Tökös mindenes
Szöveges ítélet
Munkába járni városon belül, a munkámmal kapcsolatban a környező településeket látogatni, illetve évi egy, pár száz kilométeres túrára kerestem motort. A legfontosabb cél azonban a motorozás megtanulása volt, mert éreztem, hogy még van hova fejlődnöm.
Tehát jól motorozható, igénytelen, és olcsó gépeket nézegettem, ahol a teljesítmény, és a fogyasztás is összhangban van. Kawa ER5-öst néztem ki kezdetben, de pont nem volt a piacon megfelelő, igen lepukkant volt az amit a 350E HUF körül, megnéztem
Egy pécsi úrtól vettem, a CB500-ast. Karcos volt az oldala, mert enyhén bár, de taknyolt egyet. MZ150 után könnyen kezelhető, gyönyörű, és tisztának tűnő csodát láttam benne a tavaszi napsütésben, még szezon előtt voltam, ezért lecsaptam rá. A próbaúton semmi különöset nem éreztem, csak furcsa volt a motor méretéhez mértem nagy és gomba keresztmetszetű tank.
Külalak
A néhány karcot leszámítva, gyönyörű, motort vettem. Többnyire sokkal szebb mint a képeken. Az emberek megnézik érdeklődnek, hogy mi ez. Látszik, hogy nem egy ijesztő masina.
Jó a krómos lámpa, könnyen tisztítható az egész, aggodalomra csak a rozsdásodó kipufogó ad okot, de ez kb. még egy negyven év mire átrozsdásodik, csak nem illik az amúgy jól kidolgozott formavilágba.
Teljesítmény
A gép 500-as, és két hengeres, vízhűtéses, ne várjunk csodákat, de sokkal többet nyújt és tud, mint a konkurensei. Mondhatnánk, hogy bőven elég, városba egy kicsit sok, országútra éppen elég, autópályára nem való.
A két henger dadog 3000 alatt, de utána 7000-ig jól érzi magát, utána már csak forog, és hangoskodik.
Vezethetőség
200 kiló alatt van jól kezelhető, fordulékony. Az első teló sajnos túl puha, a szimeringet nem védi semmi a kosztól és bogaraktól.
A magyar utakra szerintem igazából nem való egy ilyen finom műszer. Ha azonban csak a haladásra gondolok, nem az élvezetre, akkor teszi a dolgát.
Az alacsony fordulaton dadogó motor kizárólag városi kereszteződésekben okozott oktalan gépészkedést, mivel van az a fordulat ami az egyesnek sok, a kettesnek kevés.
Váltó
Tudom, hogy a váltót nem egy 20 éves lestrapált eszközön kellene vizsgálni, de már erősen csattogott az egyes, ez engem borzasztóan zavart, minden ismerősöm, és a szerelő is azt mondta, hogy ne foglalkozzak vele, de engem akkor is zavart. A hatfokozatú váltó egyéb iránt teszi a dolgát, fokozatjelző nincs, így egy-két alkalommal táncoló hátsó kerékkel közelítettem a körforgalom virágágyásához. A fokozatok elosztása közel nem lineáris! Így kell elképzelni: 1-2-3 szünet 4 szünet 5-6. A két utolsó fokozat között, olyan kicsi az eltérés, hogy hangra és érzésre nehéz megmondani hol is van a kallantyú. 1000 fordulat a különbség... Az ürest megtalálni sem ördögi.
Motor
Nekem talán szerencsém volt a blokkal, semmi komolyabb baj nem volt vele, szerintem bontatlan volt. Enyhén csörgeti a láncát, amíg be nem melegszik, de aztán elhallgat. Ez is zavart.
Utánaolvastam, nem érdemes kicserélni, néhány ezer kilométer után újrakezdi.
Olajfogyasztást nem volt mérhető.
Egyszer nem indult, hidegben. Karbipucolás, utána minden ment tovább.
A vízhűtést egy kicsit túlméretezték, egyszer sikerült 2/3-ig feltornázni, átlagosan jóval 1/2 alatt szokott tanyázni. Nem tudom mit jelentenek a fenti értékek Celsius fokban, meg kellett volna mérni...
Fogyasztás
Nos kérem ez igen változatos. Országúton a szabályokat betartva, kb. 3,5. Forszírozva 4,5. Városban 6. Pályán állítólag 8, de ezt én nem mértem.
Vázgeometria
Tudom, hogy ezzel kellet volna kezdenem, de mivel ez volt az eladás oka a végére hagytam. A motort, sajnos tudomásul kell venni, kicsi izmos japán emberekre tervezték, ez látszik az ülésmagasságon, a váltó és a lábtartók helyzetén egyaránt. Szerintem 175 cm maximális testmagasságig használható rendeltetésszerűen, felette kényelmetlen. Alacsonyabb kezdőknek, hölgyeknek kifejezetten ajánlanám.
Összegzés: Ha alacsony vagy, és egy megbízható, igazi mindenes motort keresel akkor ez a te géped, ha forgatod akkor akár tüzesnek is mondható.
Nem utolsó soron, zakó nélkül megtanultam motorozni, csak úgy naked.
Hibalista
- Első teleszkóp szimering + olaj 26E HUf
- karbi pucolás 3E HUF
- Aksi, olaj és szűrő cserék, érett volna a hátsó gumi de már nem cseréltem
Ide hordtam szervizbe
Front autó+motor Szekszárd
Értékelése: 8
Képek a motoromról
Fenntartási költség | (8) | Évjárat | 1993 |
Kényelem | (6) | Használati időtartam | 2 év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 37000 |
Megbízhatóság | (9) | Vezetett km | 4000 |
Szerviztapasztalat | (8) | Átlagfogyasztás | 4 l |
Előző motorja? | ETZ150 | Következő motorja? | CB 600 |
Ennyire szerette | (8) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (8.1/10) |