Jóindulatú mackó
Szöveges ítélet
20 éve vásároltam egy kereskedő cégtől ezt a "konténeres" motort, miután eladtam az előzőt, ami egy XS400-as Yamaha volt. A Yamaha is már vagy a 20. motorom volt, és én előzőleg felállítottam magamnak egy ideális motor képet, ami egy kéthengeres, négyütemű, vízhűtéses, kardánhajtásos gép lett volna 500 és 750 ccm közötti nagysággal. Aztán egy jó barátom tanácsára ennek pont az ellenkezőjét vettem meg, a 4 hengeres, léghűtéses, lánchajtásos CB750-est, de azóta sem bántam meg. Ráadásul, amikor az érdeklődésemre a kereskedő (hozzáértés híján) csak a harmadik alkalommal (értsd: közte 1 - 1 hetes várakozás volt) tudta beindítani a motort, hát bizony nem voltam boldog. Szerencsére a közben eltelt idő alatt eljött a késő ősz, és a kereskedő a jobb eladhatóság érdekében leszállította az árat 20%-al!
Aki nem tudná, a konténeres motor azt jelentette, hogy a magyar kereskedő Japánban megtöltött egy komplett konténert használt motorokkal (olcsón) és azt egyben hajóval hozták Magyarországra és így aránylag olcsón tudták a szállítást is megoldani.
Szóval én a motort vámkezelten, de műszaki vizsga nélkül vettem és így én vagyok a motor első hazai tulajdonosa.
A műszaki vizsgára felkészülésként csak akkumulátort kellett vennem hozzá, valamint a baloldali közlekedésre készült fényszóró betétet kellett kicserélnem. Szerencsére a Trabant fényszóró betétje pontosan illett a keretbe, és csak minimális alakításra volt szükség. Az ülés huzatán volt egy repedés, amit ezért újra kárpitoztattam 7000 forintért (1992-ben).
Sajnos nem volt tudomásom arról, hogy milyen guminyomással kell használni a gépet, sőt azt sem vettem észre, hogy az első keréken a gumi oldalsó „szőre” begyűrődött a felni mellé és ezért lassú defekt tünetet produkált. Minderre egy lassú sebességű kanyarban jöttem rá amikor az első gumim egy pillanat alatt összeomlott. Magam se tudom, hogy hogyan, de sikerült nem elesni, pedig még a 16 éves lányom is mögöttem ült. Elég nagy stressz volt.
Többektől olvastam mostanában itt a „Népítéletben”, hogy a hasonló nagy Hondáknak milyen bizonytalan az egyenes futása, főleg nagy sebességnél. Nekem is volt hasonló megrendítő „élményem” amikor még nem voltam tisztában azzal, hogy tilos kopott hátsó gumival közlekedni, tilos alacsony nyomású gumikon gurulni. Nekem is beszitált egyenesben 160 km/ó táján, amikor kopott hátsó gumival őrültködtem. Tehát legalább 4 mm-es minta legyen a gumin, és elől legalább 2,3 a hátsóban pedig legalább 2,5 bar nyomás legyen! (Ez már nem Pannónia / MZ kategória! )
Ilyen körülmények között rezzenés nélkül megy a motor 190 km/ó felett is. Az már egy másik kérdés, hogy az EMBER meddig bírja ezt a sebességet. Én gyakorlatilag semeddig… Már 130 km/ó sebességnél is csak nehezen tudtam megtartani a fejemet, mert a szél le akarta tépni a sisakot a fejemről. Talán 15 percig ha kibírtam, utána lassítanom kellett.
Szerencsére találtam egy csodálatos kis szélvédőt (16000 Ft) egy kereskedőnél, amit miután felszereltem, az egész motorozás egy csodává vált. Nem hittem volna, hogy egy zsebkendőnyi szélvédő milyen tökéletes szélvédelmet tud produkálni. Erre példaként egy német – svájci körutam szolgált, ahol három motorral hajtottunk és átlagosan a 160-as tempót tartottuk, de semmi problémám nem volt a menetszéllel. Ilyen tempóban sem érte el a fogyasztás a 6l/100 km-t. Ha nem száguldozok vele, itthon országúton 5liter körül fogyaszt a 78 lóerős motor.
Ez a Honda a maga 260 kilós feltankolt súlyával nem egy lóti-futi motor, de túrázni kiváló.
Rendkívül megbízható, soha, de soha nem romlott el útközben, igaz ma sincs benne több mint 27 ezer kilométer. Minden eredeti rajta, kivéve az első fékcsöveket, amiket lecseréltem fémhuzatúra a jobb fékhatás érdekében. Természetesen az eredetieket eltettem, mert ez a motor mára már oldtimer és igyekszem megóvni.
Mivel ez a motor eddig is „csak” túrázásra szolgált nálam és a mindennapi használatra van több más motorom is, (pl. egy enduró Honda oldtimer, XL500S) ezért nem strapáltam le a CB-t.
Egy megszívlelendő tanácsot mindenkinek adnék: ha a motort (akárcsak 1 hónapra) leállítjuk, feltétlenül le kell engedni a benzint a karburátorokból az erre szolgáló leeresztő csavarokkal! Ha nem így teszünk, nagy eséllyel nem tudjuk a motor mind a 4 hengerét beindítani, mert a benzinben levő adalékok kicsapódnak a karburátor vékony furataiban és csak nagy nehézségek árán lehet kitisztítani. Azután pedig lehet újra szinkronizálni a karburátorokat.
A karbantartást magam végzem és csak egyszer kellett szakműhelybe vinnem a motort, éppen a karburátorok fenti okok miatti ultrahangos tisztítására. Bizony nem olcsó a Red Baron!
Nagy szerencse még, hogy gyakorlatilag bármit meg lehet kapni a motorhoz interneten keresztül és szerintem a modern motorokhoz képest az árak is megfizethetőek.
Sajnos én öregszem és a motor nem, és mára a súlya már gondot okoz nekem a garázsban. Ha eladom majd, akkor emiatt adom el.
Hibalista
- Az akkumulátorok elhasználódtak, (6000 Ft/db) egy garnitúra gumi kopott el (40000 Ft/garn). -
Ide hordtam szervizbe
Magam tartom karban.
Értékelése: 10
Másik szerelő értékelése
Red Baron
Értékelése: 8
Képek a motoromról
Fenntartási költség | (9) | Évjárat | 1981 |
Kényelem | (9) | Használati időtartam | 20 év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 8000 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 19000 |
Szerviztapasztalat | (8) | Átlagfogyasztás | 5 l |
Előző motorja? | XS400 | Következő motorja? | XL500 |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (9.0/10) |