supermoto-light
Szöveges ítélet
Elméletben régóta ez a motor volt nálam a favorit. 16 éve motoroztam, Romettal kezdtem és a szocialista ördögök után japán márkákra váltottam. Autószerelő szakmát tanultam, így konyítok hozzá, ezért olyan motort kerestem, ami nem alku nélküli vaddisznó, vagy éppen jófiú, hanem egy reális modern és egyben posztmodern paripa. Számomra a tökéletes motornak (a rengeteg újság, prospektus, internetes teszt és minden katalógus elolvasása után) az FMX650 tűnt. A supermoto stílus áll a legközelebb hozzám, de tisztában voltam a teljesítménnyel. Vonzó volt a minőségi, kiforrott, összeválogatott alkatrészek (váz, kormány, teleszkóp, hátsó lámpa, blokk, stb.). Kis túlzással olyan, mintha csak a hat műanyag idomot kellett volna a mérnököknek megtervezni és összerakni egy szép, megbízható motort. Sokakkal szemben nekem ez nagy pozitívum. Mint az is, hogy a Dominator blokkja hajtja, ami karburátoros, egyszerű, elnyűhetetlen igásló erőforrás, sok tartalékkal (kit, kipufogó csere). Az eddigiek miatt olcsóbb is a gép, mint lehetne, mivel a tervezési költségek minimálisak (én 1.450.000.Ft-ért vettem). Pozitívum volt az is, hogy a fenntarthatósága olcsó, mivel papíron 38 lóerős, a kit után 48, kipufogó cserével akár 52 lóerő úgy, hogy a megbízhatóságot és az élettartamot nem befolyásolja. A kit beszerelése után a kipufogó lett a fő "ellenségem", a tervem az, hogy a dupla kipufogót egy szimpla (csak jobb oldali) nyitott rendszerre cserélem, ezt Ma..in vállalná is viszonylag pici pénzért, csak egy könyök és egy műanyag idom - a bal kipufogó hiánya miatt - kell hozzá, és persze a kipufogó. Addig is a vettem két, autóra való króm-kipufogó díszvéget, a gyári kipufogók végén lévő dugókon ilyen méretű lyukat esztergáltattam, a kipufogó gyári kivezetéseit levágtam. Miután a kivágott fekete kipufogó dugókat lefestettem ezüstre és beleillesztettem a króm végeket, ezt felszereltem a gépre. Gyönyörű lett, a hangja is nagyságrendekkel javult, férfiassá vált. A gyári tükröket, láncvédőt, ülés-osztó bőrdarabot és a tankidom oldalán lévő matricák kivételével minden feliratot ledobtam, a rendszámot a lehető legfeljebb szereltem, az alulra kilógó sárvédő darabot levágtam, és szebb, téglalap alkú tükröket szereltem fel. A gyertyát irridiumosra cseréltem, ez megbízhatóbb indításkor, a hátsó gumi kb. 8.000km-nél elkopott, helyette Conti...tált vettem, a fényszóró izzót xenon gázosra cseréltem, így jobb a fényerő. Egy nagyobb akkumulátor elkellne, mivel a hidegindításkor a gyári kicsit küszködik, de gondom nincs vele. Sok kritika érte a gyújtáskapcsolót és a műszerfalat. A műszerfal snassz endúrós, nekem csak olajnyomás jelző hiányzik, a gyújtáskapcsoló kezelése az elhelyezése miatt tényleg kicsit nehézkes. A géppel az országot (a Tiszától nyugatra) többször bejártam. Autópályán nem szeretek menni, a 130-at a motor bírja, de én jobban szeretek főúton és mellékutakon közlekedni. 150 km-enként tankolni kell, ami azért nem baj, mert a hátsó felem sem bírna többet egy huzamban az ülésen. Eleinte ez zavart, de megszoktam. Csakúgy mint azt is, hogy a fogyasztást, illetve a benzin fogyását a napi km-számlálóból kell számolni, ezért mindig tele kell tankolni (kb.2500Ft). Ez megszokás után egyáltalán nem zavaró. Pakolni sehova nem lehet, csak hátizsákba, vagy zsebbe, esetleg az ülés alá elrejteni apró tárgyakat. A hosszú utakon és a városban sem volt vele semmi probléma, kivetnivaló, akár szépen, akár vaddisznó módon bántam vele (leszámítva a vételkor jelentkező két problémát, melyek nem a motor hibái voltak). Nagyon szeretem, de tudomásul kell venni, hogy ez nem KTM, Husaberg, vagy akár egy Transalp, V-strom. Ez egy funmoto, egy supermoto-light, ami "laikus műértők" szemében és a városi kávézók előtt akár komoly supermotónak tűnhet, de nem versenyzésre, hanem mindennapos használatra, és néha-néha egy keresztbecsúszásra született.
Hibalista
- 2006. decemberben vettem, de mivel 2005-ös kiadás, és kb. 1,5 évet pihent eladás előtt, ezért az első hónapban viszonylag sokat tologattam (új motornál egyébként már az egy alkalom is sok!). Az akkumulátort először egy karambolos motor használt akksijára, majd "fenyegetés" után egy újra cserélték, ez után a karburátorból kellett eltávolítani a majd´ két éves olajos-trutyit (amit szerintem eladás előtt kellett volna). Ezek után semmi sem romlott el, tehát ha odafigyelt volna a szalon, most erre a kérdésre semmit nem tudtam volna írni.
Ide hordtam szervizbe
Honda Karasna
Értékelése: 6
Másik szerelő értékelése
egy vidéki Honda szalon
Értékelése: 9
Képek a motoromról
Fenntartási költség | (10) | Évjárat | 2005 |
Kényelem | (7) | Használati időtartam | 2 év |
Teljesítmény | (7) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 11000 |
Szerviztapasztalat | (7) | Átlagfogyasztás | 5 l |
Előző motorja? | – | Következő motorja? | – |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (7.9/10) |