A Sámson
Szöveges ítélet
A gépet Nagyapámtól örököltem, Ő újonnan vette 1988-ban, gondolom nem kell mondani, hogy kimélte (3000 kilómétert tett bele, a szőlőhegyre járkált). Jómagam pár éve használom, azóta mentem vele 2000 kilómétert, gond nélkül.
Elég sokoldalú motor, könnyebb terepen jól elmegy (A hivatalos neve is S51 Enduro), városban se rossz, főleg, ha nincs nagy forgalom. Túrázásra is lehet használni, bár az a sebesség miatt olyan, mintha kétszeres gyorsításban bicikliznénk. (legalább lehet élvezni a tájat). Azért 50 ccm-től ne várjunk nagy csodát, 65 a vége - de azt lehet tartani hosszútávon (csak ne jöjjön emelkedő:) - , lejtőn még a 75 is megvan. Ebben a motorban is van gyári szintemelkedés- jelző: ha emenlkedő jön, akkor magától lelassít :)
Persze vannak elég szép tuning masinák, amik felfúrt hengerrel, rezonátoros kipuffal, membránnal, stb simán tartják a 80-as utazótempót, de nekem jó így gyári állapotban, nem akarom a megbízhatóság rovására tuningolgatni. Meg különben is az a mániám, hogy minden motor gyárilag a legszebb.
Azért is jó túrázgatni, mert a két oldalsó plusz csomagtartónak köszönhetően jól meg lehet pakolni. Persze nem egy Gold Wing, de jelenleg nem jut eszembe olyan 50 ccm-es moci, amivel lehetne normálisan túrázni. Idén Simsonálisra mentem vele, 3 nap alatt 500(!) km gond nélkül, szóval ha valaki azt állítja, hogy Simson nem való túrázásra, az nem tudja mit beszél. Az üléspozíció nem megterhelő, bár az egy henger miatt eléggé ráz (Más elszántabbak elmentek Simsonnal Horvátországba meg Lengyelországba, szóval határ a csillagos ég, csak legyen nálunk Arol 2T)
A megbízhatósága fantasztikus, ha rendesen karban tartja az ember, akkor nem hagy cserben. Ha mégis megtörténne, akkor egy 10- es kulccsal és egy kombináltfogóval szinte bármi orvosolható.
Ebben rejlik a gép tökéletessége, hogy a ´88-as évjáratú gépekben már egy kiforrott technológia van, nincsenek kidolgozatlan típushibák, a tirisztoros gyújtás szinte örökéletű, és az egész motor annyira egyszerű, minden átlátható benne. Nincsenek benne felesleges dolgok, hűtés a menetszél által történik, egyedül egy sebességmérő óra van a kormányon, más nem is hiányzik, talán egy fordulatszámmérő. Akku nélkül is simán elmegy, csak akkor nem működik az index.
Legnagyobb előnye, hogy 50 ccm, ezért B-s jogsival is lehet menni vele - viszont utast nem lehet vinni. Igazi életérzés vezetni, nem vagyunk ráutalva az elektronikára, és plusz öröm, amikor visszaintenek a nagymotorosok! (robogóval nem nagyon tapasztalni hasonlót) Éves biztosítás 4000 Ft, röhej. Súlyadót meg cascót fizessenek csak az autósok :)
Fogyasztása 2,5 - 3 liter keverék, nem fog a gatyám rámenni, mint már írták mások is: olcsóbb, mint a BKV.
Kezdő motorosoknak tökéletes, meg lehet rajta tanulni motorozni és motort szerelni, nyugodtan lehet húzatni, és nem kell félni, hogy egy nagyobb gázadásra feltekeredünk az első fára. Árban verhetetlen, 40 ezernél kezdődnek a lehasználtabbak, de 70-90 ezerért már elég szép és megbízható darabokat lehet találni, alkatrészek se drágák hozzá.
Összefoglalva egy nagyon jó, hihetetlenül olcsó és megbízható, halhatatlan és elnyűhetetlen kismotor, "abból a korból, amikor még nem létezett az a kifejezés, hogy tervezett elavulás."
Ápdét 2008. dec. 19.
Közben eltelt egy hosszú év, de továbbra sem romlott el rajta szinte semmi. A tank tiszta rozsda, ezért a benzinszűrőt gyakran kell tisztogatni, meg persze a karburátort is. Szezon elején kitisztítottam, azóta pöccre indul - mármint első rúgásra.
Aztán eljött a nyár, és beleraktam pár kilométert: Lementem vele Butapestről Balatonra, onnan Velencei tóhoz, aztán Dunaföldvárra és egy kis Kalocsai kitérővel haza, mindezt felpakolva (sátor, hálózsák, polifon, nagytáska, meg persze a szerelőtáska baj esetére - szerencsére nem kellett használni).
Szóval túrázni továbbra is jó vele, csak kerülni kell a főutakat.
Utána egészen szeptemberig Pesten járkáltam vele mindenhova. Városban nem rossz, bár egy robogó szerintem jobb erre a célra, mert a rövid áttételek miatt gyakran kell váltani. Dugóban a legrosszabb, mert hamar felmelegszik (léghűtés ugye), sorok közt meg nehéz menni vele, mivel viszonylag elég széles a kormány. (Tudom, a motoros futárok simán ügyeskednek, de az külön állatfaj. Nekem a fél méter széles országúti bicikli után szokatlan)
Sajnos attól tartok, hogy a továbbiakban nem nagyon fogok vele jókat túrázgatni, mivel most újítottam be egy nagytesóval - MZ ETZ 250 (azért NDK-tól nehéz elszakadni), amivel mégiscsak élvezetesebb az utazás, de ha másra nem, akkor a Simsonálisra azért továbbra is vele fogok menni!
Eladni nem fogom, remélem soha nem lesz szükségem annyira kb. 80 000 Forintra, hogy megváljak tőle.
Hibalista
- Első fékbowden (300Ft), karburátor rosszalkodott, inkább kicseréltem (eredeti DDR, nem tudom már mennyi volt), hangtompító (280Ft), más nem nagyon jut eszembe. Motorblokk még sose volt szétszedve. Benzinszűrőt érdemes felszerelni, mert a tank könnyen berozsdásodhat, és a kis darabkák eltömíthetik a karbit.
- Vettem még rá új tükröket a gyári Mickey Mouse helyett, elég jól néz ki vele.
Ide hordtam szervizbe
Jómagam szerelgetem, ha elakadnék, a www.simson.hu -n szívesen segítenek
Hivatalos alkatrész beszállítóm pedig a Zichy Jenő utcai Simsonos bolt, csak ajánlani tudom. (ez itt a reklám helye)
Értékelése: 10
Másik szerelő értékelése
Néha a szomszéd is besegít
Értékelése: 10
Képek a motoromról
Fenntartási költség | (10) | Évjárat | 1988 |
Kényelem | (6) | Használati időtartam | 4 év |
Teljesítmény | (5) | Km vásárláskor | 3000 |
Megbízhatóság | (9) | Vezetett km | 4200 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 3 l |
Előző motorja? | – | Következő motorja? | – |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (7.8/10) |