Csühögő trágyapumpa
Szöveges ítélet
A gép első szériás CX. 80 fokos V2, OHV, hengerenként 4 szelep, 10,5-ös kompresszió, fordulatszám piros zóna 9500-nál kezdődik. Böhöm, réz hűtő, vezérműtengely hajtotta hűtőventilátor és vízpumpa. Elektronikus gyújtás (megszakító nincs), állandó mágneses generátor. Nyomó olajozású váltó. Kardánhajtás.
Rendkívül gondosan kialakított motorblokk, irgalmatlan futásteljesítményt (3-400e km) és túlterhelést kibír. Volt 500-as és 650-es turbós változat is belőle, jelentősebb módosítás nélkül.
Ez a motor még az első szériás változat. Széles, lépcsős nyereggel, két külön hátsó rugóstaggal, hidraulikus csillapítású első villával. Az ülés nincs túl magasan, de a nyereg szélessége miatt 171 centisen nem ér le egyszerre mindkét lábam a földre. A későbbi verziókon sokkal keskenyebb a nyereg. Elöl két egydugattyús tárcsafék van. Tisztességesen lassít, de semmi több. A hátsó fék dob, nem nagyon használom. Helyette ott a motorfék, ami nagyon erős.
A váltó fokozatkiosztása viccesen rövid. Kicsivel 40 km/h felett be lehet tenni ötödikbe, és onnantól a gázzal lehet adagolni a sebességet. Ez és a fix ventilátoros vízhűtés városban előny, nem véletlenül nyúztak a londoni motoros futárok ilyen CX-eket. A motor nem szélesebb, mint egy MZ, a kocsisorok között jól lehet vele manőverezni.
Súlya meglehetős (217 kg), tologatni ésszel kell. Aztán ha az ember egyszer a nyeregben van, olyan, mintha egy nagy böhöm vastömbön lovagolna. A váz merev, a gép orrnehéz, a futómű közepes kátyúméretig jól simítja az utat. Erős fékezéskor érezni, ahogy küzd és kicsit deformálódik az első villa. A viszonylag keskeny gumik miatt jól dönthető.
Ha az ember egy ugyancsak 50 LE-s Suzuki GS500-hoz hasonlítja, elég jelentős a különbség. A 15 évvel öregebb konstrukció műszakilag sokkal igényesebb, lentebbről terhelhető, kényelmesebben vezethető. Aki nem fél a netet túrni alkatrészért, és nem ijeszti meg a használt gépek 50e km feletti futásteljesítménye, jobban jár egy ilyennel.
A németek egy korabeli képregény okán trágyapumpának nevezik. Ott rengeteg van, szépeket lehet találni.
Hibalista
- Főtengely csapágyasan vettem. Ronda rejtett hiba miatt ömlött a hűtővíz az olajba, időbe telt megtalálni. Főtengelyt és csapágyakat cseréltem, kiszárítottam a belsejét, aztán ment össze a gép. - - A kopó-fogyó alkatrészek ebayről beszerezhetőek, emberi áruk van. A nagy átlagos futásteljesítmény miatt a vezérmű bütykök csúcsa és a szelepnyomó csavarok vége pittingesedni szokott, erre figyelni kell.
Ide hordtam szervizbe
Értékelése:
Képek a motoromról
Fenntartási költség | (8) | Évjárat | 1980 |
Kényelem | (5) | Használati időtartam | 0 év |
Teljesítmény | (5) | Km vásárláskor | 66000 |
Megbízhatóság | (8) | Vezetett km | 300 |
Szerviztapasztalat | (0) | Átlagfogyasztás | l |
Előző motorja? | GT 550 | Következő motorja? | – |
Ennyire szerette | (7) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (5.4/10) |