A nagyszerűen egyszerű!
Szöveges ítélet
Motowell magnet city 2007
Talán azzal kezdeném amiről igen kevesen beszélnek. A robogó mint motorkerékpár nem versenygép. De még csak nem is sporteszköz. A maga 50 ccm kategóriájával és smk besorolásával egy alsó kategóriás segédeszköz ahhoz hogy eljuss A -ból B -be. Ha ezt szem előtt tartod valójában nem igen fog kellemetlen meglepetés érni. Más. Ha olyan vagy aki egy fellazult csavar okán azonnal a márkaszervizbe rohan. Vagy olyan, aki zörögve csattogva füstölve 3x -os túlfogyasztással gyilkolja a gépet amit saját birtokában tud, akkor inkább vegyél egy jó cipőt és váltsál a lábadra. Ugyan is neked nem való még kerékpár se. Vagy is ha abszolúte humán érdeklődésű vagy és egy szeg beverése életveszélyes sérüléssel veszélyezteti igen drága életed ismételten egy jó túrabakkacs beszerzése a javaslatom számodra. Ha nem vagy képes megérteni robogód működését részegységenként és nem látod át ezen részegységek szerepét az egész gép működésének egészében ne nyúlj hozzá javítási célzattal. Mert abból jobb esetben károkozás lesz önmagadnak. Rosszabb esetben részt veszel önmagad életének kioltásában. Hidd el az öngyilkosságnak van egyszerűbb olcsóbb módja is. Ehhez nem kel magadnak robogót venned – szerelgetned!
És akkor jöjjön a saját vasam.
Idén 2015 májusában vettem darabokban. Előző tulaja tisztázatlan körülmények között rommá törte az elejét. Még a váz is itt-ott eldeformálódott. (Csak vélelmezem a sérülések jellegéből valami villanyoszlop gyám vagy lépcsőn való sikertelen rodeó vetett majdnem véget a motor földi létének) Megvenni darabokba nem volt nagy összeg. Viszont csak úgy volt némi értelme, hogy magam hozom helyre. A kormányoszlopot (rudat – Tszár) és egyéb elemeit újra kellett építeni. Két oldalsó idom és hátsó sárvédő kivételével minden burkolat cserés volt. Ugyan 19 600Km vettem meg, de 15.000Km körül (szervizkönyv + eskü alatt vallva) egy becsületes motorgenerálon esett át. Ez egyelőre úgy néz ki reális és valós. Motorikusan gond szinte semmi. A konkrét használatba vételt követően a következő gondok jelentkeztek amiket rendre sikeresen elhárítottam:
gázbovden szabályzó csavarpont a markolat alatt (kb. 5 - 7mm hosszan letört – rövidült) Egyenlőre nem cseréltem. Úgy vagyok vele, nem baj az ha nem lehet kocig húzni a szarvát.
Kormányon lévő kapcsolók (mind) kötelező jelleggel igénylik a WD40 nevű szmötyit. Ha nem adsz belőle „nekik” rövid úton cserélheted mindet.
Első lámpa burán belül a foncsor egy vicc. (Bár előző tulaja lehet azt hitte lehet bele fém halogén izzót is tenni. Tévedett.).
Variátor és kuplung cseréhez – szereléshez elektromos ütve csavarozó nélkül ne állj neki.
A karburátor tisztításánál a szívató mellékcsatornája nemes egyszerűséggel megszívat. Ilyenkor 100 ból 99x úszóház csere. (Vagy injekciós fecskendő 30% sósav kis méretű gumilap a szívató szívócsőakna szájának ideiglenes eltömítéséhez addig amíg a sav által okozott túlnyomás végig nem nyomja magát a járaton. Nem mondom, hogy egyszerű de működik.)
Vákuumos benzincsap. (függesztett) Vigyázz nehogy valami oknál fogva ütés érje. Azonnal letörik valamelyik csatlakozása. Olyat ne vegyél amin áteresztést szabályzó van. Ha kicsavarod a szabályzót, hogy megfelelően áteresszen szivárogni fog a csavarnál. Ha betekered, hogy ne csepegjen nem ereszt át. (Köztes megoldás a teflon szalag a szabályzó csavar menetelt szakaszára. Csak a menetre! Némi kézügyesség kel mert kb. 3,5mm szakaszra kel vékonyan csévélni. A helyes irányok értelmezéséhez ismerned kel a kínai írásjeleket az alkatrész hátoldalán. :-)
Tűszelep a karbi úszóházában. Cseréjénél figyelj az emelő lemez pozíciójára. Ha kicsi lesz a benzinszínt a szívató nem fog megfelelően működni mert nem fog megfelelő mennyiségű benzint kapni. Így hidegben szívni fogsz te is mint a karburátor csak a karbi szívató része üresen. Ha túl magasra kerül a benzinszínt azt látni fogod mert a túlfolyón (úszóház alján kivezetés) leengedi a felesleges benzint. Csepegés lesz.
Berúgókar és szerkezet. A deklitömítést tényleg ne hagyd ki. Kell az a pár tized milliméter a berúgó fogasív (keskeny) illesztéséhez. Különben aszimmetrikusan kopik és rövid lesz a mechanika élettartama. A berúgótengelyen van egy külső zeger gyűrű. Idővel főleg ha gyakran kel lábbal indítani ez elkezd a behúzó erő hatására, illetve a rúgás erőhatására kifelé homorúsodni – kinyúlni. Ha leugrik a tengely befelé mozdul és beékelődik az egész berúgó mechanika. Csak a dekli leszedése és a berúgó rugójának igazítása – ékelődésének elhárításával lehet javítani. Elég macerás. Olyan jellegű a szerelés kézzel, hogy az az érzésed kellene egy harmadik kéz is. Jobb megelőzni. Berúgókart leveszed felrakod az új zegert a tengelyre. Visszateszed a berúgókart, kiékeled a deklihez, hogy ne mozdulhasson meg a berúgó tengely. Ezután régi zeger levág – letép új zeger betol a hornyba. Csak óvatosan.
Fékek. Valóban hidegen hangot ad eleje hátulja fékezés közben. Ez szerintem gyermekbetegsége a típusnak. Oka az hogy nem pontos a fékpofák központos futása, illetve aszimmetrikus a féktárcsára, illetve dobra való felfekvésük. Tenni sokat nem tudsz ellene. Megfigyeltem ha felcsiszolom a felületeket (érdesítés) akkor egy pár napig csendbe működnek. Viszont utána először a hátsó majd később az elülső fékek is meg-meg szólalnak hidegen. A gyakori fékhasználat és bemelegedés ezt megszünteti, de ha lehűlnek rendre nyikkannak nyüszögnek. Sajnos ezzel úgy néz ki együtt kel motorozni. Az első fék mint tudjuk hidraulikus. Hosszabb állás esetén érzékelhető hogy mint ha kisebb lenne a folyadékszálító képesége. Olyan ez mikor húzod a kart de már csutkán van és nem tudsz elég fékerőt képezni. Ez azt sejteti, hogy a főfékhenger dugattyú tömítései nyomó iránnyal ellentétesen visszaereszthetnek. Ilyenkor egy felújító készlet az orvosság. Ez van folyamatban.
Felfüggesztés & lengéscsillapítás: Elülső teleszkópokat újra szimeringeztem és nem 50mm hanem 75mm olajjal használom. Így keményebbek is de kanyarokban ez nekem barátságosabb állapot. Hátsó felfüggesztés nekem meglepetés. Nem imbolyog kellőképpen stabil. Meglehetősen kemény extra terhelés mellett is megfelelően ellátja feladatát. Lassan cserélnem kel mert látható már hogy a vezetőszár kopása a rugós tag vezetésében pontatlan kezd lenni. (Van már némi oldalirányú játéka is) Javítani nem lehet. Cserélni kel.
Üzemanyag & Olaj: 95 benzint nem tankolok. A motor hangosabb tőle az alapjárat sem az igazi és érezhetően gyengébb is vele. Továbbá egyértelműen jobban szennyez gyertyát is és környezetet is. Végigpróbáltam az összes üzemanyag forgalmazó prémium kategóriás benzinét. A – Z ig! OMV MaxxMotion 100 egyértelműen kiemelkedő minőségű. Határozottan érezhető a különbség. (120Kg terhelés mellett 3,67l átlagfogyasztást sikerült beállítanom városban) Olaj nem játék. Teljesen mind egy ki mit csicsereg olaj minőség ügyében. A gyár által előírt típusú olajat kel használnod ha azt akarod jól és hosszútávon menjen a gép. Az ok egyszerűbb mint gondolnád. A motorod gyártója ezzel tesztelte az erőforrást amit kifejlesztett vagy meg és beépített. Tehát mi Motowell tulajdonosok Repsolt használunk. Akinek Motowellje van és mást használ azt szimplán nem érdekli milyen olajat használ motorjához. Viszont ennyi erővel étolajat is rakhat bele!
Konklúzió:
Lehet szidni a Kínai motort, de mértéktelenül fogyasztó világunk a semmiért akar mindent. A Motowellt tudtommal magyar mérnökök tervezték a rendelkezésre álló kínai piacon beszerezhető alkatrészek és egységek alkalmassága és lehetőségei mentén. Ezek a robogók főegységeik tekintetében kerülnek előszerelésre Kínában majd a készre szerelést és végső beállításokat már itthon Magyarországon fejezik be. Ha nem jól tudom javítsatok ki. Véleményem szerint a jelenlegi piacon az alsó kategóriás robogók legjobbika a Motowell. A motor erőforrása a kategóriáját meghazudtoló jóval magasabb minőséget prezentál mint bármely más gyártó üdvöskéje & szörnyszülöttje. Ami a bosszantó aprónak mondható hibákat jellemzi. Én azt mondom tessék kedvet és tudást szerezni a javításhoz! Ha nem akarsz motort szerelni legyen egy millád robogóra és megfelelő anyagi lehetőséged a szakszervizre. De ha kevesebb anyagi lehetőséggel akarsz sokat és jól motorozni tanuld meg szerelni robogódat! Ha egyik sem működik, marad egy jó bakancs mint lehetőség és a BKV bérlet.
Jó olvasást mindenkinek.
Hibalista
- Mióta összeraktam a következő alkatrészek lettek cserélve:
- - porlasztó tűszelep (ideje volt)
- - vákuumos benzincsap (sikeresen eltörtem)
- - CVT váltó kompletten (félmegoldások nem jók)
- - műszerfal "plexi" (plexiről polikarbonátra)
- - gyertya
- - légszűrők
Ide hordtam szervizbe
Magam szerelem. Szerviz kizárva.
Értékelése:
Képek a motoromról
Fenntartási költség | (6) | Évjárat | 2007 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 0 év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 19600 |
Megbízhatóság | (8) | Vezetett km | 5000 |
Szerviztapasztalat | (0) | Átlagfogyasztás | 3 l |
Előző motorja? | Mint | Következő motorja? | Van egy Minszkem. Azt is összerakjuk jövőre. |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (7.1/10) |
