Megmentettem, már 6 éve hálás érte
Szöveges ítélet
Leírom a gyermekkorom óta használgatott-javítgatott Simsonom történetét, legalábbis amióta nálam van, majd véleményezem, hogy összességében milyen használni egy ilyen motort.
Én ezt a motort még tizenéves fejjel, 2011-ben vettem 40 ezer magyar forintért, akkor még falura, hülyéskedni. 40 ezer forintért ma egy normális motorblokkot sem lehet kapni Simsonhoz, akkoriban is el lehet képzelni, mit kapott az ember ennyiért - borzalmas állapotban volt, alig indult, leginkább tolásra volt hajlandó beröffenni, és erő sem sok volt benne, épphogy futotta az ötvenet amikor olyan kedve volt, nem sok értelme volt négyesbe váltani vele. Eredetileg - legalábbis a váz szerint - S50B-ként kezdte pályafutását, de S51-es, 4 sebességes blokk hajtotta, illetve hajtja a mai napig. Ronda, sötétkék, rossz minőségű fénye volt, horpadt tank, horpadt deknik, mindenhol felületi rozsda, nulla elektronika, 6 csokival bekötött gyújtás, és egy falusi sportkipufogó, ami ugyebár kihagyhatatlan eleme egy jó falusi versenygépnek.
Így indult hát a kaland - ezt követte egy évnyi folyamatos idegeskedés, pénzköltés, szerelgetés. Egy ideig próbáltuk bontás nélkül életben tartani, de az elkerülhetetlen motorfelújításnak végül utat kellett engedni.
2012 végére állt össze a gép: kapott egy 60 köbcentire kifúrt hengert, csapágyakat, mindent, ami kellett neki, illetve egy új Amal karburátort, nagyobb torokátmérővel. Teljesen új tankot kapott, meg oldaldekniket, számos elem újra lett fényezve, a Ferrari-féle Rosso Scuderia-ra minél jobban hajazó piros szín lett kikeverve, mint látható a képeken - szerintem nagyon jól áll neki, azóta is szép.
A hiba, hogy akkor még a fényezésen kívül nem mertem hozzányúlni a motorhoz, így a szervizt a helybéli (mekk)mesterember végezte, egy helybéli mesterembertől gyakran várható minőségben: a fényes, erős, szép motorom egy rendes bejáratás és fél év után ismét problémázott, elment a kuplung, elkezdett csörögni, elment az erő, eltört a berúgótengely.
Akkor jutottam az elhatározásra: megszerelem én.
Így is lett: két évvel a megvétel után, 2013 nyarán készen volt a blokk. Eddig ráment körülbelül 200 ezer forint a vételárat nem számítva, ami elég sok, de azóta meg kell mondjam, semmi baja a motornak.
Ezt mind csak azért írtam le, hogy tudja, mire számítson, aki egy falusi lehasznált gépezetet vesz - megéri a jót megvenni, erre én így jöttem rá. Legalább megtanultam szerelni - ezzel nyugtatom magam a mai napig.
2013-tól három éven át használtam kora tavasztól késő őszig, élménymotorozásra, kisebb, és segédmotoros mércével nagyobb túrákra, illetve minden olyan táv megtételére, ami gyalog/biciklivel már kényelmetlen volt. Volt, hogy rendesen meghajtottam, új Heidenau gumikon, és eredeti, a hengerre tervezett VRezo kipufogóval élmény volt vele menni, volt benne erő, GPS szerint is tudta a 75-80km/h-s tempót - itt pörgött ki a negyedik fokozat, de valószínűleg tudott volna még gyorsulni egy kicsit. Így mentem vele 3 éven át, és kisebb dolgokon (fékbowden szakadás, lánc csere, olajcserék évente) nem volt vele semmi teendő, mindig 1-2 rúgásra indult. Még a megszakítós gyújtás sem rakoncátlankodott, imádtam.
Ezután a motor átköltözött velem együtt Budapestre, itt viszont már nem használtam, időközben lett autóm, elég messze dolgoztam otthonról, egyszerűen kényelmesebb volt kocsival járnom, így szépen lassan beállt a tárolóba a kis Simson. Ott is maradt, 2 éven keresztül porosodott mozdulatlanul, már szinte meg is feledkeztem róla:
Tavaly azonban autót váltottam, a Ford Mondeo helyett egy benzinzabáló hathengeres BMW E36 kabrió lett a négykerekűm, amit egy ideig volt merszem napi használatba befogni - 13 litert fogyaszt, és nem olcsó a fenntartása, illetve az egyébként már felfelé ívelő értékén sem segít a napi 70 városi kilóméter, így eszembe jutott: hiszen nekem van egy Simsonom!
Így elővettem, kitisztítottam a tankot, raktam bele új keveréket, és rárúgtam két év után. Aztán még egyszer. És elindult.
Azóta is használom, hibátlan. Ezzel szerintem jellemezhetjük is ezeket a motorokat: ha egyszer jól meg van csinálva, akkor nagyon jó, és annyira egyszerű szerkezetek ezek, hogy még egy teljesen tapasztalatlan fiatal is bele tud tanulni a szerelésébe kevés fejtöréssel. Sosem tervezem eladni, ameddig lesz hozzá alkatrész és működik, addig továbbra is használni fogom. Egyébként jelenleg egy hosszabb fokozatokkal rendelkező 4-es váltóval nem túl magas fordulaton, emelkedőn is tudja a 60km/h-t, egyébként a 80 is megy neki, normális használattal városban 3-3,5 liter körül eszik, és szerintem sokkal érdekesebb, jobb dolog, mint egy új 50-es robogó. A képek között látható egy "előtte", és két "utána" kép.
Hibalista
- Majdnem minden, ami ezeken elromolhat.
Ide hordtam szervizbe
Saját magam
Értékelése: 4
Másik szerelő értékelése
Nem nevezem meg, vidéki szerelő
Értékelése: 7
Képek a motoromról
Fenntartási költség | (3) | Évjárat | 1975 |
Kényelem | (7) | Használati időtartam | 7 év |
Teljesítmény | (6) | Km vásárláskor | 20000 |
Megbízhatóság | (8) | Vezetett km | 15000 |
Szerviztapasztalat | (1) | Átlagfogyasztás | 3 l |
Előző motorja? | – | Következő motorja? | – |
Ennyire szerette | (0) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (4.2/10) |