Imádatból, gyűlöletből formálták...
Szöveges ítélet
Örökül Jutott hozzám ez a gépcsoda. Még kicsi koromban a garázsban turkálva fúrtam át magam a lomok rengetegén, és ott volt ő. Lehet hogy hülyén hangzik, de számomra ekkor lett a motor „A MOTOR”, az MZ. Ekkor még el sem tudtam képzelni, milyen lehet száguldozni vele, hisz még fel sem tudtam emelni.
Telt múlt az idő, és úgy a 90-es évek elején letett TS 250/1 vagy 10év után először látta meg a napvilágot. Ekkor mindent ami gumi, ki kellett cserélni, ami benzines vagy olajos, ki kellett tisztítani, ami elektromos, vezetővé kellett tenni, ami korrodált, le kellett kezelni. Egy télen megcsináltam mindent rajta, és jöhetett a móka (Igazából sosem lehetett megcsinálni teljesen, hisz MZ.).
Milyen is az MZ TS 250/1?
Minden hívságot nélkülöz, mindennek funkciója van, semmi sincsen csak azért, hogy legyen. A tank oldalán a krómlap a tankot védi a naptól. A gumi a láb és a krómlap közti csiszolódás miatt van… Tehát a lehető legegyszerűbb szerkezetek egyike, ami két keréken benzinnel megy. Ez teret adhat az alkotói munkának is, ha valaki egyedivé akarja tenni a paripáját. Alkatrész utánpótlás a mai napig kielégítő. Bármi gond akad, megoldható, az MZ-nél e téren nincs lehetetlen. Ám akármilyen jól is legyen összerakva, sosem lesz teljesen jó, sosem lesz tökéletes hangja, teljesítménye, mindig csinálni kell. A szerviz nem egyszeri, hanem folyamatos, és általában nem új alkatrészt kíván, hanem törődést, és kreativitást.
Hogy mik a tapasztalataim?
- A 6v-os dinamó (ez még nem generátoros) sokszor nem elégséges. Csak kifogástalan állapotban látja el megfelelően a feladatát, és ehhez a kezdetleges fesz. szabályzó is hozzájárul. Emiatt a gyújtás is gyengélkedhet. Én újra kábeleztem az egész motort emiatt.
- A váltóval nagyon óvatosan kell bánni, de határozottan. Nagyon kell figyelni, milyen körülmények közt lehet reccsenés nélkül váltani. A váltó nem óramű, de annál sérülékenyebb, és ha megszorul, blokkolhatja a kereket, ami rohadtul veszélyes (Én egyszer keresztbeálltam a szembejövő sávban, mert beállt a váltóm.).
- Sarkalatos pont többek közt a gyújtás. Ott is a megszakító, kondi, trafó ami sérülhet. Ezeket gyakran kell ellenőrizni. Egy zárlatos kondi leégetheti a trafót, a rossz megszakító kinyírhatja a gyertyát.(Ha nagyon szikrázik a megszakító, cserélni kell.)
- Jól pakolható, mint jelöltem is, egy igazi málhás szamár. Utas nélkül vittem már igen komoly pakkot. Van két oldalcsomagtartóm, amire izmos koffereket kötöttem, egyenként bírtam csak el ezeket. A hátsó csomagtartó kisebb táskát kapott, ehhez egy plusz bukó lett kötve, és mindezek mellett egy málhazsák is volt a hátamon. Két személyre kell tenni a rugóstagot, és kész is.
Tippiem: A legalapvetőbb hibaforrások, a mérnökök túlzott önbizalma miatt keletkeznek. Nincsen biztosítása a legfontosabb pontoknak, ilyen pl. az elektromos rendszer.
-Az elektromos rendszer hibája az, hogy mindent a testre bíztak. Ha valaki igényes, akkor ezt a hiányosságot pótolhatja, hogy a test mellett közvetlen az akkutól hozza el negatív kábelt. A sarukat sem védi semmi, ezért nem árt saruvédőket használni minden vezetéken, és kontakt anyaggal lekezelni.
-A biztosítékdoboz semmit sem ér, én 16A-es kapszula formájút használok, ami a kábelre van építve. Ezen kívül a sarus kábel csokit is ki lehet cserélni, egy csavar rögzítéses verzióra.
Mindent egybevéve, ez motor a javából. Mindenhová elvisz, és onnan félholtan is hazahoz.
Imádom mert az enyém, szeretem, mert másképp ezt nem lehet csinálni. Szinte lelke van, és a legtöbb MZ amit megbecsülnek és foglalkoznak vele, egyéniség. Magán viseli a gazdája kézjegyét. Én sosem vittem szervizbe.
Gyűlölöm is, mert sosem lehet megcsinálni teljesen. Aki tökéletes MZ-t akar, az fogadja el a hibáival együtt. Így van jól.
Adatok:
Súly: 130kg (szárazon)
Lökettérfogat: 246ccm
Váltómű: 5 sebesség
Elektromos rendszer: 6V 10A
Dinamó terhelése: maximum 60W
Benzintank: 16L
Olajmennyiség: 9dl
Ideális keverék: 1/40 Arol 2t
Átlag fogyasztás: 6L vegyes használatnál
Országúti fogy.: 4,8-5L
Városi fogy.: 7L
Végsebesség: 125km/h
Ideális alapjárat: 1400-1500 percenként
Maximális fordulat: 7000 percenként
Gyertya: 241-es hőértékű
Hibalista
- Trafó(zárlatos lett), Megszakító(600Ft, de gyakori), Motortartó lemezek(Gyenge, elhajlott), Váltóvilla (1), Váltó fogaskerekek (3lett cserélve)
Ide hordtam szervizbe
Értékelése:
Képek a motoromról
Fenntartási költség | (7) | Évjárat | 1979 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 3 év |
Teljesítmény | (6) | Km vásárláskor | 41000 |
Megbízhatóság | (3) | Vezetett km | 10000 |
Szerviztapasztalat | (8) | Átlagfogyasztás | 6 l |
Előző motorja? | – | Következő motorja? | – |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (6.4/10) |
