Az imádott Zephyr 750
Szöveges ítélet
Mit is mondhatnék...ennél szebb motort keresve sem találnék a mai napig. És Kawasaki van ráírva...Alapállapotban is egy csodás gép, de én ezt azt módosítottam rajta az első közös szezon után. A gyári kormányt lecseréltem egy szélesebbre, az ülést is átalakíttattam egy Corbin mintájára, kapott markolatfűtést a téli napokra.
A géppel álom volt motorozni a Gpz után. Már az első métereken éreztem, hogy ez a gép nagyon ott van az úton, hihetetlenül stabil. És az ereje...fél évig nem mertem neki 2-ben koppgázt húzni, annyira fostam tőle. Aztán persze megszoktam, de kevésnek sosem éreztem. Azóta is vallom, hogy utcára bőven elég egy 750-es 4 hengeres.
(Igazából sokat agyaltam rajta, hogy a Kawa miért pont ekkorára tervezte. A z1 feltámasztójának hirdették, de akkor miért nem 900ccm? Aztán utánaolvastam, és meglett a magyarázat. A Kawa fejlesztett egy 750-es 4 hengerest, és világelsőként akart kijönni vele, de Honda san megelőzte a cb750-nel. A fejlesztést befejezték, és nekiálltak a 900ccm-es Z1-nek, hogy ők is nagyon pukkanthassanak. De a 750-es tervei nem kerültek a kukába, RS750 néven kezdték el forgalmazni otthon, és eszméletlen siker lett, nagyobb, mint a Z1.)
Óvatosan közlekedtem vele, általában 100 körüli tempóban, fácánokat nézegetve, tájat ízlelgetve. Agy hátsó gumi általában 12-14e km-t ment el, egy első 14-17e-t. Természetesen használtak voltak eleve...
Egy sajátossága van a gépnek, amiért imádtam és útáltam is egyben: Nagyon rövid a váltó áttételezése. A széria áttétellel 5000-et pörög 100-nál utolsó fokozatban, mint egy 600-as. Ez gyakorlatban a nyomatékos 2 szelepes motorral párosítva annyit tesz, hogy 30-tól jó az 5. sebesség. Csodás vele egész nap 5-ben szörfözni, falu, szerpentin, autópály, mindenhol jó az 5. Én ráadásul 1 foggal nyújtottam az áttételen elöl, de még így sem kellett sosem kapcsolgatni. A hátrány h 4.8 alá még osztrák benzinnel sem ment sosem, és h engem rohadt mód idegesített az állandó magas fordulat.
Persze a gépnek voltak gyenge pontjai is. Az első teleszkóp rugói nevetségesen gyengék, szinte gázelvételre koppanásig zuhannak. Olcsó megoldás egy 50mm-es csővel megtámasztani, vagy egy szétvágott MZ rugót beletenni egy plusz alátéttel. Drága megoldás a progresszív rugó. Hátul minden irányban állíthatóak a rugós tagok, tartományuk elég széles.
Imádtam a gépet, nagyon jó társ volt hasszú európai túráktól kezdve a városi közlekedésben mindenben.
Nekem teljesen megfelelt. 2005-ben- valószínűleg először és utoljára az életben- lehetőségem lett venni egy új motort. Fájó szívvel eladtam. Rövid ideig megvolt együtt a Kawa és az utód, egy Bandit1.2 is.
Na, akkor jöttem rá, h van a Zephyrnél jobb motor is számomra.
Tulajoknak hasznos infók: www.zephyr-zone.com
Amivel érdemes kawa tulajként számolni: Horrofilmbe illő alkatrészellátás. Raktáron maximum olajszűrő+gyertya van. Alkatrészek elvileg 2 hétre, gyakorlatban 2 hónap is lehet. Bontott cucc ehhez a típushoz nagyon kevés van, habár a blokk szinte megegyezik a gpz 750-nel, gyakorlatilag mégsem jók hozzá a cuccai.
És még valami. Minden alu ki volt polírozva rajta, még a lengővilla is. Imádtam, amikor csillogott, rühelltem, mikor bemattult 2 csöpp víztől. Akkor elhatároztam, soha többé polírt.:)
Hibalista
- Az együtt töltött 30ezer km alatt nagyon sok mindenhez hozzá kellett nyúlni. Ebben valószínűleg szerepet játszott az h a motor egy belpiacos gépeket forgalmazó fiatalító szervezettől származott, így a 38ezres km állás csak hozzávetőleges.
- Sorrendben: a rendszeres karbantartáson kívül cseréltem kerékcsapágyakat, teleszkópszimmeringet, szelepszárszimmeringeket, hajtókarcsapágyakat, primer láncot(60 rongy csak a lánc...), vezérmű láncot, szívócsonkokat(10 év után berepedeztek)
-
Ide hordtam szervizbe
Bálint László, Kunadacs
Menjen hozzá bárki bátran, csak ajánlani tudom!
Értékelése: 10
Képek a motoromról
Fenntartási költség | (5) | Évjárat | 1994 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 3 év |
Teljesítmény | (10) | Km vásárláskor | 38500 |
Megbízhatóság | (8) | Vezetett km | 30000 |
Szerviztapasztalat | (8) | Átlagfogyasztás | 5 l |
Előző motorja? | – | Következő motorja? | – |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (7.2/10) |