Tápos, a megállíthatatlan
Szöveges ítélet
A szóban forgó gépet a haverjaim szerezték a legénybúcsúm jeles alkalmából. Eredetileg crossmotorhoz kellett volna egy alap, de egyből leesett, hogy ez a gép mindennek alkalmas, csak terepezésre nem. Ezért úgy döntöttem, rendbehozom, és Budapesten használom majd második számú, munkába járós, szaladgálós motorként. A rendbehozás aztán kicsit sokrétűbb lett a vártnál: bár műszaki volt (van) a motoron, totálisan el volt hanyagolva, gyakorlatilag fel kellett támasztani, mint annak idején tették volt Lázárral. Többek között orrán-száján jött az olaj, csak dinamóállásban, betolva indult, a dugattyú igen széles tartományban mozgott, görbe volt az első teló, a berugó-fogasív méltatlan volt a nevéhez (nem volt foga), a tankfényezés alatt pedig a szokott helyen - a kormánykifli mögötti részen - ökölnyi gitt lapult. Ha már elkezdtem, viszont nem lehetett abbahagyni, így a 30-35 ezret kóstáló papírozással együtt majdnem száz rugó lett a vége: ez egy MZ-nél soknak tűnhet, de egy leharcolt robogó áráért van egy teljesen felújított, viszonylag megbízható motorom. (Az alkatrészek egyébként maximálisan baráti áron beszerezhetők hozzá, egyes utángyártott holmik viszont komoly galibákat tudnak előidézni.)
Eddig nem túlságosan sokat, pár száz kilométert mentem vele - megbízhatósági teszttel egybekötött bejáratás zajlik -, de nagyjából látszik, mire lehet tőle számítani. A 6 voltos rendszer nem az igazi, az index alig pislákol: ezen a tüneten új búrákkal, és fehér műanyagbetétes indexekkel igyekszek majd enyhíteni. Az összerakás után a lánc beleért a lánckeréken lévő bakelit tokba, ám a kilométerek előrehaladtával elmúlt az ütemes - és elég idegesítő - zaj, amit feltehetően az utángyártott cuccok túlsúlya okozott. A fékek hatása - főleg elöl - meglehetősen visszafogott: volt rá példa, hogy kissé betolta az orrát a kereszteződésbe. (Az objektivitás kedvéért: az első számú motorom egy ezres Kawa...)
Ami a menettulajdonságokat illeti: a 10 lóerőhöz képest kiválóan gyorsul a gép, a gond csak az, hogy ez az első két-három fokozatra igaz. Negyedikben egy közepes szembeszél is komoly galibát bír okozni, lehet kapcsolgatni lefelé. Az utazója 70-80 között lehet, jobban nyüstölni hülyeség. Ha már a fokozatoknál járunk: a váltó mindig vidám csattanással veszi az egyest.
Utast - az említett menettulajdonságok miatt - csak rövid távon érdemes vinni vele, vagy nagyon türelmes emberek között válogassunk.
A gumi sajnos valahonnan a Távol-Keletről került rá, amelynek következtében esőben óvatosnak kell lenni a kanyarokkal, mert szinte azonnal kicsúszik: hiába, nem volt szívem tíz rugót kiadni a németért.
A lényeg az, hogy ha az ember kicsit odafigyel erre a gépre - leginkább a gyújtás-megszakító-üzemanyag-ellátás kombóra -nem érhetik durva meglepetések, és ha türelmes a biker, akár több száz kilométert is lenyomhat vele egyhuzamban. Ja, és ami az egyik legfontosabb előnye: ha netán gond adódna az MZ-vel, az első falusi kocsmában biztosan találunk valakit, aki max. két sör ellenében megcsinálja.
Hibalista
- - dugócsere, fúrással 6000
- - csapágyak, tömítések (mind) kb. 15000
- - akksi 4000
- - első telószár (bontott, ingyen)
- - fékbetétek elöl-hátul 1000
- - lánckerekek, lánc 5000
- - gumik 10000
- (Ezek mind a felújítás során merültek fel)
Ide hordtam szervizbe
Józsi nevű barátom a N.kunság fővárosában, egyhengeres szoci motorokat becsukott szemmel, félálomban is összerakja.
Értékelése: 10
Képek a motoromról
Fenntartási költség | (10) | Évjárat | 1977 |
Kényelem | (6) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (4) | Km vásárláskor | 34000 |
Megbízhatóság | (7) | Vezetett km | 1000 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 4 l |
Előző motorja? | – | Következő motorja? | – |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (7.3/10) |
