Az egyhengeres vesekőzúzó
Szöveges ítélet
Nagyon jó kis tanulómotor. Megbocsátó. Masszív. Nemcsak motorozni, de motort szerelni (legalábbis kókányolni) nagyon jól meg lehet tanulni rajta. Combosat fogyaszt, de legalább olcsó hozzá az alkatrész. Szerintem életében egyszer minden motorost át kéne zavarni egy MZ-s korszakon, annyira etalon a cucc. Eddig 5 hónap alatt beletankoltam a vételárát, kihajtottam belőle 7000 km-t, pedig 3 hétig szerelőnél volt. Mindez nem következett volna be, ha (a rahedli hibaleírás ellenére) nem lenne nagyszerű szórakozás mind a gurulászás, mind a szerelgetés egy MZvel. "Ich bin ein zschopauer."
A neten elérhető hozzá a használati leírás és a szerelési kézikönyv. (mzklub.hu) Nagyon jó könyvek, bármit meg lehet rajta szerelni azok alapján.
Sajnos az egyhengeres konstrukció miatt annyira ráz az egész, hogy saját magát is szanaszéjjelrázza, lásd hibaleírások. Nem hülyeségből írták a leírásba, hogy 5000 km-enként az összes hozzáférhető csavarkötést feszesre kell húzni! Még úgy is egy csomó alkatrész le fog róla hullani! Az egyik úton a kb. 100 km után már nagyon kényelmetlennek ható ülés szokásos tünetein túlmenően fájt a hátam. Mint kiderült, az MZ kirázott belőlem egy vesekövet. Terápiás használatát ezúton is javaslom, bár a mellékhatások nagyon messzire vezetnek... :-)
Hibalista
- kb. minden tank kihajtott benyára jut valami para, de többnyire apróságok, amiket akár az út szélén is orvosolni lehet. (Igaz, mindig van nálam állítható kulcs, bicska és fogó.) A megyét simán el merem hagyni vele mostmár.
-
- Az első villaszárakban kevés volt az olaj, ráadásul nem is ugyanannyi a kettőben. (Telóolaj, pár100 Ft a teszkóban.)
-
- Az jobb-első villaszár-szimmering egy szép úton kiugrott a helyéről, fröcsögött szanaszét az olaj. De még így is több maradt bent, mint a másik villaszárban volt... (Szimmering, á 150 jó magyar fonrint.)
-
- A biluxizzóból elfogyott egy pár, de nem szabad leejteni őket.
- A műszerfalvilágítás 8 izzóját is mind kicseréltem, mikor az egyik bedöglött. (Occsó bilux 450-ért, ill. 20 Ft/db a háttérvilágításhoz.)
-
- A fékolaj szivárgott, mert a fékolajtartály-tömítés fordítva volt berakva. Mire rájöttem, az olaj már félig lemarta a festést a fékkarról. (x00 Ft, DOT4 fékolaj, teszkó.)
-
- Az első féklámpakapcsoló megfáradt, nem sokkal a műszakija előtt (amúgy csont nélkül átment a hatóságinál), para volt. (800 Ft, jó drága volt.)
-
- Arról a kis pöcökről, ami a kormány elforgatását lehatárolja, kiderült, hogy valaha letörhetett, mert az egész csak egy nagy darab hegesztés volt már, eredeti anyag nélkül.
-
- Az indexeket tartó "csápok" sokat meséltek a korábbi túldöntött kanyarokról, elfektetésekről, mert egymás után estek le, némelyik menet közben, vagy a vibrációtól. Az összeset atomra visszahegesztettem, bevasaltam.
-
- A benzincsap nyitott állapotban eresztette a benyát szerteszét. Ahogy megvettem, az üzemanyagnak csak egy része jutott el a motorba... A benzincső is taccson volt. (Bagó az egész.)
-
- A blokkon mókás kontárok gányolgattak: jópár menet meg volt szakadva, az olaj 3 helyen folyt, a kupplung pedig valami nagyon illegális módon volt (a szerelő hüledezése szerint) "fölragasztva" a főtengelyre. Csere, csere, csere. Sajnos a légszűrőházat csak 3 csavar tartotta a 4 helyett, így aztán 110-nél olyan falslevegőt szívott, hogy besült a henger, ahogy van. Még 3 hónap után is megvan a guminyom az úton, amit akkor húztam. Hengerfúrás, dugattyú, öreganyám térgye kalácsa.
- (Otthagytam vagy 30ezret a szerelőnél, de legalább már nem ön- és közveszélyes az egész.)
-
- Volt porlasztócsere, mert az eredetivel többet zabált, mint a családi autó (6,5+). Az újjal már volt 4 alatt is, többnyire 4 és 5 között van a fogyasztás.
- Sajnos a szívótorok állandóan ketté akar repedni, mert szerintem túl vastag a porlasztó kimenő csőve. Már a 3. szívótorok van rajta. (Porlasztó á 15´000, szívótorok meg 4´000.)
-
- Biztosítékok, vezetékek, kábelsaruk, sorkapcsok, az elképzelhető összes helyen mindegyikkel volt már valami gáz, de ezek többnyire könnyen javíthatók, néha még az útpadkán is.
-
- Az állandó rezgetés miatt nem csak az indexcsápok, de a teljes hátsólámpa tartó traktus elfáradt és leszakadt. Egy rahedlit hegesztettem, fúrtam, szegecseltem, de most nagyon ott van.
-
- Sajnos a vibrálást a rendszámtartó vasalat sem bírta: elfáradt, és egy szép napon simán kettétört valahol a puszta közepén. Sajnos aznap több mint 100 km-t mentem vele, így elég macerás volt kocsival, bicajjal végigkutatni a teljes útvonalat, de sikerült. Meg is került a rendszám, de nem akkor, hanem két héttel később, amikorra már ott virított rajta az új... (Asszem ez egy 8000 Ft-os buli volt.)
-
- Az ETZ-k úgy lettek megterveztve, hogy a motorba beszívott levegő egy viszonylag hozzú csatornán megy kereszül, hogy "lenyugodjék". Hogy kevésbé rezegjen a szívás ütemében, egyenletesebben szívja a benyát a porlasztóból. Ezért a porlasztó előtt van egy nagy üres tér, a bal oldali dekli alatt. Ez előtt van a légszűrő, a legszűrőbe pedig egy, a tank alatti vázszelvénybe benyúló vastag gumicsövön keresztül jut el a levegő. Az én motoromnak ebben a zegzugos, zártszelvény alkotta vázában még a szerelőt megjárt állapotában is egy kompett *madárfészek* volt! Éppen csak a fiókák hiányoztak. (Ágacskák, száraz levelek, tollak, kisebb madzagdarabok.) Kb. 2000 km-en át hucoltam magammal ezt az extra légszűrő-madárfészek-dolgot.
Ide hordtam szervizbe
Tápé, Csap utca. Jól dolgoznának, csak győzzed rávenni őket, hogy egyáltalán bevállalják a mocit.
Értékelése: 7
Másik szerelő értékelése
Én magam. Ez az MZ feeling egyik alkotóeleme. Mindig szakszerű munkát végzek, ráadásul munkaidő után is bármikor leadhatom a motort.
Értékelése: 9
Képek a motoromról
Fenntartási költség | (9) | Évjárat | 1986 |
Kényelem | (4) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (5) | Km vásárláskor | 25000 |
Megbízhatóság | (4) | Vezetett km | 7000 |
Szerviztapasztalat | (8) | Átlagfogyasztás | 4 l |
Előző motorja? | – | Következő motorja? | – |
Ennyire szerette | (8) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (6.2/10) |
