A projekt az IHM támogatásával jöhetett létre. Írjon ítéletet! Írtam, de hogyan szerkeszthetem?

Ha az indapass elötti időkben írtam ÉS megadtam az email címet.

Az ítélet alján lévő mezőbe írja be azt az email címet, amivel egykor írta az ítéletet. Ekkor egy emailt kell kapjon a további teendőkkel.

Ha nem adtam meg emailt, vagy már nem tudom mit adtam meg, esetleg megszűnt az a cím.

Írjon a nepitelet@mail.totalcar.hu címre, ahova küldje el a probléma leírását illetve az ítélet linkjét.

Már indapassal írtam az ítéletet

Ekkor az ítélet alatt megjelenő sárga indapass boxon keresztül kell belépnie. Belépés után az ítélet alján lévő linkre kattintva szerkesztheti azt.

Motorok » Gilera

Runner 50 SP 

Az ítélet értékelése
-nincs még értékelés

Az igazi élményrobogó

Szöveges ítélet

Hát nem is tudom hol kezdjem a dolgot. Talán az lesz a legjobb ha a gondolat beidegződésénél fogok neki. 2002 telén a kezembe akadt egy Motor Revü újság. A nagy lapozgatás közepette megakadt a szemem egy cikken. Használt motor teszt volt. Egy Gilera Runner 180 FXR-t teszteltek. Soha életemben nem hallottam ilyen motorról, de egyből megtetszett. Olyan kis különcnek tűnt. Robogó a formája, de valahogy mégsem az a megszokott. A cikkben csupa jót írtak róla és a sportrobogók királyának titulálták (később rájöttem nem alaptalanul).
Azonnal beleszerettem a formavilágába és nem volt visszaút. Kell egy ilyen! Nekiálltam hát hogy összeszedjem a rávalót. Sokat agyaltam hogy újat vagy használtat? A használt piacon nagyon népszerűek a runnerek, de én nem akartam csak egy lenni a sok magyar runneres közül. Át akarom élni mindazt amit tud nyújtani ez kis jószág. Minden jót és rosszat! Ehhez pedig a használt motor szóba sem jöhetett. Egy használt motorra nem úgy tekint az ember hogy végre itt van, végre az enyém, hanem hogy mit kéne rajta csinálni hogy üzembiztos legyen, hol érdemes szervizeltetni, vajon milyen előélete volt. Egy álom akkor teljesül be tökéletesen ha a motor birtoklása mellett ezek a gondolatok még a közelben sincsenek. Nincs mese, újonnan kell megvenni. 2 év munka és az eddigi spórolás után nagy dilemma elé értem 2004 szeptemberében.Választhattam egy 0Km-es 50ccm-es SP és egy "alig használt" 200ccm VXR között. Egy árban volt a kettő de a wxr-en nem volt rendszám. A csábítás óriási volt és majdnem be is adtam a derekam, de szüleim unszolására aludtam rá még egyet. Meg is lett az eredménye: Nem leszek célpont! Semmi kedvem sincs rettegve közlekedni hogy vajon mikor állít meg egy rendőr és büntet meg hogy jogsi nélkül vezetek rendszám nélküli nagymotort. A nagytöbség persze egyből rávágná hülye vagy te minek az 50ccm, nem ér ennyit még ha új akkor se és örökre bánni fogod. Tudják mit? Leszek hülye. Fél millió forintért vettem egy új 50ccm robogót! És nem bántam meg!
Hát valahogy így kezdődött.

Több előnye is volt a dolognak. PL: Én választhattam ki milyen extrákat szeretnék rá, ill. kiválaszthattam a színét! Extrák terén nem volt nagy a választék, de legalább volt. A gyári dobozt vagy a runner-es bukósisakot nem tartottam fontosnak, de azért egy oldal sztendert rendeltem rá.
Ja és persze a színe. E téren volt némi megtévesztés. Én citromsárga-feketét akartam, de mivel pont abban az időben akartam venni mikor a "gömbölyű" runner kifutó szériává vált így nem volt nagy a választék. Gondolom a Piaggio-nál már az új runnerre rendezkedtek be ezért a megmaradt készleten lévőek közül választhattam. 3 szín volt a palettán: ezüst,piros-ezüst,matt fekete. Na mondom akkor ezüst, de itt jött a megtévesztés. A katalógus képei fakóak voltak és az ezüst inkább sötétszürkének tűnt ami már önmagában nem túl szép. No akkor piros ezüst. 3 nap múlva csörögtek a szalonból, megjött a kicsike. Pont az B-s jogsimat intéztem a városházán és nem tudtam azonnal rohanni a kereskedésbe. Az a 20 perc volt életem legrosszabb 20 perce. De aztán kiszabadultam a bürokrácia útvesztőiből és loholtam a runciért.
Egy 125-ös ezüst VX mellett várt rám és akkor döbbentem rá mennyire szép ez az asszimetrikus fényezés. Jobban tetszett mint a full ezüst. Kicsengettem a hátralékot és akkor jött az a pillanat amit a magyarországi runner tulajdonosok legalább fele BIZTOS nem élt át. Kezembe nyomták a kulcsokat és kitolhattam a szalonból a majdnem 0Km-es motort. Ugyanis volt az órájában 0.2Km. Átadás előtti próbaút... :)
Hazatoltam, megállítottam a garázs előtt és csak néztem. Nem ültem rá, nem mentem próbakört, csak néztem. Asszem ez volt az amikor beteljesedett a szerelem.

Na, de elég legyen a nyáladzásból tesztet írunk kérem szépen! A moci megvan. Az első benyomásom a vezetése során az volt, hogy ez nagy. Segédmotorhoz képest nagyon nagy. De hamar megszoktam. Az első 50Km alatt ráhangolódtam és egyáltalán fel se tűnt a mérete.
Az előírásokat betartva nem menten tartósan 50Km/h-val. Had járódjon be rendesen. 2005 tavaszára értem el az 1000Km-t. Itt volt az idő a fojtás eltávolításához. A márka szervízben ébresztették fel csipkerózsikát. Amikor megtapasztaltam mire képes igazából a moci egy hétig csak vigyorogtam. Azelőtt nem mertem a belső sávban közlekedni mer éreztem feltartom a forgalmat. Mostmár a forgalom tart fel engem. És itt cáfolnék egy tévhitet miszerint az 50ccm motorok életveszélyesen lassúak a forgalomban. Ez nem igaz! 6 év eltöltése után a debreceni forgalomban egyetlen egyszer sem fordult elő hogy nem tudom volna tartani a forgalom tempóját.
Nem vagyok egy kis termetű ember (180cm 72Kg tehát a nagy átlag közepe) és így is vitte alattam az óra szerinti 85Km/h-t amit garmin gps-el ellenőriztem 81Km/h volt. Még az órája sem csal olyan hú de sokat. A régi runnereknek sokat csalt mert 120as óra volt bennük fölöslegesen. Úgy tűnik sikerült a kifutó modellekre aránylag pontos órát fejleszteni (80ig számozva 100-ig skálázva). Szóval meg voltam vele elégedve. Menet közben feltűnt pár dolog. PL a benzinszintmérő 100Km megtétele után is aszondja tele van a tank, majd utána kezd el lefele kúszni a mutató. Ez runner jellegzetesség. A lökött S alakú benzintank miatt van. Vagy hogy ha felcsapom a távolságit leveszi a tompítottat. Ennek is mi értelme van? De nembaj. Legalább van miért szeretni. Később jöttek a zavaróbb hibák. A karburátor automata szívatója (dellorto) megadta magát. Ha kellett ha nem adta a benzint. Na jóvan, csere. Aztán a vákuumos benzincsap adta meg magát. Ok ezt is csere. Utána néztem ezeknek, szintén runner jellegzetesség. Pontosabban a szívató az dellorto jellegzetesség. Szeret elég hamar tönkre menni. Nem esünk kétségbe, vettem egy átalakító szettet a szívató helyére. A benzincsapra is hasonlókat olvastam. Gyenge minőségű a gyári. Ez van. De szereztem RMS gyártmányút, az bírja. Ennyi az összes gyerekbetegsége, zavaró hülyesége a runnernek.
Megtudtam még hogy az első teleszkópok zsírosak és nagyon vacaknak tartják őket. Ha egyszer beállnak, ember nem javítja meg őket. Namost mivel a moci újkora óta velem van így nem kell aggódnom miattuk. Soha az életbe nem egykerekeztem a motorral (nem is akarok), nem megyek vele földúton és nem döngetek kátyús úton. Semmi baja sincs a teleszkópoknak, még csak nem is eresztik el a zsírt! Ugye milyen érdekes? Ha arra használnak valamit amire való és nem ökörködésre, akkor a "rossz" is lehet jó. A gyerekbetegségeken kívül soha semmilyen bajom nem volt vele. Soha nem hagyott az út szélén, pedig szakadó esőbe is mentem már vele. Tette a dolgát, nem feleselt. Minden szerviznél megkapott tőlem mindent amire szüksége volt. Gyertyák szíj görgők légszűrő... sose sajnáltam tőle semmit.

Teltek múltak az évek és a varázs valahogy halványodni kezdett. Újabb szakaszhoz érkeztem, kinőttem a mocit. Na mi legyen most? 200vxr? Vagy egy 250es váltós motor? Heteken át töprengtem mit tegyek. Nem akartam megválni tőle, túlságosan megszerettem, de már nincs mit tenni, gyenge volt számomra. Feltettem a netre hogy eladó. 40 perc után töröltem a hirdetést. Nem bírok megválni tőle! OK mondom, alternatíva! Olvastam hogy előszeretettel tuningolják a robogókat, főleg az 50ccm-eseket. Az ötlet jónak tűnt de megint ott vagyok hogy nem lesz többé 50es, elkap a rendőr végem. Aztán jött a jó hír. A motorszám a blokkba van beütve, nem a hengerbe. Másrészt mifelénk nem hülyék a rendőrök. Tudják jól hogy mi 50es és mi nem az, de ha van rá jogsid nem baszogatnak. Kész a terv. Letettem nagymotorra a jogsit (úgyis tervbe volt véve) Kb 100e FT-ért a runner kapott egy tuning kitet. 70ccm öntöttvas malossi henger, malossi sportvariátor és egy leo vince ZX kipufogó. Na meg persze a szokásos apróságok a behangoláshoz( görgők, szíj, kontrasztrugó, főfúvókák, kuplungrugók) Minden cucc új volt, semmit se vettem használtan. A szervizben rárakták, behangolták, és láss csodát visszatért a varázs. Nem hittem volna hogy ennyi tuningal ekkora különbséget lehet elérni. A szokásos városi autók (stilo,polo,swift,206,stb..) nem jelentettek kihívást. Egy kövér gáz és már állva is hagytam őket. A gyári teljesítményhez képest iszonyatosan ment a gép. Gps szerint 102Km/h volt a vége. De mint tudjuk nincs rózsa tövis nélkül. Falánk lett a runner. Nem is kicsit! volt hogy 5.5L-t is benyelte városban. Ez a gyári fojtásmentes 3.5L-hez képest rengeteg. Az évek alatt sokat tanultam a robogók motorjáról és úgy döntöttem ez nem mehet tovább. Fogyókúra lesz, nem kicsi! A hangolásokból megmaradt alkatrészekkel nekikezdtem lefaragni az étvágyból. 4 hónapnyi hangolgatás tesztelés gyertyakép ellenőrzés után meglett a tökéletes beállítás. A végeredmény továbbra is meglepően jó gyorsulás egészen 70ig, onnan már szépen komótosan megy a mutató egészen a 90-es skáláig. Az étvágya pedig lecsökkent 4.1L-re (városban). Azóta voltak apró hibái a mocinak de ez mind az én tapasztalatlanságomnak tudható be. A hibák egyenként kijöttek, orvosoltam őket majd eltűntek. Azóta pöpec a moci.

Nemrégiben egyik kedves ismerősöm figyelmeztetett rá, idézem: "Te! Nem hangos ez egy kicsit?"
De igen hangos volt. És a megnyugtatás kedvéért nem csapágy és nem is főtengely miatt volt hangos. Egyszerűen a kipufogóban tönkrement a gyapot. Nyakamba vettem a várost és elkezdtem gyapot után mászkálni, persze sehol nem volt...
Végül neten rendeltem egy tábla gyapotot valami 1200Ft-ért ami nem lennne sok, de 1500 volt a postaköltség. Nesze neked hatékonyság! No mindegy, ez van, a hangtompítót leszedtem és kicseréltem a gyapotot. Eléggé siralmas volt a régi. Felkerült a cső, majd indítás. A vinnyogó vonyító hangból mély bugyogás lett. Nyélgáznál már bizony tud ordítani, de inkább ordítson mint visítson nem? Szerencsére nem közlekedek nyélgázon, ugyanis nincs rá szükség. Félgázon is 70et megy és tisztességgel gyorsít odáig. Kicsivel hangosabb mint a gyári pufó de nem azon a magas frekvencián szól, ezért valahogy nem annyira zavaró.

Mit is lehetne még leírni? A márkaszervizzel csak annyi bajom volt rettenet drágán dolgoztak, de miután lejárt a gari elvittem máshova. Ott egy fiatal srác csinálta és nagyon elégedett vagyok a munkájával. Korrektül dolgozik, és nem olyan észveszejtő áron. Úgy vettem észre jobban szeret olyan motoron dolgozni amit nem úgy visznek oda hogy csupa sár meg kosz. Én amúgy is mindig tisztán tartom, még a blokkját is. A hátsó kerékcsapágya egyszer kapott egy nagyot (kátyú). Idővel egyre nagyobb lett a holtjátéka de a szervizben 10e-ért kicserélték és még friss hajtóműolajat is kapott.

Tavaly feltűnt hogy kis kalamolás hallatszik a motorból. Na mondom megérett a főtengely csere. Eleve sport henger volt rajta, időszerű volt hogy a hajtókar megadja magát. Úgy voltam vele nem csináltatom meg a gyárit hiszen olcsón tudtam szerezni egy jó minőségű komplett főtengelyt.
RMS Racing 20e FT-ért jutottam hozzá. Szintén vadonat új volt. Elvittem hát a tengőt a sráchoz hogy bele kéne tenni. 12e FT-ért tette bele + csapágyak és vízpumpa felújító készlet. A hang eltűnt a moci üzembiztos. Most már mindene ki van cserélve hogy elbírjon a nagyobb teljesítménnyel.
Hát ez volt az én kis történetem, ill a mocim története.
Végszóként csak annyit a runnerről: Igényli a törődést, nem egy mindennapos csakmunkábajárokveleamúgymegleszarom motor. Ha megkapja azokat amire szüksége van( jó olaj, jó gyertya, jó szíj, jó benzin, légszűrőtisztítás) akkor még a világból is kitudna vinni.
Nem olcsó motor, a piaggio blokkhoz drágák az alkatrészek, (ellenben a minarellivel ami hasonlóan elterjedt megbízható típus) de a formavilága és a menetteljesítménye mindenért kárpótol!

Hibalista

- Automata szívató, benzincsap, a kerékcsapágy önhibából, a főtengely a tuning miatt.

Ide hordtam szervizbe

Debreceni Gilera márkaszervíz. Drága lassú de korekt munka.

Értékelése: 5

Másik szerelő értékelése

Faraktár utcai robogószervíz. Olcsó gyors és nagyon szép munkát végez a srác.

Értékelése: 10

Képek a motoromról

Fenntartási költség (7) Évjárat 2004
Kényelem (8) Használati időtartam 6 év
Teljesítmény (9) Km vásárláskor 0
Megbízhatóság (10) Vezetett km 15000
Szerviztapasztalat (9) Átlagfogyasztás 4 l
Előző motorja? Következő motorja? Nemhiszem hogy lesz következő.
Ennyire szerette (10) Megérte a pénzét? igen
Verdikt (8.9/10)  
 
Ítélet értékeléséhez be kell jelentkezned.
 

Gilera

További ítéletek (72 db)

Szűkítés: jól megírt| képes| hosszú
Cím / Modell Időpont Hossz Km Ítélet Ért.