No tuning és akkor örökélet + 1 nap
Szöveges ítélet
Kezdetek:
A történet úgy kezdődik, hogy nagyapámtól megkaptam a hosszú évek óta a kamrájában porosodó Simsonját. Üzemképtelen állapotban volt, mivel mindenhova bele volt rohadva a benzin a sok állás miatt. Első kerék, sárvédő, kormány és az indexek leszerelése után könnyedén befért egy Swift sedán csomagtartójába ülések ledöntésével. Itthon összerakás közben minden megpucoltam. A benzintank belülről rozsdás volt, erre tényleg tökéletes megoldás három marék kavics és 2x 10perc ütemes rázás. Benzin csap és cső csere valamint egy karburátor felújító készlet után lábra is került a jármű. Majd rögtön az első teszt úton a 3. sarkon kuplung bowden szakadás. Gondoltam, hogy a többi bowden is hasonló állapotban lehet (pl.: fék) ezért az összes cserére került. Innentől már csak a fényeket kellett gatyába rázni kicsit, gyors biztosításkötés (kb.: 5000ft/év) és lehetett is használni.
Az aranykor:
Miután összeállt a gépezet, kellemesen lehetett vele gurulni. A 3. sebességi fokozatban 50-55 km/h olyannyira szerette, hogy ekkoriban produkáltam életem eddigi abszolút fogyasztási rekordját: 2.5 liter/1 00km. Nagyon élveztem, hogy szinte olcsóbban közlekedek, mintha gyalog mennek (kb.: 7ft/km) és 400kmenként megyek be benzinkútra 3000ftér tankolni.
Amikor elcsesztem:
Elöljáróban annyit, hogy senki soha ne tuningoljon (főleg házilag) semmit. Mindent úgy kell használni ahogy és amire kitalálták. A probléma egyik forrása, hogy Budapesten 50nes táblánál mindenki 70-75el, 70es táblánál 90-100al megy nem elég ha valaki szépen komótosan felgyorsít 55re, mer megölik eltapossák dupla záróvonalon át úgy előzik meg h a tükörrel majdnem felöklelik, pedig 20méterrel előtettem már ott áll a sor ahol meg kell állnia én pedig szépen elgurulok mellette. Meg figyelésem szerint ahhoz, hogy valaki ne legyen folyamatos veszélyhelyzetben azáltal hogy úgy néz ki a forgalomban mint egy uszadék fa valami hegyi patakban legalább 70el kell menni és ha lehet ezt 5-6 másodperc alatt kell betenni, mer különben valamelyik nascar pilóta végez vele. A KRESZ SZERINTI jobbszélen meg közlekedjen az aki kitalálta, kátyúk, nyomvályúk autó orrok és sok egyéb veszély felvállalásával. Tehát elkezdődött a tuningolás: kapott egy sokak által komolynak nevezett MZA rezonátor kipufogott, egy 60as hengert amin bővítettek voltak a rések, egy foggal nagyobb lánckereket(!), karburátor es gyújtás hangolást. Eredmény: a 3 sebességes Simson végsebessége 55-60-ról felment 74-75re., Ami majdnem jó is lett volna ha a nem lettek volna a nagy lánckerék és a szűk fordulatszám tartományban dolgozó henger miatt óriási lyukak a fokozatok között. Pl.: 1es vége 28 2es eleje ahol megy 40, 12km/h-s lyuk. Aztán a sok nyúzás közben volt esés is terepen, volt olyan hogy leesett a kuplung kosár végéről a nagy anya és „ eltűnt” a kuplung. Volt olyan ami a legdurvább ,hogy csak úgy menetközben letört a kipufogó a hengerről nyakból menetestül. Másik legdurvább, hogy menetközben eltört a hátsókerékben 20küllö a 30ból köszönhetően az utak minőségének ugye, illetve félév alatt kb. 4 defektem volt. Fogyasztás pedig felugrott 3.5-4literre. A folyamatos csutka gázon közlekedést nem szerette.
Konklúzió:
Ha nem kezdtem volna el faragni akkor ugyanolyan szépen elkarcolt volna még 20 évet mint ahogy az előző 20at megtette. De köszönhetően a budapesti viszonyoknak elpusztul röpke fél év alatt valószínűleg ezért is van kevés belőle itt, inkább vidéken van több ahol kisebb a forgalom és talán lehet lassabban is menni. Azt tudom javasolni akinek van Simsonja hozzá ne nyúljon csak tartsa karban és meghálálja.
Hibalista
- Szivató - Kuplung - Hátsó kerék küllők - Kipufogó könyök blokknál lévő menete - Köllök - stb.. -
Ide hordtam szervizbe
Leginkább jómagam mivel autószerelő vagyok, illetve ha elakadtam akkor haver segítségével.
Értékelése: 10
Képek a motoromról
Fenntartási költség | (9) | Évjárat | 1988 |
Kényelem | (9) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (5) | Km vásárláskor | 6000 |
Megbízhatóság | (7) | Vezetett km | 5000 |
Szerviztapasztalat | (6) | Átlagfogyasztás | 3 l |
Előző motorja? | – | Következő motorja? | ETZ 251 |
Ennyire szerette | (6) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (7.4/10) |