Büdösbogár
Szöveges ítélet
2017 júliusában vásároltam nagyapámtól a Büdösbogarat. Ő, közel a 70. életévéhez már nem akarta tovább művelni a motorozást. 2009 márciusában vásárolta egyébként a kis Keewayt, újonnan, Dunaújvárosban, öregedő 120-as Skodáját kímélendő. Kisapostagról járt be vele dolgozni az előbb említett városba. A 6-os főúton. 1990-től folyamatosan megtette ezt az utat már 210-es Babettájával, később Yamaha Axisával. Vissza a Keeway-hez; 2009 szeptemberében már 4000 kilométer volt a robogóban, 2010 augusztusában már 8000, még egy évvel később átesett a 12 000-nél esedékes szervizen is. Innentől már nincs vezetve a szervizkönyve. Évről évre kevesebbet használta, fájó térdei miatt és nemegyszer csúszott el a motorral körforgóban vagy kanyarodás közben. Ennek erdeménye a barokkosan, szürkemarhásan meghajlott hátsó fékkar, a karcos fejidom és a haspajzsból is letört az utaslábtartó alatt egy darab. Facsavarral rögzítve lett a csonk. Gumi volt rajta cserélve időközönként és évente át volt nézetve. A motor faházban állt, nem fűtött helyen. A takarítás egy vödör vízzel való nyakonöntésből állt, meg amikor az eső időnként elkapta az úton nagyapámat. A munkahelyén rendszerint sütötte a nap a motor bal oldalát. A lakkréteg lepergett és a gyári "lime" színből inkább citromsárga lett. Az első sárvédővel ugyanez a helyzet. A műszerfal műanyagja "betejesedett", még épp leolvasható volt. Ja az üzemanyagot is belepillantással mérte már egy jó ideje Papa. :) Hozzám ilyen állapotban került nagyjából.
Nem igazán akartam én robogót, de úgy voltam vele, hogy mégiscsak nagyapám gépe... Valakinek Pannonia, MZ, Simson... nekem Keeway. Ingyen odaadta volna a Papa, de úgy nem kellett. Megállapodtunk az árában és pár héttel később lábon vittem haza a kismotort Székesfehérvárra. Szombat délután volt, hétközben semmiképp nem vállaltam volna be az óvatos 50-55-ös tempót a 62-est autópályaként használó autósok között.
A nyár fennmaradó részében munkábajárásra használtam. Én a Yariszomat kíméltem vele (később arról is írok talán). Még a gyári, régen halott akkumulátor volt benne(Papának nem büdös a berugókar használata, élete jelentős részében csak ezzel indítható motorjai voltak), feltöltéssel kár volt próbálkozni, újat kapott. Nyár végén valaki megpróbálhatta ellopni vagy csak simán megrongálta, nem tudni... Arra lettem figyelmes, hogy a fényszóró, irányjelzők vezetékei égőstől ki vannak tépve, lógnak az első kerék mellett. Hugom barátjához(mostmár sógorom) került egy kis szépítgetésre, szervizre. Kapott új műszerfal plexit, üzemanyagszintjelzőt, haspajzsot és a bal oldali idomok is cserélve lettek. Kiderült hogy a variátor az utolsókat rúgja már, mert lazán lett visszatéve a legutóbbi szervizkor. Kapott újat, Yamaha eredetűt, ezenkívül a meghajtószíj és minden csapágy, szimering is cserélve lett. Utóbbiaknak jelentős része gyári volt még, lejárt az idejük. Az első teleszkópra Simson gumiharmonika került a még jobb porvédelem miatt és mivel régen nem motoroztam (12 évesen volt egy Schwalbém, 14 évesen meg egy S51-esem); csipogós, Honda robogókban használatos indexrelé került beépítésre. A gyári kipufogó szétrohadt gyakorlatilag, helyére egy komplett Gianelli rendszer került. Nem tuning gyanánt, inkább esztétika és időtállóbbság miatt. A görgők nagyok voltak a motorhoz, állóhelyzetből irgalmatlan nehézkesen indult. 5-6 másodperc volt, míg észbekapott. A legtöbb kisköbcentis robogó hasonlóan viselkedik, de ez sok volt szerintem. Szóval új, sokkal kisebb görgők lettek beépítve. Javult a gyorsulás, így már egész elfogadható.
Maga a technika egyébként elég megbízható, kár parázni a kínaisága miatt. Van nála szebb, jobb robogó, de a kis Keeway is csak megy és megy. Én a hazahozatalától eltekintve egyszer mentem el vele Pákozdra, de megbizonyosodtam minden kétséget kizáróan, hogy ekkora motorka csakis városban érzi magát jól. Ott élmény vele cikázni egyébként, tényleg nem gond, ha áll a kocsisor. A parkolást imádtam vele. Nem kell helyet vadászni, feldurrantasz a járdára vagy csak felsegíted(könnyű megemelni), leláncolod valamihez és mész a dolgodra.
Azt az 50-60-as városi tempót simán bírja, tovább nem is erőltettem. Minek? Amit kell, azt tudja. Mondjuk sokszor gondolkoztam rajta, hogy át lehetne alakítani 90-esre is (árulták akkora méretben is) és lerendszámoztatom. Legálisan használhatnám tartósan a belső sávot és akkor tán nem néznék annyira semmibe, hisz "nagymotor" lenne. Még nem tettem le erről...
Alattam sokat eszik; 3,5-4 litert simán bever kevesebb mint 100 kilométer alatt. Ebben közrejátszhat a súlyom (120 kg) és a magasságom is (188 cm) és a sok emelkedő (Fehérvár, Öreghegy jórészt). Pontatlan az üzemanyagszintjelző, egyszer le is állt útközben emiatt. Szerencsére csak egy utcára voltam még otthonról. Tankolni mentem volna. :D
Nálam alacsonyabb emberekre szabták valószínűleg, mert pont ott van megtörve az ülés, ahol nekem kényelmes lenne. A kormányvég is beleér a térdembe szűk kanyarokban, ami elég kényelmetlen. Ilyenkor krosszmotorosan kirakom a lábam. :D
Egyébként nem egy lélektelen kis gép, vannak figyelmes megoldásai. A taposólemez úgy van kialakítva, hogy kissé nyújtott lábbal is lehet motorozni, a fékkarokat gumi tokozás védi a kosztól, a kapaszkodók nem törékeny műanyagból vannak, hanem fémből, vetítőlencsés fényszórója van stb. A csomagtartó lehetett volna picit szélesebb; beleférne a felnyitható bukósisakom, de keskeny a nyílás. Egy átlagos napi bevásárlás eredményét(ügyesen elhelyezve) azért elnyeli, nem kell külön hátsó doboz ez miatt. Kétüteműsége miatt a Büdösbogár nevet kapta. Indítás után tisztességes füstöt ereszt az automata szivató, ilyenkor ahogy tudok távolabb állok tőle, amíg melegszik kicsit. Sokat nem érek vele, sokszor bűzlök a keverék szagától.
2018 őszén leraktam az A1-et, így a motor eladása melett döntöttem egy gyenge pillanatomban. A magas futásteljesítmény miatt... ja nem, bocs átlagos, csak nem visszatekert futásteljesítmény miatt senkinek sem kellett. Úgy döntöttem végül, hogy megmarad Papa motorja. Sokat nem ér, nincs égető szükségem az ellenértékére. Akkora helyet foglal, mint egy kerékpár, nincs útban. Maradjon hát.
Különben is, annakidején (minél később) Papa jut majd róla eszembe.
Hibalista
- Üzemanyagszintjelző, berugó rugó, variátor
Ide hordtam szervizbe
Sógorom szerelte.
Értékelése: 10
Képek a motoromról
Fenntartási költség | (9) | Évjárat | 2009 |
Kényelem | (4) | Használati időtartam | 2 év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 31000 |
Megbízhatóság | (9) | Vezetett km | 3000 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 3 l |
Előző motorja? | Schwalbe, S51 B | Következő motorja? | – |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (8.8/10) |