A projekt az IHM támogatásával jöhetett létre. Írjon ítéletet! Írtam, de hogyan szerkeszthetem?

Ha az indapass elötti időkben írtam ÉS megadtam az email címet.

Az ítélet alján lévő mezőbe írja be azt az email címet, amivel egykor írta az ítéletet. Ekkor egy emailt kell kapjon a további teendőkkel.

Ha nem adtam meg emailt, vagy már nem tudom mit adtam meg, esetleg megszűnt az a cím.

Írjon a nepitelet@mail.totalcar.hu címre, ahova küldje el a probléma leírását illetve az ítélet linkjét.

Már indapassal írtam az ítéletet

Ekkor az ítélet alatt megjelenő sárga indapass boxon keresztül kell belépnie. Belépés után az ítélet alján lévő linkre kattintva szerkesztheti azt.

Motorok » Mz » Etz 250 1981 (243)

Etz 250 1981 (243) 

Az ítélet értékelése
5,0(1 db)

ETZ forever

Szöveges ítélet

2003-ban vettem meg azt a motort, amiről gyerekként sokat álmodoztam: Henriket (mert a párom rögtön nevet is adott neki ám!), egy ETZ250-est. Mivel jó pár motorom (Karpati, Simson, ETZ125) volt már előtte, megvolt az elképzelésem, hogy mit akarok: legyen viszonylag olcsó, megbízható, mutatós és ne ijedjen meg a kétszemélyes túráktól sem.
Ezeknek a kritériumoknak akkor csak a 250-es ETZ-t felelt meg. Nem kellett sokáig keresnem, úgy emlékszem egy hét alatt meg is találtam. Szerelem volt első látásra, nem volt tökéletes, de láttam, hogy azzá varázsolható. A motorja szépen „fütyült” és karcoktól eltekintve a kasztni is rendben volt. De sajnos én eléggé maximalista vagyok, így nem is sokat mentem a motorral, talán 200 km-t, mikor úgy döntöttem ideje felújítani. A motort hét hónapig „építettem”, és ez alatt nem volt más célom, mint a tökéletes gyári állapot visszaállítása.
Ezért vázig lebontottam, és minden festendő részt átfényeztem, a króm illetve alumínium részeket felpolíroztam, az összes gumi alkatrészt, csavart kicseréltem. Majd ezután a motor és a hajtáslánc következet. A motor szépen szólt ezért nem akartam megbontani, így csak a szimeringeket, tömítéseket, bowdeneket, láncot, lánckerekeket cseréltem le. Ezt követően a futóművet is rendbe raktam, új olajat, és szimeringet kaptak a teleszkópok, és a szilent blokkokat is kicseréltem. Majd az elektronika következet, a kábeleket, csatlakozókat cseréltem.
Miután a motor elkészült, elkezdtem járni vele, először csak kis távolságokra majd egyre messzebb. Egyik úton sem volt vele semmilyen gond, ment, tette a dolgát. Mígnem az egyik hosszabb túra alkalmával (amikor legtávolabb voltam otthonról ) egyszer csak megállt a főtengely.
Teljesen el voltam keseredve, hogy felesleges volt a rengeteg belefektetett munka. Mindenesetre széthúztuk a blokkot az egyik neves mesterrel. És nyomban kiderült, hogy az a gond, hogy a főtengely nem MZ, a szerelő szerint valami japán gépből származhatott, és nem feküdt fel rendesen a csapágyakon. De ha már szétszedtük meggeneráloztuk a motort is, új(gyári) főtengelyt, szimeringeket, csapágyakat, hajtókart kapott.
Nos ennek lassan 3 éve, azóta jó pár ezer kilométert mentem vele, és szó szerint semmi gondja nincs. Csak olajt cseréltem benne és tankoltam.
Nos, ennyi szerviz tapasztalat után írok a menettulajdonságairól is. Mivel 250 cm3-es már viszonylag erősnek számít, így két személlyel, csomagokkal kényelmesen tartja a 90es utazó tempót, majdnem minden körülmény közepette, persze felette is megy bőven, csak akkor már többet fogyaszt.
Az úttartása körülbelül 110-ig jó, felette már belekapdos a szél az elejébe, és tud kellemetlen meglepetéseket okozni. Mivel viszonylag nagy a tengelytáv, nem egy kanyarvadász, de aki megismeri a lelkét, az tud szikrát húzni a lábtartóval .
A fékek: elől tárcsa, hátul viszont csak dob, de ehhez a teljesítményhez ez abszolút elég.
Az ülés viszonylag hosszú, így ketten is kényelmesen elférünk rajta. Az üléspozíció kényelmes, akár 300 km-t is ki lehet bírni egyhuzamban rajta.
Fogyasztása nem jó, de elfogadható, nekem átlag az 4,5, de ha húzom a szarvát, benyeli a 6-ot is.
Szóval összefoglalva egy nagyon kis fenntartású, kényelmes túragép, még abból a korszakból, amikor egy motoron majdnem minden fémből készült, és a műanyagot csak a lámpaburák készítésére használták. Ezáltal a gépnek lelke van, ami azonnal megérinti a hozzáértőket. Nem is adom el, legyen egy emlék az unokámnak abból a korból, amikor még nem létezett az a kifejezés, hogy tervezett elavulás.
Sokan most azt gondolják, hogy egy ilyen öreg géppel rengeteg gond van, de kihangsúlyozom a fent felsorolt dolgok 90%-ra nem volt szükség, csak saját igényeim miatt csináltam meg. A főtengely-hibát leszámítva a motor ugyanolyan megbízható lett volna. Természetesen időként át kell nézni, és az esetleges kisebb hibákat orvosolni, de ezek a javítások célszerszám nélkül otthon is elvégezhetőek. Ezért Én mindenkinek csak ajánlani tudom, de aki vásárlásra adja a fejét az alaposan nézzen körül, mert elég sok a lepusztult példány.

Hibalista

- főtengely
- teleszkóp szimering
- féklámpa kapcsoló
-

Ide hordtam szervizbe

Nagyrészt saját magam szervízeltem, a főtengely cseréjét Debrecenben végeztettem szakműhelyben, amit mindenki csak a Béke Laci bácsi műhelyeként ismer. Munkájuk kíváló, és az árak is elfogadhatóak.

Értékelése: 10

Képek a motoromról

Fenntartási költség (10) Évjárat 1988
Kényelem (9) Használati időtartam 4 év
Teljesítmény (8) Km vásárláskor 11000
Megbízhatóság (8) Vezetett km 10000
Szerviztapasztalat (10) Átlagfogyasztás 4 l
Előző motorja? Következő motorja?
Ennyire szerette (10) Megérte a pénzét? nem
Verdikt (8.4/10)  
 
Ítélet értékeléséhez be kell jelentkezned.
 

Mz

További ítéletek (211 db)

Szűkítés: jól megírt| képes| hosszú
Cím / Modell Időpont Hossz Km Ítélet Ért.