Amikor még a motor közlekedési,és munkaeszköz volt!
Szöveges ítélet
Én mindig is az NDK-s Kelet-Német motorkerékpárok szerelmese voltam,így nem tudok elfogulatlanság nélkül beszélni erről a tipusról!
Szinte mindenféle MZ tipushoz volt már tapasztalatom,ezért elmondom mi a véleményem róla!
Nagyon erős,robosztus,tartós szerkezet,főleg a 250 ccm tipus!
A menettulajdonságai kimagaslóak voltak a maga idejében,a 60´-as 70´-es években!De még a mai felgyorsult világunk forgalmi viszonyai között is el lehet vele közlekedni!Ezt még motorozásra,közlekedésre,munkaeszköznek tervezték!
Nem száguldozni,meghalni vele,és nem is kifejezetten szórakozási eszköz!
A 243 köbcentis 2 ütemű,egyhengeres,menetszeles léghűtésű keverék olajozású motorblokk nagyon jó konstrukció!Mivel egyszerű szerkezet,kicsi a hibalehetőség,és nagyon ésszerü konstrukció!Az én motorom kenési rendszere olyan volt,hogy a sebesség váltó olaj kente a főtengely csapágyait!Ezért különös figyelmet fordítottam mindig a sebesség váltó olajra!
De a hengerfalat,dugattyú gyűrűket a hajtókar bronzperselyét a benzinbe kevert olaj kente! Én a hagyományos ásványi eredetű kétütemű olajat használtam!A keverési arányt 30:1 arányban kevertem ki! Ami azt jelenti,hogy 5 liter benzinhez 1,5 deciliter 2T-olajat kevertem! 10 liter benzinhez 3 decilitert!
De én azt mondom,ha valaki szintetikus 2T olajjal használja,( nem sajnálja a többlet költségeket),akkor elég az 50:1 arányú keverési arány is!Még a bronzperselyes hajtókar esetében is!
A motor névleges teljesítménye 17,5 lóerő,amit 5500-as fordulatszám mellett ad le a motor,és a maximális forgató nyomatéka 26 Nm! Ami elegendő!!!
Ezzel a teljesítménnyel a 150 Kg önsúlyú motorkerékpár,a 80.....90 Km/h utazó sebességet szereti legjobban,és ekkor a fogyasztás 4,1.....4,5L/100Km!Még kettő személlyel sem több!
De sikerült nekem elérni a géppel országúti használat mellett,állandó 70....75Km/h sebességet tartva 3,5...3,7L/100Km fogyasztást is!És ez nem átverés,nem viccelek tényleg ennyit fogyasztott!
Amúgy a motor ha kell képes tartósan a 110.....115Km/h sebességre is,itt még nem károsodik a hajtóműve! De ekkor a 6,5L/100Km a fogyasztása!A legnagyobb sebessége 125....130Km/h körül van,de én soha nem mentem vele 120-nál gyorsabban,de ott még volt benne egy kevés erőtartalék!
A pakolhatósága,igavonó képessége hatalmas!Volt rá példa,hogy oldalkocsival használva,és a gyári motorkerékpár-utánfutót (motor-kuli) felszerelve mentünk vele túrázni a hegyekbe! 3 személy,ami 220....240Kg-ot jelent,és ezen kívül majdnem 100 Kg csomag,és még a személyes dolgaink a motor-utánfutóban! Ez összesen:
-motor öntömege: 150 Kg
-oldalkocsi tömege 75 Kg
-motor-utánfutó tömege:35Kg
- 3 személy súlya: 220....240 Kg
- 3 személy csomagja Kb:100 Kg
- + 30.....40 Kg a kuliban
Ez összesen 500....550 Kg menetkész összsúlyt jelent!És ezzel tudta sík úton a 70....80 Km/h sebességet tartani a motorkerékpár!A hegyeket is megmászta gond nélkül 2-es, 3-as sebességi fokozatban!
Ennek a motornak a gyengepontja a 6 Voltos villamossági rendszer! Nálam kizárólag csak villamossági problémák merültek fel vele!Más mechanikai hiba nem volt!
De ha valaki az összes kábelt,csatlakozót, generátor,feszültség-szabályozót,GYÚJTÁS-MEGSZAKÍTÓT karban tartja akkor semmi üzemzavar nem lehet ezzel a motorral!
A lényeg az,hogy addig jó,és üzembiztos ez a tipus,amíg eredeti alkatrészekkel működik!Sajnos az utángyártott felújított alkatrészek minősége már meg sem közelíti az eredeti NDK-s alkatrészek minőségét!
A karburátor,és a gyújtás helyes beállítása esetén üzemzavar nem szokott előfordulni a motorral!
De a gyújtógyertya minőségére,hőértékére nagyon érzékeny a motor!A helyes üzemanyag-olaj keverési arány betartása KÖTELEZŐ,mert ez alapfeltétele a biztos üzemmódnak,a gyújtógyertya hosszú élettartalmának,a teljesítmény optimális leadásának,a kipufogó helyes működésének!
Alapjaiban véve egy nagyon jó motor,de aki nem tud vele együtt élni,nem is meri a ,,nyűgjeit-gyermekbetegségeit" annak nem ajánlom,még hobbyra sem!
Mert mi Mz-sek tudjuk egy aprócsa jelből,hogy hova kell nyúlni ha valami rendellenességet észlelünk!
Műszaki analfabéták föl se üljenek rá!Mert azoknak ez nem való!
Hibalista
- Villamossági problémák voltak csak vele!
- -feszültségszabályozó hiba!
- -vezetékek csatlakozásainak kontakt-hibái!
- -eldugult karburátor!
- -gyújtásbeállítás,gyújtás megszakító beégés!
-
Ide hordtam szervizbe
Magam javítottam mindent rajta!
Értékelése:
Képek a motoromról
Fenntartási költség | (10) | Évjárat | 1968 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 0 év |
Teljesítmény | (10) | Km vásárláskor | 87000 |
Megbízhatóság | (8) | Vezetett km | 20000 |
Szerviztapasztalat | (8) | Átlagfogyasztás | 5 l |
Előző motorja? | – | Következő motorja? | – |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (8.3/10) |
