Kezdők jóságos óriása
Szöveges ítélet
Első nagymotorom és az ítélet megírását direkt húztam a második idényig és legalább 8000km megtételéig, hogy objektív legyek. A vásárlásnál könnyű dolgom volt, mert sok éve egy ilyennel vittek először, ami közel állt a sportossághoz és már akkor tudtam,hogy egy ilyenem egyszer lesz, így ahogy 31 évesen megszereztem a jogsit, gondoltam túlesek ezen a kötelező körön. Az hogy szép-e, mindenki döntse el maga, de már újkorában is az volt az előnye, mint most: árkategóriájában nagyon jó vétel. Annyiért amennyiért adják őket, csak lefingott darabok vannak a "sláger" motorokból. 600-700ezer forintért simán ki lehet fogni ezekből vezetett szervizkönyves, nem ritkán 30ezer km alatt futott példányokat, ami még majdnem új.
A technika még a 80-as évekből jön, ezzel a blokkal a Suzuki azt hiszem vagy háromszor is végigverte a világot, tehát a jó alapok megvoltak.
Nagyon szeretem benne, hogy sokoldalú. Lehet kényelmes túra és lehet tempós duhaj ha akarod. Sőt BP-en is simán elmotorozom vele ha tehetem. Bár nyilván virtus kérdése, hogy ki mennyire tolja a kocsik között. :) Én szeretem... :P
Alkatilag 186cm és 100kg vagyok és nekem kényelmes a motor. Jó a testtartás, jó az ülés, a kormány is rendben. Egyedül a gyári plexi helyett tettem egy túra plexit (kínait), hogy nagyobb tempónál is elviselhető legyen a menetszél. Egy eredeti MRA biztos fokozná még, de egyenlőre így is megfelel. Sőt, simán letekertem már az első időkben is 500-600km-ert egy nap, aztán már a 700km-er sem volt ritka.
Kis termetű kezdőknek talán kicsit óvatosan ajánlanám, mert a motor nehéz. Majd 240kg. Kezdő, 0 km-es koromban azért éreztem is rendesen, pedig nem vagyok kis darab, bár bizonyára a technikámnak is fejlődni kellett. No meg ismerek márkatársat aki átlag alatti testalkatú kezdő és simán elbír a 600-as bocival.
Fogyasztása szerintem nagyon jó, legalábbis az enyémnek. Volt olyan csoportos túra, ahol 4,4 liter volt az átlag, de az nem volt egy forszírozott tempós menet. Volt, hogy a német autópályán :D volt sietős az utam ahol 160-180-as tempóval tekertem majd 300km-ert, ott 5,9 liter lett a vége. Általánosságban azt mondom, hogy vegyesben, normálisan, de lendületesen közlekedve 5-5,1 literes fogyasztással lehet számolni. Hatótávja meg átlagon felüli, 300-400km között van a 20 literes tanknak köszönhetően. Túrákon nem is kellett még soha miattam idő előtt megállni tankolni. :)
Gondolkodom, hogy milyen negatívumot írjak, de nehéz. Egyszerűen semmilyen járműben nem bízom úgy, mint ebben a motorban. Bármikor, bárhová gondolkodás nélkül elindulnék vele.
De azért apróságok vannak. Talán számomra a legrosszabb az a 4000-5500-as fordulat között jelentkező rezonancia, amikor a blokk a vázzal úgy összerezonál, hogy fájni kezd az ember csuklója ha a kormányon támaszkodik. Ez a tartomány pont a 90-110km/h közötti tartomány, így vagy felette vagy alatta kell közlekedni. Vagy érdemes normálisan combbal szorítani a motort és nem a kormányon támaszkodni. Kezdőként nem pont ez az elsődleges...legalábbis nálam nem ez volt. :) Apróság, de lég-olajos blokkok sajátossága, hogy kicsit csörgősen jár alapjáraton és alacsony fordulaton, nem olyan szép duruzsolós, mint pl.egy vizes Honda. Másik a tank szintjelzője. A 20 literes tankot már 8-10 liternél tartalékra kell tenni, a piros alján, lekoppanva pedig még mindig van benne 4 liter. Azért az elején volt egy-két para emiatt, míg megszoktam. Nem tudom hiba-e, de az első féktárcsák már 23ezer km-nél kicsit kotyogtak előre hátra. A szerelők fele azt mondja, hogy ez ilyen, más motornál is gyakori, sőt a sajátján is megmutatja,hogy kotyog, a másik csapat meg azt mondja,hogy emiatt fogok meghalni. Mivel a motor árához képest eszméletlen összeg egy pár tárcsa, így maradnak és az előbbi csapatnak hiszek. :)
Éjszakai világítása jobb izzókkal elfogadható. A tompított nem mondom, hogy nagy szám, de reflektorral nekem semmi bajom nincs vele, teljesen jól látni éjszaka.
Lezárva, ez egy jó motor. Nem én mondtam, hanem hozzáértő, hogy a lég-olaj technika és a lámpái miatt alul van értékelve, sokkal jobb motor, mint amit az ára alapján gondolnánk róla. Gyerekbetegsége igazából nincs, legalábbis nem tudok róla. Ha a blokkból nem folyik az olaj, akkor nagy gond nem lehet. Apropó olajcsere, 6000km-ként...szűrőcserével együtt 3,6 liter körül megy bele és az eddig legjobban bevált a Motul 5100 10w40.
Bátran ajánlom mindenkinek. Én ma is ezt venném, mert ennyi pénzért (700k) ennél jobb motort az én igényeimhez nem kapnék most sem. (sportos túra, mindenes, kezdőknek is, jó állapotban, kevés km-el) És akkor még ott vannak az alapból járó extrák: tank szintjelző, középsztender, gyújtásra kapcsolódó világítás.
Zárásként egy tanács: A közésztenderre csak úgy felrántani az elején nem vicces és nem is megy elsőre. A jó technika: kormányt magad felé fordítva, a sztenderre ráállva és nyomva, az utas lábtartójának konzoljánál emeled a hátulját a jobb kezeddel. :)
Update:
Elmúlt egy év. Beleszaladt több, mint 10.000km. Semmi baja, teszi a dolgát. Én pedig minden alkalommal örömmel ülök fel a gépre. Most már a feleségem is felpattan hátulra. Imádja.
Időközben új hátsó gumi került fel. 160/60 helyett visszatértem a gyári 150/70-hez. Semmivel nem rosszabb és legalább nem csal annyit a km/h óra.
Voltam vele a Kakucs Ringen... nehéz borogatni ezt a nagy dögöt, de végig élveztem. Kopott a lábtartó rendesen. :)
Hibalista
- Semmi! Csak a kötelező dolgok cseréje. Olaj, szűrők, lánc, lánckerék, gyertya csere. Karbi szinkron és szelephézag állítás.
Ide hordtam szervizbe
Taschner mester. Motorikusan csakis őrá bízom. Jó áron dolgozik, normális pali, egyedi stílussal. :)
Értékelése: 10
Képek a motoromról
Fenntartási költség | (10) | Évjárat | 2005 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 2 év |
Teljesítmény | (7) | Km vásárláskor | 22000 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 12000 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 5 l |
Előző motorja? | Mobra :) | Következő motorja? | Valami sor4, 1300-1400ccm sport túra :) |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (9.2/10) |