Sokoldalú veterán
Szöveges ítélet
Két évig nyüstöltem egy xl 500-as hondát amikor úgy éreztem ideje tovább lépnem,kinőttem már a vasat.Egy percig sem volt kérdés számomra:a legendás xr 600 lesz az utódja.Sikerült is beszereznem egy gyári állapotú 92-es évjáratú motort de 4000 km után átugrott a vezérlés így szét kellett szedjem.A motorban gyakorlatilag semmi sem volt jó így a felújítás helyett inkább megváltam tőle.Elhasználódott állapota ellenére megfogott a gép karaktere ezért ujból megvettem az xr-t,egy 89-es,dobfékes példanyt.Úgy döntöttem átépítem a vasat-kihozom belőle a legjobbat.Vettem mellé egy xl 600-ast amiből átraktam az önindítós blokkot,komplett villamosságot,műszereket.A henger,dugó,vezérműtengely meg a két jobb oldali szelephimba egy elsőszériás xl-ből származik,így a nagyobb furatnak köszönhetően nyertem +37 köbcentit a sűrítési viszony meg 8.8-ról 11.5-re ugrott.A hengerfej és a karbi természetesen maradt az xr-ről csak kapott egy nagyobb,168-as,fúvókát. A legjobb állapotban lévő alkatrészekből raktam össze,így szinte újszerű lett a blokkja.Űröm az örömben,hogy a megnövekedett kompresszió miatt képtelen az önindító a motort átfordítani,így maradt a régi berúgókaros életrekeltés.A motor karakterisztikája teljesen megváltozott:már 2000 ford/p-től iszonyatosan megy egész a fordulatmérő 8-as skálájáig,miközben az első 3 fokozatban folyamatosan emeli az első kereket,terepen meg egyszerűen kimotorozhatatlan a folyton elforgó kerék miatt.Jó motorhoz jó futómű is dukál:a lengéscsillapítók is átestek némi átalakításon.A hatsó kapott egy szorosabbra illesztett dugattyúgyűrűt,sűrűbb olajat és 16 bar héliumot(ez volt otthon,eredetileg nitrogén kellene bele).Az első telókba is sűrű olaj került és hosszabb,keményebb rugók.A gép igazi univerzális motorrá vált:az xl blokknak köszönhetően sokkal simábban,kultúráltabban jár,ereje meg egyszerűen tőbb mint elég,így élvezetesebben tudok vele motorozni úgy a városi mint országúti forgalomban,ezmellett vérbeli krosszgép is,hiszen a páják legnagyobb ugratóit is simán legyűri.Természetesen kondíció híján az ember rá se üljön-150 kg mért sulya komoly erőpróbára kényszeríti a pilótát.Ennek ellenére viszonylag jól kezelhető,egyenesfutása is tűrhető,egyedül a szük fordulókban kellemetlen,hogy az első kerék be akar fordulni,főleg homokon-megszokást igényel!Megbízhatóság terén még nem tudok sokat mondani hisz alig fél eve,hogy összeállt a gép,eddig jól viseli a megmérettétéseket,különösen,hogy főleg pályán megyek vele.Egyszer beszívta a pillangószelep egyik csavarját de kárt nem tett benne-ez tipushiba!A hatsó kerék küllőit is fogyasztgatja de ez normális ha a motorral pályára járnak,meg hát 150 kilóval 20 métert repülni...Elejében többször is kinyomta a tömítést a hengertalpnál,amit azzal orvosoltam,hogy 5 newtonnal erősebben húztam meg a csavarokat.Nagyon elégedett vagyok a motorral:igaz,hogy egy vén kecske de hihetetlen dolgokat ki lehet belőle hozni és megjelenése is komoly motor hatását kelti.Összeségében egy jó ár/érték arányú motor amit csak gondozni kell és hálás lesz!
Hibalista
- Küllőtörés,olajszivárgás,szivató pillangószelepének csavarját megette de gyorsan beleékelődött a dugóba így nem sérült meg semmi.
Ide hordtam szervizbe
Magam szerelem(ez egy szerelem)!!!
Értékelése: 10
Képek a motoromról
Fenntartási költség | (8) | Évjárat | 1989 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (10) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (9) | Vezetett km | 3000 |
Szerviztapasztalat | (9) | Átlagfogyasztás | 6 l |
Előző motorja? | – | Következő motorja? | – |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (8.1/10) |