Sárga villámcsapás.
Szöveges ítélet
No.
Tehát onnan indul a dolog, hogy alapból a 90-es években ragadtam...:D Imádom az akkori stílust motorban, autóban (Lásd Opel Calibra Csak semmi szuperlatívusz ítélet), jellemző életvitel-csajok-zene, ilyesmi. Valahogy bejön az akkori formatervezés, kevés mostani járművet tartok annyira mint szinte az összes régi 90-es évekbelit. Úgy rémlik, hogy az első találkozásom az SC28-as cíberével úgy 92'-re tehető, amikor is megláttam az épp aktuális Motorkatalógusban mint új, addig nem létező típust. Azonnal beleestem a kétkörlámpába és abba a könnyed, addig nem látott megjelenésbe. Hiába a kétkörlámpa hasonlósága, össze nem téveszthető az akkori FZR-el vagy ZXR-el, azok drabálisabbak és sokkal nehezebbek látványra is, az RR egy filigrán pumának tűnik ahhoz a két megtermett argentin doghoz képest.
Szóval innentől kezdve betegesen nem tudtam elterelni a gondolataimat a kétkörlámpásról, a motorozás már akkor is mocorgott bennem egy ideje. Olaj a tűzre. Ha akkoriban nagy ritkán eltépett egy moci a ház elött, pattantam fel még a vasárnapi ebéd mellől is és ugrottam az ablakhoz. :D Az utcán pedig konkrét fizikai fájdalmat éreztem, ha láttam egy sportmotort és nekem nincsen (nem is lehetett volna még jogsim).
Otthon nem sok támogatást kaptam sem a jogsi sem bármilyen kismotor megszerzéséhez, érthető anyagi és egyéb okokból, panelban laktunk, az is egy akadály. :( Végül szereztem egy Simsont full saját pénzből 14-15 éves voltam, sajna el kellett adnom mert még felhozni sem tudtam a pinyóból egyedül. Addig is megcsinálgattam szépre és haszonnal adtam el. Évekig semmi, maradt az irigykedés a haverokra és szánalomból megkapott kölcsönmoci vásár és ünnepnapokon. Végül 20-21 évesen meglett egy velem egykorú patika és gyári RD, majd' 3 évig megvolt, el kellett adnom a CBR-hez, pedig megtartottam volna. A cíbere Sz.fehárváron volt, mi meg Bp., mindezt Jan. 31-én. :D Az eladótól kikanyarodva nagyjából 5 perc és 2 km.-után olyan könnyedén mentem vele mint egy bicajjal, nagyon készséges és jóindulatú gép, súlya semmi, én is könnyű vagyok, úgyhogy ez komoly szempont volt. 200 kg. az egész motor, hibátlan érték.
Hazafelé három réteg nadrág és stb. volt rajtam, de így is meg kellett állni Martonvásárnál meg itt-ott melegedni a blokk romantikus melegénél. Gyönyörű piros-fehér-lila átmenetes fényezés, amerikai kivitel, fényszóróban helyzetjelző nincs, összes index világít...mérföldes óra, fénykürt nincs, világításkapcsoló nincs, kulcsra minden bekapcsol, eszméletlen feeling. Yoshimura rendszer, 1 millió Ft., alku nincs.
Azonnal vittem. :) Olajcsere és csak használni kellett. Eszméletlenül otthonéreztem magam rajta, ennek az lett a vége, hogy egy bagatell helyzetben elcsúsztam az első kereket és pofára estem vele. Ha valakinek oda is adom (igen szűk kör) mindig a féket súlykolom, amire vigyázni kell, eszméletlenül erős és állóképes, óvatosan kell kezelni. Szóval lett 1-2 karc rajta, szinte lépésben haladtam...kicsit sírtam, de mindig is jobban tetszett egy olyan gép, amin látszik a használat, mint egy csilivili karcmentes járgány. Nem siettem megcsinálni, úgyis lesz rajt', majd ha összegyűlik valamennyi, nem rohangálunk állandóan a fényezőhöz...gondoltam én. Aztán rá egy évre csúnyán ropira raktam magammal együtt a gépet, mert persze a városban kell száguldozni éjjel, na akkor nőttem fel motoros értelemben...elütöttem egy kutyát, csak én csúsztam vagy 80-90 métert, a motor sokkal többet, egy csomót sétáltam utána. Szerencsére nem akadt el semmiben (járdaszegély) és nem a kipufogó oldalára esett. Azért idomok bal oldalt legyalulva, fejidom elfért egy nem túl nagy zacskóban, tükröt meg sem találtam. Tank behorpadt, váz leért az aszfaltra és karcos, generátorfedél ripityre, olaj elfolyt. (Mindenkinek javaslom egy védőeszköz beszerzését az ilyesmikre, mert egy kis eldőlésnél is az ér le először és kellemetlen egy eldőlés miatt mozgásképtelen-olajnélküli motorral ottragadni messze otthonról.)
Betámasztottuk haverhoz és hónapokig ott volt, a térdem miatt szinte járóképtelen voltam sokáig, de még az ágyban fekve is a fényezést tervezgettem. :D
Összeálltam én is, a mocit (fényezésen kívül) top állapotba hoztam. Szarul nézett ki, de amúgy hibátlan volt. A fényezés napolódott, amíg azon agyaltam, ki és mennyiért fogja megcsinálni nekem ezt a színátmenetes cuccot...olyan számokat mondtak, hogy azt inkább nem írom ide. :( Végül dobtam az eredeti fényezés visszaállításának témáját és egy modernebb, egyszerűbb (így olcsóbb) és "frissebb" mintát kapott, sárga és fehér alapon kék matricákkal, gyönyörű lett. Látványosabb és ezért biztonságosabb is. :)
Visszatérve a műszaki dolgokra, sok mindent nem tudok mondani, a lassan 11 év arányában pedig még kevesebbet. A törvényszerű sportmotoros-rezsiken kívül, úgymint fékbetétek/olaj/láncszett/gumi egy olcsón fenntartható motor, a Honda név pedig a tiszteletteljes tartással ötvözve garancia a tartósságra. Ha valami volt is vele, az nem volt vészes vagy előre tervezhető volt. Volt, ami az én hanyagságomat "dícsérte", túltöltötte az akksiját, de azért még mentem vele pár napot, pedig tudtam róla. A rossz fesszabályzó "felfújta" az akksit, úgy beszorult, hogy alig tudtam kiszedni. Vitte magával a generátort is, nem volt olcsó és mint utólag kiderült, örülhettem, hogy a CDI megúszta.
Ezután 1-2 izzó cseréjén kívül (érdekesség: az egyik H4-esem még mindig a gyári márka, hihetetlen, pedig non-stop megy. Nem jut eszembe a márka, de nem hinném, hogy a Tungsramos Magyarországon bárki besétál gyári izzót venni Hondáékhoz. Ez a motor biztos nem látott márkaszervízt, mióta bekonténerezték Kaliforniában)
Jól elvoltunk a géppel, csajok/ aztán csajom is kajálta ;) nem történt semmi. Aztán egyszer az akkor még általában trafimentes Magyarország egyik autópályáján (M3) időgépet akartunk játszani a Cíberével, 2 személlyel. M3 bevezető (OMV kút teletank) Miskolc-Tapolcai barlangfürdő pénztár háztól-házig 1 óra 15 perc. :D Na, ezt nem kellett volna, 230 alatt ritkán mentünk, volt mindig valamilyen külföldi autós felvezetésünk, úgyhogy túrtam neki...itt már megkajálta a 9-10 litert, az M30-ason tartalékra kellett tenni és rutintalanul különösebb visszahűtés nélkül megálltunk tankolni, kivettem a kulcsot, ventillátor és vízpumpa megállt...az eredmény sejthető egy már akkor sem új motornál. Megkapta az utolsó pofont tőlem. A hengerfej és pár szelep elvetemedett, más baja nem lett. Volt olyan henger, ami a szerelőm szerint is megmagyarázhatatlanul, de működött, alig volt benne kompresszió. Igazából csak azt vettem észre, hogy 120-130 felett semmi erő, kb. az lett a végsebessége, addig tudott forogni 6.-osban. Az úgy 5000-es fordulat.
Cakkpakk 120.000-ben volt, de patent lett és legalább az is kiderült, hogy a hengerek-dugattyúk és gyűrűk gyári állapotban vannak, látszott a hónolás. A vezérművön semmi kopás vagy használódás. Vissza is állt a gyári kompresszió, nagyon elégedett voltam.
Keveset eszik, munkába és mindenhova vele járok. Mivel nem vagyok már az az ön és közveszélyes egyén, normális tempóban (persze jóval gyorsabban az autóknál) és mindig elöl a sorban szinte megállás nélkül fogyaszt 5 liter körül nyáron, télen picivel többet. Azért a tél nem a havas-jeges témát jelenti, olyankor ez a motor használhatatlan természetesen, de ha csak simán hideg van, nyugodtan ráülök. :)
Tavalyelött azért otthagyott egyszer Bp.-n a Fő utcai kúton...amikor leállítottam még semmi baja nem volt, tettem bele a kulcsot és mintha kilopták volna az akksit, semmi áram. :( Leégett az önindítórelé, pontosabban a rádugott csati érintkezése annyira melegedett, hogy minden összeolvadt mindennel, még a biztosíték is, de a szál nem olvadt el és nem oldott ki, mivel nem gyors túláram volt. Mechanikai ember lévén nem jöttem rá erre és az idomot sem vettem le, teherautóval vittük el. Relécserével megúsztam, de olyan vacak volt, hogy 1 évet bírt, a következő is hasonlóképp. Egyre többet kellett betolnom, ötletszerűen volt önindító. Mindent átnéztünk, de semmi sem indokolja a relék kinyiffanását, csak a gagyi mínőségükkel magyarázható és még csak nem is olcsóak. A megoldás folyamatban, de idén még egyszer sem bizonytalankodott (kopp-kopp).
Összességében amit fel tudok hozni hibának, az a korából adódik. Ezeket meg lehet előzni, lassan ki kéne cserélni a gyertyakábeleket, nedves időben időnként áthúznak, sajnos egyben vannak a pipával és a két trafóval, újonnan gondolom horror, használtan értelmetlen. Megoldás folyamatban. :)
Elég eseménytelen egy motor, házilag is könnyen szerelhető és logikus felépítésű, jól áttekinthető, főleg ha az illető nem könyvelő pl. :)
Sok alkatrésze drágább a többi márkához (Kawasaki, Yamaha stb.) képest, de kevesebb/kevés kell belőle és tartósabbnak is gondolom.
Nem mellesleg a Honda használtan is némileg drágább a többinél, de megéri.
Üléspozíció rendben van hosszabb távon is, talán az ülés lehetne kicsit magasabban, másnak meg alacsonyabban, hát ez ilyen. :) Én 186 cm. vagyok.
A hátsó ülés magasabbaknak kényelmetlen, de városban és az arra jellemző távokon el lehet vele lenni, alacsonyabb (általában a csajok nem olyan magasak ugye) embereknek pláne vállalható.
Tény, hogy egy sportmotornál ez nem annyira szempont de magas és nehezebb embereknél én is kínlódok egy kicsit, felborul minden megszokott egyensúly, vacakul férünk el, kapaszkodni sem tud.
A gép nagyon megérte az árát, sokan megnézik főleg most, hogy ez a sárga-kék szín van, az Andrássyn elém is ugrott egy angol turistacsapat tele középkorú egyénekkel, akik szavából nem sokat értettem, de nagyon nyálazták a motort, fényképeztek meg minden. Utánanéztem és megtudtam, hogy Angliában van kultusza a Firebladenek, szeretik, főleg ezt a kétkörlámpás elsőszériásat. Tény, hogy már keveset látni, nagy részüket ropira rakták már az évtizedek folyamán, meg itthon ugye az öreg járműveknek semmi presztízse, csak a vadonatúj vagy pár éves a cool.
Ha valaha is lecserélném, csakis a típuson belül, nagyon tetszik az utolsó karbis széria, semmi elektromos ákombákom és varázslat. Lényegében ugyanez, műszerfal-idomok, pár fedél, ilyesmi mások. Gyönyörű az a macskalámpa.
Mindenkinek ajánlom az RR-t, nem fog csalódást okozni, leütöttet nem szabad megvenni, mert pénztemetővé is válhat az alkatrészárak miatt (mint minden más). Könnyen vezethető, szerintem egy tehetséges kezdő is elboldogul vele könnyedén, hamar felnő a feladathoz, a motor támogatja. Könnyen és hatásosan tuningolható, jó alany, ésszel használva örök darab. Rohadt jól megy, egyszer egy Gallardo is csak első pár száz méteren volt ellenfél. (rajtautomatikával, összkerékkel, stb) ;) Azt hiszem ez megfelelő de egy mostani motorhoz képest persze gyenge, manapság 150-160 Le az alap.
Majd még bővítgetem a firkálmányt.
P.
Hibalista
- Fesszabályzó (típushiba, többször is előfordult, a probléma más típusú motor szerencsésebb kialakítású alkatrészével végérvényesen kiiktatva, 10.000Ft bontva, javítási idő 10 perc cigivel együtt)
-
- Generátor (a fesszabályzó vitte magával, bontott-hibátlan generátor 15.000, mindennel együtt 20.000 Ft, javítási idő 1-2 óra, vagy lehet tekercseltetni, de én nem bízom benne)
-
- Akksi (fesszabályzó vitte magával, de 2-3 évente mindegyik megdöglik, mondjuk nem is a 20.000 Ft.-s kategóriát veszem)
-
- Gyújtáskapcsoló (szétkopott a 20-21 év alatt :D járó motornál is ki lehetett venni a kulcsot. E-bayről Hongkongból free shippinggel a vadonatúj utángyártott 3 hét és 7000 Ft volt két Hondás kulccsal, tankajtóval, minden szerelvénnyel, nem hittem el. Karasnában közel 100.000 Ft, SZÁZEZER, csak a gy.kapcsoló)
-
- Önindítórelé időnként b.szakodik, sajnos ez is a kritikán aluli elérhető minőség miatt...:( egy utángyártott vacak és az is 10.000 Ft kb. A gyári tizenéveket bír, de megfizethetetlen. Legközelebb bontott de gyárit veszek.
-
- Korából kifolyólag időnként csatlakozók, ilyesmi...öregek a kontaktok és hát ugye egy motor nem egy zárt dolog, én meg esőben-sárban-mindig motorral megyek. Mindent szét kéne húzgálni időnként és megpucolni-befújni. (Lusta vagyok, én hibám.)
-
- Hengerfej-felújítás, saját hiba...széthajtottam. (Akkor már vez.lánccserével, munkadíjjal, mindennel együtt 120.000 volt 7-8 éve.)
-
- 1 gyertya (NGK) 500 km. után csere (!) gyári hibás lehetett...egyszercsak kinyiffant az a henger és kész. (3 hengerrel is lazán elment, csak a hangja más :D) már mindenféle rémeket láttam, új gyertya lévén arra gondoltam utoljára. Megszívatott. Egy gyertya közel 4000 Ft.
-
- Termosztát (a motorral egyidős volt, közel 20 évet bírt, ára húzós: 16.000 Ft.)
-
- Idomok, fényezés, kormányvégsúly, fék-kuplungkar csere. ;) Hát ugye...khmmm.
-
-
-
-
Ide hordtam szervizbe
Seemayer Károly...csak szuperlatívuszokban tudok nyilatkozni. Pontos-precíz-megfizethető-segítőkész. Az az igazi MESTEREMBER fazon. Csak és kizárólag hozzá, más nem nyúlhat az RR-hez. Én is csak egy kicsit.
1211 Budapest
Színesfém u. 12-14.
Seemayer Károly
Tel.: +36-(20)-433-8178
http://www.see-see.hu
Értékelése: 10
Képek a motoromról
Fenntartási költség | (9) | Évjárat | 1992 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 10 év |
Teljesítmény | (9) | Km vásárláskor | 29000 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 50000 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 5 l |
Előző motorja? | RD 250LC | Következő motorja? | CBR 900RR (a 98-99-es utolsó karbis széria) |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (9.4/10) |