A projekt az IHM támogatásával jöhetett létre. Írjon ítéletet! Írtam, de hogyan szerkeszthetem?

Ha az indapass elötti időkben írtam ÉS megadtam az email címet.

Az ítélet alján lévő mezőbe írja be azt az email címet, amivel egykor írta az ítéletet. Ekkor egy emailt kell kapjon a további teendőkkel.

Ha nem adtam meg emailt, vagy már nem tudom mit adtam meg, esetleg megszűnt az a cím.

Írjon a nepitelet@mail.totalcar.hu címre, ahova küldje el a probléma leírását illetve az ítélet linkjét.

Már indapassal írtam az ítéletet

Ekkor az ítélet alatt megjelenő sárga indapass boxon keresztül kell belépnie. Belépés után az ítélet alján lévő linkre kattintva szerkesztheti azt.

Motorok » Cz

472 (350 cm3) 

Az ítélet értékelése
5,0(1 db)

Nari

Szöveges ítélet

Harmadik motorom. Az első egy 1986-os JAWA 638-as volt (szintén 350 cm3), amelyet négy év használat után logikus, mértékletes és ésszerű lépéssel egy 2001-es Suzuki Bandit GSF 1200 S követett. A Jawa ereje kevésnek tűnt (mekkora hülye voltam), a Banditot ilyen vád nem érhette, viszont unalmas volt, de legalább nem volt alatt se futómű, se fék, ezért két év után mennie kellett.

A Bandit eladását követő 2 héten belül vettem a vágy titokzatos tárgyát képező CZ 472 típusú távolság-leküzdő berendezést (ha valaki leczetkajávázza, ütök!).

Csodás gép. A választást az indokolta, hogy a JAWA nagyon jó volt (korlátai között), de mindenki tudja, hogy, a szoci cseh motorok között a JAWA úgy viszonyul a CZ-hez, mint a Fiat az Alfa Romeóhoz:
a JAWA a nép gépe, a CZ drágább volt,
a JAWA nehezebb, a CZ könnyebb,
a JAWA használati gépjármű, a CZ SPORTMOTOR.

Elnézést.

Szóval a precízebbnek mondott váltó, a szimpla váz, a pörgősebb blokk indukálta a választást.

Természetesen sikerült egy magyar viszonyoknak megfelelően kissé kókányolt verziót beszerezni, de relatíve jó állapotban (krómok, blokk, festés tűrhető volt). Novemberben a festői Kecskemét mellett a pusztában este nyolckor, földúton (így nem tűnt fel, hogy az első teleszkóp FIX), fejlámpával (a 6V-os rendszer felér egy gyertya fényágyújával), hetvenezerér. 1979-es verzió, ami viszonylag ritka. Kockatank, rajta krómlemez, kisméretű lámpa, gyárilag TERRORERŐS narancsszín. Még most is üde, és nem mattult, nem pattogott le, tán néhol karcos. A sárvédők eredeti fényűek ma is! Nem túl sok agytevékenységet követően meglett a neve is: Nari.

Rá három hétre szereztem donormotort, ami az alkatrészbeszerzés biztos módja (utángyártott vagy nincs, vagy szar). Egy 125-ös, ezért kevéssé forgalomképes CZ-t néztem ki, mivel a blokkon kívül az alkatrészek egyeznek. Működőképesnek hazudták, így lábon kívántam elhozni vagy 80 km-t. Jóminőségűdávid elvitt kocsival, mivel úgyis ment szezonzáró kertipartira a donor lelőhelyétől 10 km-re lévő dunaparti házhoz. Igen, december 10-én, akkor mivan? Utolsó napfényes, kifejezetten meleg, 5 fok körüli nap volt, remek motorozós idő hisz ilyenkor kevés a bogár. Odaértünk a helyi rosszarcúakhoz, az alku negyvenötről indult, de ez még telefonban lecsúszott huszonötre, majd a helyszínen húszért köttetett az üzlet. Szépen pöfög, számomra fontos alkatrészek rajta vannak, pezsgő, kaviár. Némi kalamajka után (indul, megáll, benzincsap szerel, kifogy, benzinthoz, rohadjanakmegaztmondtákvanbenne), boldogan csapatok a Mégane előtt csúcssebességgel (75 km/h), süt a nap, nem is fázok, kék az ég, megjön az "ezazéletbabám", "deszeretekmotorozni" gondolatkör, és valahol az utóbbinál egy HÖÖÖÖRRRCSATT jelzéssel megdöglött a jószág. Leszarom, mert a blokk nem kell, de valahogy nem komfortos tolni még 72 km-t...Ezért khömm, egy "ismerősöm" felült a motorra, amit az anyósülés lehúzott ablakán kiadott biztonságiövvel a Mégane-t vezető "másikismerősöm" bevontatott a dunaparti hétvégi házhoz, ahol jobb híján két óra alatt szétkaptuk, mint foxi a lábtörlőt, majd az esti etil-parti után a csomagtartóban jött haza a néhai motor, már mint alkatrészbázis.

Karácsonyra a CZ megvolt, alkatrész megvolt, tavasszal motorozni akartam, ezért nekiálltam esténként szétszedni-összerakni. Jól haladtam, de persze a végére sűrűsödtek be a dolgok, így történt, hogy végül a 90%-os motort május 11-én, az esküvőm előtti pénteken toltam át sikerrel az NKH vizsgán. Az asszony csodás, jól viseli agybajaimat, ezt a tesztet is 100%-os eredménnyel passzolta: nem hisztizett.
Az NKH normális Kaposváron: csöndben várakoztam a folyosón, mire jött egy szaki és közölte, hogy 'nem a maga motorját fékpadozzák épp?...' Lélekszakadva rohantam, tudván, hogy a CZ dobfékei inkább lassítók, mint valós fékek, de addigra végeztek, megdicsérték, és csak a rendszámot kellett lehígítóznom a matrica miatt...Fogalmam sincs hogyan történt.

Rövid összefoglaló a felújításról:

Úgy gondoltam, nem műemléket állítok, hanem egy sztájlisss oldszkúl veretőgépet, így teljes felújítás szóba sem jött, csak ami vizuálisan illetve műszakilag fontos volt, azt gyógyítottam.
A gyárilag rusnya szögletes tankot ledobtam, helyette szereztem (köszi Dávid) egy 175-ösről való, csodás CZ emblémás csepptankot, amelyet homokfújás, fülhegesztés, majd színrefújás után felszereltem. Szerintem frankó lett, hiába került a motor árának felébe (ezt még most is fáj kimondani) pláne úgy, hogy Dávid a tankot ingyen adta.
Ezen kívül újrahúzattam az ülést, amit természetesen NARANCS cérnával varrattam, és rá NARANCS műbőrrel bevont kapaszkodó került. Ennyi untig elég.
Műszakilag nem sok minden történt, leszámítva a komplett első teleszkóp-cserét. A lelkes, de teljesen fogalmatlan előző tulaj olyan szimeringeket tett a teleszkópokba, hogy annyira szorultak, alig lehetett megmozdítani. Nulla lengés, totális csillapítás. Hála Istennek a blokk tényleg jó, ahhoz nem kellett nyúlni, gyertyát, légszűrőt, gumikat, láncot, meg pár apróságot cseréltem.
TIPP: Ne dobd ki a bowdeneket. Szinte mindig jobb a gyári harmincéves bowden, mint az utángyártott. Ne dobd ki a súbert, mondván kopott: csak egyfélét lehet kapni az összes (kb 30 féle) CZ és JAWA modellhez, és az szinte biztos, hogy nem a tiedhez való. Igen, ezek az önszívatások az életemből.
UPGRADE, a használhatóság céljából: letéptem róla az indexeket, mert nem vidám, ha előzés közben, amikor villan az index, kihagy a motor, mert a 6V rendszer miatt kevés a delej...és közben közeledik az M.A.N. felirat...
A töltést stabilizálandó elektronikus feszszab került rá (köszi Dávid), valamint a megszakítós gyújtás sem volt a barátom: a tajvani megszakítók ipari hulladékok, és a gyújtásállítás is eléggé női munka, már ha értitek, hogy mondom.
Ennek OKOSÍTOTT pótlása a Trabant-gyújtás, ami viszont nagy problémákat gördített elém: a mechanikát még megértem, ha sokáig szúrom összevont szemöldökkel, de a villany nem látszik, csak az ilyen alkatrésznek más a fogása...szóval sajthülye vagyok hozzá.
Arany türelmű és jóságú Laci bácsi segített nekem, bár mindig szabadkozott, hogy "nem értek én ezekhez a dolgokhoz", ami kissé vicces annak fényében, hogy ő az áramszolgáltató nyugalmazott erősáramú villamosmérnöke, és ha lelkesen magyarázni kezd, a harmadik szónál vesztem el a fonalat...
Bolondbiztos leírással, és agysejtek hiányában is felszerelhető készlettel ajándékozott meg, így pár napos szívással, de atompontos, soha el nem mászó elektronikus gyújtásom lett.

Így használom, és a maradék hiányosságokat pótolgatom. Nem sokat gurul, mert belátom korlátait, de minden menet egy instant endorfin-löket:
- imádom a kétütemű füstjét, szagát,
- azt a jellegzetes hangot (hömbölömbömbömbölömbömhöm),
- hogy úgy tesz, mintha gyors lenne, de nem az,
- nem dinamikus, de még így is lehagyja a városi forgalmat,
- minden ráülés azonnali röhögés, hogy "háháhá POCKETBIKE" (192 cm vagyok).

Igen öt litert eszik, ráadásul olaj is kell bele, meg némi fimol, hogy finoman járjon. Tudom, ennyiből elment a Bandit is (majdnem), és az száz ló. Mégis jobban szeretem.

Felülök rá, szúrok egy egyest, HÖMBÖLÖMÖBŐŐŐŐŐŐŐŐŐŐM, kettes és közben joker-vigyor, hömbö-hömbö-HŐŐŐŐŐM, adom a hármast, dobom a kuplungot hömBŐŐŐŐM, és ez még mindig csak 60 km/h...

Összegzés:
1. legyen agybajod, akkor kell ez neked. 2. vállald hogy magad szereled, különben nem lesz jó. 3. tudd, hogy bármennyire is megcsinálod, bármikor történhet meglepetés, nemtovábbmenés. 4. hobbijármű, nem mindennapos használati tárgy, 5. állati jó.

Hibalista

- - első teleszkóp szimmering (bemaródott szárak miatt)
- - bemaródott első teleszkóp szárak (kevésbé bemaródott bontottra cserélve)
- - néhány szimmering motor váltó környékén (csak a vitonos a finom, a többi hulladék)
- - kormánynyak-csapaágy kilazult (zsírzás+meghúzás)
- - kontakthiba a gyújtáskapcsolónál (vantompított-nincstompított-vantompított, csak nem én döntöttem e körben)
- - biztosíték
- - hátsó teleszkópokban NINCS OLAJ (kellemesen ringat)
-

Ide hordtam szervizbe

Saját magam. Alapból nem értek hozzá, de tudásom hiányát lelkesedéssel pótolom (ugye a legrosszabb, amikor a hülyeség szorgalommal párosul).

Azért hét pont, mert ültettem magamat szopórollerre, viszont olcsó vagyok.

Értékelése: 7

Másik szerelő értékelése

Jónásdoktor és Jóminőségű Dávid Pécsett.

Jónásdoktor óriási érzékkel, és fejlesztett technikával (alátét-ráhajtás helyett csavarrögzítő), Dávid pedig anyanyelvi cseh nyelvtudásával, és mélységes márkaismeretével, valamint bontott alkatrésszel, szervezéssel (tank felújítás) járult hozzá a döglődő gép továbbéléséhez.

Villanyászatilag Laci bácsi Szegedről tett hozzá (gyakran telefonos segítséggel) rengeteget, pl. a remek Trabant-gyújtást.

Értékelése: 10

Képek a motoromról

Fenntartási költség (9) Évjárat 1979
Kényelem (4) Használati időtartam 2 év
Teljesítmény (3) Km vásárláskor 28000
Megbízhatóság (8) Vezetett km 3000
Szerviztapasztalat (10) Átlagfogyasztás 5 l
Előző motorja? GSF 1200 S Következő motorja? K 75 RT
Ennyire szerette (10) Megérte a pénzét? igen
Verdikt (8.1/10)  
 
Ítélet értékeléséhez be kell jelentkezned.
 

Cz

További ítéletek (10 db)

Szűkítés: jól megírt| képes| hosszú
Cím / Modell Időpont Hossz Km Ítélet Ért.