Az öszvér
Szöveges ítélet
2014-ben jutottam arra az elhatározásra, hogy kevés az A1, kellene valami erősebb, mert letol a kamion a 90-100-as tempónál. Így is tettem. Leraktam az A2-őt, hiszen csak azt tudtam abszolválni hála kedves kormányunknak a 21-es korhatár 24-re történő emelésével (Azóta már megvan, hehehe). Már a jogsi megszerzése előtt elkezdtem keresgélni, hogy mi lenne számomra a tökéletes gépsárkány. Ennek igazából csak egy oka volt. Nem akartam tanuló motorral nekivágni az egész procedúrának. Ebben a tudatban bújtam a netet. Tudtam, hogy jó pár évig meg fog maradni, így egy megbízható, a kategóriájában a maximum teljesítményt nyújtó, kényelmes (most már tudom, hogy nem az :D), jól kinéző motort szerettem volna. A keret 550 db Mátyás volt. Sportmotort nem akartam, nem bírja se a hátam, se a csuklóm azt az üléspozíciót. A chopperek vonzottak, de hogy néz már ki egy 21 éves rajta? Azóta rájöttem, hogy kéne az a bánatnak. A nappaliban jól mutatna, el tudnám nézegetni, de nem nekem való. Maradt hát két opció. Túraenduro, vagy supermoto. Mivel úgy döntöttem, hogy néha napján földutakat is meg szeretnék látogatni, így egyértelmű választásnak tűnt az enduro. A szívem vágya volt a Yamaha XT 660R, hiszen mindent tudott, ami nekem kellett volna. Csakhogy jócskán a pénztárcám fölött járt az ára. Nézelődjünk csak tovább. Sajnos rá kellett jönnöm, hogy ebben a kategóriában -amit nekem pluszba köt az A2- iszonyat kevés motor van. Apriliát nem akartam, Dominator formára nem tetszett, a Yamaha meg sajnos kiesett. Kawasaki KLE 500 is jó lett volna, nem volt egy épkézláb darab sem éppenséggel.A Transalp bejött volna, csak hát a fránya KW, ami egy kicsivel több volt. Így jutottam el a Freewind-ig, az öszvérhez. Azt tudni kell, hogy akkor nem volt nagy a kínálat. Volt belőle eladó össz-vissz három db. Mekkora kínálat, mi? Sebaj, csak legyenek jó állapotúak. A legelső hirdetést megnyitva a régi lámpájú nézett vissza rám. Ronda egy pofája van, a mai napig nem is tetszik. A második felejthető volt. Világoskék, már az új lámpás, meg az ország másik végén szó szerint. A harmadikat megnyitva feltűnt valami. Basszus, ez itt van 10 km-re! Hát menjünk nézzük meg. Eladót felhívva egyeztettünk, hogy ki mikor ér rá. Hívtam ismerősömet, jöjjön, mert én aztán még analfabéta voltam akkoriban ilyen téren. Mint kiderült, szomszédok voltak. Még ilyet, mi?! Az egyeztetett időpontban odamentünk, megnéztük a gépet. Elsőre indult, szép hangja volt. Akkor még a gyári dobot viselte. Gyárilag volt rajta középsztender, ami jó pontnak minősült. Annyi baja volt, hogy a szívató idővel visszament magától. Utólag kiderült, hogy csak a rugót kellet meghúzni. Tuti vételnek tűnt, így hát meg is vettem. A tulaj még adott hozzá új gumit, illetve féktárcsákat, rendes korrekt volt. Azóta ha találkozunk, mindig rákérdez, hogy van a Suzuki. Ő is szerette, gondját viselte. Na, már van motorom! Hurrá! A szervizben érdemleges hibát nem találtak. Megkapta az új papucsokat, illetve a féktárcsákat, plusz az új betéteket. Talán még karbitisztítás is volt, bár arra nem vennék mérget. Amúgy egy henger és dupla karbi. Igen, dupla... Erősebb mint az elődje, a DR 650 a módosítások miatt. 14 év után tehát mondhatni a japánok tartósat alkottak. Ja, és amit még tudni érdemes a tartósságát illetően. Légolaj hűtésű, és nincs hőfokjelző lámpa. Ez terepezéskor kicsit kellemetlenséget szült. Ugyanis a 40 fokos katlanban, ahol lent voltunk, jól felmelegedett a blokk. Mikor már jöttünk el onnan, és végre nyílt terep lett volna, megadta magát, és túlmelegedett. De legalább a japánok gondoltak erre. Letilt az elektronika egy bizonyos hőfok felett. Tehát nem jelzi ki, de tudja hány fokos, és megóvja a blokkot a károsodástól. A másik, ami fontos, hogy japánban készült teljes egészében, és nem sok van belőle európában. Szóval ha buksz vele, akkor szinte garantált, hogy a gyártól kell megvenned. Még mmindig kapsz hozzá idomokat, és az összes alkatrészt újonnan. Bár amikor közölték velem, hogy egy gyári első sárvédő 50e Ft, akkor erőteljesen emelkedett a szemöldököm, és majdnem úgy is maradt. Szóval hogyha kell valami hozzá, az biztos, hogy nem lesz olcsó mulatság. Utángyártottban ne reménykedj, nincs sok minden hozzá. Ja, és nagyjából 1-2 hét minden, mire megjön. Ennyit a műszaki ellátottságáról.
Világítás terén ugye ez már a facelift-es verzió. Projektoros lámpát kapott a drága. Na már jól néz ki, csak semmit nem ér. De tényleg semmit. A régi ocsmányul nézett ki, de legalább világít. Gondolhatná az ember a szépségért meg kell szenvedni. Kimostam a lámpatestet, jobb lett, de nem sokkal. Kapott emelt fényerejű izzót, jobb lett vele. Ahonnan indultam vele, most már el merek este indulni, mert látok is valamit. A projektoros refit továbbra sem támogatom. Út szélés égőt ne akarj cserélni, mert nem fogsz tudni, max ha nőgyógyász vagy, és kiszeded a helyéről a kijelzőt, amit imbusz csavarok fognak. Reménykedj, hogy ne este égjen ki. Egyébként meg le kell hozzá bontani majdnem a teljes elejét, hogy ki lehessen cserélni. Lekopogom, még egyszer sem kellett a 2 év alatt izzót cserélnem, pedig ugye folyton rajta van a világítás, illetve az emelt fényerejűeknek kevesebb az élettartama. AZ indexek nagyok, számomra bután néznek ki rajta. De ami fontosabb, hogy hiába egy henger, nem rázza szét az izzókat a motor rezgése.
A másik a szélvédelem. Na az nincs. Vagyis van, csak a bukóra veri a szelet, és kellemesen masszíroz a légörvény, majd egy óra után úgy érzed, hogy már inkább kalapáccsal ütöget a nyavalyás. Pluszba meg is etet, mert a bogarakat úgy viszi le, hogy be a bukó alá. Juhéj! Na sebaj, vegyünk hozzá túraplexit. Aha, persze ha kapnál hozzá. A régihez van orbba-szájba a neten, ehhez meg nincs. Vagy undorító kék színben pompázik az egész. 1 éves kutatómunka után találtam hozzá. a pesti Honda Karasna forgalmaz Ermax plexit, és nekik volt a motorhoz ilyen. Innen is üdvözlöm őket. Két vagy három hét alatt jött meg franciából, plusz 1-2 nap alatt ért le hozzám. Úgy emlékszem, 33e Ft-om bánta a dolgot. Hogy megérte-e? Igen és nem. Jobban néz ki vele a motor? Naná! Hasznos-e? Háááááát, őőőőőő izééééé. Maradjunk annyiban, hogy az én 176 centimhez alacsony. Pont a bukó tetejét éri a menetszél. Ha jól tartod a fejed, akkor nem zavaró. Ha máshogy, akkor már szaggatja a szél. Szóval egy üléspozícióban tudsz motorozni, egy fejtartással. Jó, mi? Tuti nem tesztelték ezt le az Ermax "mérnökei", mert akkor még egy kicsit hajlítottak volna rajta, és jó lenne. Még lehet rakok rá pluszba egy terelőt. Láttam olyan németet, akinek úgy volt megoldva. Neki bejött. Én ezek után azt mondom, hogy aki teheti, az lefelé vágjon belőle. Csináltasson egy gyári méretűt egy plexissel, és vágassa lejjebb vele. Na, az lesz a tuti szerintem. Pluszba, ami nálam jött ki, de másnál biztos, hogy nem fog, az a kézvédő. Ugyanis én fogtam a gyári kormányt, és hajítottam rajta egyet. Helyette felraktam egy alu kormányt, ami szélesebb, és egyenesebb, közepén pedig merevítő. Ezt megfejeltem pluszba 3 centis magasítóval. Így pont beleér sikeresen a kézvédő a plexibe. Ez még az elfogadható kategória, hiszen csak fél centit vesz el durván a kanyarodásból. Más motor ennyire se fordulékony. A másik dolog a plexivel kapcsolatban, hogy amíg a gyárit kicsavaroztam és kihúztam felfelé, az Ermax plexinél már nem működött ez. Szét kellett bontanom az egész elejét, hogy be tudjam varázsolni a helyére. Kapják be a franciák. Ezek után nagyon nem merek terepre menni vele. Egy esés, és akár a plexi is törhet. Vissza meg cserélje a bánat arra az időre, úgy megkínlódtam vele. Összességében nekem jobb. Füldugót használok, így a szélzaj kiszűrve, plusz a fejemet se zargatja annyira a menetszél. Aki nálam nagyobb, az felejtse el a túraplexit nyugodtan.
Elérkeztünk a motor leggyengébb pontjához, a kényelemhez. Kényelmes-e a lábtartás? Igen. Kényelmes a kartartás? Egyenesebb kormánnyal igen. Akkor mi a probléma? Az a rohadt gyári ülés, hogy vallatnám azon a japán mérnököt napokon át! Két óra ülés után érzed, hogy fáj, és zsibbad az üleped. Három óra után már könyörögsz a fakír ágya után. Szerencsére ezt egy jó üléskészítő mester meg tudja oldani. Ajánlom mindenkinek! Nem kell érte sajnálni a pénzt. Amit még érdemes megemlíteni az a blokk által keltett rezgés. Mintha hangyák mászkálnának a talpadon, illetve a tenyereden. De ez csak hosszas út után fordul elő, rövid távokon (50-100 km) nem érezni.
Amit még kihagytam, az az otthoni szerelhetőség. Nos minden kicsi, minden szűk, minden csavarnak más a feje, mindnek más a mérete. Készítsd magad mellé az egész készletet nyugodtan. Meg szerezz be egy nőgyógyászt, de az már úgyis ott lesz az izzócsere miatt.
Most pedig jön a mi romolhat el rész. Izgi, mi? Hát nem sok minden. Maga a blokk az örökkévalóságnak van tervezve a hűtéssel együtt. AZ egész gyenge pontja a karburátor. Mert annál bizony fennakadhat a tűszelep, és máris ott a baj. Hogy miért? Egyszerű. Ha fennakadt, onnantól kezdve szépen teleereszti benzinnel a blokkot. Ha szerencséd van, valami kosz belekerült, majd távozik, ahogy nálam történt. Igen ám, de ha ez megtörtént, azonnal engedd le a blokkból az olajat. Ugyanis az üres visszajelző tömítése nem benzinálló, és szépen megeszi. A tömítés meg ahogy jön kifelé, kiszakítja a helyéről a beforrasztott csatlakozót. Hiába próbáltam forrasztópákával, vagy fémragasztóval, sehogy sem fogta meg, pedig küzdöttem vele egy hetet. Nem lett jó sehogy sem. Végül meg kellett vennem a gyárit, ami nem volt annyira húzós tétel. Végre valami, ami nem volt horror áron, hurrá! Ezen kívül soha egy pillanatra se hagyott ott.
Most pedig következzék a hasznos dolgok rovat. Ami hasznos lehet rá, az a bukókeret. De mielőtt elkezdenétek nézegetni, és lelombozódtok, hogy 60e Ft, közlöm, hogy az Ebay-en van 40-ért. Csehországi cég gyártja, van hozzá szerelési útmutató, csak bírd a berohadt csavarokat kitekerni. Ütve csavarozó erősen ajánlott. Oldaldoboz tartót csak a Hepco gyárt, hát az sajnos annyi amennyi.A tanktáskát nehéz feltenni, mivel műanyag az egész, de legalább van alatta egy 18 literes tank. Jól hangzik, mi? Gondolnád, hogy majd elmész vele 400 km-t. Nem fog összejönni. Ha sietsz, a 300 km-re nem elegendő a benzin. Nekem eddig 6,5 volt a max, de 4-4,5-el el lehet vele járni nagypapás tempóban. Nekem az átlag az inkább 5-5,5.
A fent leírtak alapján azt kérdezné az ember, hogy ennyi szenvedés után miért nem cseréltem le a francba. A kérdés jogos. A választ viszont én is kerestem egy ideig, hogy vajon miért ne adjam el, mi ebben a motorban annyira jó. Hát a hangja. Bizony! Történt ugyanis, hogy én a gyári dobot az utáltam. Hangja nincs vele a motornak egyáltalán, miközben az egy hengerből adódóan érzed, hogy ott remeg a lábad között, él, de olyan kedvetlennek tűnik a kipufogó által. Rakattam rá sportdobot. Direkt rászabták, nem ilyen vegyünk egyet meg és nem számít, hogyan néz ki. Még a gyári takarólemezt is felrakattam ami a régi dobon volt. Meg sem lehet mondani, hogy nem a gyári van fent rajta, csak a hangjából. Miután hozzá lett hangolva a karbi, és nem fulladt le minden egyes lámpánál üresben, illetve kuplungoláskor, akkor érett igazán össze a gép. Mennydörgés hangja van, ahogy durrog vissza, és vigyorogsz a bukó alatt, mint a hülye gyerek. Mert azzá fog tenni, ez nem kérdés. A gyári dob meg csak addig fog visszakerülni, amíg meg nincs a műszaki. Ezért el sem akarom adni. Hiába nézegetem a boxer BMW-ket, mindig ugyanaz a vége. Basszus, az a hang!
Terephasználatról pár fontos infó. Ne akarj vele crossozni, nem arra való. Ez egy nehéz dög, 19-es első kerékkel, TKC 80-as gumikkal. 21-es jobb a homokban, ezt simán megvezeti. Az első teló pattog a nagy kátyúkban, lassú menés ajánlott vele (50 km/h).
Apropó rugózás! Kényelmes, nem túl feszes. Plusz amit mindig felhoznak, hogy a hátsó rugóstag megadja magát, ajánlott idővel felújítani, mert ülni fog a segge, az elején meg nem fogod érezni. Erre én mondok valamit. Ha az a motor fűtött helyen van, és középsztenderre volt állítva mindig, ne ott keresd a hibát, ha úgy érzed ül a segge. Egy kicsit ülni fog persze, de az első teló levegőben vételéért nem az a felelős. Hanem pont hogy az első teló. Ki gondolta volna mi? Újíttasd fel, hidd el, csodákat tesz. Nekem egyből megszűnt a levegőben való keresgélés vele, és sokkal biztosabb is lett az úttartása. Nem véletlenül mondják, hogy idővel az összes olajat cserélni kell. Itt a bizonyíték. Akkor lecseréltem a fékfolyadékot is, az is javulást mutatott.
Ha már olajnál járunk, télen 10w40-et, nyáron 20w50-et használtam.
Ha történik érdemleges, illetve hasznos infó, majd updatelek, de remélem nem kell, és az örökkévalóságig ilyen marad most már, ha egyszer kiküszöböltem az összes elcseszett gyári dolgot rajta.
Hibalista
- Üres visszajelző. (12e Ft)
Ide hordtam szervizbe
Yamaha Top Tatabánya. Megbízhatóak, normálisak, korrektek, gyorsak, rugalmasak. Az áruk az már más kérdés. Szerintem egyik szerviz se olcsóbb, akik egy ilyen üzletet fent tudnak tartani. A magánszerelők biztos olcsóbbak, de nem tudják maradéktalanul a fent leírtakat.
Értékelése: 9
Képek a motoromról
Fenntartási költség | (7) | Évjárat | 2000 |
Kényelem | (5) | Használati időtartam | 0 év |
Teljesítmény | (5) | Km vásárláskor | 44000 |
Megbízhatóság | (7) | Vezetett km | 10000 |
Szerviztapasztalat | (9) | Átlagfogyasztás | 5 l |
Előző motorja? | XT 125X | Következő motorja? | DL 1000 |
Ennyire szerette | (8) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (7.3/10) |