Szürke eminenciás kezdőknek
Szöveges ítélet
Kezdjük ott, hogy imádok vezetni. Megnyugtat, kikapcsol. Váltogatni is kifejezetten szeretek, mindig egyfajta megvetéssel tekintettem az automata váltós kocsikra. Még valamikor nagyon régen vezettem párat az USÁ- ban, azóta úgy voltam vele, mint székely bácsi a multi toollal... jó lesz a régi bicska is mindenre. Tarott ez egészen addig, míg a családba nem került feleségem kis Yarisa, ami automata. Mentem vele pár alkalommal, tetsztett. Nofene. Aztán azon kaptam magam, hogy egyre gyakrabban kunyizom el tőle ilyen olyan ürüggyel. Ne szépítsük a dolgot: megvett kilóra. Jelenleg ott tartok, hogy a következő autóm biztos automta lesz, váltogasson, akinek két anyja volt. Igen, tudom, elismerem... pokolbaa az előítéletekkel. Na, annyit az előzményekről.
De miért is fontos ez? Azért, mert amikor motort keresgéltem (friss jogsi, egy éve motorozok) feltvetődött bennem: nics valami “rendes” motor, ami automata? (Robogót nem akartam.) Ezzel a paraméterrel a fejemben viszonylag gyorsan eljutottam a Hondához, ezen belül is a DCT váltós gépekhez. Bementem egy szalonba, ráültem, aludtam rá párat. Úgy éreztem kényelmes üldögélni rajta, megvettem a kiszemelt példányt. (Ha teheted vásárlás előtt béreld ki a kiszemelt motort egy napra. Megéri! Nekem szerencsém volt, nem nyúltam mellé, de a következő vásárlás előtt bérelni fogok, az a biztos.)
Egy év alatt 10.000 probléma mentes kikométert töltöttünk együtt, és egyáltalán nem bántam meg, hogy e mellett a gép mellett döntöttem. Kezdőként olyan gépet akartam, amely nem öl meg az első kanyarban. Hát, ez nem fog. Kezes, szelíd, azt is mondhatnám, hogy kifejezetten lomha. Olvastam több helyen, hogy amolyan “dízeles”. Van benne valami. Zöldfülüként óriási segítség volt (most is az) hogy nem kellett a váltásra figyelnem, maradéktalanul az útra tudtam koncentrálni. Viszonylag pontosan kimatekozza, hogy mikor melyik fokozatban kell lennie a gépnek, kb. akkor vált, amikor én is váltanék. Négy fokozatban állítható a váltó: drive- ez lenne a városi mód, nem nagyon szeretem. Igyekszik mindent nyomatékból megoldani, 50- nél már felkapcsol 5. sebességbe. Ezen kívül ott van a “Sport” 1, 2, 3. Lehet vele szórakozni, közúti közlekedésben nekem a legjobban az 1 fokozat jött be, ez már elég dinamikus, lehet vele gond nélkül haladni a forgalommal a városban és a közúton is. Az automatikába bármikor beleszólhatsz, sőt ki is lehet iktatni. Ezt kanyargósabb szakaszokon mindenképpen javaslom, mert néha pont ott vált vissza, ahol nem kéne és egy kanyarban azért ez picit kellemetlen.
Fogyasztása: vicc. Ha nagyon finoman terelgetem akkor 2.8. Ha tempósan közlekedek, akkor 3.2. Ha nagyon húzom neki, akkor 3.4. Szerintem erről ennyi elég.
Kényelem: én 182 vagyok, kb. másfél óra után érzem úgy, hogy kezdek elgémberedni. Az üléspozició egyébként nekem kifejezetten bejön, mindkét lábam kényelmesen leér megálláskor. Az ülés kényelmesnek néz ki, de több óra ülés után kifejezetten keménynek érzem. Lehet, hogy egy utólagos, zselés ülés lesz belőle, még meglátom.
Praktikus dolog az üzemanyag tank helyén lévő tároló, elég sok mindent elnyel. Nekem egy hátsó dobozom van még a gépen, egy rövid, 2- 3 napos túra simán megoldható nekem ennyi tárhellyel.
Összességében nagyon szeretem a vasat, motorozni tanulgatni vele nekem tökéletes választás. Ugyanakkor nem “bicikli” túrázni is nyugodtan el lehet vele menni, tudtam tartani a lépést a csapattal a dinamikával nem volt gond. Utassal viszont éreztem úgy a Mecsekben kanyarogva, hogy lehetne több ereje, egy- egy meredekebb kaptatón azért érződik rajta, hogy nem egy versenygép.
Az automata váltó elég megosztó, a haverok egy része körberöhögte (nem is igazi motor ez) a másik része meg elgondolkodott azon, hogy tulajdonképpen nem is hülyeség ez: évezed a tájat, élvezed a gurulást, a többit elvégzi helyetted a gép. Ha akarod váltogatsz kézzel, ha csak gurulgatnál, az is ok. Akinek az a véleménye, hogy az automata váltós motor egy vicc, azért visszakérdeznék: a Forma 1-es autók is a vicc kategória? Csak mert nem mellékesen ott is gombokkal váltanak már jó ideje, és nem gondolnám hogy a pilóták ne tudnának autót vezetni pusztán azért, mert nem egy váltókart tologatnak, mint évtizedekkel ezelőtt... Még pár év, és ugyanolyan elfogadott lesz a DCT, mint manapság az autókban az automata váltó.
Akinek a motorozás a folyamatos gépészkedésből áll, az nyilván bottal sem piszkálná meg. Aki viszont (mint pl. én) most ismerkedik a műfallyal, nem főgépész civilben, és elsősorban az utazást, a túrát, a tájat szeretné élvezni annak megfontolandó választás lehet. Az ára nem vészes, karbantartási költsége sem az. Használtan is vehető már, munkába járni, szaladgálni vele a városban, hétvégén túrázgatni vele... Kb. erre lett kitalálva és ezt maradéktalanul tudja is.
Kezdő motornak tuti tipp, még egy- két szezont biztosan együtt leszünk, aztán meglátjuk.
Hibalista
- -
Ide hordtam szervizbe
Értékelése:
Képek a motoromról
Fenntartási költség | (10) | Évjárat | 2017 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (7) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 10000 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 3 l |
Előző motorja? | – | Következő motorja? | Africa Twin |
Ennyire szerette | (8) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (9.0/10) |