ETZ forever
Szöveges ítélet
2003-ban vettem meg azt a motort, amiről gyerekként sokat álmodoztam: Henriket (mert a párom rögtön nevet is adott neki ám!), egy ETZ250-est. Mivel jó pár motorom (Karpati, Simson, ETZ125) volt már előtte, megvolt az elképzelésem, hogy mit akarok: legyen viszonylag olcsó, megbízható, mutatós és ne ijedjen meg a kétszemélyes túráktól sem.
Ezeknek a kritériumoknak akkor csak a 250-es ETZ-t felelt meg. Nem kellett sokáig keresnem, úgy emlékszem egy hét alatt meg is találtam. Szerelem volt első látásra, nem volt tökéletes, de láttam, hogy azzá varázsolható. A motorja szépen „fütyült” és karcoktól eltekintve a kasztni is rendben volt. De sajnos én eléggé maximalista vagyok, így nem is sokat mentem a motorral, talán 200 km-t, mikor úgy döntöttem ideje felújítani. A motort hét hónapig „építettem”, és ez alatt nem volt más célom, mint a tökéletes gyári állapot visszaállítása.
Ezért vázig lebontottam, és minden festendő részt átfényeztem, a króm illetve alumínium részeket felpolíroztam, az összes gumi alkatrészt, csavart kicseréltem. Majd ezután a motor és a hajtáslánc következet. A motor szépen szólt ezért nem akartam megbontani, így csak a szimeringeket, tömítéseket, bowdeneket, láncot, lánckerekeket cseréltem le. Ezt követően a futóművet is rendbe raktam, új olajat, és szimeringet kaptak a teleszkópok, és a szilent blokkokat is kicseréltem. Majd az elektronika következet, a kábeleket, csatlakozókat cseréltem.
Miután a motor elkészült, elkezdtem járni vele, először csak kis távolságokra majd egyre messzebb. Egyik úton sem volt vele semmilyen gond, ment, tette a dolgát. Mígnem az egyik hosszabb túra alkalmával (amikor legtávolabb voltam otthonról ) egyszer csak megállt a főtengely.
Teljesen el voltam keseredve, hogy felesleges volt a rengeteg belefektetett munka. Mindenesetre széthúztuk a blokkot az egyik neves mesterrel. És nyomban kiderült, hogy az a gond, hogy a főtengely nem MZ, a szerelő szerint valami japán gépből származhatott, és nem feküdt fel rendesen a csapágyakon. De ha már szétszedtük meggeneráloztuk a motort is, új(gyári) főtengelyt, szimeringeket, csapágyakat, hajtókart kapott.
Nos ennek lassan 3 éve, azóta jó pár ezer kilométert mentem vele, és szó szerint semmi gondja nincs. Csak olajt cseréltem benne és tankoltam.
Nos, ennyi szerviz tapasztalat után írok a menettulajdonságairól is. Mivel 250 cm3-es már viszonylag erősnek számít, így két személlyel, csomagokkal kényelmesen tartja a 90es utazó tempót, majdnem minden körülmény közepette, persze felette is megy bőven, csak akkor már többet fogyaszt.
Az úttartása körülbelül 110-ig jó, felette már belekapdos a szél az elejébe, és tud kellemetlen meglepetéseket okozni. Mivel viszonylag nagy a tengelytáv, nem egy kanyarvadász, de aki megismeri a lelkét, az tud szikrát húzni a lábtartóval .
A fékek: elől tárcsa, hátul viszont csak dob, de ehhez a teljesítményhez ez abszolút elég.
Az ülés viszonylag hosszú, így ketten is kényelmesen elférünk rajta. Az üléspozíció kényelmes, akár 300 km-t is ki lehet bírni egyhuzamban rajta.
Fogyasztása nem jó, de elfogadható, nekem átlag az 4,5, de ha húzom a szarvát, benyeli a 6-ot is.
Szóval összefoglalva egy nagyon kis fenntartású, kényelmes túragép, még abból a korszakból, amikor egy motoron majdnem minden fémből készült, és a műanyagot csak a lámpaburák készítésére használták. Ezáltal a gépnek lelke van, ami azonnal megérinti a hozzáértőket. Nem is adom el, legyen egy emlék az unokámnak abból a korból, amikor még nem létezett az a kifejezés, hogy tervezett elavulás.
Sokan most azt gondolják, hogy egy ilyen öreg géppel rengeteg gond van, de kihangsúlyozom a fent felsorolt dolgok 90%-ra nem volt szükség, csak saját igényeim miatt csináltam meg. A főtengely-hibát leszámítva a motor ugyanolyan megbízható lett volna. Természetesen időként át kell nézni, és az esetleges kisebb hibákat orvosolni, de ezek a javítások célszerszám nélkül otthon is elvégezhetőek. Ezért Én mindenkinek csak ajánlani tudom, de aki vásárlásra adja a fejét az alaposan nézzen körül, mert elég sok a lepusztult példány.
Hibalista
- főtengely
- teleszkóp szimering
- féklámpa kapcsoló
-
Ide hordtam szervizbe
Nagyrészt saját magam szervízeltem, a főtengely cseréjét Debrecenben végeztettem szakműhelyben, amit mindenki csak a Béke Laci bácsi műhelyeként ismer. Munkájuk kíváló, és az árak is elfogadhatóak.
Értékelése: 10
Képek a motoromról
Fenntartási költség | (10) | Évjárat | 1988 |
Kényelem | (9) | Használati időtartam | 4 év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 11000 |
Megbízhatóság | (8) | Vezetett km | 10000 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 4 l |
Előző motorja? | – | Következő motorja? | – |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (8.4/10) |
