A projekt az IHM támogatásával jöhetett létre. Írjon ítéletet! Írtam, de hogyan szerkeszthetem?

Ha az indapass elötti időkben írtam ÉS megadtam az email címet.

Az ítélet alján lévő mezőbe írja be azt az email címet, amivel egykor írta az ítéletet. Ekkor egy emailt kell kapjon a további teendőkkel.

Ha nem adtam meg emailt, vagy már nem tudom mit adtam meg, esetleg megszűnt az a cím.

Írjon a nepitelet@mail.totalcar.hu címre, ahova küldje el a probléma leírását illetve az ítélet linkjét.

Már indapassal írtam az ítéletet

Ekkor az ítélet alatt megjelenő sárga indapass boxon keresztül kell belépnie. Belépés után az ítélet alján lévő linkre kattintva szerkesztheti azt.

Motorok » Mz » Etz 250 1981 (243)

Etz 250 1981 (243) 

Az ítélet értékelése
-nincs még értékelés

Ifjúkorom nagy szerelme

Szöveges ítélet

A motort Verhovina, Jawa Mustang, Trophy 250 után 1986-ban újan vettem. Szerelő sosem látta, még garanciális szervizre sem vittem el, mert szokás volt kilopni az alkatrészeket. Nem is volt vele problémám, sose maradtam vele az út szélén. Persze szerszámkészlet, gyertya mindig volt nálam, kellett is néha, amikor a városból kiszabadultam az országútra (hála a városnak és az arolnak). Télen-nyáron használtam, csak hóban/jégen nem. Nem hajtottam, 100-as utazóval túráztam. Gondosan karbantartottam, az előző motorokon már megtanultam. Javítani nem kellett. Később már nem volt hol tartanom, meg a család is nyomást gyakorolt, így 1991-ben 18000 km-rel eladtam egy ismerősnek (ha annyi forintom lenne, ahányszor megbántam, már vehettem volna egy bankot). Ő sem hajtotta, de nem is gondozta. Amikor megunta és már 3 éve nem használta, felajánlotta visszavételre. Még nem tudtam, mihez kezdek vele, de a lehetőséget, hogy fiatalkorom legkedvesebb motorját visszakaphatom, nem hagyhattam ki. Tehát 2004-ben 32000 km-rel, bontatlan blokkal visszakaptam. Egy ismerősöm garázsában állt további 2 évet, gondoltam majd rövidebb nyári kirándulásokra jó lesz. Aztán furcsa dolgok történtek vele: eltűntek róla a tükrök, elgörbült a váltókar, egyszer a falnak támasztva találtam (pedig sztenderen hagytam ott) és az 5 éves por valahogyan eltűnt az ülés első ill. a tank hátsó részéről. Érdeklődtem az ismerősöm kamaszfiánál, a tükörről és a váltókarról semmit sem tudott, a falnak támasztásról azt mondta, hogy elment mellette a garázsban és lehet hogy lelökte sztenderről. Mivel nehezen tűröm, ha nyilvánvalóan a szemembe hazudnak, motort utánfutóra tettem, család ide, nyomás oda, hazavittem. Most már kertesben lakom, van helyem. Ez volt 2006-ban, kissé rendbetettem, lecseréltem azt az olajat, amivel még anno eladtam, meg a fék volt berohadva (fékolajat se cserélt a volt tulaj), levizsgáztattam. Közben rájöttem, hogy (2006 választási év volt, útfelújítások, őrület Pesten), hogy munkára is ezt fogom használni kocsi helyett. Még láncot cserélek (ez is még gyári) és kész. A melóhoz (egyéni vállalkozó vagyok több ügyfélhez kell mászkálnom) viszont az kell, hogy mindig legyen motorom, mivel ha bármi történik vele (akárcsak eldől és letörik az index), nekem akkor is mennem kell. Ezért vettem még kettőt. Keveset futott, lehetőleg nem felújítottat kerestem. Az egyikkel jól átvertek, mert nem lehet tudni mennyit futott, de felújított, nagyobb baj, hogy zajos volt (sajnos már csak otthon tűnt fel, látszik, hogy újrakezdő vagyok) ezért megbontottam és besült magyar dugó, zajos főtengelycsapágyak, dekliben megszakadt menet fogadtak. Az átverés sikerességéhez hozzájárult, hogy elöl újszerű gyári gumi volt, azóta fórumon írták, hogy veteránbörzéken lehet kapni. A váltója viszont ennek a legjobb a 3 közül, a sebességeket határozottan veszi be, az ürest is álló helyzetben, járó motorral is elsőre meg lehet találni. A másik, amit még vettem, tényleg nem felújított, még a bal dekli csavarfejei is teljesen épek (kivéve a kis kuplungdeklinél), 1995-ben járt le a vizsgája, azóta állt, forgalmiban virít: első tulajdonos. Órában 20000 km, első gumi gyári DDR, megkopva, elöregedve, hitelesnek tűnik. Tudom, ez mánia, de még a lámpa- és indexburák is DDR feliratúak. Olajat viszont ebben sem szerettek cserélni, váltója kicsit lazább, mint a másik kettőé, de beveszi és nem dobja ki a sebességeket, mechanikus zajok nélkül jár a motorja. És most az értékelés: mivel döntően fiatalkoromban használtam, tavaly csak párszáz km-t mentem, idén meg még semmit (pedig nagyon hiányzik már), az akkori viszonyok között érvényesek a pontszámok, így lett pl. a teljesítmény 8. Akkoriban bármelyik kocsit le tudtam gyorsulni. Ma már kicsit lassú, de Pestre menet a pár km-es autópálya sem probléma, annyit bőven tud, hogy a kamionok ne tapossanak el, a többiek pedig könnyen meg tudnak előzni, nem tapadnak rám. Hosszabb autópályázásra azért nem megyek vele. Ülése utasnak is kényelmes, nem kakasülő. Bizonyos fordulatszámoknál erősen bizsereg. Megbízhatósága új korában kifogástalan volt, összesen 33 ezret ment javítás nélkül (kivéve 1 esetet, de az nem a motor hibája volt). Ha valakinek van némi érzéke hozzá, rendesen karbantartja és az esetleges hibákat kijavítja már az első gyanús jelnél, nem hajtja halálra, akkor nem lesz vele gondja. Mindig csodálkoztam az olyan ítéletírókon (nem csak MZ, nem csak motor), akik megvesznek fillérekért egy öreg, nem gondozott, széthajtott járgányt, rá/beülnek és csak mennek, mint egy újjal, aztán ha szétesik a járgányt szidják, sőt a márkát (pl. soha többet MZ), pedig inkább magukat kellene. Az nem jut eszükbe, hogy éppen azért adták nekik annyiért, mert tudták, hogy tönkre fog menni. Én ugyan csúnyán belefutottam a besült gépbe, de előbb megjavítom és csak azután használom, és nem a gépet szidom, hanem az előző gazdáját (de őt nagyon, gyakran csenghet a füle, viszont az árának több mint 1/3-át visszakértem és -kaptam). Sajnos az MZ-k 99%-a gányolt vagy elhanyagolt vagy átalakított, pedig vevő lennék egy példányra, ami a következőket tudja: bontatlan blokk, gyári festés, első tulaj, kevés km (20 ezer alatt, de ha 10 ezer alatt lenne...), karbantartott. Ha valaki tud ilyenről, kérem írjon (feri2360@freemail.hu). Érzem, hogy valahol rám vár az álom ETZ. A motorok gyűjtését fent megindokoltam és az igaz is, de lehet, hogy van benne tudat alatti kompenzáció is, mint mindennel, amiben életem egy szakaszában hiányt szenvedtem. Talán ezért van most 5 számítógépem, 4 autóm, 3 motorom, 2 biciklim, 2 nőm, saját szobám. Tervezem gyorsabb motor vásárlását is 2008-ra, a kiválasztott Honda CBF 500, majd valamikor a távolabbi jövőben egy erősebb, de max. 100 lovas, mint pl. CBF 1000. Mivel már elmúltam 40 és sosem voltam versenyző alkat, olyan gépre van szükségem, ami jóindulatú, könnyen kezelhető és nem tud nálam többet, a fokozatosságot is betartom. Elvi síkon is úgy gondolom, hogy ha valaki a közúton közlekedni akar és nem esztelenkedni, akkor 100 lóerővel minden szituáció megoldható, ezzel is szinte bármelyik autónál gyorsabbak lehetünk. Akármim is lesz, a fiatalkori ETZ most már nálam marad, annyira soha nem lehet szükségem 100 ezerre, hogy eladjam.

Hibalista

- 1992-ben amikor már az új tulajnál volt, kérésére megnéztem, miért kicsi a végsebessége, mérőóra nélkül piszkáltam a gyújtását, majd megnéztem a végsebességét, ennek során besült. Meglepetésként ért, mert februárban volt, mínusz volt, de a motort legalább jól eldobtam. Kellemetlen ügy volt. Alapméretes gyári dugó került bele. Ezt nem tekintem meghibásodásnak, mert durva beállítási és használati hibák összessége vezetett ide. Ezen kívül csak karbantartás volt.

Ide hordtam szervizbe

csakis sk, lassú vagyok, sokat várok rám, de igyekszem nem gányolni

Értékelése: 5

Másik szerelő értékelése

hónolás gépműhelyben (Tábori)

Értékelése: 10

Képek a motoromról

Fenntartási költség (7) Évjárat 1986
Kényelem (6) Használati időtartam 6 év
Teljesítmény (8) Km vásárláskor 0
Megbízhatóság (9) Vezetett km 19000
Szerviztapasztalat (5) Átlagfogyasztás 5 l
Előző motorja? Következő motorja?
Ennyire szerette (10) Megérte a pénzét? nem
Verdikt (6.9/10)  
 
Ítélet értékeléséhez be kell jelentkezned.
 

Mz

További ítéletek (211 db)

Szűkítés: jól megírt| képes| hosszú
Cím / Modell Időpont Hossz Km Ítélet Ért.