Világválság ellen, élvezettel, avagy 2,1 l/100 km
Szöveges ítélet
Frissítve 2009.09.28.
30 éves elmúltam, amikor 2008. májusában "vettem" én is jogosítványt motorra, de az az év motorozás nélkül eltelt. 2008. őszétől kezdtem el rákattanni, hogy legkésőbb tavasszal saját motorra kell ülnöm. Nagyon hamar elérkeztem oda, hogy Honda CBF-et szeretnék, konkrétan ABS-es modellt szerettem volna, és a hagyományos motor forma jött be, de persze nem akartam belecsapni a lecsóba, így az 500-ast céloztam meg. Ezután persze már a 600-asokat is elkezdtem nézegetni, sőt, egy kereskedésben már majdnem leelőlegeztem egy BMW F650GS-t.
Mindeközben persze begyűrűzött a gazdasági világválság kicsit engem is érintve, és mintha valaki felpofozott volna, hogy térjek észre, észrevettem frissen megjelent Honda CBF 125-öst. Kezdő vagyok, ideális. Nincs pénzem, ideális. Főleg munkába járás Budapesten és Budapest környékén, ideális. Nem használt, ideális. Nem robogó, ideális. Honda, ideális. CBF, ideális.
Az egyik kereskedésben az a választ kaptam, hogy már most nagyon viszik a típust, így 1 hónapot kell rá várnom. "Énnembírokkimégegyhónapotmotornélkül" feliratú pánik kezdett rajtam eluralkodni, amikor rájöttem, hogy több kereskedés is van Budapesten. Így jártam szerencsével a következő kiszemelt helyen, volt raktáron, 1 hét alatt mindennel együtt meglett az életem első motorja, 548 ezer forintos áron, cégre vásárolva, így 125 ccm-ig az ÁFA vissza is igényelhető. Ennyi pénzért még használtat sem kaptam volna, nem véletlenül lett a CBF 125-ös típus az év első 5 hónapjában a legnagyobb példányszámban eladott új motor (http://www.sportmotor.hu/motoros_hirek/motorkerekpar_ertekesitesi/statisztika-2009.html)
Egy pirosat választottam, persze régen kijelentettem, hogy nekem nem kéne piros motor. De élőben a fekete és a szürke egy fröccsöntött műanyagnak tűnt, a pirosban viszont volt élet, azóta sem bántam meg.
Azután, hogy szakadó esőben tettem le az A-s jogsit, sötétben és szakadó esőben hoztam el a motort a kereskedésből. Azután ha mennem kellett valamit intézni a kereskedésbe, majdnem mindig esett az eső. Pedig nem beszéltünk össze Csikós Zsolttal (http://totalbike.hu/tesztek/honda125cbf/) "Mindenesetre a CBF 125 igazi esőmotorként maradt meg az emlékeimben, amikor visszavittem, akkor is épp szakadni kezdett Budaörsön."
Első tapasztalatok: Pár motoros megnézett, látszott, hogy ilyet még nem láttak Kényelmesnek éreztem, a kezelőszervek finoman működtek, mintha bringán ültem volna. Egyedül az indexkapcsoló tűnt akadozva kapcsolhatónak. Nem is kéne rá visszajelző, olyan szépen látszódott az első indexbúrák villogása, amit ledesnek harangoztak be, de csak hagyományos, viszont szép a formája és fehér. A tükröket én jól be tudtam állítani, én nem éreztem rövidnek a szárát, mint ahogy egy ismerősöm mondta.
Tapasztalatok második köre:
- Rájöttem, hogy az indexkapcsoló mégsem akadozik, csak nem a tövét, hanem a végét kell tolni (vagy 100 km alatt bejáratódott).
- Meglepetés volt a fék, kicsit jobbra számítottam, de annak is még össze kell kopnia, meg meg is kell még szoknom, hogy mennyire húzhatom/taposhatom.
- A visszapillantó tükör szárát kellett állítani és meghúzni, szerintem jól beállítható.
- Eddig többet használtam esőben, mint szárazon, ezért koszos lett, de eddig mindenkinek tetszett, aki látta. Ha önmagában áll, komoly motornak tűnik, ha mellette áll egy nagy motor, akkor pedig elmosolyodsz, olyan aranyos.
- Már írtam, de továbbra is kiemelném, hogy mindene finoman működik (sajnos a fék is), a motor/váltó nagyon összhangban van, 50-től már 5. sebességben lehet krúzólni, nem tudtam olyan sebesség+sebességfokozat kombinációt kapcsolni, ahol rángatott volna, legfeljebb lassabban gyorsult.
- Nekem a kis 1 henger+kipuff hangja nagyon tetszik, bár még csak bukóban hallottam értelem szerint, de szerintem kívülről sem lehet rossz.
- Jó ötlet, hogy ha már nincsen fordulatszámmérő (viszont van benzinszint mérő!), a fokozatok maximumát jelölték a sebességmérő skáláján. Ez erre a motorra bőven elég.
- Kényelmes, az első telóra szerintem sokan azt mondanák, hogy nagyon puha, de végülis ez nem egy speed gép.
- 80-90 km/h utazót simán tartotta, nem zavart a menetszél, a végét majd a bejáratás után próbálom.
Tapasztalatok harmadik köre:
- fogyasztási adatokra még várni kell egy kicsit, nagy a tank, és nincsen szívem korán tankolni, egyenlőre 3 liter alattinak tűnik
- sokszor szeretnék még 5-ösből egyet feljebb kapcsolni (ez azóta is rendszeres)
- nincsen rajta elakadásjelző - ez azért szerintem elég alap lenne
- jó a szélessége (keskenysége) a kocsisorok között, és általában jó magasságban van a visszapillantó tükre az autók tükréhez képest
- a váltót eddig az észrevétlen csendtől kezdve a nagy csattanásig minden hanghatással tudtam kezelni, ez nyilván rajtam múlik, erre is majd visszatérek még több tapasztalattal, hogy pontosan mikor mit szeret
Tapasztalatok negyedik köre:
- Tegnap "barátaim", akik megtudták, hogy ilyet vettem, lerobogózták, azt mondták, hogy 125 ccm-ig minden robogó (persze nekik már "motorjuk" van) De a többségnek még mindig tetszik.
- Fogyasztás: pont 400 km-nél tudtam begurulni egy kúthoz, gondoltam, így menni fog fejben is a számolás. Csurog a benya, katt. Nem létezik... Még fér bele... katt... katt... katt... Hát már tényleg nem fér bele... 8,61 liter. Nyolc egész hatvanegy század liter. Gyors fejszámolás..............
2,15 liter/100 km. Azóta is ennyi, bármit csinálok, bárhogy megyek. Illetve egyszer volt 2,3, amikor 400 km-t mentem 100-110 km/h-val. Ebből is látszik, hogy ez a motor nem erre való. De erről később még olvashattok.
További tapasztalatok, érzések, vélemények:
Sokan mondták, hogy kicsi, meg hogy meg fogom bánni, de próbáltam tudatosan választani, és még friss, de még mindig kitartok mellette, hogy amiért én vettem, arra a legjobb.
Az összes 50 ccm robogós ismerősöm többet fogyaszt, én élvezetesen munkába járni vettem, és igaz, hogy csak 90 km/h az utazója, de azt tudja a városban is. (azóta a bejáratáson túlesve 100-as utazótempóról és 110 km/h-s végsebességről számolhatok be. A 90 az a sebesség, amit könnyedén elér.) És azért még ezzel is bátran kimegyek Budapest környékére.
1000 km-es szerviz ~10.000 Ft.
2 hónap és 2400 km tapasztalata a 125-össel:
- a váltó az elején nagyon nyers volt, most már sokszor nem is hallom, elég csak rágondolni, és vált. (ennek a "hátrányáról" még később lesz szó)
- még mindig sokszor kapcsolnám a 6. sebességet
- nagyon szélérzékeny, szembeszél esetén kevés az ereje, ilyenkor csak a 80-90 km/h-t tudja tartani, az oldalszélbe rendesen bele kell dőlni
- egyébként 100 km/h a vége, kedvező feltételek esetén megy többet is, én használom országúton is, eddig nem volt bajom a ~90 km/h körüli utazótempóval, és nyilván innen már nem megyek bele egy előzésbe. (mint már írtam, ez azóta 100/110-re tolódott ki)
- olyanokat szoktam repülni a nyeregből, hogy én vigyorgok, de kívülről nem tudom, hogy mit látnak, ugyanis a keresztben lévő aszfaltgyűrődések nagyon megdobják a motor hátulját, így engem is. Valószínűleg fogok egy fokozatot puhítani a hátsó rugóstagokon, én is könnyű vagyok, és úgy is csak egyedül járok. (puhítottam a 3 állású progresszív hátsó rugón, de egy nap után visszatettem középre, mert a legpuhább fokozatban tengeri beteg lettem.)
- a fék nagyon jó, ez a vez.tech. tréningen is kiderült, megszoktam az első hátsó használatát, és maximálisan megbízok bennük.
- nagyon jól dönthető a kanyarokban
- 2,15 l/100 km-ről a fogyasztás fokozatosan csökkent, most 2,06-nál járok (Azóta visszamászott 2,15 l/100km köré)
- az ülés alatti kis rekeszbe az elsősegélycsomagot még bepréseltem, de egy izzókészlet már nem férne be. Hiányzik még, hogy megjelenjen a doboztartó konzol a típushoz, a hátizsákot már nagyon unom. Viszont a két oldalsó idom mögött akkora hely van, hogy gondolkozom egy oda való csomagtartó/kesztyűtartó szerűség kitalálásán. (azóta lehet hozzá kapni Givi, SW-MOTECH, Hepco&Becker kiegészítőket)
- ma a lámpánál egy idősebb robogós kérdezgetett, hogy mi ez, meg milyen, tetszett neki, és azt mondta: "Aranyos"
3 hónap és 3000 km tapasztalata:
A 125-ösön nincs szükség fordszámmérőre. Nincs akkora teljesítménye, hogy figyelni kéne, illetve hang és a sebesség alapján elég jól meg lehet szokni, hogy mikor mit kell tenni. Szerintem. Sok autóban is csak parasztvakításnak érzem...
Az első ijedelem:
Ma reggel elkezdtem aggódni, mert Hondához nem illő dolog történt. 4. sebességben enyhén gyorsítva egyszer csak kb fél másodpercre felpörgött a motor, megszűnt a hajtás, aztán vissza. Mintha húztam volna egy kuplungot, majd el is engedtem volna egyből. Nem volt jó érzés. Pont ma viszem a 4000-es szervízre, kiváncsi vagyok, mit fognak mondani.
Azt mondták a szervízben, hogy nem kattanhatott be teljesen a fokozat, ami azért lehet, mert csak nagyon finom felfelé pöcit kapott a váltókar, ami igaz is lehet, mert olyan könnyed a váltó, hogy csak rágondolni és pöcögtetni kell. Megoldás: kicsit lejjebb kell állítani a váltókart, így lábbal többet húz az ember felfelé, így biztosan a helyére kattan a váltó.
Megvolt a 4000-es szervizem, ~10.000 Ft.
Váltókaron nem állítottak, azt mondták, jól van beállítva, és hogy tudják, hogy élvezem, hogy pöccre vált a váltó, viszont akkor a fenti tünet előfordulhat, tehát váltsak határozottan. Remélem ezzel le is zárult a váltóprobléma. (valóban lezárult)
Kértem még, hogy állítsák lejjebb a hátsó fék taposóját, mert pont kényelmetlen volt rajta tartani a lábam, azt mondták, hogy sajnos ezen a típuson ez nem állítható. De én már kinéztem a módját, szóltam is, hogy az ütközőn kéne hajlítani, így máris lejjebb menne. Egy kalapáccsal majd egy fogóval ezt meg is tette a szervizes srác, és végre nagyon kényelmes lett. Meg szóltak, hogy le volt csúszva az első féknél a féklámpa kapcsolóról a csatlakozó, de összébb szorították, és visszatették. Később jutott eszembe, hogy ez meg a nagynyomású miatt csúszhatott le, szóval erre is majd figyelek. Aztán egy típustárs szólt, hogy neki is le volt csúszva, és ő még nem mosta nagynyomásúval, szóval ez valószínűleg Indiából így érkezett, de ez legyen a legnagyobb probléma.
Azóta ugye megjelentek hozzá a kiegészítők, én Givi nagy plexit és doboztartót/dobozt (Givi E30 Tour) vettem rá. A nagy plexi 70-80-ig teljesen lefogta a szelet a mellkasról, és jobban is néz ki, "nagymotoros" lett tőle az eleje. A doboz értelem szerint meg megoldotta a tárolási/szállítási problémákat. Mondták, hogy majd a plexi meg a doboz jól visszafogja a menetteljesítményt, de egyik sem befolyásolta azt.
Beszéltem egy CBF 125-ös sráccal. Neki 1,6-ot fogyaszt a motorja, bitang jól gyorsul, hidegen, 20-30 km után elerőtlenedik, és 90 km/h a vége, és akkor már úgy rezonál, hogy szét akar esni. Viszont ő személyesen ismer 3 másik 125-öst, amik a 120 km/h utazótempót(!) bírják, az egyikkel együtt is szokott motorozni, viszont a "120-as" nevetségesen gyorsul az övéhez képest. (Az enyém jól gyorsul, 110 a vége és 100 utazót megy.) Ekkora a szórás egy típuson belül, tudom, ilyenkor lehet mondani, hogy olcsó, meg indiai , de akkor is Honda, ekkora különbségek nem lehetnének. Másokkal is később azt beszéltük, hogy szerintünk csak az injektor "programozásában" lehet a különbség. Erre a rejtélyre még visszatérek.
Egy másik típustárstól tudom, aki már eldőlt vele, hogy bukás a tankot megvédi a műanyag oldal/fejidom, így olcsóbb a javítási költség. De már lehet a típushoz kapni különböző márkájú bukócsöveket is.
Amit még megemlítenék, hogy sok "nagymotoros" irígykedik, hogy a kis CBF-hez gyárilag járt a hátsó sárvédő, és a középállvány.
Nyilván nem ezen a motoron fogok megöregedni, azt gondoltam, hogy 1-2 év, és eladom, veszek nagyobbat, de már most tudom, érzem, hogy nem, e _mellé_ kell venni nagyobbat, mivel városban és kis úton ennél a motornál nem kell jobb (mert nincs is).
Egyébként a már említett teszt (http://totalbike.hu/tesztek/honda125cbf/) minden egyes betűjével egyet értek, így 5600 km megtétele után is, kivéve ezt: "De mint tudjuk, az indiaiakra vigyáznak a szellemek, ezért a motor tükreit akkorára tervezte a Honda, hogy csak a predesztinációban hívők számára legyenek megnyugtatók. Mindenki más úgy találja majd: egyszerűbb állandóan hátranézegetni, mert a visszapillantók nem érnek semmit, túl kicsik." Erről már tettem említést, de még egyszer: nekem a tükör jól beállítható és jól használható.
A kipufogó. Ez motoroknál tudom, hogy sarkalatos pont. Erre a motorra viszont nem fogok tenni sportdobot. Miért? Mert ez a motor csendes. Halk. Erre hivatott, nem az üvöltésre. Sokszor volt, hogy nem hallotta meg a család, hogy elindultam, vagy megérkeztem. Én ezt így szeretem.
A teljesítmény és a pakolhatóság pontszámát kicsit magyaráznám, még mielőtt elfogultsággal vádolnának. A teljesítményt nem egy Hayabusához mértem, hanem a kategóriához, a pakolhatóság viszont ugyan olyan siralmas, mint a legtöbb motoron, viszont mivel lehet hozzá kapni doboztartó konzolt, ezért ez a probléma is megoldott.
Frissítés 2009.09.28.
6 és fél hónapnál és 8000 km-nél tartok, még mindig imádom, még mindig 2,1 l/100 km az átlagfogyasztás. Egyszer tankoltam bele a kagylós kúton a legdrágább üzemanyagot, akkor 2,46-ot fogyasztott, a következő 95-ös tankolásnál egyből visszaállt a 2,1 liter. Kapott közben a hátsó dobozba pótféklámpát, és GIVI bukócsövet. Meg piros felnicsíkokat. :-) A 8000-es szervíz 18.000 Ft volt, cseréltek gyertyát is. Azóta aki kipróbálta a kis 125-öst, elismerően nyilatkozott róla, többen már meg is akarták venni :-)
folyt. köv.
Hibalista
- Egyszer le volt csúszva az első fékkarnál a féklámpa csatlakozója.
Ide hordtam szervizbe
Honda Dream
Értékelése: 10
Képek a motoromról
Fenntartási költség | (10) | Évjárat | 2009 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 0 év |
Teljesítmény | (7) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 8000 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 0 l |
Előző motorja? | – | Következő motorja? | – |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (9.4/10) |