A jót könnyű megszokni
Szöveges ítélet
Első, és eddig egyetlen 'nagy' motorom.
30+ évesen, közvetlenül jogsi megszerzése után ültem rá, korábban - a 20 évvel ezelőtti, kósza simsonozást leszámítva - nem ültem motoron. Sokszor óva intik az embert attól, hogy egyből erős gépre üljön, először én is 250cc kategóriában gondolkodtam, aztán persze hagytam magam meggyőzni - így jár, aki rokon, haver stb. társaságában megy motornézőbe ("ne vedd már azt a kicsit, hülyén nézel ki rajta"). Nem bántam meg, a motoros suliban használt CBF500-hoz hasonlóan kényelmes, abszolút jóindulató és kezes gép. Persze kellő tisztelettel érdemes bánni vele, mert lóerőben közel a duplája.
Motorikusan kiváló, hideg-meleg indítás problémamentes, könnyen kiismerhetőek az igényei a szivató kezelésével kapcsolatban, cserébe a karburátor nagyon közvetlen, azonnali gázreakcióval örvendeztet. Sornégyes lévén simán, kevés vibrációval jár. Mivel 'csak' 600-as, ezért az alsóbb fordulatszám-tartományban relatíve nyomatékszegény, vagy inkább kezdő-barát: a 'fordulatszám > 5000' ÉS 'kövér gáz' kombót kerülve nagy hülyeséget kell csinálni, hogy kiugorjon az ember feneke alól. Ha a mutató elér 7000 környékére, akkor viszont stílust vált, és bekapcsol a 'megindulás' funkció. Ezt is kiszámíthatóan, hirtelen váltástól mentesen teszi, de a bukósisak alatt garantált a mosoly/vigyor/vicsor (ki hogyan éli meg), nem lehet megunni.
A nálam szolgált változat egy 2001-es, fejidomos S-verzió, melyet csak 2 évig gyártottak. Bár ez ízlés dolga, megkockáztatom, csinosabb, mint a korabeli körlámpás változat, de mindenképp hasznosabb: normál országúti tempónál viszonylag jól tereli a szelet, persze ez testmagasság-függő is, én a ~170 centimmel nem lógtam ki túlságosan a plexi légterelési zónájából. Körülbelül autópálya-tempóig kényelmes, persze gyorsabban is tud menni, de az már mazochizmus: választhat az ember a normál üléspozíció + fokozott nyakizom-erősítés (menetszél) vagy a 'bekucorodok a plexi mögé' között. Mivel nem sportmotorról van szó, ezért az alap üléshelyzet nem 'fekvős', így a plexi mögé bújás igen kényelmetlen, hosszabb távon elviselhetetlen test- és kéztartást eredményez.
Száguldás helyett túrázásra már sokkal alkalmasabb a gép, bár a pakolási lehetőségek korlátozottak, ezen hátsó dobozzal, hengerzsákkal-gumipókkal részben lehet segíteni. Ilyenkor a fogyasztás is baráti, tipikusan 5-5.5 liter/100km, egy nyugis, nézelődős gurulás alkalmával 4.6-ra is lement. Üröm az örömben, hogy az egyébként nagyon sima járású motornak ~6000-es fordulat környékén van egy kis átmeneti rezonanciája, ez 6. sebességben pont a 110-120-as utazótempóra esik. Emiatt kénytelen az ember vagy ennél lassabban, vagy gyorsabban menni, különben a lábtartón át kellemetlen zsibbasztó élményben lesz része.
A szervizigényről: a motor alig több, mint 1 szezont szolgált nálam, ezért csak ~7000km tapasztalattal szolgálhatok. Egy külföldről származó, a számlálóval ellentétben nyilván nem 30 ezer km-t futott példányról van szó (milyen érdekes, hogy a használt motorok 80%-ban konstans 30-40e km futásteljesítmény van, kb. 3-15 éves kor között...), melyen itt-ott érződött a korábbi rideg tartás / kemény kézzel bánás. Ennek ellenére egy kis rendberakás után zokszó nélkül szolgált, soha fel sem merült semmiféle bizonytalanság, hogy vajon hazahoz-e, ha elindulok vele valahová. Tehát alapvetően egy megbízható, tartós szerkezetről van szó, természetesen a fenntartási költségei, kopó-fogyó alkatrészek, gumiszett stb. ára a kategóriának megfelelő, nem filléres tétel. Egy év alatt ~80 ezret költöttem rá, ebben a kozmetika jellegű dolgok (pl. extra hátsó sárvédő) nincsenek benne. Elsősorban élménymotor, nem pedig A-ból B-be eljutásra szolgáló jármű. Végül részben emiatt ('válság' miatti para) kellett mennie. Az utódja egy 'gazdaságos' motor lett, ami a maga módján szintén szerethető jószág, de teljesen más kategória.
Hibalista
- Kormánycsapágy
- termosztát
- indexsaruk
- első telók (puhányság-probléma)
Ide hordtam szervizbe
ex-hivatalos Honda-szerviz
A hibás, megszorult termosztát helyett egy működő, de alacsony nyitási hőmérsékletű példány került a motorba.
Értékelése: 3
Másik szerelő értékelése
Steelhorse
Kissé bővített éves szervizt végeztek a motoron (olaj, szűrők, karbiszinkron, fékbetétek, kormánycsapágy, telóolaj + szimmeringek)
A végzett munka nagyjából korrekt, azt leszámítva, hogy a szerelő szerint az első telók csillapítása túl puha volt - valóban az, gyárilag ilyen és nem állítható, sportoskodáshoz nem ideális, de normál közlekedésre kényelmes -, ezért kissé sűrűbb olajat kapott. No ennek az lett az eredménye, hogy álló helyzetben, illetve fékezésnél továbbra is lágy a teló (összeül), menet közben úthibákon viszont kellemetlenül ugrál.
Értékelése: 7
Képek a motoromról
Fenntartási költség | (7) | Évjárat | 2001 |
Kényelem | (7) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 30000 |
Megbízhatóság | (9) | Vezetett km | 7000 |
Szerviztapasztalat | (4) | Átlagfogyasztás | 5 l |
Előző motorja? | – | Következő motorja? | YBR125 |
Ennyire szerette | (8) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (7.6/10) |