2006 Kolbászzsírmetál
Szöveges ítélet
Egyszer csak kitaláltam, hogy az autózás mellett én márpedig motorozni is szeretnék. Mert miért ne. Épp megvolt a pénzem a jogsira, meg az időmből is kitelt. Mikor ha ne most? Beiratkoztam a tanfolyamra. Szépen lehallgattam a KRESZ-t, levizsgáztam minden szükséges elméletből. Az első gyakorlati órán a motoros pályán, kezemben a sisakkal, ott feszítettem a pálya szélén. Az oktató kitolta az ER-5 ös kawát, és közölte hogy lehet menni. Én meg néztem mint a vödör, hiszen motort addig csak képen láttam. Illetve pontosítok, a garázsban ott állt a GS500 as suzukim, amire még addig rá sem mertem ülni. Majd ha megtanítottak motorozni...
Odaléptem az oktatóhoz, hogy ok hogy lehet menni, de én nem tudok. Rámnézett, és őszinte megdöbbenéssel közölte, hogy mi a fene, hogy lehet az hogy nem tudok még motorozni, akkor mit keresek itt? Gondoltam: “hello, motoros oktatás nem?” itt kéne megtanítsanak... Elmagyarázta, melyik a kuplung, melyik a gáz. Hogy kell váltani. De óvatosságból nekem inkább egy MZ-t vett elő. Az MZ vel pár óra után már egész jól körözgettem, mentek a pályák. Akkor ültem át az ER-5re. Azzal még a fordulás nem ment túl jól, de azt is megtanultam. Levizsgáztam. A forgalom sokkal könnyebb volt. Abból is levizsgáztam. Aztán megtanultam rendesen motorral közlekedni, de immár a sajátommal, barátok és motoros társak segítségével. A honi motoros oktatást meg besoroltam a vicc kategóriába.
A Gs500 paripa remek tanulómotornak bizonyult. Két év után azonban úgy döntöttem ideje váltani. A Honda kishornetje (600ccm) és a Ducati monster között billegtem. Mindkettő régóta tetszett. A Hondának a külleme, és a precizitása, a Ducinak a hangja. Aztán a fórumozás, és net turkálás után arra jutottam hogy a Ducival sok a gond, legyen hát a Honda. És nem is bántam meg. Elindult a netes böngészés... Mindenképpen karbist akartam, és a kerek lámpa nagy kedvencem, az újabb Hornetek rovar feje nekem nem túl szép. Megpróbáltam a létező legfiatalabb, de még kereklámpás motort meglelni. Szembe is jött. 2006-os. “Bombay Orange” Minden papírja megvolt. Magyar rendszámos. A km-t leellenőriztettem, átvizsgáltuk alaposan. A blokk nem volt széthúzva, oldalra dőlt egyszer, ennek nyomait megtaláltuk. DPM kiegészítők voltak rajta, ami nem zavart túlságosan. Sőt: két egység nem tetszett sosem a gyári horneteken, az egyik a rendszámtartó (órmótlan), a másik pedig a kipufogó (hurkatöltő). Ezen a darabon ez a kettő DPM. (meg még egy két apróság, bukógomba, nívópálca, ilyesmik)
Az üzlet megköttetett. Kifizettem, ráültem. Elundultam... Kissé meglepett a Gs500 40 körüli lova után a 96. Meg is rémültem az első kereszteződéshez közeledve, és (kissé túl) határozottan rámarkoltam a fékre... Ekkor meg a dupla féktárcsa és a fordított elsőteló lepett meg... Durva volt a lassulás a suzukihoz képest. Jót mosolyogtam a sisakban, azon az új élményen hogy nem esett össze az eleje fékezéskor... (fordított villa rulez) Ez nekem újszerű élmény volt, akárcsak a 96 ló. A hazaúton, többször váltotta egymást az esős és megszáradós fázis. A harmadik elázáskor már tudomás sem vettem a beázó nadrágomról. Majd megszárad hamarosan. És csakugyan.
Az átírás után mindent lecseréltünk amit le lehetett: gumik, gyertyák, olaj, teleszkóp olaj+szimering, szűrők, fékfolyadék fékbetétek, elől+hátul. Pár hónappal később akkumulátor.
A motor pazar. A váltó egészen finom, bármihez képest amit eddig próbáltam. A kezelőszervek kidolgozottsága szintén példaértékű. (hatalmas csalódás volt pl. amikor BMW R1200R-re átültem, és azon olcsó műanyagok és sorjás gombok vártak...) Az olajcsere után az első teló még jobb lett. Kiválóan alkalmas városi ugrándozásra, ésszerű napiszintű közlekedésre. Túrázásra remek társ, autópálya tempóban kereken 5 litert, néha kicsit kevesebbet fogyaszt alattam. Városban 5,8. 176 cm vagyok és 68 kg. A menetszél 140 - 150km/h felett már hosszabb távon fárasztja az embert, de addig nem jelent gondot, hogy nincs fejidom, vagy plexi. Néhányan nagyobb terhelésnél nyomatékszegénységre panaszkodnak a típus esetében. Nos, én sem vagyok nagydarab, és sosem volt (és nem is lesz) dundi kedvesem. Én nem tapasztaltam hogy kevés lenne a motor bárhol. Tény, hogy szűkre szabott, nagyobb tempójú előzésnél kettőt, -nagyritkán hármat- is vissza kell kapcsolni, de a váltó azért van.
Nem vagyok versenyző alkat, így nem tudok ódákat zengeni, hogy mennyire pontos a futómű, és hogy mennyire fordulékony vagy sem. Mert fogalmam sincs. Nekem tökéletes. Kiszámítható, barátságos. Olvastam, hogy egyes hornet tulajdonosok alacsony furdulatnál erőtlenségre panaszkodtak, míg 9000 RPM körül hirtelen feléledésre. Lehet, hogy a kipufogó miatt, de az én példányomban ilyen jelenség nincs. Inkább enyhén villany motor szerű. Jól kiszámítható. Kb. 2400 és 2700 között “hisztis”, ami annyit jelent hogy ott használva kissé rángatni akar, de sem alatta, sem felette nem. Ezt a tartományt könnyű elkerülni. Városban általában 3800-5500 ig használom, mert bőven jól megy ott is, és ezen a fordulaton még nem ébresztem fel az alvó gyerekeket a környéken, és a vénasszonyok sem kárálnak hogy “ni a hülye motoros”. Magasabb fordulaton természetesen durva lesz a hangja, de azt nem szokásom lakott területen előcsalni, csak indolkolt esetben.
Az apró karcok már gyűlnek rajta a használattól, de ha a 2011-es szezon véget ér, akkor újra fújatom a gyárival megegyező színűre a bringát.
Karbantartás:
Mániákusan vezetem a szervízkönyvet minden járművemen. Most a népítélet írásának okán átfutottam gyorsan a Hornetét, és két ízzó kiégés, valamint egy teló szimering cserét leszámítva, csak a fogyó, kopó dolgokat kell cserélni. Illetve pardon: egyszer volt egy rövidzárlat, mert egy kábel kidörzsölődött. Kinyomta főbiztosítékot, a motor menet közben megállt, minden áram eltűnt belőle. Kellemetlen volt. Ok: a tank alatti egyik kábel nem volt hozzá bandázsolva a többihez és kisúrlódás után letestelt. A problémát megoldotta a villany mágus szerelő 20 perc alatt. (Gyanítom, hogy a behajózott japán alkatrészekből az olasz összeszerelést végző Guidót, vagy Brezio-t kell átkoznom a hanyagság miatt). Újrahúzta azt az egész kábelt és újra bandázsolta az egész köteget. Olajat 6 ezrenként cseréltetek. Vagy a Honda által ajánlott Repsolt, vagy gyári Honda (szerintem szintén repsol) olajat kap. Az olaj eddig mindig megnyugtatóan tisztán jött le belőle, semmi disznóságra utaló jel nincs.
Összességében:
Kiválóan megmotorozható gép. Nem trükkös, kiszámítható, és nagyon lelkes játékos. Ha a Gs500 a Beagle, a maga csendes nyugodt megbízhatóságával, és a BMW R1200R a német vizsla a nyugodt (unalmas?) és tökéletes természetével, akkor a Hornet a fiatal németjuhász, aki állandóan menni akar, és mindig, mindenben lelkes. Játszatni akar. És tud. 220 kg, és úgy cikázol vele a forgalomban, mintha egy bicikli lenne.
Hibalista
- Teleszkóp szimering - főbiztosíték, illetve egy elektromos kábel (összefügg) - hátsó helyzetjelző/féklámpa ízzók. Előbb a jobbos, aztán pár hónapra rá a balos.
Ide hordtam szervizbe
Z. a mester
Értékelése: 9
Képek a motoromról
Fenntartási költség | (8) | Évjárat | 2006 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 2 év |
Teljesítmény | (7) | Km vásárláskor | 21000 |
Megbízhatóság | (8) | Vezetett km | 12000 |
Szerviztapasztalat | (9) | Átlagfogyasztás | 5 l |
Előző motorja? | Gs500 | Következő motorja? | Hornet/VFR |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (8.7/10) |