Nincs mitől félni
Szöveges ítélet
Olyan ez a motor, hogy ki kell próbálni. Sokat dolgozott rajta a Suzuki, meg is látszik rajta. Valahogy annyira egyben van az egész, hogy akárki motorozik vele, szerelembe esik. Katalógus-adatokban van szebb és jobb: akinek a minél újabb elektronikus segédlet és technika a lényeg joggal húzza a száját, de motorozás élményében nincs párja.
600-as túra-sport motorról (Yamaha FZS 600) váltottam. Mindig is a csupasz motorok vonzottak, de örülök, hogy Fazeren tanultam az alapokat és nem ezen, mert ez hangsúlyosan nem kezdő motor. Nyers: gázreakciója közvetlen (igaz, távolról sem annyira durva, mint a tesztek sejtetik) a motorfék is erős (a 2017-től bevezetett csúszókuplung ellenére is tud meglepetést okozni visszaváltásnál). Mindig fejben kell tartani, hogy milyen állaton is ülünk.
Méretre meglepően kicsi, pedig a tengelytáv csak pár centivel marad el a Hayabusától. Az ülés kategórián belül az egyik legalacsonyabb, 810mm. Mivel a motor elkeskenyedik a nyereg felé, ezért nagyon könnyű letalpalni még rövidebb lábú versenyzőknek is. Hosszú lábúaknak viszont érdemes kipróbálni vásárlás előtt: a lábtartó meglehetősen magasan van, nekik már hegyes lehet a térdszög. A tank kellemesen széles, jól esik combbal rámarkolni.
A fentiek eredményeképpen kényelmesen, lazán, egyenes háttal lehet utazni. Egyáltalán nem terheli a csuklót és a hátat sem, hosszabb túrákon nem az üléspozíció lesz szűk keresztmetszet. A nyereg meglepően jól párnázott, tapasztalataim szerint csak úgy másfél-két óra után válik kényelmetlenné, de ennyi időközzel amúgy sem árt leszállni. Nyilván nem túramotorról van szó, de még túra-sport kategóriában is elfogadható. Kezelőszervek egyszerűek, logikusak, kényelmesek. A műszerfal csak folyadékkristályos, de informatív, könnyű, jól látható napfényben és sötétben is az állítható intenzitású háttér-világításnak köszönhetően.
Nagyon jól ragadta meg a lényeget Stump András az F-hez írt cikkben: felülsz a motorra és úgy érzed magad, mint az óvodás, akinek erős az apukája, nincs mitől félni. A kormány kellemesen széles, jól esik rámarkolni, hihetetlenül pontosan irányítható vele a motor. Olyan gép ez, ami mindent fölényesen old meg, mert mindig van benne tartalék. Elhiteti veled, hogy te vagy az utak királya.
Beindítva a mély, morgós, rekedt hang függőséget okoz. Az aftermarket kipufogók világában nem brutálisan hangos a gyári dob, de mind a 148 paci tisztán kivehető. A váltó határozottan klattyan egyesbe, de utána vajpuha és nagyon pontos: csak nagyon ritkán és csak 1-es helyett sikerült eddig lyukat váltanom. Városba beszorulva egy idő után fárasztó az erőt igénylő, bowdenes kuplung - ezen is érezni, hogy nem játékmotoron ülünk. Az alacsony-fordulatszám asszisztensnek köszönhetően ha egyesre óvatosan engeded a kuplungot akkor nem lefullad, hanem lelkesen megindul és gurul 15 km/h környékén, ez segít. Kis sebességű manőverezés nem lenne nehéz vele (alacsony tömeg, súlypont, nyereg), de a kormányelfordítási szög sportmotorosan kicsi. Nem ártott volna ezt is utcára hangolni.
Részletesebben írnék a gázreakcióról. Főleg külföldi oldalakon, beszámolókban lehet olvasni arról, hogy hirtelen, adagolhatatlan, veszélyes, stb. Én ebből semmit sem tapasztaltam, sem a sajátomon (2017-es modell, ekkorra elvileg javítottak rajta), sem pedig azon két korábbi gyártású tesztmotoron, amit vásárlás előtt kipróbáltam. Két dolgot tettem. Rögtön átvétel után meghúztam a gázbovdent, mert óriási holtjátékkal adták át. Ettől jól adagolható, pontos és kiszámítható lett. Másrészt pár szintnyit puhítottam a futóművön elöl és hátul is, illetve csökkentettem az előfeszítést. Erre egyértelműen szükség van a magyar utakon, de a súlyom miatt is (90+kg). Elöl-hátul minden paramétere állítható, szóval bárki magára szabhatja. Így nyugodtabb lett az egész motor viselkedése. Könnyen lehet vele lassan vagy gyorsan menni, a terhelés-váltás is határozott, de nem kiszámíthatatlan. Ezen felül kb. 500-1.000km után még simább lett a gázreakció - a sok hülye leírás miatt ráparáztam az elején, de pár nap után már azt vettem észre, hogy egyáltalán nem gondolok többé a gázra, mert nincs értelme, teljesen sima. A lényeg, hogy meglátásom szerint a gázreakció ne tartson vissza senkit a motortól.
A fékkel is hasonló a tapasztalatom. Több leírás is említi és én is meg tudom erősíteni, hogy a fékkar útja hosszú, rendesen, túlságosan is meg kell húzni ahhoz, hogy fogni kezdjen. Az első pár száz kilométeren így volt, de ahogy bekopott, úgy jött előrébb a fogáspontja és már semmi gond vele. Állítólag szinter fékbetéttel tovább lehet javítani, ezt nem próbáltam. Majd ha elkopik. Elöl Brembo, nagyon határozottan megállítja a motort, hátul Nissin, prímán adagolható. Bosch ABS elöl-hátul megbízhatóan működik.
Áldás a kipörgésgátló is. Hihetetlenül stabil a motor és a 190-es hátsó gumi jól tapad, de amikor mégsem akkor észrevehetetlenül beavatkozik. Amikor nagy szükségem volt rá - hideg gumi hideg aszfalt egy álmos októberi reggel, kikanyarodáskor túl nagy gáz - akkor meg határozottan avatkozott be, megmentve egy csúszástól. Nem szabad elfelejteni, hogy a motor hihetetlenül erős és nyomatékos. 4 fokozatban állítható (off + 3 érzékenység), de tényleg csak a kipörgésgátlóra van hatással, a gázreakcióra nem.
A nyomaték, rá mindig lehet számítani. A K5-ös motor sajátja, hogy alacsony és közepes fordulaton is rendkívül nyomatékos, ezt csak megerősíteni tudom. Nincs olyan helyzet, hogy a motorerő kevésnek érződne, visszaváltani is csak az akusztikus élmény fokozása miatt érdemes, egyébként 40 fölött 6. sebességben is megold mindent izomból. Hihetetlen önbizalmat ad a forgalomban, hogy a motor tényleg minden helyzetben, bármikor brutális gyorsulásra vagy lassulásra képes és mindezek közben tökéletesen stabil. Kiemelném a rugalmasságát is: ha akarod békésen krúzolhatsz városi sebességgel hatosban, de ha másképp hozza az élet 130-nál váltod a kettest.
Mindezekhez képest a fogyasztás vállalható. Legjobb érték túrán 4,61 l/100km, legrosszabb városban 6,46 l/100km. 5.177 kilométer mért átlaga 5,64 l/100km. Jó, hogy a motor jelzi a hátralévő kilométerek számát, de túlságosan is óvatos, mindig jelentősen kevesebbet mutat, mint a tényleges hatótáv, így az egyébként elfogadható méretű, 17l-es tank valahogy kisebbnek érződik.
Szélvédelem kakukktojás. Csupasz a motor, így túl sokat nem vártam e téren, ehhez képest kellemesen csalódtam. Meglepő módon a semleges, felegyenesedett pozícióban a legkisebb az ellenállás, a tankra lapulva egyenesen megnő a turbulencia. Nem tudom, hogy csinálták a Suzukinál - erre mondom, hogy sokat dolgoztak rajta - de igen jó hogy csupasz motoron sem kell lefeküdni a vitorla-lét elkerüléséhez. Csodára azért nem kell számítani, ez egy naked: kb. 140-150km/h-ig rendben van, a fölött azért már nem kellemes a szél. Sokféle szélvédőt tehet rá az, akinek ez fontos, de mégsem az F-et választotta.
A motorerőtől eltekintve is nagyon dinamikus a motor, kicsi, könnyű, jó vele kanyarogni. Határozott mozdulatokkal lehet döntögetni (bitang széles hátsó gumi tehet róla), de a széles kormánynak hála könnyen irányítható és hihetetlenül stabilan fekszi az ívet rosszabb úton is. Jól használható városban: szélesnek érződik a Renthal Fatbar kormány, de nem túlságosan (795mm) és az a motor legszélesebb pontja, így könnyű elnavigálni a tükrök között is. Autópálya szerintem egy motorral sem ideális, ezzel legalább az az élményed megvan, hogy 150-ről ugyanúgy gyorsít, mint 50-ről.
Egy dolgot kívánok a pokolba a motoron és az a tükör. Pontosabban a jobb tükör, amit ha nem húzol meg rendesen, akkor a menetszél behajtja. Meghúzod, beállítod, de utána többet hozzá ne érj, sisakot még véletlenül se tegyél rá, mert elállítódik és kezdheted elölről. Rendesen beállítva jól használható,de még a motor-ponyva is el tudja állítani, hiába van meghúzva, gyenge az egész.
Kisebb negatívum még a vibráció. 8 ezres fordulat környékén már erősen vibrálni kezd az egész gép és a kormány is, ami hosszabb távon zavaró lehet. Megjegyzem, hatosban 200km/h körül érsz ebbe a tartományba, szóval a mindennapi életben nem egy gyakori probléma és egyébként sem kell pörgetni a dinamikus viselkedéshez.
Néhány helyen említik a motor hőháztartását. Melegszik az ezres sport-blokk, persze, de megvan az a jó tulajdonsága, hogy csak a vádlidat fűti, amit semlegesít a menetszél. Az ülés, tank mindig hűvös marad, így nyáron sem főzi meg a tojásokat, szemben mondjuk az MT10-zel.
Én agglomerációból való munkába járásra, egy-egy rövid túrára használom, pályázás még csak terv. E célra nyilván óriási túlzás egy ilyen gép, de munka, ház, gyerekek mellett pontosan ennyi időm van motorozni. Az volt a célom vele, hogy ebben az időben jó legyen nekem; erre egyszerűen tökéletes, receptre kéne írni. Érjen bármilyen stressz, csalódás, szomorúság, mintha elvágták volna, az út végére mindig vigyorgok és nyugodt vagyok. Köszönöm, Suzuki.
Hibalista
- Semmi.
Ide hordtam szervizbe
Motor Center Gyulai, kötelező karbantartásra. Gyors, lelkiismeretes, kiszámítható és jó helyen van.
Értékelése: 10
Képek a motoromról
Fenntartási költség | (8) | Évjárat | 2017 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (10) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 5200 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 5 l |
Előző motorja? | FZS 600 (2003) | Következő motorja? | – |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (9.3/10) |