Elegáns Vörös Sárkány
Szöveges ítélet
Sok népítéletet végigolvastam, mindenféle márka mindenféle típusáról, és annak ellenére, hogy még nem mentem Vele túl sokat, mégis úgy gondolom, hogy megéri összegezni a tapasztalatokat, némileg reflektálva a többi ítéletre is, hátha valakinek tud segíteni ez is... :)
Update-eltem 2008.08.15-én, a sztori végén lehet azt olvasni, nyilván bizonyos infók azóta "elavultak", de legyen meg minden szépen egyben! Most kb. 10000 km-t tettem bele, most jár 80.000 körül szumma.
[Ne tévesszen meg senkit, hogy a vezetett km-nél 3000 áll, egyrészt ez elég változatosan került bele, másrészt a motor előélete kb. 25000 km-es korától tökéletesen ismert!!! Most bukta miatt áll, én meg gyógyulok...
A pontozásnál nyilván a kategória, meg az elvárhatóság szempontjából adtam a pontokat, teljesítményben ha objektíven nézzük, akkor a gixerezer, meg a csuklósbusa lenne a 10-es, szegény robberesek, meg 125-ösök meg mit adjanak? Szóval nyilván, "ahoz képest" kell érteni. Pakolhatóságra 5-öt kapott, mert ez meg "attól függ"... alapból nem sok, de nem sok "alap" viffer van az utakon, akkor meg, ha teszel rá batyut, a fél házat elviheted magaddal... De nem fog tőle kóvályogni a gép...]
Lássuk hát!
Betegre röhögöm magam, amikor valaki olyat ír, hogy "húdemegbízható gép, már 1 éve használom, és semmi baja...", meg amikor a kollega 10-est ad megbízhatóságra, a listán meg szerepel mindenféle apróság, ami olykor-olykor tönkremegy mondjuk 20ezer km alatt... Ezeknek az embereknek javaslom, nézzenek el a VFR-ítéletekhez, ha megbízhatóságról van szó...
Az én gépem konkrétan az ítélet írásakor 16 éves (egyesek szerint az már nőben is sok ;) ) van benne 70valahányezer km, és - tudom, undorító, de - rohadtul semmi baja nincs, és nem is volt... (baleseteken kívül) Nem sült ki a féklámpa, nem kellett "csak átdugdosni" semmit menet közben, nem rozsdásodott be a fenetudjami rajta, amit "egyszerűen" ígymegígy orvosoltam otthon, semmi apróság, semmi kompromisszum, pusztán csak tökéletes. 70ezernél nézett a Mester rajta szelephézagot, ugyanolyan volt, mint 50-nél: tökéletes. Olajat nem eszik, vizet nem folyat. Nem leszel rajta mocskos a lánctól, nem vibrál idegesítően semmilyen fordulaton ("sebaj, megszokható", meg "így legalább tudom, mennyit forog", muhaha...), így nem rázza szét az alkatrészeit sem, nem töri a vázát, nem lazítja le a csavarokat... Én ezt nevezem megbízhatóságnak. Amikor a kötelező szervizeket, olajcseréket, kopó alkatrészeket kicseréled amikor kell, a láncot karbantartod, meg figyelsz a guminyomásra, és ha elkoptak a papucsok, lecseréled őket, ennyi. Ja, meg szépen lemosod, amikor kell. A klubban több 100ezer km-nél többet futott gépről tudunk, mind megy, mintha kötelező lenne, nem csörög, nem zörög, nem kell "csak eztmegazt" megcsinálni rajta...
Persze, ez csak akkor igaz, ha a karbantartást megfelelően elvégzik, és nem folyamatosan 8000 fölött használják. (Megjegyzem, tudok olyan gépről is... 120ezer km van benne, totál elmebetegül használva, most kapott nagyjavítást, és megy szépen tovább...)
Bocsánat, hazudtam, egy típushiba van: a fesszabályzó. Na, arra van már szép, kiforrott megoldás, rendberakod, és ennyi volt egy életre. Óriási hiba egy 20 éves konstrukciónál, én kérek elnézést. ;)
Ennyit a megbízhatóságról.
Ár/értékben első menetben gyorsvonati sebességgel érkező hatalmas maflással üt ki minden más jelentkezőt a "ringbűű"...
6-700ezerért már kapsz normálisan használt viffert, ennyiért mást leginkább csak vagy nagyon leharcolt állapotban (költhetsz rá, mint a kisangyal), vagy ehez képest gyökér tulajdonságokkal vihetsz haza... Az egész motor iszonyat igényes, látszik, hogy "anyag" van benne, és hogy a tervezésekor odafigyeltek a részletekre (ergonómia, használhatóság), nem spóroltak ki belőle hasznos dolgokat (pl. középtámasz), és fogalmuk sem volt arról, hogy mi az a tervezett avulás...
És hogy milyen vezetni? Nos, ő az, aki mindent jól csinál. Nem ő az osztály legjobb sportolója, sem matekosa, sem irodalmára. De ő a legjobb a matekosok közt irodalomból és fordítva, és mindkét csapatot lenyomja tesiórán... Semmit sem csinál kiemelkedően, minden "rész-területen" találsz nála jobbat, de olyat, ami mindent és amellett minden mást is ennyire jól tudna, senkit... (talán csak pályára nem való, öregecske és nehéz hozzá)
Gyorsul, bármikor, bármennyire, bármelyik fokozatban, mert 750 köbcenti, és V-motor, nyomatéka van bőven. Pörög is, ha kell, mert 4 hengeres, de nem agyhalott alacsony fordulaton sem. Igazából a 3000-7000 közötti tartománnyal utcán gyönyörűen megold minden helyzetet, ha meg adrenalinra vágysz, pörgesd 8000-től leszabályozásig, megkapod...
Igen, kb. minden 600-as mai gép elkeni a száját gyorsulásban, de őszintén, az utakon ki a frászt érdekel, hogy 2 másodperccel hamarabb vagy 160-on?! Hát, én lesz*rom, brother. Az autók zömét így is vígan kiröhögi, és gondolati parancsra előz meg bármit, aminek 2-nél több kereke van.
Fékek nem kiemelkedőek, de működnek rendesen. Hátsó fék+motorfék sokszor teljesen elég az utcán, ugyanis használható mindkettő.
És mi a helyzet, ha jön a kanyar? Nos, kicsit nógatni kell ellenkormányzással befelé, mert jó nehéz a motor (kb. az egyetlen hátránya), de ha egyszer íven van, és azt akarod, hogy ott is maradjon, akkor a Sátán sem tessékeli le róla... A futómű kanyarban is szépen dolgozik, elsimítja az úthibákat, és nagyon megbocsátó. Amivel vigyázni kell viszont: ha kemény fékezésből mész a kanyarba, vagy más okból nagyon az elejére terhelsz, akkor a 240 kiló+rájder+esetleges csomagok hirtelen nagyon éreztetik hatásukat: hirtelen sokkal több erő kell a bekormányzáshoz, és könnyen kiegyenesítheted a kanyart (ez történt velem is, eredménye alkartörés, 100e Ft kár a gépben :( )
Nyilván nem olyan fordulékony, mint egy mai gép, ez közel 20 éves technika... Túrára, közlekedésre való, nem (mű)májerkedni a haveroknak.
Hang. Na ez megér egy külön misét. Mivel V4-es, egyesíti a V-motorok és a sor4-ek minden jó tulajdonságát etéren - van még kérdés?! ;) Semmivel össze nem hasonlítható, ahogy jár, még gyári dobbal is, de aki nagyon ínyenc, rádob egy aftermarket kidörrentőt, és onnantól tutter borsózik a háta mindig és minden helyzetben.... Hihetetlen, hogy alacsony fordulaton is milyen jó hangja van, aztán ha 7-8000 fölé kergeted, picit megváltozik (pedig ez még nem VTEC), és más módon lesz iszonyat bitang hangja... Közben végig hallod a sivítást is, ahogy a fogaskerekes vezérműtengely adja a hátteret... Ez a gép hangban is hozza az "allrounder"-t: megvan benne minden, amit motorhangban külön-külön szeretni szoktak a riderek... :)
Mi van még... Pakolni nem tudsz bele sokat, a kötelező felszerelés belefér, oszt jóvan, de úgyis viszel tanktáskát és/vagy hátizsákot, valamint a vifferesek zöme dobozrendszerrel is felszereli a gépet - lehetőségek korlátlanok, ha akarod, a fél háztartást el tudod vinni.
Ja, és bármikor, bármilyen helyzetben pöcc-röff... Szívató ki (kényelmesen a bal markolatnál van, nem kell nyúlkálnod a bokádhoz, meg mindenféle extrém helyekre...), gomb megnyom, gép indul. Állás után is. Hidegben is. Unalmas? Hát, röhögjetek ki, de ilyenben én imádom, ha valami unalmas! :)
Idomos gép, véd a széltől, de érzed is azért, hogy motoron ülsz. Az üléspozíció 183 centimhez tökéletes, nem túl sportos, nem túl egyenes, pont jó. A szél mondjuk pont a búrámra jön, ezért hangos tud lenni nagy sebességnél, ennyi.
Mit szeretek benne a legjobban? Az egészet, oké. :) De ha mégis választani kellene, akkor a kényelmét (a sportosság arányában), és azt, hogy nem kell komoly kompromisszumot kötnöm semmilyen tulajdonságáért cserébe. Lehet vele túrázni, mert kényelmes, stabil, nyomatékos és ha nagy súly kerül hátra, rúgóelőfeszítek, és ennyi volt, mehetünk. Remek, ezt jobban tudja egy FJR1300, vagy egy GoldWing, ne legyünk ennyire extrémek, Deauville, vagy PanEuropean is... Igenám, de ezért nem kell feláldoznom a városi használhatóságot, vagy a könnyed motorozhatóságot, mert nem széles, mint egy bivaly, símán elférek a sorok közt, mint anno a robogómmal...
Lehet vele gyorsulni (főleg 1-2-3-ban, harmadikban 180 a vége (utassal 170), ez közútra már bőven jogsigyilkos iram, és szemvillanás alatt megvan, miről is beszélünk? Mégsem kell érte feláldoznom a csomagokat és a kényelmet (az utasét sem - nem győzöm hangsúlyozni!!! Ha azt akarod, hogy az esetleg kényesebb benzintyúk ne utáljon meg, téged is, meg az egész motorosdit, van +1 érvem a típus mellett...;) ) Gyönyörű hangja van, mégsem olasz, hogy 5percenként költsek rá valami bizbasz miatt, vagy ha azt nem is, a kötelező szervizeken hagyjam ott a havi fizumat...
Ja, és a legeslegjobb: lehet vele lassan is menni, úgy, hogy közben nem unatkozol, hanem piszkosul, vigyorgósan élvezed a suhanást, a tájat, a motorozás leglényegét, a szabadságot és a gép csodálatos hangját (mint egy cruiseren, vagy chopperen), viszont azokkal ellentétben, ha jön a kanyar, akkor be tudod dönteni 20 foknál jobban, valamint, ha húzod neki, akkor megy, mint atom, és nincs vége a fordulatszám-tartománynak 7000-nél.
Van még kérdés? ;))
Hátrányok: (merthogy nincsen rózsa tövis nélkül)
- nehéz... Teletankoltan kb. 250 kiló (lehet, hogy több, sose mértem ;) ), ha tologatni kell, megérzed, meg kanyarban is kevéssé fickós döntögetni. Igenám, de miért is ilyen nehéz? Bizony, a fogasműves vezérműtengely, kéremszépen! Az nem romlik el (legalábbis én még olyat nem hallottam - "az kizárt dolog, mert én nemt´om!" :-D - komolyra fordítva: tényleg nem jellemző, hogy tönkremenjen valaha is!), tipikus örökéletű darab, a jó öreg, megbízható fémből készült (ezért súlyos, ezért megbízható is, csodák nincsenek...) Félkarú lengővilla (ne felejtsük, 20 éves konstrukció!!!) - gyönyörű, kifogástalanul működik, de súlyos, nehéz "vasdarab"... A motor súlyából fakadóan vigyázni kell vele, sokkal nagyobb a tehetetlensége, mint egy mai 170 kilós seggrakétának. Így 100 ló ellenére lassabban gyorsul, lassabban áll meg és nehezebben dől ívre, mint azok. Viszont nem szitál, nem csap be, nem szívat meg a legforróbb helyzetekben valami hülye futómű-gonddal, és csodás Budapestünk még remekebb útjait is egy képzett gyógymasszőr/örömlány hozzáértésével simítgatja el ahol csak lehet, valamint nem fúj le róla egy 30 km/h-s oldalszél-lökés... Hmmm. megint az előnyökről írok, nem lesz ez így jó... ;)
- fordulókör: na igen, az akkora, mint egy tankhajóé, legalábbis érzésre. Az egyetlen negatívuma városi közlekedéskor, tili-tolinál ez. 10 km/h felett nincs gond.
- ha valamit cserélni kell rajta (kopócuccok, taknyolás utáni rehab.), az sokba kerül, mert Honda. Ha esel, akár csak álló helyzetben is, az idom rögtön törik, mindenhol, beszerzéséhez mázli kell, javíttatása drága. Bukógombát nemnagyon lehet rá applikálni ezen balesetek elkerülése végett, nakedesíteni nem célszerű, mert - mivel nem annak készült - nakedként csúúúúnya szegény. Na jó, nem csúnya, de nem szép. ;)
Több hátrányt, ha megfeszülök sem tudok összeszedni...
2008.08.15.: Nnakéremszépen. Túlvagyok kb. 10000 vezetett km-en, egy buktán, annak gyógyulásán élőerőben és javításán gépi szempontból, és - ha lehet ilyet mondani - csak még inkább szerelmes vagyok a gépsárkányba... Azóta kezdünk már összeszokni, megjártuk együtt az ország és külföld jobb-rosszabb útjait, és minden nagyon szép, minden nagyon jó... A fesszab-dologgal mondjuk megjártam, valószínűleg túldicsértem a paripát, és ezzel bosszulta meg... ;) De ez van, 20 éves technika...
Ezt leszámítva csak kopó alkatrészek cseréje volt, nevezetesen gumi (Michelin Pilot Road2-re hátul, elöl maradt a még keveset futott 2CT), lánc és lánckerekek. Ennyi.
Megjártuk Lengyelországot (iszonyat szar utakon is sajna néha), és tettünk pár hosszabb és sok rövidebb túrát, többnyire csapatban. Ezeken a fogyasztás az 5 litert is súrolhatta (alulról ;) ), amikor lassan tudtunk csak menni, (A lengyel-túra végén 5.02 l/100km jött ki), az átlag amúgy 5.5 körül van, normális használat során. Kb. akkortájt kezd el fájni az ember hátsója, amikor amúgy is meg kell állni tankolni - ez kb. 200-250 km-t jelent; bár a motor símán elmegy 300-at is egy tankkal, én nem szeretek reszkírozni. Amikor tartalékra kell tenni, akkor kb. 14 liter megy bele, amúgy a tank asszem 18 literes, tehát megy az még, ha kell... Jó úton sokáig bírja az ember, rossz úton nyilván gyakrabban akaródzik megállni, de ha túrázni vagyunk, akkor úgyis mindig van miért megállni (nézelődni, tervezett célpont, cigiszünet, stb.) Ezek után frissen folytatjuk az utat, és nap végére a legtöbb, ami történt velem az volt, hogy "hát, nem esik rosszul kicsit leszállni a nyeregből" - aztán egy félóra múlva már mentem is volna tovább...
Jó gép ez, na, szejetem! :)
Az már csak hab a tortán, hogy a gyerekek is imádják (lásd Battonya-videó - a honlapról letölthető), valamint, hogy senki nem nézi ki belőle a korát - kivéve azok a motorosok, akik ismerik a típust, és pontosan tudják... Formára egyfajta... "időtlen szépség" - nyilván nem olyan divatos, éles, agresszív, mint a mai motorok, mégis valahogy... tisztességben öregszik, és letagadhat jópár évet... :)
Ja, és közös kalandjaink (többnyire) vicces videói letölthetők a honlapomról:
http://ratrakvfr1.extra.hu
Hibalista
- Természetesen semmi... Buktából eredően van javításon (meg én is), amúgy csak a kötelező dolgok/kopó cuccok.
-
- 2008.08.15: mondtam, egy típushibája van, a fesszab. Na, a gyári fesszab megadta magát 75000 km-nél, utángyártottra cseréltem. Különös pech, egy hónap múlva az is megadta magát (még soha senki nem járt így a klubban.. :( ), vitte a gyújtásvezérlő elektronikát, meg az akksit is magával. Megint cseréltem ("gariban"), most zajlik egy állandó feszültség-figyelő műszer installálása, és mindig van nálam még egy pót-fesszab... Just in case... Más nincs.
Ide hordtam szervizbe
Bori Attila. Lelkiismeretes, ért hozzá, szereti a VFR-eket, és nem lehúzós...
Értékelése: 10
Képek a motoromról
Fenntartási költség | (8) | Évjárat | 1992 |
Kényelem | (10) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (9) | Km vásárláskor | 70000 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 10000 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 6 l |
Előző motorja? | – | Következő motorja? | – |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (8.4/10) |