1 napos utitárs
Szöveges ítélet
A motor idén tavasszal került hozzám 12 ezer kilométerrel. Amikor a hirdetést megláttam, biztosra vettem, hogy valami kamu visszatekert motorról van szó. Azért a kisördög csak dolgozott, így próba szerencse alapon felhívtam az eladót, mondván hátha okosabb leszek. A telefonban egy nagyon korrekt embernek tűnt, úgyhogy kezdett a motor egyre jobban érdekelni. Elmondta, hogy ritkán használta a motort, és kihasználatlanság miatt adja el. Úgy voltam vele, hogy mivel kb. 20 km-re van a munkahelyemtől, megéri megnézni.
Mivel tudatosan K4-K5 Gixert kerestem ezért alaposan utána néztem a típusnak. Letöltöttem pl. a motor Service Manualját, amiből kiderült, hogy az első tárcsaféket 5 mm vastagság alatt kell cserélni. (Ez egyébként egy fontos tényező volt, mert korábban megnéztünk több motort, ami sérülésmentesnek volt hirdetve, aztán amikor mikróval megmértük a féktárcsát kiderült, hogy 4,8-on áll, vagyis kuka az üzlet és még hazudott is az eladó.) Illetve vittem magammal egy sportmotorokban járatos havert is, több szem többet lát alapon.
Amikor végre személyesen is megtekintettük a motort, az ámulat volt az első reakciónk. "Ez a motor vadi új!" Közelebbről megnézve folytatódott a döbbenet. "Ezen még a jó öreg Bridgestone szalongumi van elöl!" Se egy sárfolt, se egy eső csepp, minden csillog-villog.
Az oldalán volt egy pici horzsolás, az előző tulajnak sikerült eldöntenie (tudom, mindenki ezt mondja), és ennyi. Haver kipróbálta: a váltója, mint a vaj, nem húz semerre, korrekt nagyon. Tárcsáját mérni sem kellett, érezhetően nem volt egy pici válla sem, betétei is jók voltak, gumija pályát sosem látott, volt rajta vagy 2 centi "majrécsík".
A foglalót letettem, és 3 nap múlva el is hoztuk, nem nagyon volt kérdés.
Itthon aztán lista készült a legfontosabb cserélni valókról: gumi, olaj, fékolaj, szűrők, bukógomba stb.
A cserélni valókat mind szakemberre bíztam. Gumiban Metzeller vonalon indultam el, így az én szintemnek pont megfelelt az akciós Metzeller Sportec M3.
Mivel van cégautóm, így a motort főleg hétvégén használom, vagyis nincs mindennapi használatban. Ez volt legalábbis az eredeti terv, aztán felfedeztem mennyivel egyszerűbb a reggeli dugón átkelni, így a céges benzin helyett saját magam tankolta motorral járok, mert többet ér reggel 20 perc fun pénzért, mint 40 perc idegeskedés a dugóban, ingyen. A sportmotor ilyen szempontból szerintem egy tök jó alternatíva, mert igaz, hogy meg kell szokni, hogy 3 ezres fordulat alatt nemhogy nem csinál semmit, de inkább dadog, viszont cserébe annyira pici, hogy kényelmesen lehet az autók között lavírozni, és szinte mindenhol elfér. Biztos van sokkal jobb motor is erre a ccélra, de ez sem rossz az biztos.
A testhelyzet a motoron elég sportos, a csuklóizmoknak meg a hátizmoknak eléggé szokni kell, de 1-2 ezer kilométer alatt az ember az izmai, ízületei felveszik a motor sportos karakterét. Amit nekem nem sikerült igazán megszoknom, az a hátsó fék kezelése. A Safety Hungarys tanácsokat követve próbáltam a hátsó féket kezelni, de nagyon hamar elfárad a lábfejem. Próbáltam már mindenféle pedálmagasságot és üléspozíciót, de bőrcuccban és csizmában sehogy sem jó, így ezen még dolgozni kell.
Ami viszont az első nagyobb kör után tiszta lett az az volt, hogy a gyári plexije cserére szorul. 200 alatt még nagyjából jó, de 200 fölött leviszi az ember fejét a szél. Nagyjából 7 ezer forintos tételről beszélünk. Ennyibe kerül egy duplabubis versenyplexi, otthon cserélhető.
A kis Gixer 3 ezertől elindul, és teljesen lineárisan elkezd emelkedni a fordulatszám, még kezdőknek sem csinál semmi váratlant. Aztán 10 ezer fölött begyújtja a rakétákat, és eszeveszettül elkezd menni. Ugyanakkor elmondható, hogy 3-10 ezres fordulat között városban is nagyon dinamikusan lehet használni. Csak azért mert 600-as még nem kell agyig pörgetni minden lámpánál.
Amikor megvettem sokan mondták, hogy mit akarok ezzel a motorral, ez arra való, hogy kitakarodjak vele a Hungaroringre, és húzzam neki. Tény hogy ebben is van igazság, ezért aztán augusztusban a pályára is eljutottam vele.
Életemben először vettem részt nyílt napon, nyilván a szűk keresztmetszet az én tudásom volt, és nem a motor tudása. Így erről a részéről sokat nem is tudok mondani, iszonyat nyugodtan viselkedett, de ez abból is adódott, hogy a határait még nem tudtam feszegetni. (Félreértések elkerülése végett nem is 80-nal mentem végig a pályán, kb. 2:40-es időt motoroztam ki.)
Utcán a futóműve nagyon kezes. Sokan mondják, hogy például az R6on kiesik a fogsoruk, én ilyet sosem tapasztaltam. Nyilván nem kényelmes átkelni az Éles sarok környékén, de azért fogorvoshoz sem rohan azonnal az ember.
Összefoglalva én nagyon meg vagyok a motorral elégedve. 1 szezont nyomtunk le együtt, és terveim szerint még sokat fogunk. Nyilván ha sokat túráznánk két személlyel vagy sok több napos túrán vennék részt, akkor elgondolkodnék egy más jellegű motoron, de amíg a használat során főleg 1 napos túrák és szolid pályahasználat van előtérben, maradni fog, mert egy nagyon szerethető szerkezet.
Hibalista
- Nem gyári rendszámtábla csavarjai kilazultak.
- Nem gyári kipufogó miatt ingadozott az alapjárat, és hidegen leállt. Eredeti dobját visszatéve nem csinálja többet.
- Nem volt több hibája.
Ide hordtam szervizbe
Értékelése:
Képek a motoromról
Fenntartási költség | (5) | Évjárat | 2004 |
Kényelem | (6) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 12000 |
Megbízhatóság | (8) | Vezetett km | 6000 |
Szerviztapasztalat | (8) | Átlagfogyasztás | 5 l |
Előző motorja? | – | Következő motorja? | – |
Ennyire szerette | (8) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (7.3/10) |