Olyat tud, amit más nem. Kérdés, hogy milyen áron?
Szöveges ítélet
2019-et írtunk és napi 2x25km ingázásra kerestem nagyrobogót fél millió forint+szervíz, átírás körül,ami két személlyel sem jön zavarba, el lehet menni vele Budapeströl Velencei tóra vagy Balatonra és nem eszik többet 4 liternél. Fontos volt, hogy lehessen bele pakolni és egy kisebb bevásárlást is gond nélkül meg tudjak csinálni. A 125-ös gépek kiestek, mert két személlyel már nem tudják azt a dinamikát amit elvártam, az ötszázasoktól pedig a fogyasztás és magas általános fenntartási költségek tartottak vissza, így végül a keresést a 2-300 ccm közötti gépekre korlátoztam. Elötte csak 50-es Vespát használtam, ami bejött, de a keretbe a nagyobb GTS250-ek nem fértek bele, így nem volt preferált modell. Ami tetszett az a Kymco Downtown/Xciting páros volt, de kicsit tartottam a nehézkes alkatrész ellátástól és nem szerettem volna, ha hetekig áll a motor alkatrészre várva, mivel autóval jártam már így.
Sajnos ezek közül a jó áron hirdetetteket hamar elvitték, így végül kipróbálni nem tudtam öket.
Elgondolkodtam, hogy a motorra és szervízre szánt összegböl inkább egy új motort veszek hitelre, mivel nem akartam valami kivülröl szép, de lerúgott pénznyelöbe belenyúlni. Ekkoriban jött ki az új 2018-as 400-as Burgman, ami kifejezetten tetszett, viszont Belegondoltam, hogy valószínüleg kardomba dölnék, ha akárcsak a garázsban elborulna vagy csúsznék vele egyet az oldalán a 2,4 milliós új motorral, aminek veszélye, valljuk be, nagymotoros rutin hiányában fokozottan fennállt. Végül teljesen véletlenszerüen találtam rá a 250-es Forzára, a 300-as ugye viszonylag elterjedt modell, de ilyen 250-est nem is láttam korábban. Ami nagyon tetszett már elsöre az a formaterve, szerintem kifejezetten jól néz ki és nekem kb. azon a szinten mozog, ahol a már emlitett Burgman, sejthetö honnan vették az inspirációt a Suzukinál, csak mintegy 15 évet csúsztak vele. Nem kétlem, hogy a Burgman nagyon jó motor, bármikor elfogadnék egyet, de tény, hogy dizájnra az új X-max és Forza teljesen más liga.
Visszatérve a Hondára, a formaterv tehát már elsöre nagyon bejött, a színe is telitalálat volt, egy elég speciális metál szürke fényezése volt a motornak, ami bizonyos fényviszonyok között kékes-lilás árnyalatot vett fel. Olyan színe volt, mint a Motorola V3i telefonnak annak idején, ami nekem volt is és imádtam. Ami nagyon meglepett és szinte hihetetlen volt, hogy olyan extrák voltak az akkor 14 éves motorban, ami még ma sem számít alapnak, mint pl: ABS, kulcsnélküli indítás, manuálisan is kapcsolható váltó. A motort márkaszervízben hirdették, frissen szervízelve, árban hátsó dobozzal. Telefonos beszélgetés alapján gyakorlatilag már tudtam, hogy meg fogom venni, ha élöben nem utal semmi arra, hogy ropira volt törve korábban.
Élöben látszódott, hogy azért sokat látott és vszeg tekert órás gépröl volt szó. A fényezetlen müanyagokat kikezdte az UV és kisebb dölésböl akadó karcok, horzsolások voltak a lábtartó és az elsö lámpa környékén, de alapvetöen egyben volt. A próbautat a Budai rakparton abszolváltam, ami egy átlag, forró augusztusi nap volt, nagyon bejött a feeling és a gép is rendben volt, szépen indult, szépen járt a motor. Fék rendben volt, egyedül ami feltünt, hogy a rugózás kicsit puha volt, de mivel nem volt összehasonlítási alapom így nem tudtam akkor, hogy ez hiba és nem feature.
Végül alkuval böven a kereten belül voltam és további pozitivum, hogy a friss szervíz miatt azonnal el tudtam kezdeni használni a gépet. A típusról sok infót nem találtam a neten, pedig próbáltam rákeresni az esetleges típushibákra, de semmi. Amire rákérdeztem a márkaszervízben, az egyedül a váltó megbízhatósága volt, amire azt mondták, hogy nem szokott vele gond lenni és, hogy az újabb DCT-s Hondákkal sincs probléma. Na most ez sajnos nem teljesen így van, egyrészt ez a váltó nem DCT-s, inkább a tiptronicra hasonlít a müködése, másrészt mert másik, Váci úti márkaszervízben viszont ennek az ellenkezöjét állították, amikor szervízbe vittem a motort, akkor épp állt náluk egy frissen olaszból behozott példány, ami mint kiderült váltóhibás volt és a javításra tett ajánlat a motor piaci árával volt egyenlö. Ez némileg nyugtalanító volt.
Magáról a motorról annyit, hogy a váltónak van normál,sport és manuális állása. A manuálisat soha ki se próbáltam, mert nem azért vettem robogót, hogy a váltással kelljen szórakoznom.
Normálban egy személlyel egy izmosabb, kisebb testü 125-ös motor dinamikáját tudja a robogó. Lámpától indulva az átlag autókat lehagyja, de semmi extra és 80 felett, már fogyni kezd a lendült. Érdemes megemlíteni, hogy egy forgalmi szerint 198kg-os robogóról van szó. Sport módban sokkal élénkebb a motor, mivel a vezérlö hagyja jóval tovább forogni a motort, így még 80 és 110 között is szépen gyorsít a motor, csak ezután fogy el. Alattam a vége 120 körül volt, de én 100kg vagyok. Végsebességgel nem jó vele menni, mert érzékeny az oldalszélre és az elejét nagyon rángatja a szél, ha nagy plexivel szerelt. Utassal megint igaz, hogy kb egy jó 125-ös dinamikáját tudja. Egyedül, sport módban használva igen pofátlanul lehet vele közlekedni és erre a motor kifejezetten ösztönöz is, mert bár elég nagy batár, a váltó mindig odateszi a fordulatot, ahol a legjobban húz, ezért sokszor kifejezetten vissza kellett fognom magam és inkább átraktam D-be, hogy ne legyen gond. Mindeközben a fogyasztás még mindig csak 3.5 körül alakul, ennél többet szerintem csak autópályám max fordulat környékén lehet vele megetetni. Pozitívum, hogy az E10 benzin nem rontja a müködését, ugyanúgy jár a motor, mint az E5-tel. A tankja kb 9,5 lieteres, így a hatótáv 250-300 km körüli.
Kényelemre rendben van a motor, az ülés széles, támasztja a derekat és az utasnak is böven van hely. 190cm-rel is van megfelelö lábtér. A szélvédelem a gyári nagy plexivel természetesen hibátlan, viszont az én motoromon a plexi és az idom közötti tömítés ragasztása elengedett, ezért a plexi remegett. Az üléspozíciója sportosan alacsony, alacsonyabb, mint a kategória társainak, ezt többen is megerösítették.
A gombok, kezelöszervek teszik a dolgukat, tartósak. A kulcsnélküli indítás az az extra, ami nagyon leegszerüsiti a mindennapi használatot és ami nélkül új motort már nem is vennék. Ezen a motoron egy rezsókapcsoló szerü egységgel lehet ráadni a gyújtást a motorra. Erröl lehet a kormányzárat is aktiválni. Párszor elördult, hogy a kormányzárból kivéve, nem csak maga a kapcsoló, hanem az egész gújtáskapcsoló egység elfordult a kapcsoló mozgatására, de visszafordítva az egység visszatalát a helyére és utána rendben müködött, soha nem volt olyan, hogy emiatt nem tudtam volna beindítani a motort, de azért ez nem volt túl bizalomgerjesztö.
Nekem kifejezetten tetszett, hogy a motoron van fordulatszámmérö, ezáltal komoly, autós müszerfala volt a motornak és tetszett, hogy mindenre van visszajelzö, valamint pillanatnyi fogyasztásmérö is be van építve.
A csomagtartó gombról nyitható, csakúgy mint a bal oldali kesztyütartó doboz. Ez a doboz zárható és elég mély is, de a nyílása nagyon szük. Van még egy kisebb tároló jobb oldalon is, de ez nem zárható.
Amit utáltam, hogy a tanksapka fedelének nyitása a már említett zárható box mögé rejtett nyitógombbal történik. Ehhez hozzáférni alapból se egyszerü, de ha fent van egy Tucano lábzsák akkor a box nem tud kinyílni rendesen és a gombot alig lehet elérni.
A motoron kézifék is van, ami a jobb térd alatt található ez nagyon hasznos, viszont könnyü behúzva felejteni, hiába van rá visszajelzö a müszerfalon.
A csomagtér baromi nagy, nem egyszer abszolváltam vele a heti lidlis bevásárlást.
A motoron kombinált fék és ABS is van, ezért is mertem kezdöként megvenni. Mivel egy egész telet végig motoroztam ezért ezek jól is jöttek, söt néha még egy kipörgésgátló is jó lett volna, mert nedves úton kanyarból kifelé sikerült többször is megcsúsztatni a hátsó kereket, de szerencsére könnyen össze tudtam szedni.
Ami meglepett, hogy bár itthon ritka modell, Tucano lábtakarót tudtam venni hozzá itthon raktárról, ezzel nálam fagypontig használható maradt a gép.
Mint említettem a próbakörön puhának találtam a rugózást, ami mint kiderült annak a következménye, hogy a két hátsó gátlóból az egyik szivárgott. Ezt szerettem volna gyári újra kicserélni, de itt jött a feketeleves, ugyanis az újnak darabja egyszázezer forint és gátlót ugye párban cserél az ember. Ez a motor piaci értékének a fele-harmada. Ezt természetesen nem kívántam kifizetni, így maradt a bontott. Utángyártott külsö tartályos is megállt volna 40/db áron, de a gyáriban jobban bízom. Bontottat olasz ebayröl sikerült szerezni kb 20-ért mindennel. Nem értem, hogy ez hol éri meg a Hondának, mert ha azt mondják, hogy 50-60/db, akkor abba még belementem volna.
Sajnos ez az árszínvonal a többi alkatrészre is vonatkozik, hogy mást ne mondjak, a hajtásszíj ehhez a típushoz 40-50 ezer ft, míg más évjáratú hasonló teljesítményü Hondához megvan 10-15 böl. Egy légszürö ugyanehhez 6000ft. Egy esetleges váltójavítás meg egyenlö a gazdasági totálkárral, pedig egyébként a motorja hihetetlenül tartós, az MF08-as blokk simán elmegy százezret.
A csere után a rugózás már jóval feszesebb lett és kanyarban sem bizonytalanodott el a motor hátulja, de ettöl persze nem lett sport motor belöle. Én nem is tudtam igazán megbarátkozni a futómüvel soha, mert sajnos kifejezetten rossz utakon használtam és ezt a 12-es kerekek miatt az ülésen is folyton érezni lehetett, illetve kanyarban még lehetett volna feszesebb is, valamint úgy gondolom, hogy a motor váza is lehetne merevebb, mert úthibákon kissé nyeklett-nyaklott. A gumi sem segitett a helyzeten, mert a téli használat miatt egy 4 évszakos szett volt a motoron.
Vásárlás után pár héttel a motorral hazafelé tartottam, mintegy 20km-t mentem minden gond nélkül, majd megálltam egy gyors bevásárlásra, aminek végeztével, nem volt több, mint 5perc, a motor nem indult és az önindító nem tekert. Nem hittem el és mivel nem is volt tapasztalatom motorokkal hirtelen nem is tudtam mire gyanakodni. Azt láttam, hogy nem az akkuval lehet gond, mert a gyújtást rá lehetett adni és mivel elötte meg volt hajtva rendesen a motor, így valami melegedéssel kapcsolatos dologra gondoltam vagy az önindítóra. Mivel ezek általában fokozatosan pusztulnak el, nem egyik percröl a másikra, ezért gondoltam várok amíg visszahül. Ez bejött, mert Kb egy óra múlva pöccre indult. Ezt párszor még eljátszotta, hidegen mindig indult, melegen nem. A Váci úti szervízben azonnal tudták, hogy mi lesz a probléma, amit végül egy benzinpumpa és önindító felújítás véglegeses megoldott. (75k)
A motorral hosszú távra terveztem, ezért minden javítást márkaszervízben végeztettem, de mivel a motort alapvetöen ingázásra vettem a vírus helyzet miatti állandó home office alatt kihasználatlanná vált és fél év alatt kevesebb mint 1000 km-t tettem bele, így végül egy év után úgy döntöttem, hogy eladom.
Alapvetöen elfért volna a garázsban, de a feleségem sosem szeretett utazni rajta, mert túl magasan ült és a robogós futómü korlátai miatt hátul nagyon dobált úthibákon. Így végül kirándulásra kb soha nem használtuk, csak a belvárosba jártunk néha be vele. A városban meg a lecsökkent forgalom miatt sokkal könnyebb autóval közlekedni és föleg parkolni, ezáltal egyre kevésbé volt motiváló a használata.
Amig kihasználtam kb megváltás volt számomra a robogó, mivel napi minimum 1 órát spórolt meg nekem munkába menet Dél-Pest és a Váci út között és többé nem kellett megvárnom az este 6-7 órát, hogy útnak tudjak indulni. Nem beszélve , hogy nem kellett parkoló helyre vadászni vele, amit utáltam.
Hozzáteszem, bár nagymotoros jogsim van, mindig is robogót akartam, nem váltós motort és bár a Forza az elsö pár hónapban megadta amire vágytam, hamar elkezdtem gondolkodni a feljebb lépésben (mind motor eröben, mind futómüben és váz merevségben) ezért és a motorral kapcsolatos egyéb potenciális költségek miatt végül meghírdettem. Egy hónap után vitték el annyiért, amennyiért én vettem egy évvel korábban, így csak annyit buktam amennyit ráköltöttem. Ezért jó a Honda.
Nem volt rossz és nem beszélnék le róla senkit, hiszen olyan dolgokat nyújt, amit ebben az árkategóriában semmi más, de én biztosan az újabb háromszázast venném, még ha drágább is vagy valami elterjedtebb tipust az alacsonyabb alkatrész árak miatt, mert bármilyen megbízható motorról van szó, ennyi idòsen biztosan hozzá kell majd nyúlni.
Hibalista
- Benzinpumpa, önindító, hátsó gátló
Ide hordtam szervizbe
Karasna
Értékelése: 8
Képek a motoromról
Fenntartási költség | (5) | Évjárat | 2005 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (7) | Km vásárláskor | 33000 |
Megbízhatóság | (8) | Vezetett km | 5000 |
Szerviztapasztalat | (8) | Átlagfogyasztás | 3 l |
Előző motorja? | – | Következő motorja? | Kymco AK550 vagy vmi 600-as Naked |
Ennyire szerette | (6) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (5.9/10) |