Nagy motor kis embereknek
Szöveges ítélet
Épp motort kerestem, mikor ismerős szólt van egy fél Hondája papírokkal. Német papírokkal. Megvettem. Az alkatrészek szortírozása után kiderült a legolcsóbb megoldás az összeépítéshez egy egész motor vásárlása lesz, annyi apró és nagyobb vacak hiányzott.
Karlsruhe környékén hirdettek egy azonos évjárat gépet olcsón. A krómok szépek voltak rajta, a festése pocsék. Minden apró vacka megvolt - aki legózott már össze járművet, tudja, mennyire fontos. Motorhibásnak hirdették, az meg nem fog ki rajtam. Megvettem, hazahozattam.
Bontás után kiderült, a motorhiba oka az olajtérben illetéktelenül tartózkodó hűtővízzel történő időszakos kenés volt. A tervezettnél kicsit tovább, 3 hónapig tartott, míg a másfél motorból egy működőképes összeállt. A gyújtás ebben a változatban elektronikus, négy előgyújtás jeladóval, valamint még két holtponti jeladóval. Ezek mind olajos vízben úsztak az olajtérben, én meg elsősorban gépész vagyok, nem villamos ember. Végül CX mágus simogatta ki belőle az elektromos rossz szellemet.
Néhány szó a járműről:
A motorblokk alaposan átgondolt szerkezet. Alul a váltó és az olajtér. Felette a főtengely, afelett meg amerikai módra a vezérműtengely. Elöl az olajszivattyú, a kuplung és a primer hajtás, hátul a generátor és a gyújtás, valamint a kardán lengéskiegyenlítője. A vezérlés OHV, hogy a blokk magassága elfogadható maradjon. A nyomórudak rövidek és vastagok. Hengerenként 4 szelep van, a piros mező olasz módra 8000-nél kezdődik a fordulatszámmérőn. A vezérműtengely elöl a ventilátort hajtja, hátul a vízszivattyút. Nemcsak a motor, a váltó is nyomott olajozású. Kedves finomságok a kuplung kiemelő tengely tűgörgős ágyazása, és a váltó kapcsolódob golyóscsapágyas ágyazása.
A hűtőrendszer a lehető legegyszerűbb. Réz hűtő, tágulási tartály, termosztát, sok fém cső, mindenütt O gyűrűs tömítés. Két gumicső van az egész rendszerben, összesen 20 cm hosszon.
A fék hátul dob, elöl két apró tárcsa. Normál használathoz elegendő.
A futómű klasszikus. Hátul két rugóstag, elöl vékony teleszkópvilla. Ebben az időben a japán motorok blokkja mindig többet tudott, mint a futómű és a váz. A váz egy főtartós gerinc, a blokk teherviselő elem.
Milyen használni:
A motor üresen 240 kg. Észnél kell lenni, ha tolni, pakolni kell. Az ülés nincs magasan, ellenben a kormány kicsit messze esik. Ha nyújtózik az ember, eléri, de ekkor a térde a jobb szelepfedélen támaszkodik. 175 cm magasság felett már nem az igazi, a bal szelepfedél is segít karbantartani a térdízületet. Emellett a ventilátor a meleget a jobb vádlira fújja. Ősszel-télen ez igen kellemes, 20 fok feletti hőmérsékletnél már kevésbé, 35 fok felett meg… A hűtőrendszer egyébként igen jól bírja a kánikulát. Cserébe 10 fok alatt karton kell a hűtő elé, ahogy a Ladáknál szokás. 3-5 fokban motorozva egyszerűen nem melegszik fel a hűtővíz.
Elindulás után nem érezni a tömeget. A motor stabil, jól fut egyenesen. A keresztben forgó főtengely csak nagyon lassan kanyarodva tud megtréfálni, olyankor finoman kell bánnia gázzal. A nagy tömeg miatt nem nagyon érezni az úthibákat, a futómű szépen kirugózza. A blokk nagyon nyomatékos, finom gázra 2000-től húz. Ehhez képest viszonylag rövid a váltó, 50-nél már elviseli az ötödik fokozatot. Városban kis ügyességgel el lehet lavírozni váltás nélkül. Lámpáktól tempósan elindulva 5 liter körüli a fogyasztás.
A gyári kis fejidom és a kis plexi országúton és autópályán nyer értelmet. A motor nagyon stabilan futja a 110-130 km/h utazót, és a vezető felsőtestére minimális szél jut. Hosszabb úton 90-110-es utazónál 3,5 literes fogyasztást mértem. Ezzel 300 km feletti a hatótáv. A 80-90 km/h tempó nem szerencsés, ott valamiért apró rezgések lehetnek, mert kis idő után zsibbad a kezem a kormányon.
Az ülések szélesek és vastagon párnázottak. A tank vége is széles, kicsit terpeszben kell vezetni. Utas nem panaszkodott a helyre, kényelemre.
Megfelelően karbantartva egy CX elél 300e km-ig. Jól összerakott, tartós motor. Ismert típushibái: pittingesedő vezérműtengely bütyök, elkopó szelephimba tengelyek, rossz minőségű hűtőfolyadék esetén megdöglő vízszivattyú csúszótömítés.
Mára árban a Suzuki GS 500 reális alternatívája, de annál precízebb, átgondoltabb, barátságosabb, jobb.
Hibalista
- Megvétel után főtengely csere, főcsapágy csere, gyújtás csere elázásból kifolyólag.
-
- Azóta csak a km-spirál csavarodik néha ki az órából.
Ide hordtam szervizbe
Saját magam. A kezdeti bénázás miatt nem 10.
Értékelése: 8
Másik szerelő értékelése
Általános CX mágus, Atkár. Ügyes, gyors, olcsó. A látható részeken szépen dolgozik. A nem látható részeken lehetne kicsit precízebb. Nem szeretem, ha pl. a gyári vezetőlemezt gyorsszorítóval pótolják.
Értékelése: 7
Képek a motoromról
Fenntartási költség | (8) | Évjárat | 1980 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 2 év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 66000 |
Megbízhatóság | (9) | Vezetett km | 4000 |
Szerviztapasztalat | (8) | Átlagfogyasztás | 4 l |
Előző motorja? | P12 | Következő motorja? | – |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (8.6/10) |