Hálás Honda
Szöveges ítélet
A Honda az FES-125 hetedik generációját Pantheon-ról S-Wing-re keresztelte át. A névváltozás arra utal, hogy itt a 125-ös robogó személyében, a legkisebb Wing-et tisztelhetjük. Névrokonai a hatszázas, szintén robogó Silverwing, valamint az 1.8-as Goldwing nagy túramotor.
Méretei és építésmódja nagyon hasonlít a Silverwinghez de formavilága más a korkülönbség miatt. Az S-wing egy hat évvel frissebb design, formája gömbölyded vonalakból áll össze a Silverwing éleivel ellentétben. A dupla első fényszórókban hasonló könnycseppek találhatók akár a 2008-as Fireblade lámpáiban. Fényezése a robogók körében régebben ismeretlen gyöngyház. A három rétegű festék, nagyon szép, de a karcok, otthoni javítását nem tudnám jó szívvel ajánlani. A burkolathoz felhasznált fényezetlen fekete műanyagok minősége egészen kiváló. Négy év elteltével sem keltenek olcsó/fakó benyomást, úgy hogy az enyém is csillaggarázsban alszik, mióta megvan.
Ez számomra akkor tűnt fel igazán, amikor egyszer kíváncsiságból elmentem kipróbálni egy Yamaha X-Max 125-öt. Az enyémnél talán egy évvel volt öregebb, hasonló óraállással. Lehet, hogy csak sanyarú sorsa volt szegénynek, de feltűnő volt a leharcolt benyomást keltő külseje, a fakult, összekaristolt műanyagborítások, amely mellett a Honda egészen szalonállapotúnak hatott. Legnagyobb változás az előd Pantheonhoz képest a fix, kormánnyal nem forduló műszerfal valamint a szintén fix, a fejidomra rögzített tükrök. Az utóbbiak rögzítése és borítása számomra a tervezés egyik gyenge pontja. A tükör szárai gumiborítást kaptak de egy elég szerencsétlen formában. Ennek köszönhetően ha ez a borítás egyszer meg lett bolygatva, vagy akár a tükör megütve/behajtva, ami azért elő szokott fordulni, nagyon nehéz őket visszatenni, úgy, ahogy eredetileg álltak. A tükrök elhelyezése viszont telitalálat. Nagyon kényelmes/biztonságos megoldás. A horizont-tükör-horizont úton sokkal kisebb utat jár be a szem, mint a kormányra tett tükrök esetében.
Tárolóhelyek tekintetében csak dicséretet érdemel szerintem. Az ülés alatti raktér méretes, az ülőlap oldalra nyílik, a gyújtáskapcsolóból nyitható, ahogy a tanksapka is. A csomagtartó egy két pozíciójú műanyaglappal elválasztható, így elszeparálhatjuk a nagyobb cókmókot a kisebb kacatoktól. A csomagtér űrtartalmát nem tudom, de a következő dolgokat képes elnyelni(nem egyszerre): Teljes értékű sisak, egy kocka ásványvíz (6x1,5L), két teniszütő, egy 10 kilós görögdinnye. Amellett, hogy ilyeneket befogad, van saját világítása továbbá van benne 12v-os csatlakozó telefon töltéshez. A gyári doboz további segítség a pakolásnál, de ott egy 3kg-os súlykorlát szab gátat a bevásárlás elhelyezésénél előálló kirakós játéknak. Én az esőruhámat tartom benne, arra tökéletes. Bal térdnél van még egy kicsi tároló, ez viszont nem zárható.
Futóművével meg vagyok elégedve, kényelmes, az úthibákat jól csillapítja, már amennyire ezt az elöl 13, hátul 12 colos kerekek lehetővé teszik.
A motor általános kezelhetősége nagyon jó, ez persze nem superbikekokhoz, hanem kategória társaihoz mérten értendő. A Honda minden tőle telhetőt bevetett a robogó építésmódból adódó hátrányok enyhítéséhez. A tank a lábunk előtt van, nagyon alacsonyan, aminek köszönhetően egy tele tank (10L) benzin javít a far nehéz súlyelosztáson és ezáltal a kezelhetőségen. Az irányíthatóságnak a 13-as első kerék nyilván nem tesz jót, de ezen sokat kompenzál a széles kormány. A 125-ös blokk alacsonyan van kicsi és könnyű. A motor kiválóan billenthető, a jól érezni a balanszt. A motor egyensúlyára és a pontos kormányozhatóságra szolgálok egy példával: Mindennapi utam egy zsákutcát lezáró oszlop soron át vezet, amin egy kanyar után enyhén megdőlve lehet átfűzni a motort. Van egy olyan érzésem, hogy egy másik típussal járva már választottam volna alternatív útvonalat. Városban öröm vele közlekedni, Összehasonlító tesztek szerint a kategóriában a legjobb a gyorsulása. Ezt valószínűleg a kuplung és a variátor hangolásának köszönheti. Az alapjárat 1650, amit nagyon szépen tart. A befecskendező pontosságának hála, nincs szükség olyan nehéz lendkerékre, mint a karburátoros egyhengereseknél általában, ezért a motor könnyedén pörög fel. A kuplung 4000-es fordulatnál fog, de érdemben(másokat nem feltartva) csak 6000-től indul meg. Nyélgázzal startolva a 7500-8000 között tartja a fordulatot. A gyújtás 10000-nél tilt le, az S-Wing ilyenkor 110-es végsebességével halad.
Én sokat használom gyorsforgalmi utakon, városon belül és azon kívül is. A városon belüli többsávos gyorsforgalmi utat érzem a leginkább testhezálló közegének. Lámpától kigyorsítás, álló sorok között haladás, gyakori sávváltás sűrű forgalomban, amikor a sebesség 50 és 90 közt váltakozik. Nyílt, kanyargós utakon sem jön zavarba, az oldalszelet meglepően jól tűri, és kellemesen dönthető. Amit itt viszont megemlítenék az az, hogy habár könnyen billen egyik ívről a másikra, az ív megtartása már több koncentrációt igényel. Ez szerintem az alacsony tömegnek és az abból arányosan nagyon keveset kitevő blokk tömegének tudható be.
Nagy sebességgel haladni hosszú távon sem fárasztó, a szélvédő jól méretezett és az idommzattal együtt a szél nagy részét eltereli. Én jól ellátok a szélvédő felett(184cm), ezért cserébe a sisak teteje már útjába esik a szélnek. Ezzel együtt szerintem ez a jó kompromisszum, hiszen ha magasabb lenne, hogy teljes legyen a szélcsend, akkor csak a szélvédőn keresztül látnánk az utat, ami esőben igen kellemetlen. A leghosszabb túra, amit egyhuzamban mentem vele 150km volt, ami után nem éreztem sem zsibbadást, sem különösebb fáradtságot. Egy ilyen út alkalmával mértem a legjobb fogyasztási értéket, ami 2,58 litert/100km volt. Ugyanekkor 377 km-t tett meg két tankolás között.
A fékeket szeretném még megemlíteni, amikkel szintén meg vagyok elégedve de.... Az S-Winghez a Honda opcióban kínálja az ABS-t. Az enyémen pont nincs. Nem is igazán értem miért az autóknál jelent meg a berendezés, és csak nagy sokára költözött be a motorokba. 25ezer km-el a hátam mögött, aminek során kétszer dobtam el a motort, arra jutottam, hogy a következő motoromon lesz. Mindkettő vizes úton történő hirtelen fékezés miatt történt és úgy gondolom, mind a kettőtől megkímélt volna a blokkolásgátló.
Zárásként a megbízhatóságról. Olajcsere periódusa 4000 km, amire egy lámpa emlékeztet a műszerfalon. Nálam ez kb. félévente szokott bekövetkezni, amikor elviszem egy Honda kereskedésbe. 25000 megtett km alatt a következő dolgokat cserélték: egy szett gumi, egy gyertya, két légszűrő és két szett fékbetét. Az együtt töltött két és fél év alatt semmilyen meghibásodás nem fordult elő.
Hibalista
- Semmi
Ide hordtam szervizbe
1st Line Motorcycles
462-464 Bowes Road
Arnos Grove
London N11 1NL
Értékelése: 7
Képek a motoromról
Fenntartási költség | (9) | Évjárat | 2009 |
Kényelem | (10) | Használati időtartam | 2 év |
Teljesítmény | (9) | Km vásárláskor | 1300 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 24000 |
Szerviztapasztalat | (7) | Átlagfogyasztás | 3 l |
Előző motorja? | NHX 110 Lead | Következő motorja? | FJS 600 Silverwing |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (9.1/10) |