Kultikus kultivátor
Szöveges ítélet
Amióta a motoros eszemet tudom, skizofrén vagyok: enduro és/vagy sportmotor. Az első sportmotoromat - jóval áron alul - épp egy XL600R (régebbi, nyárspolgári kivitel) kedvéért adtam el, miután a dagonyázós énem kerekedett felül. Balszerencsémre az üzlet kútba esett, így hoppon maradtam. Sebeimet nyalogatván édesanyám XR125-ével vígasztaltam magam, de utána (vajh´ pont emiatt?) sportmotorok következtek. A diákévek alatt a kuporgatott ösztöndíjakból, nyári rabszolgamunkákból épphogy egy motort sikerült megvenni/fenntartani, de miután fejest ugrottam a nagybetűs életbe, így végre úgy éreztem, látens skizofréniámnak vége szakad. Amit elterveztem: teljesen minimalista versenyenduro, 600 körüli, nyomatékos motorral, egyszerű, megbízható technikával. Az egyik potenciális jelölt (KLX650R) az ár, a többi versenyenduro (akkori KTM, Husqvarna, Husaberg típusok) pedig a megbízhatóság hiánya, ill. a beszerezhetetlen alkatrészek miatt estek ki.
(Ez a motor már zsenge fiatalkorom óta megragadott. Tetszenek még emlékezni a Hungaroring közepén rendezett húsvéti enduro-triálokra? Ott esett-kelt az egykori monarchia motoros újságíróinak, ügyvédeinek, nőgyógyászainak színe-java. És ott szerettem bele ebbe a gőzkalapácsba is, miközben húztuk-vontuk a sárba süppedt masinákat)
Az XR jellemzően inkább mezőgazdasági munkagép, mintsem motorkerékpár: ugyanúgy pöfög, ugyanolyan egykedvűséggel és megbízhatósággal teszi a dolgát és ugyanúgy felszántja a földet.
Nem egy lóerőgyár: negyvenegynehány lóerejét a konkurencia régen túlszárnyalta, viszont a nyomatékleadása rendkívül egyenletes, kezdő endurósnak jól jön, ha pánikhelyzetben nem kell a váltókarral foglalkoznia. A motorblokk a kultstátuszt elért XR500-XL600 sorozat leszármazottja: ezerféle variációban és vázban öltött már testet, gyakorlatilag elpusztíthatatlan. Az XR-be természetesen az önindító nélküli, kissé hegyezettebb verzió került.
Maga a motorkoncepció nagyon minimalista, mint egy Zen-buddhista szerzetes cellája: egy leállítógomb és egy mérföldszámláló képezi a "felszereltséget". A "világítás" egy aprócska, fejidomba integrált első és egy szintén primitív hátsót lámpát jelent, amelyek a hiányzó akkumulátor miatt csak a motor indulásakor kapcsolódnak be. (az amerikai modelleken még féklámpa sincs)
A kipufogódob gyárilag is iszonyú hangos: utcai használatban sokszor éreztem lelkifurdalást emiatt. Cserébe viszont - ahol nem okoz problémát a zaj - mennyei basszus a jutalom.
A 1991-2001 közötti szériában a motor gyakorlatilag változatlan maradt, a matricákat váltogatták évről-évre.
Mivel szinte az összes példány versenymotorként kezdte, ezért általában meglátszik rajtuk az idő vasfoga. Azonban még így is minimális ráfordítással újjávarázsolható. A motorhoz a legtöbbször nem kell hozzányúlni, feltéve ha előtte nem alakítottak át valamit szorgos kezek. Akinek ez fontos: nagyon sok a rendszám nélküli import példány. Én országúton, túrázásra is használtam, így ez nem volt opció, viszont a rendszám komoly árkülönbséget jelenthet vásárlásnál.
Megbízhatóságával nincs probléma, viszont érzékeny a jó dekompresszor-szelep-karburátorbeállításra. Ha ez megvan, első rúgásra indul a paripa. Sajnos az én masinám éppen a következő gazdájánál kezdett el makacskodni, ami elég kellemetlen volt számomra.
Most ismét "egymotoros" sportmotoros vagyok, de lesz még bor és lágy kenyér...
Megjegyzés:
A megadott kényelmi-, gazdaságossági-, teljesítmény osztályzatok értelemszerűen a kategóriájához viszonyítottak (pl. nincs értelme kényelemről beszélni egy cruiserrel összehasonlítva).
Hibalista
- Előtte versenymotorként használták, amikor is egy "hozzáértő" szerelő szorosra illesztett dugattyút tett bele, így többször is megszorult, míg megelégeltem. A költségek (ha lúd, legyen kövér alapon):
- - hengerfúrás (Mercing) - 5000
- - WISECO kovácsolt dugattyú - 55000
- - tömítés (utángyártott) - 2000
- - hengerfej tőcsavarok (gyári) - 35000
- - szelepszárszimmeringek (gyári) - 12000
-
- Ezenkívül féktárcsacsere (az eredeti első tárcsa hártyavékony, országúti használatban szétrepedt!) - 12000 (Premier)
-
- Üléshuzat és matricakészlet (Tecnosel) - 35000
-
- Kerék és kormánycsapágyak (SKF) - 15000
-
- Illetve a szokásos segédanyagok (olaj, stb.)
Ide hordtam szervizbe
Jómagam
Értékelése:
Képek a motoromról
Fenntartási költség | (9) | Évjárat | 1992 |
Kényelem | (10) | Használati időtartam | 7 év |
Teljesítmény | (7) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (9) | Vezetett km | 0 |
Szerviztapasztalat | (9) | Átlagfogyasztás | 7 l |
Előző motorja? | – | Következő motorja? | – |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (8.2/10) |