A projekt az IHM támogatásával jöhetett létre. Írjon ítéletet! Írtam, de hogyan szerkeszthetem?

Ha az indapass elötti időkben írtam ÉS megadtam az email címet.

Az ítélet alján lévő mezőbe írja be azt az email címet, amivel egykor írta az ítéletet. Ekkor egy emailt kell kapjon a további teendőkkel.

Ha nem adtam meg emailt, vagy már nem tudom mit adtam meg, esetleg megszűnt az a cím.

Írjon a nepitelet@mail.totalcar.hu címre, ahova küldje el a probléma leírását illetve az ítélet linkjét.

Már indapassal írtam az ítéletet

Ekkor az ítélet alatt megjelenő sárga indapass boxon keresztül kell belépnie. Belépés után az ítélet alján lévő linkre kattintva szerkesztheti azt.

Motorok » Cz

175 Sport / 477 

Az ítélet értékelése
-nincs még értékelés

Kis pénz, nagy móka

Szöveges ítélet

Kellett egy minimál költségből fenntartható motor játszani. A kritériumok:
- legyen nagyon olcsó megvenni
- legyen olcsó fenntartani
- bírja a 100 km/h tempót
- félelem nélkül mehessek vele nyélgázon
- benzint kelljen bele tankolni, ne keveréket
- ne fogyasszon túl sokat

A fentiek okán eltöltöttem pár estét a használtautó konfigurálásával. Végül ezt köpte ki a gép.

Egygazdás motor volt. Szemérmetlent alkudtam a vételárból, annyira nagyon nem kellett, látva az állapotát. Egy hét múlva rámcsörögtek, vihetem. Vittem. A gazdája csaknem megkönnyezte.

Új akkuval, nagyjából kimosott tankkal pöccre indult a gép. Mentem vele pár kört. Alul semmi ereje, felül kapaszkodik, 90-et tartósan viszi. Eleje csattog, a fék fogáspont gyanúsan mozog. Kuplung fogáspont is mozog. Kuplung automata nem működik.

Netes boltokban, cseh oldalakon minden kapható hozzá, az új motorblokk háztól az utolsó tömítésig.
Generálozni kellett az első villát, a motorblokkot, a fékeket, cserélni a bowdeneket. A kormánycsapágy lógott, húzni kellett rajta.

Az olajszivattyúja ki volt kötve, szét volt kopva. Szerencsére volt egy tartalékban a polcon, a szívócsonkba való golyós szeleppel együtt. Az olajtartály műanyag ablaka el volt repedve: 400 Ft volt az új. Szivattyú bowdent méretre szabtam hozzá egy gázbowdenből. A szivattyú szimmeringeket (3 db) kicseréltem.

Kapott két új gumit a 25 évesek helyett. Ezzel nagyjából elvégeztem a generált. Most járódik, én meg tapasztalom. Ráköltöttem a vételár háromszorosát, de még mindig egy jobb bringa ára alatt vagyok.

Most van fék, van első csillapítás. Fixek a fék és kuplung fogáspontok, működik a kuplung automata. Olajszivattyú megy.

A gép önsúlya 110 kg, könnyű. Ehhez a 15 LE elég sok. Jól menne, ha nem kőkorszaki lassú váltója lenne. Amin az egyes felfele van, lefele 0-2-3-0-4. Azaz ha siet az ember, simán nullába teszi a harmadik kihúzatása után. A 18 collos kerekek jól fekszik az utat, egyenesítik a kisebb gödröket. A nagyobbakon sajnos pattog, kicsi a súlya. Az oldalszél sem barátja. Harmadikban óra szerint megvan a 80, a negyedik inkább kímélő fokozat.

A motor rezeg. Kopottan annyira rezgett, hogy négy csavart akartam elhagyni 50 km alatt. Vicces volt látni, hogy a lámpafej csavarja elkezd kifele tekeredni 90 km/h tempónál. Felújítva sokkal kevesebb a rezgés, de a lábtartók végén határozottan érezhető 80 km/h felett.

A váz nem túl erős. A hengerfej csavarok meghúzásakor hajolgattak a blokk tartónyelvei. A légszűrőház és akku doboza öntött alu, valószínűleg aktívan merevíti a hátsó traktust.

A hengerfej vékony, nem túl merev. Nyomatékkulccsal kell meghúzni, különben deformálódik és kifúj.

Az olajcsövek gyári átmérője 4,5 mm. 5 mm-es csövekkel próbálkozom, egyelőre szivárog a csatlakozásoknál. Az olajszivattyú alatti tömítést érdemes tömítésesnél csináltatni. Kell a jó anyag, mert ellen kell tartani a teljes tartály hidrosztatikus nyomásának.

A légtelenítés egyszerű:
- csöveket, bowdeneket beköt
- olajtartály feltölt
- tápcsövet lehúz a dekni csonkról, megvárja, míg az olaj végigér benne
- tápcsövet a dekni csonkra tesz
- olajszivattyú levegőcsavar kicsavar, megvár, míg olaj folyni kezd
- levegőcsavar becsavar
- teljes gázt húz, mellette kézzel tekerni kezdi a szivattyú műanyag kerekét
- kimenő csövet lehúz a szívócsonkról, megvárja, míg az olaj végigér benne
- tekerést abbahagyja, gázt elengedi
- kimenő csövet visszatesz a szívócsonkra
- gázbowdent úgy beállít, hogy elengedett gáznál a bowdentárcsa hornya a ház borda felöntés vonalába essen.
- ehhez a helyzethez szabályoz karburátor bowdennel alapjáratot.

Az olajtartály térfogata 1,25 liter. Mimimum szint az ablak középvonalában, a csavar tengelyében.

Nagyjából bejáratva a gép tudja, amit kell neki:
- pöccre indul
- szépen pörög
- könnyen irányítható
- félelem nélkül tolom neki, egyelőre 80% gázon (80-85 km/h)
- a fékek elegendőek
- fogyasztása benzinből kicsivel 5 liter/100 km alatt, talán csökkenni fog
- fogyasztása olajból kb. 750 km/l

Igénytelen, egyszerű szerkezet, viszonylag igényes gyártástechnológiával. Kedvelem.

Hibalista

- Kor és használat miatt:
- - első villa: perselyek, szimmeringek
- - külső gumik
- - dugattyú, henger, gyűrűk
- - főtengely
- - blokk szimmeringek, csapágyak
- - kuplunglánc, belső kuplungkosár
- - fékdobok, betétek
- - akku
- - kondenzátor, gyertyakábel, pipa
- - bowdenek

Ide hordtam szervizbe

Magam csinálom.

Értékelése: 10

Képek a motoromról

Fenntartási költség (10) Évjárat 1972
Kényelem (7) Használati időtartam 1 év
Teljesítmény (5) Km vásárláskor 33000
Megbízhatóság (10) Vezetett km 750
Szerviztapasztalat (10) Átlagfogyasztás 5 l
Előző motorja? P12 Következő motorja?
Ennyire szerette (8) Megérte a pénzét? igen
Verdikt (8.7/10)  
 
Ítélet értékeléséhez be kell jelentkezned.
 

Cz

További ítéletek (11 db)

Szűkítés: jól megírt| képes| hosszú
Cím / Modell Időpont Hossz Km Ítélet Ért.