Élvezetes kilóméterfaló
Szöveges ítélet
Kezdjük az elején: motorok iránti vonzalmam úgy 2 éve kezdődött. Az előtt inkább a 4 kerék vonzott. Barátaim állandóan rágták a fülem, hogy minek 4 kerék, 2 bőven elegendő. Aztán 2006 nyarán kipróbáltam a család ősi járgányát egy Jawa Manet-et. Nagyon megtetszett. Fél évig emésztettem a dolgot, aztán tavaly tavasszal nekileselkedtem a jogosítványnak. Míg a jogosítvány megszerzésén fáradoztam, töretlenül kutattam a számomra leginkább megfelelő kétkerekű paripát.
Sokat töprengtem milyen motort vegyek. Magam sem tudom miért, de nagyon megtetszett. Nem hivalkodó, de látszik, hogy mégis komolyan kell venni Akivel beszéltem róla, mind megemlítette a kezességét, és tartósságát. Ami igazán megtetszett a motorban az a különc megoldásai: egykarú lengővilla, 90°-os V4-es motor, fogaskerekes bütyköstengelymeghajtás, duálos fékrendszer. Utóbbi nedves felületen nagy szolgálatot tesz. Tényleg megbízható jármű, eddig megtett több mint 10000 km alatt nagyobb hiba nem volt. Utazás közben az összerakottság érzetét adja. Nagy túráknak is bátran neki merek leselkedni. Ami nem nagyon tetszik, az a rövid olajcsere periódus. 6000-kén kéri a testnedv kicserélését. 8-10 ezernek jobban örvendenék, de ha ez kell, ahhoz, hogy hű tátsam legyen, és ne hagyjon cserben megadom ami jár. Fogyasztással meg vagyok elégedve. Egy 100 lóreős motortól egész baráti a 5,5 liter körüli fogyasztás. Eddig minimum rekordom 5,4 liter, amit utassal is tudott produkálni. A maximum 6,5 rossz termosztáttal (túlhűtött motorral), 6 liter kanyargós úton intenzív kigyorsításokkal.
Egy hidegebb időben megejtett túra alkalmával figyeltem fel arra, hogy a motor nagyon lehűl. Otthon elkezdtem járatni a motort, és azt vettem észre, hogy a hűtők együtt melegednek a motorral. Egyértelmű utalás, hogy a termosztát nem szándékozik tovább együtt működni a megfelelő üzemi hőfok érdekében. A csere nagyon munkás dolog, sok türelem kell hozzá. A hengerek tövében van elbújtatva. A cseréhet le kellett szednem a tankot, a levegőszűrőt, az injektorházat. Az új alkatrész kiválóan működik, remélem jószokását továbbra is megtartja.
Egyszer volt egy nagyon meleg helyzetem, és ez szó szerint értendő. Miközben a körúton araszoltam, arra lettem figyelmes, hogy a hőfok vészesen megemelkedett, de a ventilátor nem volt hajlandó működni. A szükség törvényt bont alapon kénytelen voltam a villamos síneken haladni, hogy elkerüljem a megragadást. A gyári hőgomba eléggé húzós lett volna, így most egy Subaru-ba gyártott lett beépítve.
A motort nem volt nehéz megszokni, igaz az első 200 km szenvedés volt. Akkor többször elgondolkodtam döntésem helyességén. Ez a legkönnyebb VFR, de így is megtankolva 240 kg. De kezdeti nehézségeket leküzdve, mára megbarátkoztam vele. Teljesítménye bőven elegendő, talán még sok is. Utassal is könnyedén megy az előzés, nem kell nagyon izgulni, hogy vajon befér e. Nem kell agyon pörgetni, hogy egy 10%-os emelkedőn utassal, és némi csomaggal felmenjen.
240 kilója ellenére kezes. Igaz kanyarodáskor kell némi erő, hogy az ívre tereléshez, de ha már ott van, azt nagyon rendíthetetlenül tartja., még ha az út nem is legjobb. A gyári futómű beállítások inkább sportosabb irányvonalat követeik. Jó minőségű felületen, nagyon ott van a toppon. Rossz úton, egy személlyel pattog. De utassal máris kényelmes, mégse kezd belengeni.
Inkább túrázásra használom, igaz kompromisszumokat kell kötnöm. Az ülés párnázása lehetne puhább, 150 km-nél többet nem bírok rajta ülni, anélkül, hogy ülőgumóim ne kezdenének sztrájkolni. Utasaim nem panaszkodtak, kényelmesnek titulálták. A testtartás sport-túrás, eléggé elő dől a felsőtest, a csuklók is kiveszik a részüket a test megtartásában, ami eleinte nagyon fárasztó volt. Mára megszoktam. Az idomzat nagyon jól véd a menetszél ellen. Próbálgattam, hogy hol a legcsendesebb, de Hondáék nagyon jól kitalálták. Ha a fejem fennebb, vagy lennebb tartom zajosabb az utazás. A motor által termelt hő egy része a bokánál távozik, ami hűvösebb időben áldás, de melegben inkább pokol. A ventilátor által kifújt hő pedig a térd felé veszi az irányt, de ez nem annyira vészes.
Pakolhatóság terén inkább a sport irányvonal dominál. A KRESZ által előírt dolgokat sikerült az ülés alá szuszakolnom. De semmi több. A defektjavító már a táskában utazik. A nyeregtáska, és a tanktáska jelenthet gyógyírt a problémára. Utóbbit én nem nagyon preferálom, mert karcolja a tankot. Igaz vastag rajta a lakkréteg, de a mély karcok látszanak.
Mindenkinek nagyon ajánlom, aki szereti a különc, ám tartós gépeket. Akár kezdőknek is kiváló, ha tud mértékletet tartani. Hosszabb túrák, vagy kanyarvadász kiruccanásokra is kiváló. Egyáltalán nem bántam meg a döntésem.
Hibalista
- Műszerfal izzó (3W-os, sajna kisebbet nem kaptam, 1,5W-os jár bele)
- Termosztát (gyári: kb 12000 Ft)
- Hőgomba (Gyári: 17000 Ft, én egy Subaru-t raktam bele, 4000 Ft-omba fájt)
Ide hordtam szervizbe
Magam szerelem. Van gyári szerelési könyvem, jó részletes. Majd a nagyon spéci dolgoknál szándékozom a szervizt meglátogatni. Osztályozni nem fogom, megteszi majd az idő. Ha ott ázom mellette, távol a szerszámoktól, akkor tudni fogom az ítéletet.
Értékelése:
Képek a motoromról
Fenntartási költség | (10) | Évjárat | 1998 |
Kényelem | (7) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (10) | Km vásárláskor | 41000 |
Megbízhatóság | (8) | Vezetett km | 12000 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 5 l |
Előző motorja? | – | Következő motorja? | – |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (8.4/10) |