Libakergető csótány (Az előző tulaj után szabadon)
Szöveges ítélet
Ismét gurul a libakergető csótány.
Előzmény a történethez:
2019 januárban született meg az ötlet a fejeben, hogy az egyetemi éveket letudva immáron felelősségteljes kereső állampolgárként fel kellene eleveníteni azokat a középiskolás Simson-ozós, elromlós, szerelős, anyázós, ismét elromlós élményeket. Természetesen a fókuszpontban nem az elromlást és a szerelést kívántam tartani, de sajnos (spoiler alert) így lett. Kiindulásként egy kis teljesítményű váltós tanulómotort kerestem a visszaszokáshoz, ami viszonylag olcsó és megbízható, mivel legutoljára a 8 évvel azelőtti A2-es jogosítvány megszerzésekor ültem motoron. A korábbi szocimotoros élmények miatt az MZ, Simson vonal kiesett a felfelé ívelő áruk és a kérdőjeles megbízhatóságuk miatt. A keret 2-300 ezer Ft volt, amiért már lehet kapni egy 125-ös vagy max. 250-es leharcolt japán darabot. Ezek az én szememben sokkal jobb választásnak tűntek, mint egy szoci MZ. Rövid keresgélés után, barátnőm is bejelentkezett, hogy ő is szívesen megtanulna motorozni, ha veszünk egy gépet, de neki semmilyen előképzettsége nincs így maradt a 125-ös kategória, hogy az A1-es jogsival is vezethető legyen.
A vásárlás maga:
Mint említettem fiatalabb koromban sem esett ki a szerszám a kezemből, mindig is tudni akartam, mi hogy működik. Emiatt nem vetettem meg a hirdetések között azokat az alulárazott példányokat sem amik valamilyen, viszonylag könnyen orvosolható hibával rendelkeztek. Úgy voltam vele, hogy majd magamnak megcsinálom, és közben tanulok is a működési elvéről. WIN-WIN
Így jött szembe a kis HONDA CBX 125 Custom típusú gépjármű. Hirdetés szerint kissé leharcolt állapotban 1 éve áll, de legalább fedett térben. Akkumulátor nem járt hozzá, de táskák és más cserealkatrészek (karburátorok, fényszórók, szűrők, kormány) igen. Mindemellett az előző tulaj nem rejtette véka alá, hogy a motor kékes füstöt ereget és magas az alapjárata. Elmentem. Megnéztem. Az eladó korrekten leírta az állapotot, a leírtakon kívül minden működött (fékek, világítás, váltó) még a motor is egész jól húzott. Végül anélkül, hogy aludtam volna rá egyet, kis alkudozás után a vételár ~150 ezer Ft lett. Úgy voltam vele, hogy a keretből még így is megmaradt a fele, abból csak kijön az alkatrészek ára a motorhoz.
Hibák felmérése/javítása:
Hosszú tanakodás, gondolkodás, utána olvasást követően arra jutottam, hogy a magas alapjárat amiatt lehet, hogy fals levegőt szív a motor a szívócsonknál. Ez a diagnózis helytállónak bizonyult, egy kis féktisztító fújkálás után úgy táncolt az alapjárati fordulat mint Fred Astaire. A kékes füst okát pedig a hosszabb állás közben megkövült szelepszár-szimeringeknek tulajdonítottam. Kezdődhetett az alkatrész keresgélés ebay bújása, ami ilyenkor szokott lenni. A szimeringeket könnyedén és olcsón be lehetett szerezni összesen 2-3ezer Ft volt szállítással együtt. Ellenben a szívócsonkból csak hasonló állapotú régi, kikeményedett gumirészes darabok voltak és (…dobpergés!) kizárólag a JAPÁN aukciós oldalakon. (akit érdekel: www.auctions.yahoo.co.jp) Ekkor kezdtem el sejteni, hogy ez egy japán belpiacos modell lesz.
Mint megtudtam ezekről az aukciós oldalakról azt kell tudni, hogy csakis japánon belül szállítanak, és angol nyelvre csak a google translate fogja lefordítani, így minden keresőszót előbb japánra kell fordítani, hogy dobjon ki egyáltalán bármilyen találatot. A komfort zónámból kikerülve végül találtam céget ami arra szakosodott, hogy a világ bármely részére továbbküldi a japánon belül a raktárukba postáztatott termékeket, így ez végül megoldódni látszott. (www.whiterabbitexpress.com) Már csak találni kellett egy szépen fennmaradt, esetleg New Old Stock példányt. Sajnos viszont ebből a motorból japánban se adtak el kifejezetten sokat, így alkatrészekkel se volt ellátva. Továbbá csak tetézte a bajt, hogy a keresett alkatész idővel minden ilyen motoron tönkremegy a műanyagok öregedése miatt, és a kialakítása miatt felújítani lehetetlen. Addig böngésztem a netet, míg találtam egy japánul írt blogot ahol egy CNC-ben járatos sorstárs inkább kimaratta aluminumból az egész szívócsonkot és a karburátorhoz egy 28mm-es belső átmérőjű szilikon csővel csatlakoztatta. Ettől kezdve adott volt, hogy mit kell csinálni: Keresni kellett valakit aki jó pénzért kimarja itthon nekem, a képek és az eredeti alkatrészről levett méretek alapján. Odáig fajult a projekt, hogy végül megrajzoltam CAD-ben és 3D modell alapján kerestem vállalkozót a modell kimarására. Az alkatész elkészült egy ismerősön keresztül, 25ezer forintért kb 2 hét alatt.
Mindeközben olajfogyás fronton odáig jutottam, hogy beszereztem a szükséges szimeringeket, de rájöttem, hogy ha már a hengerfejnek le kell jönnie a cseréhez, onnan már csak pár csavar a henger levétele, akkor már érdemes revíziózni a hengerfalat dugattyút és annak kopását. A szétszedés és az alkatrészek elmosása után kiderült, hogy semmilyen rendellenes kopás nem látható a hengeren mégis úgy döntöttem, hogy ha már szétszedtem legalább egy gyűrűszettet rendelek hozzá ~13ezer Ft ért. 1 hónap alatt meg is jött japánból. A szereldmagad műhelyében (www.szereldmagad.hu) kaptam célszerszámot és segítséget a szimeringek kicserélésére, amit 2 óra leforgása alatt meg is csináltam.
Lassan minden összeállt az összeszereléshez. Ekkor már 2019 nyár közepe felé járunk hosszabb rövidebb kihagyások miatt. A motort összeszereltem, immár nem szívott fals levegőt se kék füstöt nem eregetett. Ellenben nem volt alapjárata és a motornak sem volt semmi ereje. A karburátorokat többször szétszedve és kitisztítva egyértelmű volt, hogy nem az alapjárati fúvóka dugulása okozza az alapjárat hiányát. Az internetet bújva kiderült, hogy a 2-vel ezelőtti tulaj is sokat szívott a karbikkal, gondolom a szívócsonk hibája miatt. Szerencsére ezt megosztotta az internet népével is különböző motoros fórumokon, így sok aspektusban nem kellett végigjárnom még egyszer az általa leírt utat. A leírtak alapján volt ott minden, csak hogy működésre bírja: csavargatás, állítgatás, dörzsárazás, olcsó kínai karburátor vásárlás, fúvókák cseréje stb. Végeredmény: A karburátorok eredeti konfigurációját csak találomra és következtetésre alapozva tudtam összerakni, az interneten talált adatok alapján.
Ekkor már nyár végén járunk, így motorozás nem sok volt a szezonban.
Ősszel végső elkeseredésemben elvittem egy ismerőshöz, aki hobbiként szerel motorokat, hogy nézzen rá, hátha valami nagyon szembetűnő hiba van a rendszerben. Kiderült, hogy van: ÉN! Mindkét vezérműtengely 1-1 foggal el volt téve, így még épp működött a motor, de nagyon kelletlenül, dadogva erőtlenül tette a dolgát. Bár még sose raktam össze vezérlést, de a feladat egyértelműnek tűnt a youtube videók (haha :D) és a szakirodalom alapján. Összerakás közben is úgy tűnt, hogy minden jelen van mégis hibáztam. Ez van, nagy baj nem történt, szelepek nem görbültek csak helyre kellett rakni. Ez a segítség röpke 15ezer Ft-ba került. Ezután a motor ment a téli álmát aludni egy fűtött tárolóba.
2020 új év, új esélyek
A vezérlés helyrerakása után sajnos a karburálási problémák továbbra is megmaradtak. Se alapjárat se végsebesség. (70-80km/h volt a vége) A téli hónapokban összegyűjtött pénzt kezemben tartva végül arra a döntésre jutottam, hogy egy életem egy halálom a motor hozzáértők kezei alatt kell, hogy újjáéledjen. Megkerestem egy belpiacos japán gépekkel foglalkozó budapesti céget a MirekMotors-t, hogy vegyék kezelésbe a karbikat. A cél: a szívócsonktól eltérően az eredeti gyári állapot visszaállítása.
Nagy szerencsémre elvállalták, de kb. 1 hónapos masszírozás után arra jutottunk, hogy a karbik fúvókái valószínűleg vagy nem a gyáriak, vagy fel lettek fúrva, mert túl sok benzint kap a motor.
Megoldás: összes fúvóka kicserélése gyári méretűre.
Eredmény: Minden fasza menet közben, megy mint a golyó. Alapjárat viszont magas, és ha az alapjárati csavarral lejjebb veszem, akkor kis köhécselés után nem azonnal, de szépen lassan le is áll. Erre ők se tudták a megoldást, de azért még egy szelephézag állítás még ezen felül belefért nekik. (~48.000Ft)
Egy dologra tudok még gondolni: Hogy a tűszelep fészkének hibájából adódóan az úszóház szépen lassan megtelik, majd túl magas szintre kúszik fel a benzinszint. Emiatt az alapjárat leesik, majd a motor le is fullad. Ezt a problémát már nem gyomláltam ki. Mert a gyárihoz hasonló jó minőségű (pl: dellorto) karbik ára 30ezer Ft/darab és ehhez a motorhoz 2 kell. Emellett a kiadás mellett a 4-ezres (de legalább stabil) alapjárat nem tűnik olyan vészes dolognak. Ha sokáig állok vele egy helyben akkor leállítom, hogy ne melegedjen túl az elszegényedett keverék és a hűtés hiánya miatt.
Ezek a kalandok mellett már meg se kellene említenem a szilikonnal bekent korábban beleszakított olajleeresztő csavart, melyhez vehettem javító készletet és vághattam új menetet, hogy immáron tökéletesen tömítsen (~10.000Ft). Kicseréltem még az első teleszkópok olajtöltetét Repsol 10W villaolajra (~3000Ft), ami kijött a villákból az talán a HONDA gyárban látott utoljára külvilágot. Az első fék kapott új fékfolyadékot (a hátsó az dobfék), és mindkét gumit lecseréltem (~40ezer Ft), mert kockásra voltak kopva és a DOT szám szerint az előző évtizedből származtak. Ha már ott voltam lecseréltem a benzincsöveket, olajat és az olajszűrőt. (~10.000Ft)
Így csak az alkatrészköltségeket számolva ~320.000Ft körkényén fejeztem be projektet. Ebben a szereléshez beszerzett szerszámokat, folyadékokat, bilincseket és a munkaidőmet a lelki nyugalmam megőrzését szem előtt tartva nem számoltam.
A motort ez idő alatt akkor használtam amikor épp működött, de akkor nagyon. Városban épp elegendő az ereje a forgalom ritmusának felvételéhez, nem fogyaszt sokat és olcsón fenntarható miután mindent megcsinált rajta az ember. :)
Gyakorlatilag egy kis utánajárás és robbantott ábra nézegetés után arra jutottam, hogy a kopó-fogyó alkatrészek megegyeznek az akkoriban gyártott más 125-ös kis hondák alkatrészeivel, így ezek mind olcsón beszerezhetőek. Ami típusspecifikus pl. motorblokk alkatrészei ahhoz viszont tényleg csak vérrel verejtékkel lehet hozzájutni. A szerencse az, hogy nem tette egy motorikusan gyakran elromlós fostalicska benyomását. Pont ellenkezőleg...
A motor 11000-ig gond nélkül pörög, nem mutatta gyengeség jelét és hát.. ki lett próbálva párszor :) A váltója tökéletesen vesz minden fokozatot, könnyen klattyan át egyikből a másikba, úgy hogy egy 25éves motorról beszélünk ami megjárta a hadak útját, és sosem volt kímélve vagy végtelen büdzséből újraépítve.
Miután végigmentem a problémákon és kihúztam mindent a javítandók listájáról, nyilván már nem volt anniyra érdekes és így mint ilyenkor szokás jó nagy bukóval eladtam... De legalább a következő tulaj jól járt :)
Hibalista
- -Karburátorok
- -Szívócsonk
- -Szelepszár szimering
- -Dugattyúgyűrű
- -Gumik
- -Olajleeresztő csavar menete
- -Villaolaj
- -Fordulatszámmérő spirál
Ide hordtam szervizbe
Mirek motors - Budapest
Értékelése: 9
Másik szerelő értékelése
Én magam szereltem.
Értékelése: 4
Képek a motoromról
Fenntartási költség | (9) | Évjárat | 1996 |
Kényelem | (7) | Használati időtartam | 2 év |
Teljesítmény | (4) | Km vásárláskor | 37988 |
Megbízhatóság | (8) | Vezetett km | 1038 |
Szerviztapasztalat | (3) | Átlagfogyasztás | 3 l |
Előző motorja? | S51B Electronic | Következő motorja? | VFR 750 F RC36 |
Ennyire szerette | (8) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (6.3/10) |