Szerelni jó volt…
Szöveges ítélet
Nemrég kaptam egy Derbi Phoenix típusú motort. Rögtön keresni kezdtem hozzá műszaki leírást, robbantott ábrát, kapcsolási rajzot, stb.., ami álltalában kellhet egy motorhoz. Ám a legnagyobb meglepetésemre semmit sem találtam, csak a hozzám hasonló derbi tulajdonosok kétségbeesett hirdetéseit, hogy tud valaki valamit erről a motorról?, meg válasz nélkül maradt fórumnyitásokat a motorral kapcsolatban. Rögtön levágtam, hogy nem lesz könnyű dolgom, angolul és magyarul semmit nem találtam, csak németül, franciául és spanyolul írott webshopok alkatrész kínálatát. Annyit sikerült megtudnom, hogy ez egy olasz licensz alapján gyártott spanyol motor. Nálunk kevésbé ismert, de arrafelé olyan gyökerei vannak, mint nálunk az MZ-éknek, Simson-oknak.
Kevesebb mint egy évet volt nálam, így a megbízhatóságáról nem tudok hosszú távon nyilatkozni, de sok tapasztalatot szereztem így is. A híre megelőzte, a neten szép képeket láttam róla, és tudom, hogy derbi manapság is nyer versenyeket. Bár ez egy régebbi típus, mégis sok fejlett megoldás van rajta. Minden esélyem megvolt rá, hogy egy jót motorozzak…
Jó tulajdonságok és felszereltség:
50 köbcenti, két ütem, elektromos gyújtás, magas fordulatú krómhenger, elől,- hátul tárcsafék, viszonylag fejlett a karburátora és a benzine llátása (legalábbis egy simson-hoz képest), automata benzincsap, külön olajzású (nem keverékkel megy), kilométeróra, fordulatszámmérő, sok visszajelző lámpa a műszerfalon, indexlámpák.
Ami elromolhat:
A viszonylag magas fordulatszám miatt ( a fordulatszámmérőn 10000-nél kezdődik a piros sáv), ha megpörgetjük, akkor 6-8000-et forog, a láncot mindig feszesen kell tartani a láncfeszítővel, mert különben pattogósabb úton a hátsó fogaskeréken átugrik a lánc és lekoptatja a lánckereket. A motort én is legömbölyített hátsó fogassal kaptam, úgyhogy egyből lehetett cserélni. És ekkor jöttem rá, hogy lehetetlen hozzá gyorsan alkatrészt szerezni. Egy boltban sem tartottak hozzá semmit, csak a netről tudtam rendelni!
A tárcsafék elő-hátul jó dolog, bár talán túlzás egy 50köbös motorhoz és a féklámpa mikrokapcsolója is közel van a talajhoz és semmi perc alatt beázik és elrozsdásodik. Persze egyik más típusé sem passzol bele és ezt is csak a neten lehet megrendelni!
Összességében egy jó kiállású szép motor, viszonylag fejlett technikával, sok extrával, de hazánkban nagyon nehéz bármilyen dokumentációt és alkatrészt szerezni hozzá! Szerelni azért jó volt…
Hibalista
- feszszabályozó, féklámpa kapcsoló, hátsó fogas, ette az olajat, gyűrűzni kellett
Ide hordtam szervizbe
magam szereltem
Értékelése:
Képek a motoromról
Fenntartási költség | (7) | Évjárat | 1980 |
Kényelem | (3) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (5) | Km vásárláskor | 15000 |
Megbízhatóság | (7) | Vezetett km | 100 |
Szerviztapasztalat | (1) | Átlagfogyasztás | 3 l |
Előző motorja? | simson s50 | Következő motorja? | mz etz-150 |
Ennyire szerette | (3) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (4.1/10) |
