A frigid szerető
Szöveges ítélet
Emlékeimet tudom elmesélni az ETZ-mről .
Előljáróban elmondom , hogy sokféle motorom volt az életem során . Kisebbek , nagyobbak . Jók , rosszak vegyesen .
1998-ban , 28 éves koromban vásároltam egy teljesen gyári , de erősen leharcolt MZ-t . Az idős tulajdonosa már nem használta , ezért megbízta a 15 éves unokáját , hogy értékesítse a bringát . Természetesen az unoka - amig nem jött vevő a motorra - előszeretettel ment egy-két kőrt a helyi moto-cross pályán , amit stilszerűen Ördöghegy-nek hívnak . Nos ez az igénybevétel nemigazán tett jót az ETZ gyenge alaktrészeinek .
Miután a srác beleunt a gép állandósulni látszó hibáinak , kénytleken volt megválni a számára értéktelen vacaktól .
Ilyen előzmények után tudtam fillérekért megvenni az áhítottat .
Szerencsére a srác nem értett hozzá , ezért nem is nyúlt bele . A blokk teljesen széria volt . A vázon szerencsére nem történtek maradandó sérülések .
Nagy kedvvel álltam neki a motor tetőtől talpig való felújításába . Elötte egy Pannonia P20 -asom volt , ami nem szerettem szerelni . Csak barácsolni lehetett , mert nem volt hozzá új alkatrész . A sarki boltban minden alkatrészt fillérekért meg lehetett venni .
Gyönyörű piros fényezést kapott , amit le is lakkozott a fényező haver . Ha már ilyen szép lett az üza. tank , akkor a váz sem úszhatta az újra festést .
Három hét alatt nagyon csinos , eredeti állapotú ETZ-m lett .
A blokk csak a tisztesség kedvéért lett megbontva , de a csapágyakat mindet SKF-re cseréltem . A gyári szimmeringeket is jóminőségű , olajálló , japán alkatrészekre cseréltem . A barátom felajánlott egy gyári első túlméretes dugattyút ajándékba . Csak ezért lett megfúrva a henger .
Mivel tél volt ráértem szerelgetni .
Szétszedtem az elő lengéscsillapítókat , amiket a gyárinál sűrűbb olajjal töltöttem fel . Első tárcsafék is felújitást kapott .
A legjobb minőségű alkatrészek beépítésével , és igen tisztességes , lelkiismeretes munkát végeztem .
Az első februári , napon meg is tettem az első próbakőröket . A hideg ellenére 200 km mentem vele . A végére össze is rázodott a blokk . Sokkal jobban ment mint elötte .
Majd az egész nyarat nagyobb gond nélkül végig motoroztam . Az első nyáron 3000 km-t toltam bele . Nagyon jellegtelenül motorozható . Nem csinál semmit rosszúl , de az egész előadás szánalmas . A rozoga , jócskán elavult Pannonia P20-assal sokkal élvezetesebb volt a közlekedés , és teljesítményben is porig alázta az MZ-t . Az ETZ egy munkamotor . Olyan mint egy tanyasi traktor , amitől nem lehet elvárni , hogy élményt adjon az uralása . Valószínűsítem , hogy a tervezőknek nem is ezt a feladatot adták 30 éve . Ha az "A" , és "B" pont közötti távolság legyőzése volt a cél , akkor azt sikerrel lehetett megoldani az MZ-vel .
Aztán egy szép nyári napon , minden előzetes bejelentés nélkül menet közben leállt a gép . Mintha az akku merült volna le , de rövid teszt után mindent renben találtam . Újraindításkor se kép , se hang . Egyszerűen nem találtam semmi hibát . Kicserétem a gyertyát , és rögtön indult . Gondoltam valami rossz gyertya lehet ... 20 km után ismét ez a hiba , illetve nemhiba . Volt üzemanyag , volt gyújtás . Ennek mennie kell . De nem megy . Visszaraktam a korábban kiszedett gyertyát , és elindult . Még ilyet ! Érthetetlen . Ezzel a problémával még két nyarat végig motoroztam , de nem tudtam rájönni a hiba okára . Többféle márkájú , és hőértékű gyertyával próbálkoztam , de a hiba mindig ugyan az volt . Szigeteltem , forrasztottam , de nem javult . Volt , hogy 300 km-t ment el probléma nélkül , de volt , hogy 5 km-t . Cseréltem gyújtótrafót , kondenzátort , gyertyakábelt . Mindent ami a gyújtáshoz köze lehet , de nem javult .
Meguntam...
Az új tulajnak elmondtam , hogy ilyen hibát produkál az egyébként nagyon jó állapotú masina . Ezt ő elfogadta , és örömmel vitte haza a német precizitás egyik megtestesítőjét .
Nem sajnáltam , pedig sokat mentem vele . Igazából sosem szerettem ezt a motort .
Talán tanulómotornak még ma is jó , de csak egy nyárra .
Bizom benne , hogy hamar eltűnnek az utakról ezek a vasak .
Hibalista
- Elektromosság rendszeresen .
Ide hordtam szervizbe
Értékelése:
Képek a motoromról
Fenntartási költség | (5) | Évjárat | 1986 |
Kényelem | (4) | Használati időtartam | 4 év |
Teljesítmény | (3) | Km vásárláskor | 25 |
Megbízhatóság | (2) | Vezetett km | 0 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 4 l |
Előző motorja? | – | Következő motorja? | Honda NSR 125 (2T) |
Ennyire szerette | (0) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (3.3/10) |
