
Megbízhatóság (10) Vezetett km 5200
Szerviztapasztalat (10) Átlagfogyasztás 5 l
Előző motorja? FZS 600 (2003) Következő motorja?
Ennyire szerette (10) Megérte a pénzét? igen
Verdikt (9.3/10)  
 
Ítélet értékeléséhez be kell jelentkezned.
 

Suzuki

További ítéletek (791 db)

Szűkítés: jól megírt| képes| hosszú
Cím / Modell Időpont Hossz Km Ítélet Ért.