A kis mindenes örökség
Szöveges ítélet
A motort Apám vette újonnan a Keravillban, ládában 1979-ben, és kb. 1983-ig használta rendszámmal két személyre vizsgáztatva. Én 2000-ben fedeztem fel 15 évesen a garázsban, felélesztettem és ezen tanultam meg motorozni. Nagyon vegyesen használtam, ez volt az első motorom. Budapesten a városban, túráztam vele Szegedig, de könnyebb terepre is mentem vele, végül futárkodásra fogtam be.
A blokkjához soha nem kellett nyúlnom, mindig tette a dolgát a 3 sebességes turbóléghűtéses motor. A megtett kilométer nem tudom mennyire valós, mert a sebességmérő bovden elszakadt, így nem tudom hány km-t ment a motorba, mindenesetre mindenhová ezzel jártam.
Nagyon igénytelen, egyszerű szerkezet. A dobfék sok ápolást nem igényel, néha ki kell tisztítani. A rugóstagok gondozásmentesek, akkumulátor nem kell bele. Egyszer kellett kondenzátort cserélnem. A motor súlypontja elég hátul van, ezért hajlamos beszitálni az eleje. Emiatt egyszer elestem, mert kicsúszott az elkönnyült első kerék. Dönteni nem nagyon lehet, mert leér a középsztender. Végsebessége 80km/óra volt, az Istenhegyi úton lefelé, üveghangon, amikor még mért az óra :). Váltója "taposós", és a hátsó fék a jobb lábunknál van. A légszűrőt egyszerűen csak át kell mosni, nem kell cserélni. A hajtóműolajat kicsit nehéz oldalról beletölteni. Kuplungot soha sem kellett cserélnem.
A gyertyát hajlamos beköpni, érdemes ellenőrizni, cserélni- tisztogatni. Leginkább az 1:40-es 1:50-es keveréket szerette, ahogy sikerült. Én fullszintetikus olajjal jártam vele, így ritkábban kellett pucolni a kipufogót, mert hajlamos lerakódni a koksz. Fenntartani nagyon olcsó, csak jó minőségű alkatrészt nehéz találni hozzá. Sok az utángyártott bóvli. Szerelőkkel is vigyázni kell, mert mindenki állítja, hogy ért hozzá, mert nem bonyolult szerkezet, aztán kiderül, hogy kókler. Az izzók akkumulátor nélküli használat mellett néha kiégtek, főleg a tompított és a féklámpa. A féklámpa kapcsoló -egyszerűsége révén- nem megbízható, sokszor kontakthibás lesz. A láncot soha nem kellett cserélnem a zárt ház és az időnkénti tisztítás- olajozás hosszú életet biztosított.
Nekem a motor a futárkodás két éve alatt ment tönkre. A rossz utak miatt szétrepedt a tank, a külső borítás és elgörbült a felni. Az öreg főtengely szimering már nem tömített tökéletesen, ezért benzinnel hígult a hajtóműolaj. Már bele kellett volna nyúlni a motorjába, de én vettem egy új Yamahát, amibe beszámították az öreg Simsont.
Összességében kedves emlékek fűznek a kis Schwalbéhoz, nagyon jó motornak tartom. A képen nem az enyém látható.
Hibalista
- Kondenzátor - Elrepedt tank
Ide hordtam szervizbe
Sokszor magam javítottam.
Értékelése:
Képek a motoromról
Fenntartási költség | (10) | Évjárat | 1979 |
Kényelem | (7) | Használati időtartam | 26 év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 30000 |
Szerviztapasztalat | (9) | Átlagfogyasztás | 3 l |
Előző motorja? | – | Következő motorja? | XT 125 R |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (9.1/10) |