Happy End?
Szöveges ítélet
2006 őszén kitaláltam, hogy kell nekem egy boltba, munkába és úgy általában városba járkálós motor. Egy "Ezüst Nyíl" már állt a garázsban, de azt sajnáltam ilyen feladatokra befogni. Természetesen egyből Pannónia T1-T5 után kezdtem túrni újfent, de az árak elriasztottak(nem végleg:-). Kitaláltam, hogy legyen segédmotor, és mivel gyerekkori vágyálmom egy Simson volt, így megvolt a célpont. Eddigi tapasztalataim alapján ami elromolhat, el is fog, így a legprimitívebb típusok kerültek a fókuszba, a Star és az S51N. Egy restaurált Starra majdnem rábuktam, mikor húgom csendesen jelezte, hogy volna egy Simson egy haverjától AJÁNDÉKBA. A srác 7000 forint ellenében elhozta a dögöt Miskolcról Budapestre, házhoz. Már a megpillantásakor láttam, hogy lesz vele ez-az....Minden fekete volt rajta, ami nem, az rozsdás. A blokk egy kartondobozból pislogott kifelé riadtan, többé kevésbé egyben, sok-sok alkatrész között. A szerzeményről gyorsan kiderült miféle: Vékony nyereg,fekete tokozású rugóstagok, se index,se duda,se km óra, a tanksaprában BLAU színkód: S51N. A blokk a jól bevált mesterhez vándorolt dobozostól. Pár tízezer ezer forinttal és pár héttel később 100%-ig felújított 0km-es blokként várta a beépítést. Közben én sem tétlenkedtem. Megcsináltam az első teleszkópot. Nekiálltam a gumik cseréjének, aminek eredményeképp kihajíthattam a felniket is amelyek csöndben, alattomosan átrozsdáltak a fekete máz alatt. Nem akartam új acélfelnit küllőkkel, inkább lőttem a vateráról egy pár klasszik alukereket kompletten egy elbontott schwalbéról 10 ezerért. A festék levakarásával hosszú napok mentek el. 3 réteg volt rajta. Az elő sárvédő szét volt rohadva, azzal nem kellett foglalkoznom, az oldaldeklik és a hátsó sárvédő mentek kézzel, de a tank nem. sokréteg gitt meg miegymás volt rajta. De a kromofág megtette áldásos hatását, minden ment fémtisztán a festőhöz. A türelem meghozta gyümolcsét, kb 1 hónap múlva átvehettem a ragyogó piros és fekete színű elemeket. A Schwalbe kerekek ütésmentesek voltak, de a poros pincében tárolás nem tett jót nekik, így azok következtek. A rozsda a küllőkről lejött forgó drótkefével, jött vele a króm is mondjuk...A ráfokat felcsiszoltam vizes 400-as papírral, így jártak a teleszkópvillák és a sárvédőtartók is, a fékfedelek szintén. Közeledett a kész állapot. A kipuffogó, a lámpafej- ami S50- és a kormány elég gázul nézett ki. Ezek csiszolás és alapozás után fekete festést kaptak-de már általam. A küllőket szintén lefestettem, mivel szétszedni nem volt szívem a kereket, annyira szépen futottak. Mikor mindezzel kész voltam, minden cucc a mesterhez vándorolt, aki varázsolt bele nekem elektromos rendszert is. Időközben kitavaszodott és én nagyon vártam az első próbautat. A motor megjött, és én azzal a lendülettel vittem is. Szépen húzott, érzésre jól ment, ekkor még km óra nélkül. Az feltűnt, hogy az egyest nagyon ki kell húzatni, hogy ne hörögjön kettesben. Aztán egy komám megszánt, és kaptam tőle egy 10000km-en álló 100-as órát. Ekkor jöttem rá dologra. A motor 3ban simán vitte az 60-at, csöndesen. Tehette ezt, mivel 14-es helyett 16-os fogaskerék volt elöl. Irány a bolt, gyári méretű láncszett megvesz, beszerel, láncszekrényt közben széttör, de a lényeg, a motor végre úgy megy ahogy kell.
A pesti forgalomban jobb gép nem is kéne. Bármikor behoz melózni, vagy elvisz akárhova, alkatrész sok helyen van röhelyes áron, nem kell bele drága szintetikus olaj, nincs műszaki vizsga, teljesítményadó, átiratás meg egyéb lehúzások, csak a motorozás tiszta élvezete.
A végeredményről annyit, hogy az utcán már többször odajöttek hozzám megdícsérni a motort. Klassz érzés.
A későbbiekben írok majd a kilométerek szaporodtával.
Ahogy ígértem, írok. 2011 februárja van, a motort elvitték 3 hete , és nagyon vissza kellett fognom magam, hogy ne uráljak örömömben, mikor rácsukták a kisbusz ajtót. Hogyan jutottam idáig? Egyszerűen.
A motorral körülbelül egy éven keresztül semmi baj nem volt, kannáztam bele a keveréket, indult, ment, oké. Aztán a csapszegnél megette az uténgyártott hézagolót(nem derékszögelési hiba miatt), blokk szét. Aztán havonta kedzdtek törni a küllők, kettesével-hármasával. Aztán az újak is. A karbi rendszeresen eldugult. Ezt nem értettem, volt fent szűrő a benzincsőben is, 2 havonta cseréltem ráadásul. A kondi is megadta magát úgy fél évente. Aztán eltörtek az első villarugóm, a teleszóp meg összeesett. Eltört a hátsó felnim is. Csapágyas lett mindkét kerék. A bowdenek havi redszerességgel szakadtak, pedig mindig beolajozva tettem fel őket. A váltómechanikában egy rugó elfáradt, a "pillangó" egyik füle letört, a berúgó racsnijának üztközője szintén. Kb ennyi jut eszembe. Ja, nem, megevett mégegy hézagolót, de azt reggeli induláskor, még alapjáraton, ott nem kellett blokkot fűzni. Volt még a terítéken temérdek defekt, az mondjuk megesik. A kipufogó is megér egy misét, soha egy piilanatig nem volt olyan, hogy valahol ne eressze az olajos trutyit. Utángyártott volt, mondanom sem kell.
Öszesen 7 ezer km-t mentem vele, kizárólag Budapesten belül, télen, nyáron. Elhiszem, hogy valamikor, eredeti alkatrészekkel ezek jó és megbízható mootorok voltak. Én így jártam. Ha az összes ráfordított költségemet nézem, még mindig sokkal kevesebb pénzben volt, mint BKV-val járni, a gyorsaságról ne is beszéljünk. De újra nem kéne. Majd a fiaimnak, ha megnőnek. Hadd tanuljanak meg szerelni is,ne csak motorozni ;-)
Hibalista
- Egyelőre soron kívül semmi. Szép is lenne..
Ide hordtam szervizbe
Bálint László, Kunadacs
Értékelése: 10
Másik szerelő értékelése
Én
Értékelése: 8
Képek a motoromról
Fenntartási költség | (10) | Évjárat | 1981 |
Kényelem | (7) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (3) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 1000 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 3 l |
Előző motorja? | – | Következő motorja? | – |
Ennyire szerette | (5) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (6.7/10) |