Valószínűtlenül tökéletes műszaki alkotás
Szöveges ítélet
Régóta tervezem, hogy írok róla népítéletet, mert pompás tárgynak tartom, tényleg megérdemli. Nemrég ellopták, hát így búcsúzom tőle.
Nem tudom, hány éves volt, de ezt a típust 1997-2001 között gyártották, tehát minimum 10. Nem tudom, összesen mennyit futott, a vételkori 9000 km nyilván csak tréfa volt.
Aki túlteszi magát azon, hogy a 16-os kerekei miatt egyáltalán nincsen tárolórekesz az ülés alatt, és megbarátkozik a hátizsákkal vagy a hátsó dobozzal, az egy tökéletes robogót használhat. A stabilitása, dönthetősége majdhogynem motoros, a virsli gumiknak semmilyen hátrányát nem fedeztem fel. A 100-as motorral szenzációsan gyorsul, a kilométeróráját GPS-szel beállítottam: valószínűleg ment volna 100-zal, de csak 90-ig kínoztam nagy néha, amúgy 70-80-nal is csak ott hajtottam, ahol valóban muszáj volt. A nagyobb motor miatt indulásnál sem visít, 50-nél kedves wartburg-hangja van, egyáltalán nem hangos-idegesítő. Viszonylag nagyobb távokra 50-60-nal hajtva 3 litert evett, dugóban araszolgatva, idegbeteg rohanások után 3,5-öt. A futóműve elég kemény, ezért még drága fővárosunkban sem ütött fel soha, ellenben a legelhanyagoltabb útfelületeken lerázta az emberről a ruhát. Ha vittem a lábtartón egy láda sört, a hátsó ülésen öt liter tejet, plusz a megpakolt hátizsákot, hirtelen nagyon kényelmesen kezdett rugózni. Azaz elsősorban két személyre tervezhették, de kispórolták az állítási lehetőséget. Az első tárcsaféke olyan tökéletes, hogy néhány nagymotor is megirigyelhetné (még valószínűbb, hogy alapvetően kétszemélyes használatra tervezték), a hátsó meg dob: a kicsit fog és a blokkol között nincs átmenet.
Vásárlás után kicseréltettem a teleszkóp-szimeringeket, -olajat, a hátsó fékbetéteket, míg a véghajtásban az olajat, a gyertyát, a fékfolyadékot és az első fékbetéteket már én is ki tudtam cserélni. A szervizben azt mondták, cserés a kormánycsapágy - én nem éreztem problémát, de nem kockáztattam, ők a szakemberek (15 ezer forint volt). Mikor a novemberi hidegben gázadásra elkezdett kicsit fulladozni, elvittem egy karbitisztításra (ők a szakemberek, nehogy valamit tönkretegyek), a pucoláson kívül kicserélték a kuplungrugókat, "mert így jobb lesz" (plusz tízezer forint, fizettem, mint a katonatiszt). Onnantól nagyjából tízezres fordulaton kapcsolt a kuplung, ami a folyamatosan üvöltő üzemmódon kívül 4,5-ös fogyasztással is megörvendeztetett. Amikor jeleztem az apró problémát, azt mondták, rosszul mérem a fogyasztást. Visszacseréltem hát a rugókat magam, a fogyasztás is rendbe jött, a tündéri wartburg-hang is visszatért. Lehet, hogy a kormánycsapágyat is fölöslegesen cserélték ki? Egyszer még elvittem egy defektes gumi miatt, de amikor mentem érte, azt mondták, nincs a guminak semmi baja, csak - mert nyilván olyan hülye vagyok - nem volt rendesen felfújva, ők felfújták. Majd kitolták a robogót - tök lapos gumival; némi hümmögés és fejvakarás után gyorsan kicserélték a belsőt. Így talán elfogadható, ha azt mondom, nem romlott el a robogón semmi. Az, hogy Olaszországban gyártják, megbízhatóság szempontjából nem jelent tehát semmi rosszat.
Amikor általában márciusban felhoztam a pincéből, betettem az akkumulátort, és megnyomtam az önindítót, a kapcsolót nem tudtam teljesen eltolni a végállásáig, már pöfögött az SH. És ez így ment mindaddig, amíg novemberben ismét le nem vittem téli álmot aludni. Atyavilág, de szerettem.
Nálunk nagyon kevés fut ebből a típusból, nem tudom miért. Tény, hogy leginkább az Aprilia Scarabeo koppintásának tűnik, és valószínűleg azok is ugyanilyen remekművek. Meg hát, ugye, szépnek sem mondható. Ugyanakkor Barcelonában például a kismillió robogó nagyjából fele Honda SH, persze jó részük az újabb, négyütemű, 125-150-es verzió, vagy a még a régebbi (1996-ig gyártott, még elöl is dobfékes, kinézetre olyan papás, 50-es) változat, de még így is több tízezer SH 100-as futkározhat.
Mióta ellopták, bújom a hirdetéseket, néhány rettenetes állapotút már meg is néztem. Kitartok, mert nem kell más. Esetleg jó lesz az SH 50-es is. Kicsit öreg vagyok már a biztosítási csaláshoz.
Hibalista
- gyújtáskulcs - elkezdett kicsit szorulni, kiszedtem (órákig fúrtam, nem lettem volna egy tolvaj helyében), kitisztítottam, bezsíroztam, tökéletes lett
Ide hordtam szervizbe
Tábori Tuning - értenek hozzá, gyorsak, nem is drágák, csak hát néha azt is "megcsinálják", aminek nincs is baja, ezért az 5 pont
Értékelése: 5
Képek a motoromról
Fenntartási költség | (10) | Évjárat | 1998 |
Kényelem | (9) | Használati időtartam | 3 év |
Teljesítmény | (10) | Km vásárláskor | 9000 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 6500 |
Szerviztapasztalat | (5) | Átlagfogyasztás | 3 l |
Előző motorja? | – | Következő motorja? | SH |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (8.3/10) |