Kevély Keeway, a szuper motó
Szöveges ítélet
Technikai jellegű infók: 50 ccm-es, vízhűtéses, különolajozású, szabályozatlan katalizátoros kétütemű motor, benne kiegyenlítőtengellyel a simább járásért, 6 sebességes váltó, elöl- hátul hatásos tárcsafékekkel, LED-es hátsó- és féklámpákkal. Öntött kerekek, nagy ETZ-hez illő méretű első telókkal, + hátul állítható előfeszítésű központi rugóstag. 12 V-os akkumulátoros rendszer, CDI gyújtás; a váz közúti használatra teljesen jó, merev, terepezni nem próbáltunk vele. Könnyedén terelgethető, nagyon stabil a futása.
Gondoltam, hogy mivel a Simsonokhoz képest magasabb műszaki megoldásokat tartalmaz, ám a gyártás színvonala is vélhetően magasabb az NDK-snál (minden, ami nem Kínában készül, hamisítvány! -mondják, ma már joggal), így hajszállal nagyobb teljesítményt kapok cserébe, kb. ugyanannyi törődésért. Viszont ha szükség lenne rá, olcsón és gyorsan elérhetőek a gyári alkatrészek.
Szóval: fiam kismotorja, újonnan vettük. Az első 1000 km bejáratással telt, ekkor találkoztunk a legtöbb kellemetlenséggel: eltömődött a katalizátor és később a hátsó hangtompítót is cserélni kellett- mindezt garanciában. Amíg a csökkenő teljesítmény okát keresgéltem, volt alkalmam megismerni a masina egy-két részletét is. A karburátora kínai gyártmány, de szerintem valamelyik Mikunival vagy Keihinnel lehet rokonságban, nagyon finom darab. Olyan dolgokat fedeztem föl a motoron, mint: Panasonic hűtőventilátor, Philips fényszóróizzó, japán gyártású NGK gyertya, vízmentes elektromos csatlakozók...ha eljátszok a gondolattal, hogy mindezek Kínában ugyan, de olyan gyárakban készültek, amelyek nagy cégek beszállítói, már elég biztató az összkép.
"Eltelt" az első 1000 km, vagyis a bejáratás időszaka, így a márkaszervizben kivették a fojtást, (pontosabban kicserélték a kipufogó szűkített leömlőjét egy szűkítetlenre -felár nélkül, ez a motor vételárában benne foglaltatik), valamint az egységcsomag segítségével áthangolták a levegőszűrőt -és megváltozott a világ!!! :-)
Jelenleg óra szerint 70 a vége -ez 50 ccm-től nem rossz, ugye.
Egy esés miatt a tankot balról fedő jókora műanyag idomot cserélni kellett: ez fényezve, fölmatricázva volt 4000 Ft körüli összeg :-) Egy kézvédő a markolat elé meg -erre emlékszem!- 268 Ft, 2011-es áron :-)
Persze aki szocimotorozott, annak nem újdonság, hogy időnként rá kell nézni a gépre, láncot - miegyebet kenni, ellenőrizni, amit rendszeresen meg is teszek.
Egyszerre nem mentem vele 35 km-nél többet, ekkor már kezdtem egy kicsit keskenynek érezni a nyerget (az is), de a fiam jóval hosszabb távok megtétele esetén sem panaszkodott. A nyereg kiképzése miatt az üléspozíció nagyjából kötött, nem igazán lehet hátrébb csúszni, mert előre lejt. Amúgy ergonómiai problémák nincsenek vele, én (183 cm/90kg ) még utasként is kipróbáltam egy kb. 1 km-es úton és így is stabilnak tűnt. A különféle kapcsolók nagyjából kézre esnek, de azért nincs az embernek olyan érzése, mintha mindig ilyen motort vezetett volna (Yamaha SR 125-tel konkrétan így jártam). A váltó jól működik, határozottan ugrik pozícióba, de megálláskor néha picit játszani kell, mire meglesz az üres. Maga a megállás gond nélkül kivitelezhető, már ami a tárcsafékeket illeti. A kis egyhengeres erőforrás számottevő rázkódás, rezgés nélkül jár.
Most azt mondom: így, hogy gondját viseljük, nincs és nem is várható, hogy lesz vele baj, és remélem továbbra is barátok maradunk.
Frissítés: 3870 km
Túrázni voltunk! 2x150 km-t nagyjából 70-nel szaladt végig a motorka, hátszéllel néha közel 80-at is ment.
A kezdetektől nem volt "rendes" kétütemű szaga, egy kicsit mindig fogyott a blokkból az olaj is, a túráról hazafelé pedig egy hajtósabb szakasznál meg akart ragadni --> főtengely szimering? Az! Ennek, meg a fojtásnak az együttes hatása miatt dugult el korábban a kipufogó rendszer, csak a szerelő ezt nem vette észre(!).
Mivel pár nappal később éppen Szentendrén jártunk, megkérdeztem, hogy a garanciás időszak második évében ez még jótállásos-e. Nemleges volt a válasz. Saját szerelés mellett döntöttem, és ott helyben megvettem a gyűrűket + mindkét oldalra a tömítést a blokkfedél alá, számlával, ÁFA-val 890 Ft-ért. Részletfizetést nem engedtek, talán mert nem volt nálam munkáltatói igazolás meg közüzemi számlák... :-D
Otthon aztán szétborítottam, először a kuplung oldalt: itt a gyári tömítőgyűrű megítélésem szerint nem volt tökéletesen behelyezve. Generátor-oldalon is könnyezett már a szimering, csere itt is.
Nagyon jó lett a gép, jobb, mint valaha! Valószínű, hogy a gyárilag rossz(ul beépített) tömítés + az akkor még benne lévő fojtás együttes hatása miatt tömődhetett el anno a katalizátor is. Egyébként kis találékonysággal és odafigyeléssel, meg némi érzékkel otthon is szerelhető a blokk- de ez ugye Minarelliéket dicséri.
A minőségről: ez a motorblokk belülről is nagyon szép, igényes munka. Nincsenek sorjás öntvények, a fogaskerekek megmunkálása is szép, nem csak a fogaknál, hanem az oldalán is, ahol pedig mindegy lenne; gépész-szemet gyönyörködtető az egész. Tudjuk persze, hogy olasz licenc alapján gyártják, nem is a kínai mérnökök zsenialitását méltatom itt, hanem a megvalósítás minőségét. Hej, ha egyszer még a végső összeszerelés is kifogástalan lesz...!
Frissítés: 4050 km
A motorka -ésszel persze,- gond nélkül tisztítható magasnyomású mosóval( többször megtettük), ami után föl sem merül, hogy a víz miatt rakoncátlankodna. Na jó, az üres-jelző külső kivezetését valahogy mindig letesteli egy csöpp víz, de 200 m alatt ezt a menetszél kifújja, és kész. A fiam jár vele legtöbbet és vigyáz a motorjára, így a fogyasztás 2,3-2,7 körül alakul.
Frissítés: 4240 km
Kategóriát váltottunk (125 ccm-re), ez a motorka pedig elkelt. Visszatekintve: jó szívvel ajánlanám mindenkinek, aki hajlandó néha a kezébe venni az olajozót meg a hézagmérőt a gyertyához... Aki meg üti-vágja, mondván, hogy fos kínai, azt cserben is fogja hagyni előbb-utóbb. Semmilyen kirívó minőségi problémát nem vettem észre, mindig megbízhatóan tette a dolgát- reméljük az új gazdájának is sok öröme telik majd benne!
Hibalista
- Eltömődött a katalizátor és a hangtompító - garanciában cserélve, az akkori szerelő nem ismerte föl (!), hogy főtengely-szimering csere kellene :-(
- 3700-nál főtengely-szimering csere, gyárilag rosszul, ferdén volt behelyezve - saját munka + 900 Ft anyag
Ide hordtam szervizbe
Feltétlenül meg kell említenem a Keeway Európa (Szentendre) hozzáállását: együttműködő módon és egy óriási alkatrészraktár felett gazdálkodva, gyorsan küldik amire szükség van, de helyben is lehet vásárolni. Az alkatrészárak jók, de ez nem jár hitvány minőséggel. Pár Keeway-es apróságot beépítettem más motorba (pl. jó minőségű benzincső két rögzítőklipsszel kb. 240 Ft ), de ha kellene egy gyújtótrafó, vagy 50-eshez való karburátor, akkor is rájuk gondolnék. Hátrány viszont, hogy a Keeway a járművet értékesítő kereskedő szervizéhez igyekszik kötni az embert a garancia idejére.
Értékelése:
Képek a motoromról
Fenntartási költség | (10) | Évjárat | 2010 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (9) | Vezetett km | 4240 |
Szerviztapasztalat | (8) | Átlagfogyasztás | l |
Előző motorja? | Romet Kadet M 780 | Következő motorja? | Keeway RKV 125 |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (9.0/10) |