Csiszolatlan gyémánt
Szöveges ítélet
Először is, nem Hondáról van szó, hanem a Dax blokkjáról koppintott (vagy licenszelt?) blokkal szerelt, Babettára hasonlító kínai kismotorról, amit nálunk Mex Panama néven árulnak. (Csehországban és Szlovákiában meg Jawa Betka néven - apró különbségekkel.) Csak ilyen márkát nem találtam, és bár írtam a szerkesztőnek, hogy legyen, de nem lett, így ide írtam.
A történet úgy kezdődött, hogy még az öreg Schwalbémat hordtam Újpestre egy öreg mesterhez, és nála láttam ilyesmi motorokat, Jawa felirattal, 150 ezerért. Először messziről azt hittem, hogy öreg Honda, mert a hátsó lámpája, a kerékagya hasonlít a régebbi 125-ös Hondákéra. Nagyon megtetszett, csak egy dolog zavart: a szerelő azt mondta, hogy a csehek gyártják - akkor miért van rajta kínai gumi, és miért van kínai szaga? A kérdést a Praktiker döntötte el, ahol 137 ezerre volt leértékelve (?) egy apróságokban eltérő, hazai szervizhálózattal rendelkező, bevallottan kínai motor. Ha csak ők árulták volna, nem mertem volna megvenni, de tőlünk északabbra, Betka néven pár éve vezeti az eladásokat. És az öreg újpesti mester is ilyet árul, akkor olyan rossz nem lehet.
Az importőr viszont nem szakmabeli, ami a gyenge informáltságban nyilvánul meg. A magyar nyelvű leírás több ponton eltér az eredeti, "kínai angoltól", így a szerviz sem tudta pontosan, mit mikor kell csinálni.
Az első tapasztalatok a motorral: kényelmes ahhoz képest, hogy egy kismotor, annyit lehet rápokolni, hogy bizonyos helyeken elmenne zőccségesmerci helyett is. Gyönyörűen jár, pedig léghűtéses, porlasztós, semmi szabályozás nincs benne (hacsak a gyújtáselektronika nem csinál valamit). Négysebességes körváltós, ami kényelmes a sok városi indulás-megállás során - nem kell visszaváltogatni. A négyütemű ötvenes motor a kétütemű Yamaháim és Schwalbéim után kicsit olyan, mint benzines autók után egy dízel: a gyorsulás az elején csüggesztő, de emelkedőn jön a kellemes meglepetés: nagyobb gáz, extrém esetben vissza hármasba, és megeszi az emelkedőt 40-45-tel. (A turbóhűtéses Schwalbék szenvedtek emelkedőn a kevés fokozat és a nyomatékszegény motor miatt, a Yamahák meg jól mentek ugyan, de 3-4 litert zabáltak.)
Nekem bejött. A festés, krómozás itt-ott nem a legjobb minőségű, de ennyiért milyen japán kismotort kap az ember? Széthajtottat, tíz-húsz éveset, kicsit töröttet, enyhén lopottat? És ez mindig elindul, 1,7-1,8-at fogyaszt.
Annak ajánlom, aki munkába járásra, városi közlekedésre keres motort, aminek a presztízse ugyan nulla, de a használati értéke nagy, és a költségei kicsik. Nem akkora szerelem, mint a Schwalbe, de fémből van, és hálás jószág.
2500 km van már benne, és egy év. Használtam télen is, érdekes módon nem igazán nőtt a fogyasztása, inkább csak a hidegindítás volt kínkeserves, és ami utána jött. (Utcahosszon keresztüli rugdosás, tologatás, gyertyaáztatás, anyázás). De aztán elkezdtem gondolkodni. A probléma az, hogy az álló karbi eteti a fekvő hengert, és a kettő egy 90 fokban hajlított fém szívócsővel van összekötve. Ami jó hővezető - vagyis a menetszél, bármilyen kicsi, csak hűti a szívócsövet, aminek a falára kicsapódik a benzin, és már inkább csak csöpög a hengerbe, mint beporlasztódik. Megoldás: építőiparban használt üveggyapot + valami alufólia szigetelés rábuherálása :) . Eredmény: ugyan továbbra is nehezen idnul, de sokkal hamarabb fölmelegszik. És a fogyasztás lement 1,8-ról 1,7-re, ami azért érdekes, mert még ősszel is ritkán közelítette meg az 1,7-et. Azóta maradt 1,75 alatt.
Másik buhera a villamosmérnök-hallgató haver által műanyag-virágcserépbe integrált Citroen fordulatszámmérő. Ami jól méri, ahogy az 1300-1500-as alapjáratról hogyan tör 3-4000-es tartományba a mutató, majd áll be 40-es tempó körül 4500-4800 közé. 70-nél, ami a végsebességnek tekinthető, már 8000 fölött van a fordulatszám, amit ez a műszer már nem mér - ilyenkor csak kalimpál. 4800-as fordulat utazónak kicsit szerintem sok, különösen ha azt vesszük, hogy nyomaték lenne a motorban. Sík útra tehát szerintem ez az áttételezés rövid, ugyanis az egyes csak kb. 5 km/h-ig kell, utána már jön a kettes, stb. 25-nél már húz a négyes, ami baromság. Hegyvidéken persze örülök, mert még nem volt emelkedő főútvonal Budán, amit ne ettem volna meg 40-nel, de egyszerűen fáj a szívem a motorért és a benzinért (!), amikor csorgok az Üllőin 40-nel, majdnem ötezres fordulaton.
Hibalista
- Akkumulátor kétszer is megdöglött, másodszor talán azért, mert egy hónapig nem indítottam el - de azért ennyire talán nem kellett volna megdöglenie.
- A szerviz elfelejtett szelephézagot állítani rajta, ezért egyszer megállt - amióta beállították, semmi baja nem volt.
Ide hordtam szervizbe
A Bécsi úton van egy autó-és motorszerviz, akik egyébként motormentéssel is foglalkoznak. Még azt is megcsinálták garanciálisan, amit nem is említettem (konkrétan a sebességfokozat ledes kijelzését). A szervizdíjaik korrektek, ami meglepő, ha azt vesszük, hogy egyike azon szervizeknek, ahol garanciális szervizt végeznek. (Nem az tipikus "lehúzunk vagy ugrik a garid" hozzáállás.)
Viszont nem 10, mert bár nem kértek utólag külön pénzt a szelephézagállításért, a lerohadás ennek köszönhető.
Értékelése: 9
Képek a motoromról
Fenntartási költség | (10) | Évjárat | 2007 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (6) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (9) | Vezetett km | 2500 |
Szerviztapasztalat | (7) | Átlagfogyasztás | 1 l |
Előző motorja? | – | Következő motorja? | – |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (7.6/10) |