10 fokozat csak elég lesz...
Szöveges ítélet
Nos, Dezső...
És akkor itt gyorsan meg is állunk magyarázkodni:
Azért Dezső, mert okt. 6-án vettem és a tisztelet jeléül az egyik vértanúról kapta a nevét. Mivel az Arisztid túl felvágós meg ilyenek, inkább maradtam annál, hogy Dezső. Majd Csikós úr mergájának is bemutatom egyszer.
Szóval, Dezső egy remek és eléggé különleges paripa. Kezdődik mindjárt azzal, hogy amerikai modell. Ez a változat Európában nem került forgalomba. Igazából két dolog van, ami különlegessé teszi: a légrugó és a második váltó. Biztosan van másik motor is, amin légrugó van vagy olyan, amin van 2 sebességváltó, de én ilyennel igazából még nem találkoztam. Ja, és kardán hajtás. Bár ez azért kicsit elterjedtebb a motorok között, mint az előző kettő.
A légrugó nagyon jópofa, mert ugye benzinkúton a "pumpával" lehet pofonegyszerűen állítani a dolgot. Nagy nyomás: keményebb rugózás, kis nyomás lágyabb rugózás. Persze van benne egy acélrugó is, arra az esetre, ha a levegő elszökne a rendszerből, csak akkor bizony nem igazán ajánlott 40-50 km/h felett közlekedni.
A második váltó pedig egy kétállású kütyü. LO állásban nyomatékosabb, dinamikusabb haladást eredményez, ami pl. hegyi utakon tud hasznos lenni. HI állás pedig egyszerű országúti cirkálásra van. Ez utóbbinál nagyjából egy ezressel kevesebbet forog a motor 110-es tempóbál, ami azért fogyasztásban elég feltűnő tud lenni. Szóval nem felvágásféleképpen, de ez a vas bizony tízsebességes...
hehe.
Egyébként meg piros. És ami piros, az gyors. :) A tankfényezés sajnos nem gyári, de ez sem csúnya. Majd ha nagyon unom, akkor megpróbálom visszacsináltatni a gyárit, mert az bitang jól néz ki.
Egyelőre sokat nem mentem vele. az a 180 km, amit odaírtam az bizony a Szeged-Budapest táv 5-ös úton. Ugyanis saját "lábán" jött haza. Amit ott tapasztaltam az teljesen megfelelt az elvárásaimnak. Azért mégiscsak 90 lóerő... Meg, mint a barom. Persze engem ez a része izgat legkevésbé. Ha száguldozni akarnék, akkor spurimotort vettem volna és mennék pályázni. Mivel a cél a kényelmes túrázás volt, az a kategória számomra szóba se jöhetett. Meg amúgy se. Nem szeretem a spurivasakat. Mea culpa.
Ugyan a 190-es magasságomhoz a rendes lábtartó eléggé majom vs köszörű érzést ad, de szerencsére a bukókereten van plusz lábtartó, amin kényelmesen lehet lábat "lógatni" egy-egy hosszabb etap közben.
Az értékelésnél egyelőre közepest adtam mindenre, amihez több idő kell egy reális értékeléshez, mert tapasztalat hiányában nem tartom tisztességesnek se a hirtelen fellángolásból adott magas pontszámot, se a hirtelen felindulásból adott keveset. Majd visszatérek módosítani a több tapasztalat után, de szerintem mind magas lesz, csak mert első motor és *LUV*.
hehe.
(Mi a "hehe"? Tessék olvasni Börleszket Vonneguttól. Abban benne van. :P)
Update.
Másfél éves használat után.
Az érzés nem változott. Beletrafáltam abba, ami nekem kell. Másfél év alatt kicsit jobban megismertem, már nem 7 lityi benya kell bele százon, hanem 6. Ez kicsit megugrik, ha városban kell menni, de nem elviselhetetlen (7 lityinél többet tényleg nem kér). Viszont hosszabb túrán mentem vele 5 literrel is. Az meg azért elég jó. Első fék sajnos Mostanra megfáradt, de a hátsó töretlenül fog, mint a "ződfesték". Sok helyen olvastam olyan véleményt, hogy nem szeret kanyarodni. Erre csak azt tudom mondani, hogy kell legalább 2-3000 km, mire megszokja az ember. Onnantól teljesen hibátlan. Utassal (asszonypajtás) is döntögetem bátran. 3000-es fordulaton előjön valami csörömpölős hang, de ezt betudom annak, hoyg valami berezonál, mert 2900 alatt ill. 3100 fölött teljesen simán jár. Erőre még nincs panasz. Szerintem nekem soha nem is lesz. Bőven elég. Ha kell valami tartalék a városba, akkor lerúgom a második váltót a pörgős állapotba, aztán onnantól rakéta. De erre annyira nem szoktam alapozni. Országúti, lomhább, gyengébb mód is tökéletesen elég, hogy felmásszon a Hegyalja úton 3-asban utassal.
Az olajat szereti. 0,7-1 lityi/1000km. Majd a szakik megmondják, hoyg érdemes-e emiatt gyári állapotú (értsd: sose volt még bontva) blokkot szétkapni. Tavaly azt mondták, hogy ennyi még belefér egy ilyen vasnál. Én meg hiszek nekik. Majd ha drasztikusabb lesz a helyzet, akkor érdemes elgondolkozni rajta.
Egyébként pöcc-röff. Tavaszi első indítás volt egy kicsit hosszasabb művelet, de igazából onnantól indul minden gond nélkül, akár 1-2 hét állás után is.
Mivel menet közben volt egy költözés, tavasztól napi használatban lesz, mert bizony melózni fogok vele járni. Úgyhogy lehet elő is jegyzem koratavaszi karbantartásra. Nehogy egy percet is elhagyjak a szezonból.
Hibalista
- Elromlani -egyelőre, *koppkoppkopp*- nem romlott még el rajta semmi, viszont az egyértelműen kiderült, hogy a rendszeres karbantartás intézménye elkerülte. Na oké, az indítómotor csinálta a fesztivált, ezért nem is mentem vele tavaly, csak hazahoztam aztán a tavaszi kezelésig állt a garázsban. Tulajdonképpen minden alap dolgot ki kellett rajta cserélni, ami egy használt gép vásárlásakor cserél az ember (olaj, olajszűrő, légszűrő, hajtóműolajak, fékfolyadék stb.) Ezen felül:
- kuplungbowden
- első-hátsó féknyergek gumi alkatrészei (konkréten szana-szét rohadt az egész, tiszta mocsok volt mindenhol) és a hátsó dugattyúk (mindkettő) össze lett barmolva valami fogóval...
- a jobb oldali nyeregrögzítő csavar anyamenete szét volt nyírva
- a jobb oldali két henger 5-10 másodpercenként szörcspöff hanggal gazdagította a nagyvilágot.
- az utólag rászerelt "tuning" ikerlámpa sok mindenre jó egészen biztosan, csak épp az utat nem világítja be rendesen és még csak nem is tetszik.
- középsztender egyik rugója (ami "felcsukva" tartja a támasztót) helyett egy masszívan odacsomózott dróthalmaz tartotta a helyén a cuccot...
- Egyébként sehol egy rohadás, a kormánycsapágy hibátlan. Nem lehetett otthagyni. :)
- Másfél év után egészítem kifelé. Mert bizony ami elromolhat, az el is romlik... :)
- Műszaki vizsga előtt nem sokkal megkontaktosodott az első féklámpa-kapcsoló, meg aztán sikerült a jobb oldali bukókereten találhatólábtartót nekikarcolni egy útszéli kőnek, gyökketővel. Persze ez utóbbi pont elég volt, hogy deformálódjon a keret. Szerencsére más baj nem lett. Időközben arra is fény derült, hogy a paci bizony szeresse az olajat. 0,7-1 lityi / 1000 km. Hallottam már rosszabbat is. Én úgy gondolom, hogy egy 31 éves vastól, amiben van 106000 km, és a szakszerviz megállapítása szerint a blokkot még sose bontotta meg senki, nem rossz eredmény.
- Sajnos az első fék kissé érzékeny a környzeti hatásokra (különösen a koszos-poros utakra), és mostara bizony nagyon "pumpálós" lett (fékolaj nagy része ismeretlen helyre távozott). Mivel megvételkor sokkal rosszabb volt, nem aggódom, a szakik majd helyreteszik.
- És időközben előjött a légrugó hátránya is: a hátsó bizony elég hamar leereszt. Mostanra olyan állapotok vannak, hoyg kb egy hét alatt elmegy belőle annyi levegő, hogy bizony fújni kell bele. 1,5-3,5 bar között ideális szállított tömegtől függően, de mindig 0,7 körüli értékkel fogad induláskor. Szerencsére nem szökik a levegő nagyon, úgyhogy lehet vele közlekedni rendesen.
Ide hordtam szervizbe
Takober.
Értékelése: 10
Képek a motoromról
Fenntartási költség | (5) | Évjárat | 1982 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 0 év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 100000 |
Megbízhatóság | (9) | Vezetett km | 6000 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 6 l |
Előző motorja? | – | Következő motorja? | – |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (8.3/10) |