A japán Romet Pony
Szöveges ítélet
A Choi Nori-t nem is motorokkal, inkább gördeszkával, rollerrel, vagy
más városi közlekedési eszközzel kéne összehasonlítani. De ha már
motor, akkor leginkább ,,ifjúsági motor'', mint a legendás Romet Pony
a nyolcvanas években. A Romet jó volt arra, hogy a tizenéves srácok
alaposan megtanuljanak szerelni, és váltós járművel közlekedni. Akinek
kevesebb affinitása volt a szereléshez, annak déltuánonként volt mit
rugdosni, tologatni (hátha mégis beindul), és a szocialista ipari
környezetben igen hasznos káromkodást is alaposan elsajátíthatta.
Ezzel összevetve a Choi Nori egész más. Ez japán tiniknek készült
arra, hogy a japán város tükörsima aszfaltján elmenjenek a
szupermarketbe képregényért meg kefírért, vagy a szomszéd sarokra
randizni. A neve is ,,rövid utakat'' jelent. Több színben készül, az
egyik reklám szerint így a tinilányok a miniszoknyájukhoz illő színű
motort választhatnak. Aztán ha pár év eltelik, majd kidobják.
Eredetileg csak berúgókaros volt, de idővel önindítót is tettek
rá. Persze berúgóval is elsőre indul, de csak kitámasztón lehet
berúgni, ha valamiért alacsony az alapjárat, és leáll a pirosnál, jól
jön azért az önindító: egy pillanat alatt újra lehet indítani.
Szerkezetileg minimál koncepció, de az utolsó csavarig japán. Méretre
csak pár centivel nagyobb, mint a Romet Pony, de ez automata váltós és
robogó. Míg a Romet jó konstrukció pocsék anyagokból és hanyag
technológiával, addig ez japán csúcstechnológia, de ha nem arra
használjuk, amire kitalálták, akadnak problémák. A jó magyar kátyús
úton a teljesen rugózatlan hátsó kerékkel óvatosan kell közlekedni.
Emellett a hibáknál felsorolt dolgok.
És még egy történet. Ha hó esik rá, valami be tud ázni
rajta. Elindult, de az egyik piros lámpánál leáltt. Önindítóval nem
indult újra. Ami ez után következett: a járdára sokadszor felrakott,
sokadik rúgásra nagynehezen beinduló, majd az útra letéve, ráülve
sokadszorra is újra meg újra lefulladó pici motor, a buszmegállóból
nemcsak a rá egyre mérgesebb motorost de az engedetlen apró motort is
sajnáló, elnéző mosollyal szemlélő emberek látványa igazi Rometes
életérzést nyújtott. Persze három év alatt összesen egyszer, és nem
minennapos rendszerességgel. A végén pedig, ha nehezen is, sikerült az
indulás, szerelés nélkül hazajutottam, és másnapra a hiba nyomtalanul
eltűnt.
Már rég nem vagyok tini, de valamiért szeretem az ilyen jellegű
motorokat. Városi közlekedésre nekem nagyon bevált, és a fent leírtakat leszámítva jól működik (csak erről nehezebb sztorizni). Persze a szalonnás
nyakú BMW-sek és a hitelből vett autóval az út királyát játszó
agresszív autósok miatt a gyerekemet csak nyugodt mellékutcákon
engedném ilyennel motorozni. Aki dinamikus, erős motort akar, annak ez
nem való. A max. sebesség tényleg 40, annál semmiképp sem több,
de hegymenetben csak 15-20. De én így szeretem, ahogy van.
Meg is lesz, ameddig lehet.
(A fenti adatok, 3 év meg a 6000 kilométer az eddigiekre vonatkoznak.)
Hibalista
- A kipufogó könnyen kilukad (biztos mert többet, és régebb óta használom, mint az átlag japán tini), nekem végül a saválló acél csőből való utánépítés jelentett tartós megoldást.
- Az automata (vákuumos) benzincsapnak viszont tényleg, minden körülmények közt súlyos konstrukciós hibája van: nem lehet fixen lezárni. Ha a benne lévő membrán alá kosz kerül, nyitva marad. Szerencsétlen esetben a túlfolyó karburátorból fog folyni a benzin. Lehet, hogy japánban a benzinkutas azonnal harakirit követ el, ha ilyen előfordul a nála vett benzinnel, de magyar viszonyok közt szerencsém volt, hogy ezt az utcán vettem észre, és nem otthon a garázsban folyt ki a benzin. Megoldás: a csap le lett cserélve hagyományosra (van hozzá), és azóta csak prémium benzint veszek. A 100 kilométerenként 2 liter benzin (nem tudtam beírni az adatokhoz itt!) nem vágja haza a családi költségvetést.
- Olajcserénél, ha az olajat kicsit is túltöltik, a fölösleg idővel kifolyik, olajtócsát hagyva a motor alatt.
Ide hordtam szervizbe
Red Baron, Pécs
Ez nem szervíz, ez egy laboratórium precíz japán technikával, és
kiváló, felkészült, lelkes szakembergárdával.
A javításokról és a karbantartásokról is csak jót mondhatok.
Egyszer kiakadt a karburátor úszója út közben. Itt fel sem
merül az út széli karburátorszerelés. De a telefon után tíz perc alatt
ott termett a Red Baron-os autó, és máris egy ingyenes cseremotorral
robogtam tovább. Ha egyszer komoly motort vennék, biztos tőlük venném,
fantasztikusan felkészültek, barátságosak és korrektek.
Értékelése: 10
Képek a motoromról
Fenntartási költség | (10) | Évjárat | 2005 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 3 év |
Teljesítmény | (3) | Km vásárláskor | 4393 |
Megbízhatóság | (6) | Vezetett km | 6500 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 3 l |
Előző motorja? | Pony | Következő motorja? | – |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (8.6/10) |