Élménymotor és nyers kis dög!
Szöveges ítélet
Soraim küldöm azoknak, kik robogózás után váltanának váltós 'normál' motorra és azoknak, kik kipróbálnák ezt a Hondát.
9 év robogózás után eljött az idő, hogy váltsak. 1-2 Aprilia után 8 évig Yamaha Majesty 400-at használtam és bizony elkényeztetett minden jóval, rengeteg tárolóhellyel, kényelemmel, szuper szélvédelemmel, valamint hihetetlen megbízhatósággal, 8 év alatt semmit, de tényleg semmit se kellett rajta se cserélni, se javítani, 20000 km után minden az eredeti és szuperál, így is adtam el.
Ám 1-2 éve már untam! Gáz, fék, gáz, fék, gáz, fék! Semmi élményfaktor az állandó suhanáson kívül. Valamint kezdtem kimerészkedni állandó városi terepemről és 50-100 km-es utakra is vállalkoztam. Nem tetszett, hogy nem én osztom be az erőt, valamint a futóműve pattogós volt.
Sokáig bámészgattam, de nem tudtam mire lecserélni, annyira jónak találtam, ám egyszer csak megérkezett a nekem való modell: az NC700X - uppps, mégsem az lett, hanem a CB500X. Majd mondom miért! Mindig irigyeltem ezeket az egyenes háttal ülő kalandmotorosokat, enyhén összemosott kategóriás öszvérmotorokon, se endúró, se naked, mégis mindenből van benne egy kicsi.
Szerintem a Honda kereskedések kicsit el vannak szállva maguktól. Tisztelet a kivételnek, de az első belvárosi szalonba betérve mondom, hogy bizony én vennék egy ilyet! Jól van jól van, nézzek körül, aztán mintegy 20 percig senki se foglalkozott velem. Akkor nem hagyom itt a pénzem, hívtam barátot, ki ajánlott egy másikat az autópályák kereszteződésében. Nos, ott meg nagy felfordulás, mindenki rohan valahová, mintha csak a motor eladása lenne a legutolsó szempont. Úgy vettem észre a használt-biznisz jobban megy, pörögtek a vevők rendesen. Ám néhány nap múlva bocsánatok közepette jött egy mail, hogy akkor térjünk rá a dologra.
Nagyjából egy hónapba tellett, míg elhozhattam. Lízing, céges, kiegészítők, felszerelések, stb. Azért nem minden működött, ahogy elvárnám egy új moci vételénél. Hozzáállás rendben, de azért az újonnan felszerelt cucc legyen úgy felszerelve, ahogy kell, ne legyen megkarcolva bizony, vagy slendriánul felhelyezve, stb. És ha azt mondom, hogy a motor 2014-es, akkor átvételkor ne derüljön már ki, hogy 2013-as. Bár nekem mindegy mikori, néhány matrica változtatásáért ne fizessen az ember százezrekkel többet ugyanazon motorért, mégis milyen véleményem legyen ezek után, még ha a kollega rendes és szimpatikus is?
9 év guruló fotelben motorozás után bizony óvatosan kezdjünk el duhajkodni! Tök más az érzés, a kettőt nem lehet összehasonlítani. Az első napokban azt sem tudtam hova váltsak, baromira összetettnek tűnt a sok tennivaló. Néhány nap, hét, és minden automatikussá válik, de addig szaladjunk el a hegyekbe, szokjunk össze motorunkkal és fedezzük fel tulajdonságait! Máshol ülsz, máshogy ülsz, sok minden elvonja figyelmed a közlekedéstől.
Lássuk a gépet 1000 km után:
Először is nagyon szép motor. Ázsiai kidolgozás, erre még később visszatérek, de gyönyörű első idomok, nagy tank, keskeny, vékonyodó ülés, majd rövid kurta far. Jóval nagyobbnak néz ki, mint amekkora, kiváló optikai csalódás! Magassága és a tankrész behemótsága okozza mindezt. Az üléspont mélyen van, 186 cm vagyok, talppal vagyok a földön, ha ráülök. Nagyon kényelmes az ülés, csúszásgátló bevonattal, jó párnázottsággal. Az ülés csak egyben vehető le, kell némi gyakorlás, mire vissza tudod pattintani elől és hátul egyszerre. Kicsit fura megoldás, de hozzá lehet szokni. Az ülés alatt csőváz, elektronika, akksi és szerszámkészlet van.
A motor rugózása, útfekvése nagyon jó! Egy meszesgödörbe kell belemenned, hogy megérezd. A hazai és fővárosi utak nem fognak ki rajta. A mérnököt, ki a hátsó rugóstag állítását tervezte, a sarokba térdepeltetném kukoricára! Szinte lehetetlen hozzáférni a mellékelt szerszámmal. Neten találtam, le kell szedni a lábtartót és akkor picit jobb a helyzet, így is lett.
Az erőmű nem egy rakéta, viszont halk, kicsit nyers és kívánja a pörgetést. Érdekes, hogy én alulról nyomatékot szerető ember vagyok, mégis valahogy előcsalogatja az emberből, hogy váltogatással és gáztekergetéssel előjöjjön belőled az élménymotoros! Ez a blokk egyszerűen utálja, ha 3-4 ezer alatt poroszkálsz vele! Megyeget-megyeget, majd egyszer csak 6 ezer után meglódul és vadló fokozatba kapcsol, 7-8 ezerig lehet pörgetni. Emiatt élmény vele a motorozás!
Mivel főként városban járok és sokat kell kapcsolgatni, vettem egy fokozat kijelzőt és beszereltem. Pofon egyszerű, nem kell a szervizbe szaladgálni, valamint legalább megismered motorod idomok alatti mivoltát is. Fontos,ha beszereled, rá kell csatlakoztatni a diagnosztikára, ám be kell idomítani a kijelzőt, motort megemeled és kapcsolgatsz felfele, mikor kéri, memorizálja és ezután minden szuperul működik! Ezt lehet emelés nélkül úton is tenni, de keress egy hosszú kietlen szakaszt, mert a fordulatot állandón kell tartani egy darabig és akkor felkapcsolni, ha kéri.
Mint említettem ázsiai összeszerelés, nem rossz, de találtam hiányzó csavart és rossz öntapadóval ellátott tépőzárat is, ezeket orvosolnom kellett. Ajánlom a moci tüzetes átböngészését vétel előtt és után is.
Szélvédelem rendben, bár túraplexi van rajta, de a tesztekből lejön, hogy a sima plexi is meglepetésszerűen jó.
A gázkar nekem kicsit erős, hosszabb utak során elzsibbad a jobb kezem. Nem tudom lehet-e állítani, szerintem nem. A kuplung és fék karok kicsit gagyik, olcsó hatásúak, valamint ujjaim rövidek, nehezen érem el őket a kialakításuk miatt, ezért lecserélem állíthatóra. A kuplungon állítanom kellett, rossz helyen fogott, de pofon egyszerű az állítás, mind a karnál, mind a váltónál van rá lehetőség.
Kormányt döntenem kellett magam felé, bár magas vagyok, mégis előre kellett hajlanom, ezért döntöttem hátra, hogy kényelmesebb legyen, ezzel csak óvatosan, nehogy megkarcolja a tankot!
Menettulajdonságok tetszenek úgy 90-110 km/h-ig. Autópályán 120-130-tól azért már kapaszkodni kell, magasabb a súlypont és bizony rángat a menetszél jobbra-balra. Nem vészes, meg lehet szokni, de a Majestym meg se mukkant 140-ig. Hiába, az idomok :o)
Fék pofonegyszerű, semmi többdugattyús hókuszpók, elöl egy tárcsa, hátul is, bekopás után jól használható, semmi gond nincs vele. Hátsót picit gyengének érzem, de a kettő együtt szuper. ABS tuti dolgozott már, de semmit nem éreztem belőle.
Kijelző rendben, bár a narancssárga színt kissé furának tartom. Nem értem miért nem lehet fokozatkijelzővel ellátni, hely az lenne bőven. Fontos, hogy már alig mutat üzemanyagszintet, bár még nem villog, mégse tudok bele 12 liternél többet tankolni a 17 literes tankba. Apropó tank és a sapka: na a sapka is picit gagyi, oldschool megoldás. Kulcs, kiteker, kezedben marad. Egy zsanérral megoldhatták volna, hogy ne kelljen leszedni állandóan. Nem vészes, de ilyen apró kényelmi dolgok tesznek egy járművet finomabbá.
Szóval néhány helyen érezni a spórolást, mellyel az árát sikerült nagyon jóra szorítani, ám ezek ellenére hozza a Honda minőséget, de ha lehetőségünk van, pótoljuk ezeket és cicomázzuk fel minden dögösséggel, na, akkor bizony ott lesz! Mint oly sokszor említettem már, bátran merészkedjünk külföldi portálokra, ebből a járműből rengeteget adnak el a világ számos pontján, bagóért beszerezhetők csudajó kiegészítők innen-onnan, melyek itthon nem kaphatók vagy sokkal drágábbak.
És hogy miért nem NC700X lett, hanem CB500X. A két motor majdnem ugyanaz, mégis teljesen más! Lóerőben ugyanaz, de az NC sokkal nyugodtabb motorozást kínál, alulról jövő nyomatékkal és kisebb fogyasztással. Ám annak a hosszúsága riasztott el, már a Majestyvel is gondom volt álló autók között szlalomozni, úgy gondoltam az NC-vel ugyanilyen gondban leszek. A CB sokkal inkább városra és elővárosra termett, sokkal jobban és eszméletlen könnyen manőverezhető. Az NC nagyobb termetűeknek és zömében túrákat teljesítőknek ajánlott, míg a CB inkább város/előváros + néha hosszabb túra - talán ez a különbség a két gép között, míg ha egymás mellé állítod őket, bizony könnyen összekeverhetőek. Az NC-nek még van egy nagy ütőkártyája - a tank helyén tárolórész van, mivel a tankot az ülés alá rejtették.
Ennek ellenére úgy érzem egy CB500X kevesebb pénzért picit nagyobb motorozási élményt nyújt, nem fogsz csalódni benne, feltéve ha nem 100 lóerőkre vagy beállítva.
Hibalista
-
Ide hordtam szervizbe
Értékelése:
Képek a motoromról
Fenntartási költség | (9) | Évjárat | 2013 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 0 év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (9) | Vezetett km | 1000 |
Szerviztapasztalat | (0) | Átlagfogyasztás | 4 l |
Előző motorja? | Majesty 400 2007 | Következő motorja? | nem tudom |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (7.9/10) |