Nagyhasú bácsi a 3 lámpás chopperrel…
Szöveges ítélet
Nagyhasú bácsi a 3 lámpás chopperrel…
A nagyhasú bácsi én lennék, a 3 lámpás meg az alábbi dolgozat tárgya, amit ugyan a többiek messziről choppernek néznek, de aztán hamar leelőzi a többieket.
Szóval sokkal több, mint chopper…
Ez egy király gép. Ha akarom, feltűnősködő cruiser, ha akarom, kétszemélyes túragép, ha akarom, akkor szinte sportmotor, mert a váltott kanyarokban lábtartótól lábtartóig sem ügy átbillenteni. Az ívet kiválóan tartja, csak ugye a lábtartók érnek le hamar…
Erő elég bőven van benne, hosszan húzza a gumicsíkot, akár másodikban is.
Hogy nehéz lenne a 330 kg? Hát, felemelni biztosan. De miért kellene emelgetni? Meg egyébként is: ember kell hozzá…
Újonnan vettem 2005-ben az 1300-as VTX után. Ez már az újabb kivitel, a fényes műanyag tankbetétje alul hegyes. Fontosabb az az eltérés, hogy a tápszivattyút levitték a tankból a motor és a hátsó kerék közé (ezzel nagyobb lett a tartály kb. 1,5 literrel, ami nagyon nem ártott neki), és az addig ott helyet foglaló hűtő kiegyenlítő tartályt pedig felszerelték a hengerek mellé a bal oldalra, így 2005 után ezeknek már a bal oldalon is van egy légszűrőhöz hasonló fényes háromszög dobozuk.
Mivel alapvetően túrázni szeretünk a feleségemmel, az előző VTX-ről megmentett gyári háttámlát kis alakítással rászereltem. Később oldaltáska-tartók és oldalsó nagy bőrtáskák, valamint bukócső, és állítható kis olasz plexi kerültek még a motorra. Majd vettem rá egy DG Hard Krome 3”-es kipufogót (kemény a hangja…); Cobra Fi2000 befecskendezés okosítót, valamint egy Kuryakyn Hipercharger Pro-t a légszűrő helyett. (mindezt az ebay-ről).
A motor hangja ezzel a (kívülről) 3”-es, szinte üres csővel enyhén szólva erős. Eleinte furcsa volt, most már megszoktam (meg a szomszédok is). A lényeg, hogy még 200-nál is határozottan hallom a motort, nem tűnik el a hangja a szélben… Az átalakítások után még hosszabban húzza a gumicsíkot az aszfaltra. Fékpadon nem volt, úgyhogy nincsenek megbízható teljesítmény adataim, mindenesetre a gyári állapotánál simábban veszi a levegőt, és állandóan hallom, és érzem, hogy mi történik a lábaim között… Ha 120-nál ráhúzom a gázt a 4. vagy 5. fokozatban, kellően karnyújtogató a nyomaték. Hirtelen elmaradnak az akármilyen személyautók (kivéve a 200 LE felettiek).
A motoron nincsen kézi szívató, a melegítést az elektronika intézi. Hidegebb időben, kb. 15C környékén 2-3 km-ig, míg 5C esetén 5-6 km-ig emelt alapjáratot állít a programja szerint.
A vtxoa.com-ot érdemes olvasgatni, ott sok érdekesség található a motorról. A Hondának ez az első olyan típusa, amelybe szándékosan „beletették” a vibrációt. Míg a motor hengerszöge (ha jól emlékszem) 54-os, a főtengelyen a két hajtókar pedig 72-ra van elékelve szándékosan, hogy az 1000-4000 1/min fordulatszám tartományban legyen egy kis rezgés, vagy ha úgy tetszik, tökrázogatás benne. A 4000 1/min feletti nem kívánt vibrációt pedig külön erre méretezett kiegyenlítő tengelyek veszik ki a motorból.
Azt is írják még, hogy az automatikus, gondozást nem igénylő hidrotőkés szelepállítás azért maradt el, mert a motor szerkezeti magassága túl nagyra adódott volna. (Így is az, mert a szelepdeklik kb. 2-3 mm-re vannak a váz alatt – a szelepállítás nem gyermekek játéka.)
Gumik: a kereskedésből az első utunkon esőben jöttünk haza, és már akkor megdöbbentett a motor futása. Elképesztően stabil nemcsak a nyomvályús úton, hanem a vizes úton is. A fehér felfestés mintha ott sem lenne! Egyszerűen nem csúszik meg vizes felületen. Már az elején elhatároztam, hogy a gyári gumikat (Dunlop D251) fogom újra megvásárolni. Fantasztikusan tapadnak. Nem csak szárazon, hanem esőben az aszfalton szinte veszélyes módon gyorsan haladhat az ember a motoron. Valószínűleg ez csak a többi chopper/cruiser után furcsa, úgy vélem, hogy egy rendes motorguminak valahogy így kell viselkednie szárazon és vízen is. Ezekkel a gumikkal a német autópályán bátran menetem 160-180-nal esőben! Az első gumi nálam 17 ezret bírt, a hátsó pedig, jó alaposan lejárva, kb. 16 ezret. A következő garnitúra szintén a gyári Dunlop volt, hasonló futásteljesítménnyel. A hátsó gumi kopása során, most már másodszor végig az volt az érzésem, hogy a futófelület mélysége szinte közömbös; amikor a 180-as hátsó gumi közepe már 3-4 cm széles sima csík, és ránézésre már régen kuka az abroncs, akkor is elképesztően tapad maga a gumi anyaga szárazon és vízen egyaránt. (Ezt persze józan ésszel nehéz felfogni.) Most hátra Metzelert szereltettem, mert kíváncsi vagyok erre is. Ez keményebbnek tűnik, kissé csúszkálósabb, de talán tovább bírja…
(Amerikai barátaink autógumit is felszerelnek erre a motorra – na azzal aztán élvezet lehet a kanyarodás!)
A fékjeiről annyit, hogy a fél CBS tökéletesen fogja a gépet. A lábfék a hátsó kereket és az első kerék 1-1 középső fékhengerét működteti, a kézi fékkar pedig az első keréken lévő 2-2 szélső fék munkahengert. Hogy ebből mit lehet érezni? Azt, hogy gyakorlatilag nem lehet blokkolni a hátsó kereket, mert ha teljes erővel rálépek a fékpedálra, a motor keményen elkezd lassulni, és kissé lehúzza az elejét is, ami aztán a kézi fékkarral még tovább fokozható.
A (viszonylag kisméretű) plexi beállításával nagyon sokat kísérleteztem, de sikerült megtalálni az igazi, két személy számára is megfelelő túramotoros beállítást. Bizonyára sokak szerint nem néz ki túl jól a plexi ezen a motoron, de mentségemre legyen mondva, hogy nekem már 30 évvel ezelőtt a 350-es CZ-men is Kesjár-féle fejidom volt…
Amint a fentiekből látszik, mi elsősorban túrázásra használjuk ezt a nem egészen erre a célra kialakított motort. Teherbírásával semmi gond, kiválóak a hátsó teleszkópok (a hátsó rugó előfeszítés állítható 5 fokozatban). Túrázáskor a két, fixre felszerelt bőrtáskán túl egy hátsó hengertáska és egy tanktáska is utaznak velünk. A tank azonban ehhez nagyon csekély méretű, összesen kb. 18,5 literes.
A fogyasztásról részletesen: minden adat 2 személy + csomagokkal értendő:
normál hegyvidéki országút az autók 60-100-as tempójával haladva, kevés előzgetéssel: 5,5 liter; autópályán 130-nál 6,5-6,8; autópályán állandó 160-nál, 8,4 liter, állandó 180-nál 10 liter 100 km-re. Országúton „sok gyorsítással, amit a motor bír” tempóban: 10-10,5 liter. Szóval ez nem az a takarékos kismotor…
Magyarul: megfontolt haladásnál 200-250 km, gyors menetnél 150 km a hatótávolság. Főleg a napi számlálót érdemes nézni, mert sárga figyelmeztető lámpát napsütésben elég nehéz észrevenni.
Eddig több mint 30 ezret mentem a motorral, és még nem bírt elromlani! Az olajat sem eszi. A szervizeket a kiskunhalasi Iron Motors végzi, tökéletesen és korrekt áron.
Nehéz szívvel, 4 év után, 33 ezer km-rel adtam el…
Hibalista
- - rendszámtábla tartóstól elveszett. -
Ide hordtam szervizbe
Iron Motors, Kiskunhalas
Értékelése: 10
Képek a motoromról
Fenntartási költség | (6) | Évjárat | 2005 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 4 év |
Teljesítmény | (10) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 33500 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 7 l |
Előző motorja? | VTX1300 | Következő motorja? | R1150RT |
Ennyire szerette | (0) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (6.7/10) |