Choppernek hívni erős, de azért kellemes.
Szöveges ítélet
Ez a motor elég hirtelen lett az enyém, nem is biztos, hogy amúgy vettem volna ilyet, legalábbis nem ilyen -viszonylag- kis hengerűrtartalmút. Egy barátomé volt, aki talált egy gyönyörű állapotú Virago-t, ettől pedig gyorsan akart szabadulni, hogy ne kelljen kettőre fizetni, így rám tukmálta. A gyári állapot már messze volt tőle akkor, ugyanis a cimborám találkozott egy szarvassal és kicsit leamortizálódott a gép. Ezután persze jött a szokásos, "ha már összetört, faragjunk rajta kicsit" dolog. Nem kell semmi brutális vázvágásra vagy ilyesmire gondolni, csak a "softchopper" átalakult "nem annyira soft chopperé". Így már elég pofás lett, ezután került hozzám.
Azt már az első úton megállapítottam, hogy elég kényelmes motor, de az én 180 centimhez kicsit kevés. A másik amire hamar rájöttem, hogy a motor viselkedése egyáltalán nem chopperes. Nekem az 50 lóerős változat van (van belőle 34 lovas is), a lassú pöfögést és a "szinte nincs is" alapjáratot el lehet felejteni. V2-es létére nagyon pörgős, nagyon szűk az a fordulattartomány, ahol chopperes a hangja, alatta csak hörög, felette pedig üvölt mint a Suzuki SV és hasonlók. A fogyasztása nagyon kellemes, 3-4 liter körül alakul, de azt hozzá kell tenni, hogy én átlagban 80-al szoktam vele menni, nem sietek sehova. Kanyarokban nem egy nagy szám, alaposan le kell lassítani, de ez elsősorban a gyárinál 20 centivel hosszabb villáknak köszönhető. Gyárilag nem tudom milyen lehetett, sosem próbáltam olyat.
A fékek közül a hátsó dobfék igazán hatásos, erős. A gyári első fék nagyon gyenge, hiába tárcsa. Erre többen panaszkodtak VT500 fórumokon, nem egyedi probléma. Én azzal orvosoltam, hogy lecseréltem a munkahengert egy Yamaha TDM 850-re, azóta minden rendben van. A meghajtás sima kardán, nagyon kellemes dolog. Betartod az olajcserét, néha bezsírozod ahol kell és kész. A motor vízhűtéses, ebben is eléggé eltér a chopper felfogástól. Termosztátot lehetetlen találni hozzá, csak külföldön van, nagyon sok pénzért. De ha megvan a régi, bemész egy autósboltba, megmutatod nekik és máris a kezedbe nyomnak egy Daewoo Matizét, ami ugyanaz. Remélem ezzel segítek pár kollégán, aki nem tudja mitévő legyen az ügyben.
Szerelni a motort borzalom, azt hiszem tipikus japán, minden nagyon szűken van elhelyezve benne. Aprónak gondolt munkákért is komolyan meg kell bontani a motort és elég trükkös. Útmutató nélkül ne is álljon neki senki, abban benne vannak a trükkök, amik nélkül nagyon nehéz lesz az élet. Az elektromos rendszere egyszerű mint a faék, én elég buta vagyok hozzá, de még én is hamar kiismertem. Mondjuk nem is kell karácsonyfaként világító, szuper informatív műszerfalat várni tőle. Csak a legfontosabb dolgok vannak rajta, de bőven elég. Üzemanyag szintet nem mér, ez szomorú, utálok a tankba nézelődni állandóan. Persze van tartalék állás a benzincsapon, de mikor a legnagyobb forgalomban elkezd hörögni, neked meg kapálózni kell a tank alatt, hogy átfordítsd, az nem annyira nájsz.
Az első ülés kényelmes hosszú távon is, vastag a szivacs benne és elég nagy is. A hátsó ülésen sosem vittem hosszabb útra utast, de akit vittem vele az sosem panaszkodott. Én már kicsit átalakítva kaptam meg, a gyári háttámlát meghosszabbították, azt mindenki dicsérte, hogy milyen kényelmes. A gyári kormányhoz már nem volt szerencsém, de a képeken látható kormánnyal nagyon jó volt. Nem tudom, mennyire gyakori, hogy 500 ccm-ben 50 lóerő van egy V2-es motorban, de ez nagyon erősnek érződik. Van a környéken jó pár komoly lejtő, de visszaváltanom szinte sosem kell. Egyébként 6 sebességes váltója van, szerintem kicsit rövid. A váltó pontos, könnyen kapcsolható, ezzel kapcsolatban nálam sosem volt probléma. A súlypont elég alacsonyan van, ez jótékony hatással van az úttartásra (igen, arra az úttartásra amire a toldott villa nem). Nyomatékos motor ellenére, lefullasztani nagyon könnyű, kicsit szokni kell. Minden kezelőszerv nagyon könnyen, finoman jár; a kuplung sem hidraulikus, de nagyon könnyű behúzni. Amikor kicsit kevésnek érződik az ereje, a visszaváltásnak vajmi kevés értelme van. Ha nem tudod 6.-ban megoldani, akkor inkább hagyd is. Ha 90-100 körül mész és visszateszed 5.-be, csak elkezd üvölteni, de más nem fog történni. A belső sávot felejtsd el, ez nem az a buli.
A végsebességét sosem próbáltam ki, de érzésre olyan 150-nél több nem lehet. Hatodikba felkapcsolni álló helyből nem kell több mint 150 méter, városban elég sokat kell a váltókaron szteppelni. Az úttartása nagyon jó, a nyomvályúk sem vezetik meg veszélyesen. A kor divatjának megfelelően semmi sem állítható rajta, a hátsó lengéscsillapítót kivéve, de azon is csak rugófeszítést. Az alacsonyabbak lába nem biztos, hogy simán leér róla, ebből is látszik, hogy ez nem chopper, hiszen azokon az ülés alacsonyan van. A motorblokkból érkező hangok visszafogottak, a vezérlés zúg kicsit (láncos), de több VT500-as kollégával beszélve kiderült, hogy ez ilyen, nem kell vele foglalkozni. Egyéb mechanikai zajok szerencsére nincsenek, így rögtön feltűnik ha valami nem oké.
Indításkor érdemes a kézi szívatót ráhúzni félig és csak úgy próbálkozni. Nyáron sem érdemes több órás állás után nyektetni szívató nélkül, hiába van meleg. Ha el is indul, hallatszik, hogy kívánja azt a kis pluszt. Elég 10-15 másodpercig járatni, aztán indulhatunk. A motorhővel egyenes arányosságban lehet visszatolni a szívatót. Ha túl korán vesszük vissza, azt észre fogjuk venni, mert a motor elkezd fulladni gázadásra. A benzincsap könnyen jár, végállások vannak, nem forog körbe, ez nálam jó pont. A benzincső valami nagyon egyedi méret, még sehol sem sikerült találni megfelelő cseredarabot a régi, gyári helyére.
Tárolási lehetőségek nem nagyon állnak rendelkezésre, az egyetlen tároló a motorblokk mögött egy nagyon kicsi, gyújtáskulccsal nyitható rekesz. Nem tudom, hogy eredetileg mire szolgált, én a papírokat tartottam benne. Egyéb tárolási lehetőségekért a jó öreg táskákhoz kell fordulni.
A konklúzió az, hogy nagyon kellemes és megbízható motor. Vannak hiányosságai, de mit várunk, hiszen átlagban 30 évesek. Túl nagy termethez nem ajánlott. Elnézést, hogy kicsit szedett-vedett az írás de nem egyszerre írtam az egészet, hanem részletekben, ez látszik meg rajta.
Hibalista
- Nem írok árakat, mert nem emlékszem rájuk pontosan, de a gyári alkatrész drága hozzá, utángyártott meg szinte nincs.
-
- Kuplungbowden, szívató bowden, termosztát, gyertyapipák, ülés bőrözése szétszakadt, jön az olaj a blokk közepén és a lengéscsillapító szimmeringeknél. A gyújtáselektronika tönkrement, az nagyon megszívatott. Amúgy csak a kötelező dolgok.
Ide hordtam szervizbe
Magam szerelem a motorjaimat, de nincsenek illúzióim, maximum egy ötöst érdemlek.
Értékelése: 5
Képek a motoromról
Fenntartási költség | (8) | Évjárat | 1984 |
Kényelem | (7) | Használati időtartam | 5 év |
Teljesítmény | (7) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (6) | Vezetett km | 34000 |
Szerviztapasztalat | (1) | Átlagfogyasztás | 3 l |
Előző motorja? | ETZ | Következő motorja? | SV650 |
Ennyire szerette | (6) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (6.6/10) |