Pénztárcabarát, megbízható közlekedési eszköz
Szöveges ítélet
Mire kell nekem motorkerékpár?
- 95% munkába járás - naponta 2x20km + ügyintézés, +20% szaladgálás kizárólag 1 fő (130+ Kg)
- 5% túrázás feleségemmel.
Előzmények (a 26 névesen abbahagyott motorozás - ETZ250 - utáni visszafertőződés 45 évesen):
1. Piaggio Free 2T - jól ment, jól fogyasztott, váltós motort szerettem volna + túrák két személlyel - csere
2. Yamaha SR 125 - jól ment, jól fogyasztott, már túráztunk is vele. Kényelmetlen, súlyunk alá méretben és teherbírásban kevés volt, a robogó után néhányszor csúnyán eláztam esőben. - csere
3. Honda Silverwing 600 - Nagyon!!! jól megy, jó túrázásra és munkába járni, még a belvárosban is. Sokat fogyasztott a napi ingázás szempontjából, kellett mellé egy munkába járós, kis fogyasztású robogó.
4. Aprilia Scarabeo 4T - Jól fogyasztott, de nagyon gyengén gyorsult a súlyam alatt - rövid együttélés után csere.
5. Honda PCX - Telitalálat!
Részletesen:
Az előzményekben leírt tapasztalatok után már tudtam, hogy mire lenne szükségem. Először használt 125-ös robogókat néztem, hosszas tesztolvasások, néhány típussal történő személyes találkozás után csak egy típus maradt, a PCX. Nekem ez volt a legkényelmesebb. Ki is tudtam próbálni a Honda Dream jóvoltából. Gyorsulása, kényelme meggyőzött azonnal. A használtak ára alig maradt el az új árától. Végül sikerült is egy új PCX-et megvásárolnom, és így a színét is én választhattam. Vigyázva tettem meg az első 1000 km-t, majd fokozatosan álltam át az "üzemszerű" használatra. Lehet vele lustán, kényelmesen is menni, de ha kell, nem vall szégyent a lámpáknál, induláskor sem. Természetesen tisztában kell lenni azzal, hogy 125-ös, a használatot is ehhez igazítom. Nem vállalhatok be olyan akciókat mint a 600-as naggyal. De! Tapasztalatom, hogy városi és elővárosi forgalomban mindenre elég. Gyorulásban megfelelő, az átlag autósok messze lemaradnak, a végsebessége órája szerint és jó széllel 105-110 is lehet. Mi kell ennél több?
A kényelme nekem megfelelő, 185 cm magasságom ellenére azon kevesek közé tartozom, akik kényelmesen elférnek az üléstámasztól. Lábaimnak is megfelelő a hely, a menetközbeni lábpozícó változtatható a lábtartó kialakításának köszönhetően. Megálláskor leér mindkét lábam kinyújtás nélkül. Az ülés alatti tárolóhelyre befér egy teljes méretű zárt bukósisak és még apróságok mellé, vagy egy aktatáska, vagy egy rendes méretű hátizsák. A pici kesztyűtartót nem szoktam használni. Vettem rá hátra egy dobozt, így az ülés alatt tárolhatok esőkabátot, kézvédőt, defektjavítót, üdítőt, reggelit, stb. És vettem rá túraplexit is, azok közül viszont a legkisebbet. Így kinézetre nem lett aránytalan és fölötte átlátok, ez esőben előny jelent a vízcseppek miatt. A szelet jobban fogja, a végsebesség is emelkedett picit. Ezen kívül vásároltam hozzá egy Nóbeldíjas Tucano Urbano lábtakarót. Hidegben és esőben zseniális. Gyakorlatilag felhőszakadásban sem ázom el, ezt már sikerült kipróbálnom. Egyedüli gondot igen nagy esőben az jelent, hogy nagyobb sebességnél a vízpermetetet hátul visszaszívja, és az ülésen végigcsorogva elázik a nadrágom. A megoldás a lassabb haladás, és/vagy esőnadrág. A tucanot tavaly nyáron végig fennhagytam, így hirtelen esőkben is mosolyogva robogtam. Így felszerelve az elmúlt évből 11 hónapot tudtam használni. Nekem ez fontos, mert napi 2 órát nyerek az utazáson. A gyorsulásáról már írtam. Lassulása a hátsó dob- és az első tárcsafáket együttesen használva megfelelő, nem adódottt még kínos helyzetem a fékek miatt. Kanyarban jól viselkedik, méretéből adódóan a vázcsavarodás nem észlelhető, dönthetősége is megfelelő. A kormányt elengedve nem szitál be, a nagyrobókkal ellentétben. A szénkefe nélküli önindítónak köszönhetően hangtalanul és hibátlanul indul. A gumik valóban vékonyak, de használat közben ez semmiféle hátrányt nem jelent, minden helyzetben jól működnek.
A start-stop funkciót szoktam néha használni, működik kifogástalanul. A fogyasztásra szerintem nincs nagy hatással. Mennyit fogyaszthat alapjáraton egy perc alatt, egy amúgy is igen keveset fogyasztó motor? Érdekesebb viszont, hogy álló motor esetében ilyenkor a tompított fényszóró bekapcsolva marad. És az is elgondolkoztató, hogy egy esetleges városi, lámpától- lámpáig gyorsulás után megállva leáll a motor. Ilyenkor a hirtelen hőterhelés után megszűnő hűtővizkeringetés sem tűnik megnyugtatónak. A marketingben történő megjelenítése ennek a szerkezetnek szvsz dominánsabb a kelleténél, van ennek a robogónak rendkívül sok kellemesebb tulajdonsága is. De jó hír: a start-stop rendszer - igény szerint - egy kapcsolóval kikapcsolható.
Néhány gondolatot még a start-stop működésével kapcsolatban, a tévedések eloszlatására, reagálva a tesztek utáni hozzászólásokban megfogalmazott aggodalmakra. A használata a hidegindítás utáni motorjáratásos bemelegítést gond nélkül lehetővé teszi. A megállás után 3 másodperccel bekövetkező motorleállásnak két feltétele van: az üzemmeleg motor, valamint előtte leglább 10 km/h sebességet elérve kell haladni. A szerkezet használva egyszer sem hagyott cserben, mindig beindult, ami nem utolsó szempont egy piros lámpánál álló kocsisor lekerülése utáni elinduláskor!
Ezek után jöjjön a lényeg.
Napi használatból adódóan számomra a legfontosabb szempont a fogyasztás. A súlyommal - gyakorlatilag két normál személy súlya - 2,2-2,3 litert fogyaszt. Ez elővárosban 70-80 km/h sebességgel közlekedve, valamint belvárosban 1/3-ad arányban használva értendő. Egyszer nagyon hamar el kellett jutnom Győrbe. Ekkor a gázkart bináris rendszerben használva, a maximális sebességét teljesen kiaknázva volt a fogyasztása 3 liter. Nem rossz dolog ez!
Meghibásodás eddig nem fordult elő, de egy új motor vásárlása után ez alap elvárás. Egy műszaki problémát találtam rajta: az irányjelző elektronikája nem jól működik. Bármerre kapcsolva az irányjelzőt, az első villanás olyan, mint mikor egy relé kontatkthibás. Zizegő hang mellett, vibrálós, gyengébb fényt ad. Azután már működik rendesen. Garanciális orvoslatot kerestem rá az elsőként megjelölt szervízben, mely kereskedésben a motort is vettem. Tényszerűen arról tájékoztattak, hogy az összes többi is így működik - és valóban, egy ismerősömnek is ugyanezt csinálja a PCX-e - ebből fakadóan, ha kicserélik a panelt, csak ugyanilyenre tudják cserélni. Rendben, ezt megértettem, de még volt egy felszólalásom, miszerint attól hogy mind ilyen, azért még rosszul működik. Erre azt a választ kaptam, hogy ha a Honda ilyenre csinálta, akkor az jó, ilyennek kell lennie.
??? Akkor miért csak a PCX???
Na ez volt az a válasz, ami kizárta a nevezett helyen további megjelenésemet. A probléma persze azóta is megvan, de lehet vele teljes életet élni. És az előbbiek természetesen nem a márkát minősítik.
Összességében ez egy remek robogó, csak ajánlani tudom mindenkinek, aki valami ilyesfélét keres. Ha ennél részletesebben is érdekel, vegyél egyet és használd örömmel! :)
Hibalista
- Irányjelző elektronika - nem tudták/akarták javítani.
Ide hordtam szervizbe
Honda Szallerbeck
Udvariasak, időpont választásban készségesen igazodóak.
Kifejezetten drága! Legutóbbi szervízajánlatuk meghaladta a 27 ezer Ft-ot! Más Honda szervízben negyedével olcsóbban végzik el a szervízt.
Az irányjelző problémát nem oldották meg, kitérő, a problémát elkenő válaszokat adtak.
Értékelése: 2
Másik szerelő értékelése
Honda Karasna
A másik szervízben már megszokott udvariasság. Az előző Hondámmal voltam már itt egyszer. Több mint egy év után is megismertek. A javítást és szervízt egyeztetik, így az eleve alacsonyabb költségeket is kordában tartják. Szakmailag rendben van minden, gyorsak, szakszerűek, időpont egyeztetésben készségesek, alkalmazkodóak.
Értékelése: 10
Képek a motoromról
Fenntartási költség | (7) | Évjárat | 2013 |
Kényelem | (7) | Használati időtartam | 2 év |
Teljesítmény | (7) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 10000 |
Szerviztapasztalat | (7) | Átlagfogyasztás | 3 l |
Előző motorja? | Scarabeo 50 4T | Következő motorja? | PCX 125 |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (8.3/10) |