Hűséges szerető, ez az én Bitch Racerem
Szöveges ítélet
Pár szót említenék a múltról mostanáig:
Babetta után eldöntöttem, hogy olyan motorkerékpárt szeretnék, ami megállja terepen is a helyét, bevált konstrukció és mindez 50 ccm-ben. Először egy Jawa Mustangot akartam, mondván hogy olcsóbb, mint a Simson, de apám lebeszélt róla. Mivel kultusz motort szerettem volna, nem is nagyon nézelődtem a japán márkák iránt, elkezdtem Simsont keresni. Először S51 abból is az endurókat nézegettem, mert terepezni is akartam vele. Ki is volt nézve egy, amikor apám azonban észrevett egy eladó S53-as gépet. Hosszas tanakodás után eldöntöttem, hogy ez lesz az én gépem. Természetesen az ország legtávolabbi csücskében volt, így hát elindultunk trélerrel a gépért. Semmit nem tudtam erről a típusról, csak annyit hogy ez már nem DDR Simson, hanem német gyártmány. Sebaj. Megnéztük a motort, a külseje nagyon szép volt. Nem gyári, de gyárias. Enduro kipuffogó, a gyári krossz sárvédő, lámpabura, stb. ezek megvoltak. Megvettem, elhoztuk. Úgy 10 km-re otthontól a saját lábán akartam vele hazajönni. Az út azonban nem volt épp sikeres. Többször lefulladtam, alig akart menni. Kiderült, hogy rossz a karburátor. A fúvókák menetei teljesen el vannak kopva. Az elkövetkezendő fél évben csak a gond volt vele. Hosszabb idő után nem volt szikra, nehézkes volt az indítás is. Ekkor kezdtem el felújítani az elektromos rendszerét. Először cseréltem gyújtó tekercset, majd tönkrement a tirisztor. Ebből minimum 3-at elhasználtam. Sajnos rá kellett jönnöm arra, hogy az utángyártott alkatrészek minősége valahol -1 és 0 között van. Mivel nem akartam egy megbízhatatlan gyújtás rendszerbe újabb tízezreket belekölteni, hosszas gondolkodás után megrendeltem bele a VAPE gyújtásrendszert. Az ára elég húzós volt, de én nem nagyon költök másra, így bevállaltam mondván vagy bejön, vagy eladom. Ekkor már több mint egy hónapja állt a motor. Sokan tévedésben vannak, hogy az összes S53 VAPE rendszert kapott gyárilag, de ez nem igaz, mert a régebbiek a hagyományos Simson tirisztoros rendszert kapták. Mivel a hozzá adott kapcsolási rajzon szinte lehetetlen volt kiigazodni, próbáltam a saját logikám szerint bekötni. A motort mintha kicserélték volna. Elképesztő dinamikus lett! Az elektromos rendszere kiváló! Elbírja a 60/55 wattos H4-es izzót. A töltése is nagyon jó, tuning gépekre ez az alap rendszer! Ezután az égvilágon semmi gond nem volt vele, több hosszú túrát is megjártam már vele.
És akkor jöjjön a jelen:
Napi szinten használom, és teljesen meg vagyok vele elégedve mostanra. A lengéscsillapítás kiváló, pedig nem teljesen jók a hátsó teleszkópjaim. 14-es első lánckerékkel vettem, amit kicseréltem gyári 15-ös méretre, így a laza 55 km/h-s sebességet könnyedén tartani tudom. Ha odalépek neki, olyan 65-70 km/h között van a vége. A váltó kicsit megszokást igényel, hosszabb úton jár a váltókar az átlag Simsonhoz képest. Az 53-as endurója a \"Beach Racer\". Nagyobb az első kereke, ami terepnél csak jól jön. 2,4 literes átlagfogyasztás társul 3,7 lóerőhöz ami igazán csak a magas fordulaton ébred. Alatta meghal a Simson, kétütemű lévén. Ha nem tudod feltornázni minimum 5-6 ezer környékére egy domb előtt akkor vége. Felette viszont egész jól el lehet vele motorozni. Raktam bele elektromos fordulatszámmérőt, egy hasznos dolog a műszaki szakiknak. Azonban talán most figyeltem fel valahogy a ritkaságára és az értékére, így egyre kevésbé használom már terepen. Remélem, hogy még hosszú-hosszú évekig.
FRISSÍTÉS
Napi szinten járkáltam vele mióta megvettem, azonban a váltó egyre rosszabb lett. Kezdetben csak a nagyon nagy holtjáték zavart, de aztán rendszeresen kidobálta a fokozatokból. Ez sok helyzetben már balesetveszélyes volt, az utazási komfortot nagyban rontotta. Soha nem vettem még le a kuplung deklijét, nem tudtam azt sem igazából hogy milyen módon működik a váltója. Megrendeltem a szükséges cuccokat, azután nekiálltam a szerelésnek. Amit feltétlenül le kell írnom miután már ismerem a motorblokkot teljesen, hogy a vonóék cseréjéhez nem szükséges blokkot húzni a népi hiedelemmel ellentétben. A golyók ugyan ki fognak potyogni, (talán jobb is) de ezeket zsírba mártva kis lapos csavarhúzóval vissza lehet nyomkodni a csőtengelybe. Én viszont vétettem egy fatális hibát a tudatlanságomból fakadóan, de azt inkább most nem írnám le. A lényeg, hogy szét kellett húzni a blokkot. Ennek keretében kapott mindenhova új csapágyakat is. Kicseréltem a váltóban a vonóéket (hardcore Simsonosok tudni fogják mi az) és a komplett azt mozgató szerkezetet. Miután a Simson primitív, ámbár annál költséghatékonyabb váltójában pici kis 7-es golyók által történik az erőátvitel, erősen ajánlott ezeknek is a cseréje, ha már úgyis ott járunk. Nem mai gépek, a szinkronmentes váltások során szép lassan megkopnak. Nagyban növeli a váltási komfortot, könnyebben beveszi a sebességet ha nincs kockára kopva. Ezen kívül nekem 1 golyó hiányzott, az valahova elveszett vagy ledarálódott ebbe nem merek belegondolni. Mivel a hengert is le kellett venni, elküldtem felfúratni 60 ccm-re. Nekem már fontosabb az utazás mint a határban ökörködés, ezért lehet hogy megdobom még majd egy 16-os első lánckerékkel, ha lesz benne annyi erő.
Hibalista
- Szétbarmolt elektronikával vásároltam, ez előző tulaj nem törődött vele. Amiket javítottam: - -rengeteg kábel, szigetelés, test - -illesztési pontatlanságok, amik nekem nem tetszettek - amit kivágtam belőle, vagy kicseréltem: - -komplett gyújtó berendezés, de ezt megelőzően még megpróbáltam helyrerakni, miképpen vettem hozzá: - -3 db tirisztor, - -gyújtótekercs - -gyújtás alaplap, komplett - -üres gyújtás alaplap - -lendkerék - -új fesszabályzó (ELBA) - amik egyébként kellettek: - -indexrelé - -gyertya, gyertyapipa, kábel - -új akksi - -apróságok: tankmatrica, izzók stb...
Ide hordtam szervizbe
Saját magam, vagy apámmal együtt
Értékelése: 10
Képek a motoromról
Fenntartási költség | (8) | Évjárat | 1994 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 0 év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (8) | Vezetett km | 5000 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | l |
Előző motorja? | Babetta 210 | Következő motorja? | Mindenképpen hasonló jellegű gép, valamilyen japán, vagy német túra enduro. |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (8.7/10) |